performance upgrade
Moderator: Pieten
Andere nokkenassen met hogere lift en duratie maken meer verschil dan uitlaatje en luchtfilter.. Helemaal als je alles in eens aanpakt.
Bouw er dan een ander motormanagement systeem op, met regelbare nokkenastandwielen dan kun je er best veel uit halen als je alles op een dyno afstelt. Weet niet hoe dat op een ZZW30 motortje zaken doet, maar dat is de basis voor meer vermogen. Of is
Te agressieve nokkenassen moet je niet nemen, dan blijft hij moeilijk stationair draaien. Verdiep je je er maar eens in.
Bouw er dan een ander motormanagement systeem op, met regelbare nokkenastandwielen dan kun je er best veel uit halen als je alles op een dyno afstelt. Weet niet hoe dat op een ZZW30 motortje zaken doet, maar dat is de basis voor meer vermogen. Of is
Te agressieve nokkenassen moet je niet nemen, dan blijft hij moeilijk stationair draaien. Verdiep je je er maar eens in.
Tja, ik heb hooguit 2 cent bij te dragen, maar lijkt me dat je bij vergroten van vermogen niet in de compromissen moet gaan zitten. Dus: Of een 2zz met supercharger en dan meer dan 200PK, Of gewoon de 1zz laten zitten en tevreden zijn met de 140PK. Verschil tussen 140 en 160 wordt gecompenseerd door gewicht van berijder, bagage en driving skills, dus daar zou ik geen serieus geld in steken, is geknoei in de marge dat hooguit extra logo's op de zijkant oplevert....
- Eeuwige twijfelaar
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
- Type MR2: AW11
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30
Onderstaand een linkje van iemand die wel beetje vermogen in zn spydertje heeft.
Misschien iets meer investering maar dan heb je 340pk
http://spyderchat.com/forums/showthread ... dy-340whp)
Misschien iets meer investering maar dan heb je 340pk
http://spyderchat.com/forums/showthread ... dy-340whp)
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
wat dacht je van Legal R's wide body spyder?
showthread.php?t=12952&highlight=legal
edit:
http://spyderchat.com/forums/showthread ... t-2ZZ-guys!
showthread.php?t=12952&highlight=legal
edit:
http://spyderchat.com/forums/showthread ... t-2ZZ-guys!
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Joeri schreef:Ik zit een upgrade voor m'n zzw te overwegen. Een 2zz swap vind ik vrij kostbaar en ik weet niet of ik met die T-sport wil rijden. Een beetje geleidelijke opbouw van het vermogen is wel zo prettig en 190 pk heb ik ook niet nodig.
Daarom het volgende idee:
- open luchtfilter
- compleet nieuwe uitlaatsysteem met:
* che header
* sportkat of twister (heb alleen geen zin om te gaan schroeven voor de apk)
* rest van het buizenwerk van HKS, Skytune of een maatwerk constructie
- daarna chiptunen
Wat schatten jullie daarmee aan vermogenswinst te bereiken? 20-25 pk?
Ik weet dat de verhouding pk's euro's niet erg optimaal is, maar daar kan ik mee leven. Een swap in Engeland met een 3.0 V6 en alle bijkomende ellende van RDW zit ik niet op te wachten.
Iemand tips/ideeën?
Open luchtfilter werkt vaak juist vermogensverminderend (of het moet een echt goede COLD(!) airintake zijn. Een K&N vervangingsfilter werkt doorgaans het beste (bij de 3.0 was het tussen voor en na een kleine 3 pk verschil op de dyno voordat we (voor de tweede keer op de bank) gingen mappen.
Een goed uitlaatspruitstuk en einddemper kan ook weer ietsje schelen (het ene merk doet wat meer dan het andere, vaak alleen met name iets beter oppakken in het middentoerengebied en een wat stoerder geluid wat een 1.8 zeker wel mag hebben overigens ).
Chippen kan bij een Japanse auto doorgaans niet, wel kun je of een standalone ECU ($$$$) gebruiken (zonder spannende aanpassingen wat onzinnig) of een piggyback ECU.
Afhankelijk van de fabriekswaarden (lees: airfuelmix, hoe rijk staat hij normaal al?) kun je daar wel iets mee doen.
De 3S-GE is van zichzelf al aardig rijk afgesteld uit veiligheidsoverwegingen (en mogelijk matige benzinekwaliteit waar ook ter wereld), de 3VZ-FE idem. Hoe het met de recentere VVT-i motoren zit, durf ik niet te zeggen.
Met bijvoorbeeld een PerfectPower SMT (-9) worden de waarden bijgesteld om een zo vloeiend mogelijk lopende vermogens en koppel-kromme te krijgen met een goede air/fuel ratio (lees: hier en daar wat armer afstellen zonder de veiligheid/levensduur uit het oog te verliezen, waar het net te rijk is), wat meer pep geeft (en bij gelijke rijstijl een lager verbruik!). Bij mij scheelde dit ongeveer 10 pk (=5%), uit mijn hoofd.
Overigens werkt een katvervanger (een echte) of een sportkat ook goed.
Het beste is even overleggen met JP www.jps-tuningshop.com.
Op dit moment krijg je niet zo snel antwoord i.v.m. pappabezigheden.
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
klein vraagje, ik lees nu overal 'catback' en ik kom er maar niet achter wat dat is, dus wat is dat?::)MarcoTwo schreef:Open luchtfilter werkt vaak juist vermogensverminderend (of het moet een echt goede COLD(!) airintake zijn. Een K&N vervangingsfilter werkt doorgaans het beste (bij de 3.0 was het tussen voor en na een kleine 3 pk verschil op de dyno voordat we (voor de tweede keer op de bank) gingen mappen.
Een goed uitlaatspruitstuk en einddemper kan ook weer ietsje schelen (het ene merk doet wat meer dan het andere, vaak alleen met name iets beter oppakken in het middentoerengebied en een wat stoerder geluid wat een 1.8 zeker wel mag hebben overigens ).
Chippen kan bij een Japanse auto doorgaans niet, wel kun je of een standalone ECU ($$$$) gebruiken (zonder spannende aanpassingen wat onzinnig) of een piggyback ECU.
Afhankelijk van de fabriekswaarden (lees: airfuelmix, hoe rijk staat hij normaal al?) kun je daar wel iets mee doen.
De 3S-GE is van zichzelf al aardig rijk afgesteld uit veiligheidsoverwegingen (en mogelijk matige benzinekwaliteit waar ook ter wereld), de 3VZ-FE idem. Hoe het met de recentere VVT-i motoren zit, durf ik niet te zeggen.
Met bijvoorbeeld een PerfectPower SMT (-9) worden de waarden bijgesteld om een zo vloeiend mogelijk lopende vermogens en koppel-kromme te krijgen met een goede air/fuel ratio (lees: hier en daar wat armer afstellen zonder de veiligheid/levensduur uit het oog te verliezen, waar het net te rijk is), wat meer pep geeft (en bij gelijke rijstijl een lager verbruik!). Bij mij scheelde dit ongeveer 10 pk (=5%), uit mijn hoofd.
Overigens werkt een katvervanger (een echte) of een sportkat ook goed.
Het beste is even overleggen met JP www.jps-tuningshop.com.
Op dit moment krijg je niet zo snel antwoord i.v.m. pappabezigheden.
- Eeuwige twijfelaar
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
- Type MR2: AW11
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: