Perre's AW11

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Perre's AW11

Bericht door CelicaTwinCAm »

NIce!
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

APRIL - vervolg

Eenmaal de auto terug thuis was, zijn we direct begonnen met smering van plaatsen waar je niet aankan. We gebruiken hiervoor Dynax S50. Een Brits product tegen roestvorming.
AfbeeldingAfbeelding

Dan kan het inbouwen beginnen. Kabels, buizen, elektronica, de radiator met ventilatoren ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

In tussentijd ben ik ook bezig geweest met het propermaken van de bodem. Dit in stukken, want je wordt het echt wel beu.
Afbeelding

Ook aan de buitenkant gaan we wat verder. Achterruit en kleine zijruitjes, delen om de T-tops vast te zetten + dakhemel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En thuis gaat het gewoon verder. Daar worden alle kunststof onderdelen proper gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

En zo staat die er bij op het einde van de maand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

MEI

We zijn begonnen met het inbouwen van het dashboard. jammer genoeg een kleine scheur in de hoek. We hebben heel wat verschillende dashboards bekeken en dit is veruit de mooiste in onze omgeving.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rek van het handschoenenkastje is volgens mij bij elke AW11 verduurd. Na kort even te kijken tot de conclusie gekomen dat het exact dezelfde rek is dan die in kleding is te vinden, dus bij een kledingmaker een zwarte rek van 2cm breed gaan halen en alles weer mooi aangespannen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gordels en kabels
Afbeelding
Afbeelding

De vorige eigenaar heeft in de middenconsole gehakt voor deze lelijke knop. Tijdelijke oplossing wordt deze oldskool button. Ik 3Dprint een houder waar die in past. Niet perfect, maar veel beter.
Waarschijnlijk maken we als de auto klaar is een roadtrip naar Neil Jones in de UK. Daar kopen en vervangen we dan de stukken die ik in België en omgeving niet kan vinden.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

We hebben ook ontdekt dat de vloermatten van een AW11a en AW11b anders zijn. Van beiden hebben we er nochtans wel wat rondrijden, maar tijdens het zoeken naar de beste matten kwamen we tot de conclusie dat de AW11a matten heeft van hetzelfde materiaal dan de mat achter de stoelen, en de AW11b heeft een andere stof. Daarnaast heeft een a ook een gat in de mat waar de voetsteun zit. De voetsteun is een plastic steun die op het metalen deel in het chassis wordt vastgevezen. De b heeft gewoon een rubberen deel op de mat gestikt die boven het metaal zit. Dit is ons nooit eerder opgevallen.
De matten zijn geborsteld, gestofzuigd en aangepakt met stoom.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wielholtes en de bodem zijn aangepakt met een underbody protector. Als die van de kar komt krijgt die nog wel eens een extra laag.
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De deurruiten zijn ook opnieuw proper gemaakt. Helaas staan er veel krassen op de bestuurderskant. We zijn nu nog even op zoek naar een beter exemplaar, maar die zijn niet makkelijk te vinden. De passagierskant zit er al in. Hiervoor hadden we een stroombron nodig, want in tegenstelling tot handmatige ramen, krijg je deze niet zomaar naar boven en naar beneden.
Afbeelding
Afbeelding

Kort daarna hadden we al spijt van de ruitinstallatie. We hadden de deurhendel er veel makkelijker ingekregen moest die ruit er nog niet inzitten.
Aan de passagierskant zat een slot van een andere wagen, waardoor er 2 sleutels nodig waren. We hadden deze 2de sleutel niet, en ik wil maar 1 sleutel. We hebben deze sleutelcilinder, en nog 3 cilinders van Corolla's die nog in de werkplek lagen uit elkaar gehaald en gepuzzeld met de plaatjes tot de sleutel van de auto paste. We hebben maar aan 1 plaatje moeten veilen. De sleutel gaat nu heel soepel.
Afbeelding
Afbeelding

De stuurkolom zit ook op zijn plaats. Het begint er weer uit te zien als een auto!
De sportpedaaltjes worden ook nog terug vervangen door gewone pedalen.
Afbeelding

GRAAG JULLIE MENING!
Ik ben ook begonnen met het proper maken van de deurkaarten. Ik weet echter nog niet goed wat ik hiermee ga doen. Houd ik ze zoals ze nu zijn, of laat ik ze bekleden (een minder mooie set dan). Uiteindelijk zou ik graag mijn zetels opnieuw laten bekleden met leer. Dit met gele punten zoals op de afbeelding hieronder (de foto van het gele interieur komt van het internet en is niet van mij!) Ik vrees dat de deurkaarten niet mooi gaan staan met deze zetels. Wat denken jullie?
Eerste foto zijn mijn deurkaarten, tweede foto zijn gele zetels zoals ik ze graag zou hebben (maar dan in leder)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Perre's AW11

Bericht door De achterbank »

Begint nu echt op te schieten :applaus-smiley:

Voor wat betreft de stoelen:
Mijn mening, geen geel gebruiken. Na zo'n grondige en prachtige restauratie, lijkt het net of er een Autostyle budgetstoel in is gezet. Denk dat de auto wel wat mooiers waard is ;)
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

Geel is wel een originele kleur.
Ik kan ze ook donkerblauw maken, maar dat lijkt me niet beter.
Ik kan eens kijken, we hebben volgens mij ook nog de blauwe zetels met het patroon van de deurkaart (maar dan blauw).
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

JUNI

De wielkasten zijn verder behandeld met underbody protector. Er zijn steeds hoekjes die je gemist hebt, dus met de spiegel op zoek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan is de MR2 klaar voor de ophanging...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


...en remmerij
AfbeeldingAfbeelding

Nog wat stukken gemonteerd: de bumper, de achterplaat, wat onderdelen in koffer en motorruimte
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De achterlichten wat opgepoetst en vastgezet
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Perre op 09 jan 2024, 11:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

JULI - Deze is helemaal mooi!

De AW11 is van de kar en staat op (tijdelijke) wielen!
De blauwe moest boven de smeerput, maar daar stond de witte, dus die opzij geduwd. De two-tone van men pa stond ook nog voor de deur want de motor van de rechterlamp deed het niet. Als ze alledrie opgelijnd staan, is het zonde om ze niet alledrie op foto te zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de eerste dans der MR2's staan ze allemaal even op hun plaats. Totdat de motor erin moet, want de takel hangt boven de 2 witte.
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat extra werk aan de onderkant en vooral aan de ophanging van onderuit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan kan de dans der MR2's opnieuw beginnen:
van zo
Afbeelding
Afbeelding
naar zo
AfbeeldingAfbeelding

En toen zat er plots een motor in!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Perre op 18 dec 2023, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Perre's AW11

Bericht door erikmr »

8) goed bezig en een mooie verzameling hebben jullie daar
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

AUGUSTUS

Nu de motor op zijn plaats zit, is het tijd voor vloeistoffen. Ik weet het ik weet het ... Volvo :D
Kijk toch eens hoeveel koelvloeistof er in een volledig lege AW11 gaan.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl ik de lucht van de remmen aan het pompen was, is het lelijke tuningpedaaltje losgekomen en heb ik maar ineens de originele rubbers terug geplaatst.
Afbeelding

Nog wat kleine dingen gedaan: tankdeksel geplaatst, ECU geïnstalleerd, deurkaarten ingezet, motorkap geplaatst, linkerraam geplaatst. Even moeten zoeken naar een mooie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast hebben we ook de raamspoiler gerepareerd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De handremmen zijn nu ook in orde. De plastic platen kunnen er dus onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast zijn we ook met de audio bezig geweest. De radio is de Blaupunkt Bremen. Een van de weinige retro-looking radio's met alle opties nu. Het leuke is dat alle ingangen verstopt zitten achter het 'CD-klepje'. De vorige eigenaar had de vorige stereo geïnstalleerd met lusterklemmen. Dat kan natuurlijk beter dus ik heb de stekker fatsoenlijk gesoldeerd.
Ik heb gekozen voor speakers van Kicker, een Amerikaans merk. Deze waren vooraan echter net iets te diep. Ze kwamen met ringen om ze om te zetten naar 3-gaats. Deze heb ik doorgezaagd en opnieuw 2gaats van gemaakt en vastgekleefd met modelbouwlijm. De achterste speakers heb ik vastgezet met revetten (geen foto's omdat de GSM leeg was).

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Als laatste zijn ook de voorlampen en de bumperlippen fatsoenlijk vastgezet. De bekleding van de voorste koffer zit er intussen ook in.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Perre op 18 dec 2023, 11:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

erikmr schreef: 14 jul 2023, 10:47 8) goed bezig en een mooie verzameling hebben jullie daar
Ja. Je zou kunnen zeggen dat het in de familie zit :lach:
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door BST »

Hoe dan ook, het ziet er heel goed uit :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Perre's AW11

Bericht door CelicaTwinCAm »

hallo Perre,

ik ben alleen bekend met SW20 maar daar moet altijd rode koelvloeistof in, bij een AW dus blijkbaar niet?

Verder wederom top werk geleverd!
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

CelicaTwinCAm schreef: 12 sep 2023, 15:15 hallo Perre,

ik ben alleen bekend met SW20 maar daar moet altijd rode koelvloeistof in, bij een AW dus blijkbaar niet?

Verder wederom top werk geleverd!
Daar heb je voor een groot deel gelijk in!
OEM hebben alle Toyota's de rode/roze koelvloeistof. G12(+) of SP12. De roze kleur is enkel ter herkenning van de additieven. Handig om te weten waarmee je mag bijvullen.
G12 is silicaatvrij waardoor deze voor de meeste merken oké is.
De bus die ik heb gebruikt (38FN organic) is geelgroen om aan te geven dat het een organische koelvloeistof is. Dit is verwarrend want groene koelvloeistof bestaat ook (Franse auto's). 38FN is ook silicaatvrij en heeft ook een vriespunt van -38°C. Verder is de dichtheid vergelijkbaar met G12 (1,073kg/l ten opzichte van 1,078kg/l).
Het verschil is dat de G12 iets beter roestwerend zou zijn en 38FN iets minder hard voor pakkingen en slangen. In realiteit zijn ze echter beiden perfect bruikbaar in Toyota's. Hierbij wel de kanttekening dat ze niet gemengd mogen worden! helemaal flushen en dan kan het wel.

De meeste blauwe, groene en gele koelvloeistoffen zijn volgens mij niet bruikbaar in Toyota's.
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

SEPTEMBER

Weer een tijdje geleden dat ik gepost heb, maar het is druk, druk, druk.
Bij het afstellen van de koplampen kwamen we tot de conclusie dat de rechterlamp niet mooi op zijn plek stond. Zoals je hieronder op de foto kan zien staat die te diep als die open staat. Na een hele tijd lopen te knoeien met onderstaand beugeltje, zijn we het even gaan vergelijken met eentje waarvan we wisten dat die voor een AW11 was. En wat blijkt. Het is een ander. Een klein beetje googlen leert ons dat de vorige eigenaar er een beugeltje vanuit een Celica heeft onder geknald. Beugeltje wisselen en alles staat weer waar het moet staan. Op de laatste foto zie je ook dat het embleem geplaatst is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het volgende puntje was de 6bak. Op de bank waren alle versnellingen en de achteruit te nemen, maar in de auto heeft de pook minder plaats. Gevolg: De pook raakt niet ver genoeg naar links om zijn achteruit te vinden. Dit hebben we opgelost door het stukje op foto te hermaken, maar de hoek iets aan te passen. Je ziet ze beiden op de foto. Alle versnellingen en de achteruit gaan nu soepel.
Afbeelding

Omdat de nieuwe uitlaat er nog niet niet is, zetten we tijdelijk de oude er terug op ... Dat valt uiteraard tegen, zo een roestig ding op een nieuwe auto, maar het maakt wel dat hij in tussentijd gekeurd kan worden. Eenmaal de nieuwe uitlaat klaar is, is dat snel genoeg weer gewisseld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Een volgend groot onderdeel dat intussen op zijn plaats zit is de voorruit. Dit hebben we in 2x moeten doen. Alles stond mooi klaar, komt er geen lijm uit de spuit. Die was toch al even vervallen. De verkoper heeft zeer correct gehandeld en al snel hadden we wel degelijke lijm.
Ik heb gekozen voor de voorruit met de blauwe zonneband. Niet alleen vind ik die band zeer nuttig, Hij staat ook nog eens erg mooi.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn er nog wat kleine dingetjes gebeurd. Een aantal originele schroefjes en clipjes die ik nog niet had zijn eindelijk aangekomen en die zitten nu ook op zijn plaats. De belangrijkste hiervan: de clipjes om de sideskirts te installeren
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Perre op 18 dec 2023, 10:38, 7 keer totaal gewijzigd.
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

