Vering setup AW11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Youp

Vering setup AW11

Bericht door Youp »

Ik heb na een tijdje googlen wat intressants gevonden over de setup van de vering van de AW11...

Ik weet niet of het stuk hier al bekend is maar ik post het toch... Wel intressant in ieder geval :)
AW11 MR2 Suspension Tuning Guide

A guide to more predictability and fun... by Moto-P


--------------------------------------------------------------------------------

Introduction

The foremost unique feature of the MR2 is the mid-engine layout, and with this, the car is agile, outstanding in traction and the sharp in handling. The first Japanese mid-engined mass-production car, the MR2, possessed all of the traits of a mid-ship vehicle... but it's twitchy nature challenged the best of professional drivers. As Mr. Sakurai, a former TRD development driver of the N2 Spec AW11 noted, "the car spun me around clean at Fuji Speedway ... I quickly counter-steered in a hairpin...but, it hit me like if I had no time to think...it's much like a F3 car I set up regularly...fast and unforgiving."

This wasn't the only character of the car resembling a formula car, however. On the AW11, the alignment adjustability is far more flexible than any other Toyota car in production trim to date. The tow, camber, castor each were adjustable at all four wheels. Such feature made great challenges to the tuners in those days to come up with the correct alignment. In short, there were so much possibility in alignments that it was just as easy to totally destroy the car's balance as was to set up correctly, or to a driver's favor.

Another factor making the AW11 a joy and a challenge to tune is it's engine, the 4A-GE that Toyota introduced a year before in the AE86 Corolla. It's original configuration was needing more power so a supercharged model was introduced after 3 years. Insider's rumors said that the supercharged model was a idea and product of Mr. Sakurai's strong push for such engine. The AW11 with the supercharger was now able to overcome handicaps of the heavy body structure and shine on tracks.



Before starting any AW11 project...

Since the AW11 you are starting will most likely be a well-used car, here are some things you will need to take care of before doing any modification. The first element of the AW11 that frequently needs service or is worn out of spec is the synchronizer ring and hub sleeve for the transmission. A tell tale sign of this is an oil leakage between the bell housing and the engine block. On supercharged models, there should be a smooth whine from the supercharger unit when operating and should be rattle free at idle. Do an oil change in the supercharger if in doubt and re-check. SC oil change kits should be available at dealerships with necessary filling syringe and oils. In all cars, before a modification, obtain new timing belt and all fluids and filters. On the suspension side, again as in all used cars, replace all your suspension bushings and recalibrate your alignment. TRD bushings are recommended for it's good resistance to drive train judder as well as fairly mild compliance in ride. If investing in a AW11, try to find one that's cheap, and work these new pieces in...the AW11 chassis is remarkably strong so there's not much difference between cars with different mileage.



Suspension for a more forgiving control

Any owner who drove the AW11 at it's limit have experienced that trait of twitchiness. The car starts to push or understeer upon braking and turn-in, and then suddenly tries to whip the tail around. The cause of this is that AW11 does not nose-dive enough for effective weight transfer due to it's mid engine layout. To counter this difficulty in handling, Sakurai, recommends modifying the timing and the amount of the nose dive. By reducing the compression rate of front shock absorbers, the amount of braking nose dive is increased, thereby making the transition more predictable. In the same respect, it's better to use a coil over system since OEM shock stroke isn't adequate when compression rate is reduced, causing full-bump when tires hit road irregularity. That's important especially on vehicles using lowered spring. Also, when choosing coil-over systems, try to find one that has extended-stroke shell casing, that has longer suspension travel than OEM. This way even lowered cars can be had with proper stroke necessary for good handling. By following the above, the initial understeer should be reduced to a much more predictable level.

Now the next step will be to balance the spring rates and shocks for easier directional inputs, or simply better handling. On street radials 4.0kg/mm spring rates on the front suspension seems best for giving good stroke without being soft. On the dampers, contrary to the soft compression necessary, you need one with stiff rebound characteristics. Once the front is down and giving good weight transfer for accurate steering, you don't want it to come back up too fast. Keeping the nose down for most of the turning phase keeps the car controllable with the steering wheel, counter-steers become more effective and natural. The camber can be modified to no more than 1.0 degree, since there isn't much weight there aggressive camber will make the contact patch less uniform under changing loads. The front sway bars also need not be replaced...the OEM works fine even with best of new street radials.

Next the rear suspension needs to be adjusted to make what you did in the front come to life. First, though, you should look at the brake balance. Since the AW11 has tendencies to lock the front wheels under even mild braking, you should search for a set of brake pads with 20% less frictional force than rear brakes. This comes from a little experimentation but using different brand/ materials to achieve this is common. This way, the front brakes will be used more for turning, and the rears more biased for slowing.

The inherent nature of the AW11's compact body and engine placement, the rear control arms had to be shorter than desirable. This creates a situation where the rear camber alignment change is too excessive when the car rolled from side to side. A natural way to suppress this effect is to make the car exhibit less roll in the rear by using stiffer springs and dampers progressively balanced. The use of 9 to 10kg/mm spring ratio will balance nicely with the front's 4.0kg/mm mentioned earlier. By using stiffer springs in the rear, the suspension will make less weight transfer and at the same time, making the loss of adhesion at rear more predictable and controllable. On cars with T-bar rooftops, a roll cage should be used with such stiff springs, so the body doesn't give in and create more stroke at even more unpredictable camber changes. The hard top models are fairly stiff in this respect and isn't necessary (unless of course, your track regulations state so for safety issues.) On cars lowered more than 3cm from stock, always use roll center adjuster blocks on the lower arm to correct the camber geometry as well as pivot center weighting. You can set the camber up to 3 degrees in the rear depending on tire choice using the setup mentioned above. For best balance, for non-supercharged models, use the same size and width tires at all four ends and correct handling and grip by alignment. An ideal size would be 195mm width in 14 or 15 inch sizes. On supercharged models, extra weight and power should be offset by the use of one size larger tires at the back with maximum of 225mm width.

Lastly, stay away from using pillow ball or ball-jointed suspension components as these parts are race-use design and make the car extremely peaky in demeanor. Additionally, these joints will stress the suspension mounts and can cause stress cracks over short period of time. They should be only used on race cars that are disposable after a season of runs. Even when changing rubber or polyurethane bushings, never use more than 200% stiffness over OEM for the same reasons.

There are many ways in which people set-up suspensions, so use this as a guideline in making your AW11 handle for fun factor. Depending on the diver skills, this isn't the only, nor the single fastest way to do this. But stay focused, the AW11 is the most easiest car to really screw up the suspension by setting it bad. Experiment, and you shall find a setting that's matched to your level and taste...

Most of all, have fun doing it! or else what do I write this stuff for?
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

club4ag.com ;)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Youp

Bericht door Youp »

Xhermes schreef:club4ag.com ;)
oeps ;D
Robert

Bericht door Robert »

"By using stiffer springs in the rear, the suspension will make less weight transfer"

::)
Youp

Bericht door Youp »

Robert schreef:"By using stiffer springs in the rear, the suspension will make less weight transfer"

::)
wat klopt daar volgens jou niet aan?
aaso

Bericht door aaso »

leuke tekst

bovenstaande opmerking is op zichzelf wel een beetje open deur; maar het is verder gewoon een zinnetje in zijn verhaal over balans van de vering
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:leuke tekst

bovenstaande opmerking is op zichzelf wel een beetje open deur; maar het is verder gewoon een zinnetje in zijn verhaal over balans van de vering
het gaat om gewichtsverplaatsing van links naar rechts... doordat de MR2 te korte draagarmpjes heeft achter krijg je bij hellen naar een kant in de bocht te veel negatief camber en verlies je veel grip... vandaar stugge veren achter voor de gewichtsverplaatsing :)
aaso

Bericht door aaso »

inderdaad;

het is overigens wel erg leuk om een standaard AW11 te nemen en over een circuit te gaan en daarna met een 4cm verlaagde AW11 met stuggere dempers

ik vind dan de standaard AW11 meer "forgiving" zoals hij het noemt, dan voel je exact wanneer je op het randje rijdt, zeker met relatief hoge wang banden; de stuggere auto glijdt sneller weg achter

die zijdelingse roll helpt bij het gevoel
Youp

Bericht door Youp »

[quote="aaso"]inderdaad;

het is overigens wel erg leuk om een standaard AW11 te nemen en over een circuit te gaan en daarna met een 4cm verlaagde AW11 met stuggere dempers

ik vind dan de standaard AW11 meer "forgiving" zoals hij het noemt, dan voel je exact wanneer je op het randje rijdt, zeker met relatief hoge wang banden; de stuggere auto glijdt sneller weg achter

die zijdelingse roll helpt bij het gevoel[/QUOTE

tenzij je de veringssetup van die verlaagde auto zo aanpast dat hij overeen komt met de setup die hij noemt... je moet overigens ook rekening houden met 4cm verlaging dat je dus het camber corrigeert omdat je anders te weinig raakvlak hebt :)
aaso

Bericht door aaso »

ik bedoel niet de setup; maar alleen al het feit dat de auto stijver ligt

hij vind dat meer "predictable" (juist afgesteld dan) maar ik vind dat toch wel voor een groot deel afhankelijk van het gevoel van de rijder
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:ik bedoel niet de setup; maar alleen al het feit dat de auto stijver ligt

hij vind dat meer "predictable" (juist afgesteld dan) maar ik vind dat toch wel voor een groot deel afhankelijk van het gevoel van de rijder
tuurlijk maar het hele verhaal gaat om verbeterde vering, dus het gaat alleen om stug geveerde en/of verlaagde auto's en om dan de juiste afstelling te vinden om hem goed aan te laten voelen..

