Pre catalysator verwijderen?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Beste,
Onlangs een MR2 uit 2005 aangeschaft. Ik was in de veronderstelling dat er bij het facelift model geen pre cataysator issues zouden voorkomen. Op de site van MR2 Nederland lees ik dat dit tot juli 2005 wel het geval is:

Pagina 22 t/m 25.
https://www.toyotamr2club.nl/js/index.p ... 2018-zomer

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat is verstandig om te doen? Laten zitten of toch preventief laten verwijderen?

Gr. Michel
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door erikmr »

8) gewoon uit voorzorg verwijderen
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Ok, is er dan een reden te bedenken waarom de pre cat zou moeten blijven zitten, afgezien winst voor het milieu?

Thanks, Michel
Gebruikersavatar
vvti-2007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015, 09:31
Type MR2: ZZW30

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door vvti-2007 »

Nope, verwijdering is ook voor apk geen probleem. Ff paar uurtjes spenderen en leeg tikken.
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Ok, auto staat nog bij de dealer om gereed gemaakt te worden voor afleveren. Ik zal het doorgeven. Thanks, Michel
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:56

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door conan1068 »

hi Michel,
precats zijn er uitsluitend ingezet om de ZZW30 in Californie te kunnen verkopen, andere landen hebben deze eisen nooit gesteld. Ken ook weinig auto's uit dat jaar die zoveel lambda sondes hebben (4 in totaal, geloof ik).
Zolang je de auto dus niet in Californie gaat rijden / gaat verkopen kun je de pre cats er rustig uithalen.
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Bedankt voor jullie hulp. Moet ik mij dan voorstellen dat de milieu eisen destijds in Californië extreem hoog waren? Hoger dan de eisen die wij tegenwoordig aan de MR2 stellen? Na verwijdering, komt de auto makkelijk door de keuring of is het close to call?

Thanks, Michel
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door jaapio »

Komt makkelijk door de keuring..... :dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
vvti-2007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015, 09:31
Type MR2: ZZW30

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door vvti-2007 »

Komt makkelijk door de keuring, zelfs met tte uitlaat en sportkat er onder.
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Ok, er zit een Fox uitlaat (ik weet niet of jullie dit iets zegt?) onder. Geen problemen met de keuring, goed om te weten. :idea8:

Gr. Michel
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door erikmr »

8) dat zal alleen de eindemper zijn denk ik :) daarvoor zit de hoofd katalysator met een lambdasonde en twee flexibele stukken en daarvoor komt pas jou uitlaat spruitstuk met de twee andere katalysoren
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Ik heb nog een vraag over het verwijderen, het is duidelijk dat het verstandig is om te doen.

De dealer geeft aan deze modificatie niet te willen uitvoeren, zijn monteur is huiverig om de schadelijke bestanddelen in te ademen. Is er een gerenommeerd bedrijf die dit wil uitvoeren? Liefst in de buurt van Vinkeveen/ Amsterdam/ Utrecht.

Wellicht is er een optie om het zelf te doen? De dealer zou dan de pre cat loshalen, ik verwijder hem dan thuis om later weer te monteren.

Alvast dank voor jullie hulp.

Michel
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door erikmr »

8) wat een zeurpiet die monteur ;D

gewoon een mondkapje voor en de boel er uit tikken en klaar
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door jaapio »

en goed uitspoelen uiteraard
Mish2000
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:33
Type MR2: AW11

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish2000 »

Okido, als het iemand zijn werk is het natuurlijk anders dan ik het een keer doe. Mooie afspraak gemaakt, na een half jaar wordt de cat losgeschroefd, ik doe het werk dan thuis. Tot die tijd gewoon Bovag garantie, een win-win situatie. Fijn gevoel dat er een dealer achter staat. Zojuist naar huis gereden, wat een kek bakkie zeg!
Mish70
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:26
Type MR2: ZZW30

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish70 »

Beste allemaal,
Inmiddels een aantal maanden met de MR2 gereden, wat een heerlijke auto. In september loopt de garantie af, tijd om de Pre Katalysator te verwijderen. Zoals aangegeven loopt mijn dealer niet warm om de pre katalysator te verwijderen. Daarentegen staat SV Sportcars wel open om dit te doen. Er zijn grofweg 3 opties:

1. De originele pre kat doorprikken. Nadeel is dat het geluid iets rauwer wordt?
2. Aftermarket kat gebruiken. Kost rond de 350,-. Mijn eigen dealer heeft een paar keer pech gehad met een niet goed passende pre kat en geeft aan dat deze pre kat snel gaat roesten? SV Sportcars levert en monteert dit wel
3. Sportkatalysator voor meer pk's. Kosten rond de 1000,-.

Wie heeft ervaring met een van bovenste opties?

Mish
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door jaapio »

Gewoon je pre-cats eruit slaan, goed spoelen, drogen en terug zetten. ;D

Ik ben begonnen destijds met het verwijderen van de pre-cats. Geluid viel reuze mee in combinatie met een Remus uitlaat.
Daarna een sportcat gemonteerd. Dat koste echt geen €1000.- Via ebay in Engeland gekocht. Even zoeken. Geluid werd wel een stuk meer.
Nog later een spruitstuk. Geluid werd nog meer.

Afbeelding

Spruitstuk heb ik ook van SV Sportcars.

Hier ben ik niet zo tevreden over. Binnen een jaar (8000km) beide bovenste bevestigingspunten voor het hitteschild afgebroken. Er zijn lui die geen hitteschil meer erop hebben, ik wilde het er op hebben. Dan is het bizar dat eea al binnen een jaar afbreekt.

Eind mei SV hierover geïnformeerd, hun advies….. vast lassen en verstevigen…..vervolgens….lassen doen we niet….. op de vraag of het een garantie geval is zouden ze moeten navragen…tot op heden niks meer gehoord.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk hoe dun dat materiaal is.

Afbeelding

SV had het spruitstuk ook gemonteerd. Al op weg naar huis destijds was de pakking er gedeeltelijk uit geblazen. Ook dat heb ik zelf mogen oplossen.
Rest me wel te vermelden dat ik over de overige werkzaamheden van SV wel tevreden ben.
Mish70
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:26
Type MR2: ZZW30

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish70 »

Ok, bedankt voor de reply. Was al van plan om de pre kat update door een lokale autobedrijf te laten doen. Als ik jouw verhaal lees valt het geluid mee en is het zelf wel te doen.

Mijn dealer gaf ook al aan dat roest bij de aftermarket spruitstukken een issue is.

Thanks, ik hou jullie op de hoogte.

Michel
Mish70
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 feb 2020, 16:26
Type MR2: ZZW30

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Mish70 »

Ik ben naar een lokale autobedrijf geweest, wat bleek... De pre kat was er al uitgehaald :)

Mish
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: Pre catalysator verwijderen?

Bericht door Peerke »

Eind goed al goed....en ze leefden nog lang en gelukkig. :adhd: :applaus-smiley: :dux-blij_thumb-up: :driving:
Plaats reactie