performance upgrade

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Andere nokkenassen met hogere lift en duratie maken meer verschil dan uitlaatje en luchtfilter.. Helemaal als je alles in eens aanpakt.

Bouw er dan een ander motormanagement systeem op, met regelbare nokkenastandwielen dan kun je er best veel uit halen als je alles op een dyno afstelt. Weet niet hoe dat op een ZZW30 motortje zaken doet, maar dat is de basis voor meer vermogen. Of is

Te agressieve nokkenassen moet je niet nemen, dan blijft hij moeilijk stationair draaien. Verdiep je je er maar eens in.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Ik had zelf namelijk ook al aan de nokkenas gedacht (vergelijking tussen v-tech en vvt-i gemaakt) maar met een aangepaste nokkenas, hoeveel pk winst denk je dat er maximaal te behalen is?
Demo

Bericht door Demo »

weegt inderdaad niet op tegen de kosten en moeite...
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Demo schreef:weegt inderdaad niet op tegen de kosten en moeite...
Volgens mij heb je gewoon nokkenassen die je zo kan monteren zonder de dyno dan, maar daardoor krijgt de motor iets langer ´benzine/lucht mengsel´ maar hoeveel zou dat schelen op een 1zz ik denk niet heel erg veel?
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Tja, ik heb hooguit 2 cent bij te dragen, maar lijkt me dat je bij vergroten van vermogen niet in de compromissen moet gaan zitten. Dus: Of een 2zz met supercharger en dan meer dan 200PK, Of gewoon de 1zz laten zitten en tevreden zijn met de 140PK. Verschil tussen 140 en 160 wordt gecompenseerd door gewicht van berijder, bagage en driving skills, dus daar zou ik geen serieus geld in steken, is geknoei in de marge dat hooguit extra logo's op de zijkant oplevert....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Je kunt ook gewoon wat later remmen, ben je net zo snel ;D
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

;D
logo's op de zijkant?
Kan die 2 mille ook in een racebrevetje stoppen...
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

Onderstaand een linkje van iemand die wel beetje vermogen in zn spydertje heeft.;D
Misschien iets meer investering maar dan heb je 340pk

http://spyderchat.com/forums/showthread ... dy-340whp)
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Joeri schreef:Ik zit een upgrade voor m'n zzw te overwegen. Een 2zz swap vind ik vrij kostbaar en ik weet niet of ik met die T-sport wil rijden. Een beetje geleidelijke opbouw van het vermogen is wel zo prettig en 190 pk heb ik ook niet nodig.

Daarom het volgende idee:
- open luchtfilter
- compleet nieuwe uitlaatsysteem met:
* che header
* sportkat of twister (heb alleen geen zin om te gaan schroeven voor de apk)
* rest van het buizenwerk van HKS, Skytune of een maatwerk constructie
- daarna chiptunen

Wat schatten jullie daarmee aan vermogenswinst te bereiken? 20-25 pk?
Ik weet dat de verhouding pk's euro's niet erg optimaal is, maar daar kan ik mee leven. Een swap in Engeland met een 3.0 V6 en alle bijkomende ellende van RDW zit ik niet op te wachten.

Iemand tips/ideeën?


Open luchtfilter werkt vaak juist vermogensverminderend (of het moet een echt goede COLD(!) airintake zijn. Een K&N vervangingsfilter werkt doorgaans het beste (bij de 3.0 was het tussen voor en na een kleine 3 pk verschil op de dyno voordat we (voor de tweede keer op de bank) gingen mappen.

Een goed uitlaatspruitstuk en einddemper kan ook weer ietsje schelen (het ene merk doet wat meer dan het andere, vaak alleen met name iets beter oppakken in het middentoerengebied en een wat stoerder geluid wat een 1.8 zeker wel mag hebben overigens :) ).

Chippen kan bij een Japanse auto doorgaans niet, wel kun je of een standalone ECU ($$$$) gebruiken (zonder spannende aanpassingen wat onzinnig) of een piggyback ECU.

Afhankelijk van de fabriekswaarden (lees: airfuelmix, hoe rijk staat hij normaal al?) kun je daar wel iets mee doen.

De 3S-GE is van zichzelf al aardig rijk afgesteld uit veiligheidsoverwegingen (en mogelijk matige benzinekwaliteit waar ook ter wereld), de 3VZ-FE idem. Hoe het met de recentere VVT-i motoren zit, durf ik niet te zeggen.

Met bijvoorbeeld een PerfectPower SMT (-9) worden de waarden bijgesteld om een zo vloeiend mogelijk lopende vermogens en koppel-kromme te krijgen met een goede air/fuel ratio (lees: hier en daar wat armer afstellen zonder de veiligheid/levensduur uit het oog te verliezen, waar het net te rijk is), wat meer pep geeft (en bij gelijke rijstijl een lager verbruik!). Bij mij scheelde dit ongeveer 10 pk (=5%), uit mijn hoofd.

Overigens werkt een katvervanger (een echte) of een sportkat ook goed.


Het beste is even overleggen met JP www.jps-tuningshop.com.

Op dit moment krijg je niet zo snel antwoord i.v.m. pappabezigheden.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

MarcoTwo schreef:Open luchtfilter werkt vaak juist vermogensverminderend (of het moet een echt goede COLD(!) airintake zijn. Een K&N vervangingsfilter werkt doorgaans het beste (bij de 3.0 was het tussen voor en na een kleine 3 pk verschil op de dyno voordat we (voor de tweede keer op de bank) gingen mappen.

Een goed uitlaatspruitstuk en einddemper kan ook weer ietsje schelen (het ene merk doet wat meer dan het andere, vaak alleen met name iets beter oppakken in het middentoerengebied en een wat stoerder geluid wat een 1.8 zeker wel mag hebben overigens :) ).

Chippen kan bij een Japanse auto doorgaans niet, wel kun je of een standalone ECU ($$$$) gebruiken (zonder spannende aanpassingen wat onzinnig) of een piggyback ECU.

Afhankelijk van de fabriekswaarden (lees: airfuelmix, hoe rijk staat hij normaal al?) kun je daar wel iets mee doen.

De 3S-GE is van zichzelf al aardig rijk afgesteld uit veiligheidsoverwegingen (en mogelijk matige benzinekwaliteit waar ook ter wereld), de 3VZ-FE idem. Hoe het met de recentere VVT-i motoren zit, durf ik niet te zeggen.

Met bijvoorbeeld een PerfectPower SMT (-9) worden de waarden bijgesteld om een zo vloeiend mogelijk lopende vermogens en koppel-kromme te krijgen met een goede air/fuel ratio (lees: hier en daar wat armer afstellen zonder de veiligheid/levensduur uit het oog te verliezen, waar het net te rijk is), wat meer pep geeft (en bij gelijke rijstijl een lager verbruik!). Bij mij scheelde dit ongeveer 10 pk (=5%), uit mijn hoofd.

Overigens werkt een katvervanger (een echte) of een sportkat ook goed.


Het beste is even overleggen met JP www.jps-tuningshop.com.

Op dit moment krijg je niet zo snel antwoord i.v.m. pappabezigheden.;)
klein vraagje, ik lees nu overal 'catback' en ik kom er maar niet achter wat dat is, dus wat is dat?::)
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Uitlaatsysteem vanaf de katalysator t/m einddemper
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Eeuwige twijfelaar schreef:Uitlaatsysteem vanaf de katalysator t/m einddemper

Aha... vond het al zo raar.. ! Bedankt!
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Deze had je vast ook al gezien:

http://www.turbo-kits.com/mr2_s_turbo_kits.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:Deze had je vast ook al gezien:

http://www.turbo-kits.com/mr2_s_turbo_kits.html
ik wel! op de site staat direct bold on, maar ik neem aan dat hij nog afgesteld moet worden... wat zou er allemaal nog bijkomen als je zo een set aanschaft (op het monteren na?)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Eh...

heb je je rijbewijs nu al ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Green Goblin schreef:Eh...

heb je je rijbewijs nu al ?
nee..? doet dat er toe? het is gewoon een vraag hoor, als ik een vraag stel betekend niet dat ik een turbo op mijn auto wil schroeven...:-/
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nee, dan is het goed....;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hij shopt voor zijn moeder, die wil graag wat makkelijker dwars op de rotonde voor de Albert Heijn...:devilish:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

El Butre schreef:Hij shopt voor zijn moeder, die wil graag wat makkelijker dwars op de rotonde voor de Albert Heijn...:devilish:
hahaha nee was dat maar zo een feest,...

heb jij btw al besloten of jij nog een ZZW30 aanschaft?
Plaats reactie