natuurlijk zal een standaard AW11 beter aanvoelen, je kan er alleen niet net zo hard mee door de bocht :)
Youp

Bericht door Youp »

trouwens, wat voor waardes hebben die apex veren?
aaso

Bericht door aaso »

nou ja A Guide to Predictability voor de AW11 noemt hij het

APEX compressie waardes weet ik zo niet, maar de verlaging is 3cm
Robert

Bericht door Robert »

Youp schreef:wat klopt daar volgens jou niet aan?
Stijvere veren houden het rollen van de koets en de daardoor ongunstige wielstanden tegen. Het vermindert niet direct de gewichtstransfer en als de persoon die dat verhaal gemaakt heeft dat denkt dan zou ik de rest van z'n expertise ook maar niet al te serieus nemen.
Youp

Bericht door Youp »

Robert schreef:Stijvere veren houden het rollen van de koets en de daardoor ongunstige wielstanden tegen. Het vermindert niet direct de gewichtstransfer en als de persoon die dat verhaal gemaakt heeft dat denkt dan zou ik de rest van z'n expertise ook maar niet al te serieus nemen.
nee klopt, maar het verminderd wel het nadelige effect van de gewichtsverplaatsing doordat de koets dus minder kan rollen

ik vind dat hij het voor de leek erg goed heeft uitgelegd :)
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

je kan wel hard door de bocht maar dan gaat hij lekker glijden (ofwel driften :D ) en dat is ook leuk :D maar wel op leten of er ruimte is op de weg
Youp

Bericht door Youp »

bond schreef:je kan wel hard door de bocht maar dan gaat hij lekker glijden (ofwel driften :D ) en dat is ook leuk :D maar wel op leten of er ruimte is op de weg
ja maar om dat punt wat beter aan te laten voelen en wat later te laten komen kun je nog sneller door de bocht... als je persee dwars wilt trap je toch gewoon bot het gas vol in in de bocht ;)



wat doen MK1b remmen eigenlijk voor je rembalans van een MR2? en wat moet je allemaal vervangen? ik weet dat Robert ze gemonteerd heeft...

en zijn dit ze zogenaamde GT4 remmen? :huh:
Robert

Bericht door Robert »

Youp schreef:nee klopt, maar het verminderd wel het nadelige effect van de gewichtsverplaatsing doordat de koets dus minder kan rollen

ik vind dat hij het voor de leek erg goed heeft uitgelegd :)
mwah, als je het toch uit gaat leggen doe het dan goed. Stijvere veren kunnen heel makkelijk voor meer gewichtsverplaatsing zorgen (zeker als het verlagingsveren zijn) dus vind het toch wel een fundamentele fout.
Robert

Bericht door Robert »

Youp schreef: wat doen MK1b remmen eigenlijk voor je rembalans van een MR2? en wat moet je allemaal vervangen? ik weet dat Robert ze gemonteerd heeft...

en zijn dit ze zogenaamde GT4 remmen? :huh:
Rembalans zal niet heel veel veranderen lijkt me, en aangezie het een update is die Toyota zelf gedaan heeft lijkt het me sterk dat het de auto negatief beïnvloed.

Wat je moet vervangen is de remklauwen, de schijven en de blokken. Maar je hoeft verder niets aan te passen om het erop te zetten, boutgaten zijn hetzelfde.

Dit zijn niet de GT4 remmen, dat heb je als je de Celica GT4 remmen monteerd, en da's wat meer werk als ik het goed onthouden heb.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Wat je allemaal moet vervangen zijn de schijven en de beugels waar de remklauwen op vast zitten. Nieuwe blokken is aan te raden om dan ook meteen te vervangen dus dan kun je mooi de 87+ blokken erop zetten.

Aan de achterzijde zijn er ook iets grotere/dikkere schijven voor de nieuwere AW11 geleverd. Je zou hier ook je oude voorschijven kunnen plaatsen maar als je daarvan de remklauwen gebruikt zul je iets anders moeten vinden voor de handrem.

Wat de upgrade met de rembalans doet, geen idee. Maar ik ga ervan uit dat meneer Toyota de rembalans hier niet nadelig mee heeft beïnvloedt. Je kunt gewoon harder remmen en dat is niet onbelangrijk. Toen ik net mijn '86 had schrok ik echt van hoe snel de remmen blokkeren bij het testen. Helemaal op nat wegdek. Goede banden zijn minstens zo belangrijk!


Groeten Rowan
Plaats reactie