OKTOBER

We zijn de maand gestart met een kleine fotoshoot. We waren blij dat het glas er eindelijk instond, en men pa was net daar met zijn AW11. Meer excuses heb je niet nodig, toch?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een van de laatste missende stukjes er nog onder
AfbeeldingAfbeelding

Tijd voor wat testritjes. Hij moet wat aangemoedigd worden bij het starten, maar verder alles perfect. De emmer kon eindelijk mee naar huis. Probleemloos mee naar huis gereden. De dag nadien start de auto niet meer. Al snel herleid dat het probleem bij de starter ligt. Dat ding eronder uit (wat een stuk lastiger is thuis in vergeleken met een mooie sleutelplek). Het probleem zat hem in deze bronzen bus die we gemaakt hadden. Blijkbaar kneep die toch net iets te hard. Gelukkig heeft papalief een klein magazijn aan onderdelen en kon er een nieuw vervangstuk op. Starter er weer onder, en geen enkel probleem meer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan is er tot slot nog wat leuks aangekomen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Perre op 18 dec 2023, 10:07, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Perre's AW11

Bericht door erikmr »

8) top werk :D
die blauwe moet je voor altijd houden ;D
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

erikmr schreef: 14 nov 2023, 14:35 8) top werk :D
die blauwe moet je voor altijd houden ;D
Dat is wel de bedoeling :D
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

Weer een imagehost eruit. Ik maak er werk van om de foto's opnieuw te uploaden(nieuw naar oud).

EDIT:
Ik heb de foto's nu gelinkt rechtstreeks uit men Google Images. Dat maakt wel dat ze verschillende groottes hebben (afhankelijk van het toestel) en dat ze sowieso aan de grote kant zijn. Niet ideaal, maar na 4 imagehosts die me tegengewerkt hebben ben ik het een beetje zat.
Dus er zullen stilaan weer plaatjes zijn, maar niet alles is weer mooi even breed zoals voordien.
Perre
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 nov 2020, 16:22
Type MR2: AW11

Re: Perre's AW11

Bericht door Perre »

NOVEMBER

Nu de MR2 op technisch vlak klaar was kon die worden gekeurd. Even met de verzekering geregeld dat ik met de platen van de Corolla tot aan het keuringsstation mocht rijden voor de Oldtimerkeuring. Dit verliep zeer vlotjes. Ze zijn zelfs een van hun collega's van een andere lijn gaan halen om mijn AW11 te keuren. De man in kwestie was blijkbaar grote fan van deze auto's. Hij was zeer enthousiast over de MR2 en de manier waarop die gerestaureerd was. Zo dat kon alvast niet meer stuk. De MR2 is dan ook zonder enige opmerking gekeurd (ook al was ik vergeten de ruitenwissersproeier te vullen).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto was gekeurd, het was mooi weer, en ik had een excuus om met mijn platen rond te rijden. Dan ben ik mijn vergaderingen ook maar met de MR2 gaan doen. Ik werk namelijk in dezelfde stad dan waar het keuringstation zich bevind, dus moest ik worden tegengehouden dan had ik een goed verhaal achter de hand gehad.
Afbeelding
Afbeelding

En eenmaal thuis heeft de wagen nog een goede wasbeurt gekregen zodat hij proper in de stalling kon tot de O-platen aankomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de auto gekeurd was, kon ik naar de verzekeraar met mijn Nederlandse papieren om zo een Belgische plaat aan te vragen.
Online wou het systeem dit niet doen, maar de brave mensen van de verzekering zijn tot aan de DIV geweest om alles voor te leggen en al snel kreeg ik de Belgische papieren en O-plaat in de brievenbus. Die moest er dus zo snel mogelijk op.
Afbeelding

En ja, als ik dan toch platen heb. Wat weerhoudt mij er dan van de auto wat vaker te gebruiken. Dus alle dagen waarop het mooi weer is, en dat ik ergens naartoe moet waar ik weet dat die veilig staat, en dat ik maximum 1 passagier heb, zal de AW11 waarschijnlijk van stal mogen. Tot nu toe is dat zo vaak voorgevallen dat ik nog steeds aan mijn 1ste benzinetank bezig ben. Hij moet wel wat rijden om alles na te kijken.
Naast de andere auto's is het toch echt een klein wagentje he.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog eentje omdat het kan
Afbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Perre's AW11

Bericht door erikmr »

8) mooi project :applaus-smiley:
nu goed verzekeren en lekker van gaan genieten :dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:
Plaats reactie