airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1121
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:25
Type MR2: AW11

airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf

Bericht door robke »

hierbij mijn verslagje.



1 verwijder accu klemmen voordat je begint.
2. demonteer de airbag stuur nooit door op de rijders stoel te zitten (indien airbag afgaat letstel !)
3. ga naast het stuur in de deur opening op je knieen zitten om de airbag te demonteren aande bijrijders kant iedem, hangend over de bijrijders stoel.

4. verwijder 2 kunstof kapjes welke links en rechts achter het stuur zich bevinden (tussen stuur en knipperlicht en ruiten wisser handle)
Afbeelding

Afbeelding

schroef dan de veiligheidspal-schroef eruit welke zich aan de linkerzijde bevindt (rode pijl) deze schroef gaat er niet helemaal uit, en blijft na enkele cm zitten.
zorg ervoor dat deze wel zo ver mogelijk uitgedraaid is !
Afbeelding

Afbeelding

vervolgens kun je door het plastic kapje te verdraaien aan de groen torx-boutje komen
Afbeelding
, draai deze ook los.
deze schroef zit geborgd met een kunstof ring omsluiting, mbv chroevendraaier kun je deze borging ietwat openen en tegelijkertijd de torx schroef losdraaien.
doe ditzelfde met de schroef aan de rechterkant zie groene pijl.

Afbeelding

nu kun je de airbag verwijderen door deze van het stuur los te halen en richting stoel te trekken, blijf er naast zitten als je dit doet (deur opening)

de claxon drukknop blijft zitten aan het stuur.
Afbeelding
Afbeelding

trek eerst de claxon stekkerlos welke zich nog achter (boven ) het stuur zich bevindt.
draai dan de paarse moer los (zet stuur in recht door stand !)
(rood omcirkeld is de airbag vergrendelpen zichtbaar welke de door de rode schroef wordt bewogen )

dan komt het aanpassen van het racestuur naaf zodat deze geplaatst kan worden.
naaf is afkomstig van AUTOSTYLE (45 euro)
de naaf bestaat uit een aluminium flens en een stalen verbindingsstuk.

draai de 2 delen los van elkaar middels de 4 schroeven.

vervolgens moet de aluminium flens en claxon stekker op de stuuras worden aangepast zodat deze.
de stekker wordt afgezaagd en de contacten omgebogen (claxon zit alleen aangesloten op de links boven contact)
Afbeelding

claxon stekker
Afbeelding

Afbeelding

dan aanpassen van flens zodat deel meesleepcontact stekker niet in de wegzit
verwijder de claxon sleepring van de race naaf
Afbeelding

Afbeelding

vervolgens diam van 56 mm afvijlen naar 49 mm anders past de flens niet in de stuurhuis gat
Afbeelding

Afbeelding

schuif de flens op de naaf totdat het past.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

projecteer nu de uitsparing van de aluminium flens op het stalen gedeelte van de race naaf en zorg ervoor dat een gelijke uitsparing in het staal wordt gezaagd (boor eerst de hoekjes eruit zodat er geen kerfwerking in het staal onstaat tgv scherpe hoeken !)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vijl de uitsparing daarna glad.
en monteer de 2 naafdelen aan elkaar.
Afbeelding

monteer nu de naaf geheel op de stuur as, let aanduiding Top op de naaf dat deze ook naar boven wijst.
sluit de claxon draad aan op de links boven stekker pin.
Afbeelding

en schroef nu het stuur vast op de naaf (stalen gedeelte)

nou ik hoop dat het e.a. duidelijk is.
let op er zijn wel verschillende airbag types in de mr2 wereld, dus deze variant kan afwijken van de jouwe

greetz Robke;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf

Bericht door Frits05 »

Hi Robke,

Ik heb hetzelfde airbag stuur en deze vervangen door orgineel 3spaaks mr2 stuur. Wat mij opviel is dat er geen draden naar de airbag liepen. Ook is er geen lampje gaan branden nu de airbag niet meer is 'aangesloten'.

Hoe was dat bij jou? Volgens mij heb jij het zelfde airbagstuur
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf

Bericht door De achterbank »

De vroegere airbags werden mechanisch geactiveerd in het airbagstuur. Ik geloof vanaf '96 dat ze pas electronisch geactiveerd werden dmv een sensor
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf

Bericht door Frits05 »

Ok thanks. Dat wist ik niet.

Blij dat ik hem eruit gehaald heb dan. Vraag me af of dat dat nog goed kan werken na 25 jaar.
Plaats reactie