super charger voor MR2 spder

Vindt uw droom MR2. Of die onderdelen waar je al zo lang naar op zoek bent.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

weet er iemand een super chargerkit te koop voor de MR2 spyder of een turbokit
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door El Butre »

monkeywrenchracing.com
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

El Butre schreef:monkeywrenchracing.com
zou dat gewoon te plaatsen zijn zonder ecu aan te passen ?
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door El Butre »

Nee. Zowel supercharger als turbo vragen om een andere ECU.
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

El Butre schreef:Nee. Zowel supercharger als turbo vragen om een andere ECU.
dan maar hopen dat die in die kit bij zit
maar andere ecu gaat dan mijn automaat nog werken ?
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door Spyder S.C.01 »

Zolang de compressor van het type is dat niet al teveel levert, kan het ook prima met de standaard ecu. Bij de corolla tte met compressor heeft Toyota hetzelfde gedaan. Alleen als je de compressor niet mee wilt laten draaien als de motor stationair draait zul je daar een oplossing voor moeten vinden.
Rotrex levert (de?) een compressorkit.
Persoonlijk zou ik voor een 2zzge swap gaan, 190pk, En dan heb je een blok wat gebouwd is voor dat vermogen. In dat geval heb je wel een andere ecu nodig!
[/i]
Spyder SC01
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

Spyder S.C.01 schreef:Zolang de compressor van het type is dat niet al teveel levert, kan het ook prima met de standaard ecu. Bij de corolla tte met compressor heeft Toyota hetzelfde gedaan. Alleen als je de compressor niet mee wilt laten draaien als de motor stationair draait zul je daar een oplossing voor moeten vinden.
Rotrex levert (de?) een compressorkit.
Persoonlijk zou ik voor een 2zzge swap gaan, 190pk, En dan heb je een blok wat gebouwd is voor dat vermogen. In dat geval heb je wel een andere ecu nodig!
de vraag is als ik een zz2 laat plaatsen of die te koppelen valt met mijn 5 speedshiftbak ,want die wil ik graag houden
aangezien ook de ecu veranderd word weet ik niet of dan die speedshiftbak kan gekoppeld worden ?
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door Spyder S.C.01 »

Je zou deze vraag aan MWR kunnen stellen.
Zelf kan je ook uitzoeken hoe het zit, door mbv een werkplaatshandboek (electrische systemen) te kijken of de ecu de SMT bak aanstuurt, danwel er door aangestuurd wordt.
Je kunt ook jou ecu kabelboom vergelijken met die van een zzw met ‘gewone’ versnellingsbak, zie je snel genoeg of er een extra functie is toegevoegd.
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door Spyder S.C.01 »

Vraag is, wil je na een 2zzge swap niet liever een 6 bak...
[/i]
Spyder SC01
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door Spyder S.C.01 »

Als je echt meer pk’s en koppel wilt zou ik toch voor een 2zzge swap gaan. Dit blok is er voor gemaakt en de swap is redelijk eenvoudig. Voor een aantal “problemen” die je tegenkomt heeft MWR een standaard oplossing op de plank liggen. De keuze voor een turbo of compressor is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er komt best veel bij kijken, en de kosten zijn relatief hoog, zeker voor de mate van pk/koppel toename. Wat oa meespeelt is het feit dat zowel de 1zzfe als de 2zzge (hoog toerenblok met een hoge compressie verhouding) veel wamte produceren. Door de plaatsing van de middenmotor is de hoeveelheid langs stromende lucht waarmee het blok mede gekoeld moet worden gewoon niet optimaal. Ga je een compressor of turbo plaatsen dan ga je nog meer warmte ontwikkelen, ten eerste omdat je meer vermogen uit het blok perst, en ten tweede doordat je zeker bij een compressor de lucht samenperst. Gevolg is dat het blok incl inlaatspruitstuk erg warm wordt, waardoor de aangezogen inlaat lucht té warm zou kunnen worden. De lucht temperatuur wordt standaard welliswaar voorin het lucht traject gemeten maar de gevolgen van té warme inlaat lucht kan oa “kloppen” zijn. Bij gebruik van een stand-alone ecu met aparte temperatuur sensor zal de ecu bij té warme inlaat lucht de brandstof toevoer “afknijpen” en bereikt het blok niet zijn maximale output. Natuurlijk kun je de luchttemperatuur mbv een intercooler terug brengen, maar een goede plaats voor een extra radiateur is lastig bij de zzw. Daarnaast heb je haast geen ruimte tussen blok en firewall om de slangen/pijpen en de compressor te plaatsen. Een 2-traps koelsysteem, waarbij met een warmtewisselaar de lucht mbv een eigen koelwatercircuit koelt kan hierbij uitkomst brengen.
Laatst gewijzigd door Spyder S.C.01 op 11 okt 2017, 15:49, 3 keer totaal gewijzigd.
[/i]
Spyder SC01
CeliLow
Knop gevonden hoor !
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2016, 18:19

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door CeliLow »

De 1zz noem ik niet echt een hoog toerig blok met net geen 7000rpm. Compressie verhouding van 10:1 de 2zz is 11,5:1.

1zz stock is goed te doen met een turbo. Qua kosten ga je al wel snel de €5000 voorbij om het goed te doen. Dan zit je rond de 220pk max en duidelijk sneller dan een 2zz met meer koppel onderin.

2zz is een erg leuke motor met een apart karakter. Stop er een lichter vliegwiel bij in en hij zal nog wat feller aanvoelen.

Een dikkere radiateur is wel een goed idee denk ik. Mijne zit op de snelweg al rond de 100graden met de koeltemperatuur. Ik heb er nog wel een airco condensor voor zitten.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door El Butre »

flokkie1 schreef:
Spyder S.C.01 schreef:Zolang de compressor van het type is dat niet al teveel levert, kan het ook prima met de standaard ecu. Bij de corolla tte met compressor heeft Toyota hetzelfde gedaan. Alleen als je de compressor niet mee wilt laten draaien als de motor stationair draait zul je daar een oplossing voor moeten vinden.
Rotrex levert (de?) een compressorkit.
Persoonlijk zou ik voor een 2zzge swap gaan, 190pk, En dan heb je een blok wat gebouwd is voor dat vermogen. In dat geval heb je wel een andere ecu nodig!
de vraag is als ik een zz2 laat plaatsen of die te koppelen valt met mijn 5 speedshiftbak ,want die wil ik graag houden
aangezien ook de ecu veranderd word weet ik niet of dan die speedshiftbak kan gekoppeld worden ?
Niet met de originele ECU iig. de TCU (computer die de bak aanstuurt) praat niet graag met iets anders dan de orig 1ZZ-ECU. Ik heb begrepen dat het monkeywrench gelukt is om een EMS-4 te laten praten met een SMT-bak, dus dat zou een optie kunnen zijn. MAAR: daar ga je nog steedsniet heel blij van worden, omdat de verhoudingen van je 5-bak vrij lang zijn en niet heel goed bij de 2zz passen. Liefst vervang je bij de 2zz-swap je bak voor een handgeschakelde 6-bak met kortere overbrengingen (bv de C60 of C64die bij de 2ZZ horen) om optimaal gebruik te maken van het blok. Hou je de 5-bak/SMT dan is turbo of compressor op de orig ECU wellicht een idee (alhoewel ik persoonlijk dat risico niet zou nemen).
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

El Butre schreef:
flokkie1 schreef:
Spyder S.C.01 schreef:Zolang de compressor van het type is dat niet al teveel levert, kan het ook prima met de standaard ecu. Bij de corolla tte met compressor heeft Toyota hetzelfde gedaan. Alleen als je de compressor niet mee wilt laten draaien als de motor stationair draait zul je daar een oplossing voor moeten vinden.
Rotrex levert (de?) een compressorkit.
Persoonlijk zou ik voor een 2zzge swap gaan, 190pk, En dan heb je een blok wat gebouwd is voor dat vermogen. In dat geval heb je wel een andere ecu nodig!
de vraag is als ik een zz2 laat plaatsen of die te koppelen valt met mijn 5 speedshiftbak ,want die wil ik graag houden
aangezien ook de ecu veranderd word weet ik niet of dan die speedshiftbak kan gekoppeld worden ?
Niet met de originele ECU iig. de TCU (computer die de bak aanstuurt) praat niet graag met iets anders dan de orig 1ZZ-ECU. Ik heb begrepen dat het monkeywrench gelukt is om een EMS-4 te laten praten met een SMT-bak, dus dat zou een optie kunnen zijn. MAAR: daar ga je nog steedsniet heel blij van worden, omdat de verhoudingen van je 5-bak vrij lang zijn en niet heel goed bij de 2zz passen. Liefst vervang je bij de 2zz-swap je bak voor een handgeschakelde 6-bak met kortere overbrengingen (bv de C60 of C64die bij de 2ZZ horen) om optimaal gebruik te maken van het blok. Hou je de 5-bak/SMT dan is turbo of compressor op de orig ECU wellicht een idee (alhoewel ik persoonlijk dat risico niet zou nemen).
amaie amaie wat een gedoe om beetje meer koppel te krijgen ,de 5 speedshiftbak wil ik zekers behouden
dus als ik goed begrijp als ik de zz2 laat zetten moet er een oplossing gezocht worden voor de ecu (een EMS-4 wat kost dat en wat is dat eigenlijk ) ik heb adres Robby & Sarah Unichip Distributeur Benelux R&W-S Center die wil de swap doen maar dacht dat de smt een aparte ecu had dat die gewoon ging werken met de zz2 ecu
maar dat zal dan het geval niet zijn hoe moeten we dat weer oplossen nu ?

een 2de versie was mijn zzw30 houden en verder tunen er staat nu al een k&n kelk op spaghetty uitlaat en sport uitlaat (wel probleem met landosoind licht je brand motormanagement ) en een moffer tussen gezet maar helpt niet
nu zeggen ze een lichter vliegwiel de inlaat van een zz2 plaatsen en de injecteurs van zz2 en de gasklep van de zz2 en dan biggy back en dan deze laten mappen op de testbank
iemand een idee of dit wel iets of de moeite zal opleveren.
ik heb een vriend die tuner is ( ecu tuning )en die zegt een biggybox dat geeft niks kan je niks of heel weinig in aanpassen en levert dus niks op ,heeft hier iemand ervaring mee

dus nu heb ik al 3 keuze s
1)turbokit prijs die ik gehad heb bij monkeywrench 4200 euro zonder ecu zonder mappen ,dus volledig aftussen de 7000en 10000 euro dus onbetaalbaar
2) een zz2 plaatsen maar dan het probleem te koppelen met de smt
3) verder tunen heel duur en weet niet of dit echt resultaat op brengt
wie kan daar advies op geven
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

Spyder S.C.01 schreef:Vraag is, wil je na een 2zzge swap niet liever een 6 bak...
wel graag een 6 bak smt maar eentje vinden is wat anders
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

CeliLow schreef:De 1zz noem ik niet echt een hoog toerig blok met net geen 7000rpm. Compressie verhouding van 10:1 de 2zz is 11,5:1.

1zz stock is goed te doen met een turbo. Qua kosten ga je al wel snel de €5000 voorbij om het goed te doen. Dan zit je rond de 220pk max en duidelijk sneller dan een 2zz met meer koppel onderin.

2zz is een erg leuke motor met een apart karakter. Stop er een lichter vliegwiel bij in en hij zal nog wat feller aanvoelen.

Een dikkere radiateur is wel een goed idee denk ik. Mijne zit op de snelweg al rond de 100graden met de koeltemperatuur. Ik heb er nog wel een airco condensor voor zitten.
een lichter vliegwiel werkt dit ook bij de zzw30
is het vliegwiel van een SMT bak zelfde als van een manueel bak ? zou anders nog een mogelijkheid zijn om de mijne nog wat beter te laten gaan
turbo zou ik heel graag hebben maar is wat duur tenzij je dat tweedehands kan vinden , maar jij CeliLow werkt bij de bron misschien kan jij mij daar wel aan helpen u collega heeft mij beloofd oogje in zeil te houden en ging dat ook aan jou door geven ,voor mijn nieuwjaar is goed hoor :adhd: :honger: naar turbokit haha
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door El Butre »

Je schrijft dat je vooral meer koppel wilt. De vraag is even hoeveel. Dat bepaalt voor een groot deel de keuze. Als je tevreden bent met een beetje snellere reactie op het gas etc. dan kun je overwegen je 1zz nog verder te tunen, maar blijft allemaal beetje geknoei in de marge.
Wil je echte stappen maken dan moet je naar supercharger of turbo. Maar dat is, zoals je zelf al hebt uitgevonden, prijzig.
2zz zou ik uitsluiten, omdat je dan automatisch naar andere ecu gaat en bovendien levert dat geen extra koppel (onderin) op, maar vooral veel hoogtoerig vermogen, en dat past dan weer niet optimaal bij je SMT-bak.
flokkie1
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2017, 16:48
Type MR2: AW11

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door flokkie1 »

El Butre schreef:Je schrijft dat je vooral meer koppel wilt. De vraag is even hoeveel. Dat bepaalt voor een groot deel de keuze. Als je tevreden bent met een beetje snellere reactie op het gas etc. dan kun je overwegen je 1zz nog verder te tunen, maar blijft allemaal beetje geknoei in de marge.
Wil je echte stappen maken dan moet je naar supercharger of turbo. Maar dat is, zoals je zelf al hebt uitgevonden, prijzig.
2zz zou ik uitsluiten, omdat je dan automatisch naar andere ecu gaat en bovendien levert dat geen extra koppel (onderin) op, maar vooral veel hoogtoerig vermogen, en dat past dan weer niet optimaal bij je SMT-bak.
ja de keuze is al gemaakt ik blijf bij mijn zz1 en wil die nog beetje aanpassen volgende stap is een hogedruk regelaar op de injectie want hij krijgt teveel lucht en te weinig eten de bougie s zien wit
daarna een biggy back zetten en laten mappen op de dyno bank zou 6 uur duren
en als ik ooit een turbo of charger vind dan hopen dat die biggy back de turbo kan aan sturen ,want die biggy back en dat mappen is redelijk kostelijk :adhd:
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: super charger voor MR2 spder

Bericht door MarcoTwo »

flokkie1 schreef: ik heb adres Robby & Sarah Unichip Distributeur Benelux R&W-S Center die wil de swap doen maar dacht dat de smt een aparte ecu had dat die gewoon ging werken met de zz2 ecu
maar dat zal dan het geval niet zijn hoe moeten we dat weer oplossen nu ?
Robby en collega's zijn vakmensen, maar hebben ze met de MR-S swap al ervaring (wel met het mappen, daar kwam een mooie uitslag uit bij een standaard Spyder 1.8)?

Als je er bent, doe ze de groeten van mij (felblauwe S2000 Unichip), is wel alweer bijna 6 jaar geleden en was nog op de oude lokatie.;)
Plaats reactie