Pagina 2 van 2

Geplaatst: 31 aug 2015, 21:17
door edwin1985
mijn auto is maand geleden gekeurd, 3,2% geen kat, U9 op papieren, gewoon de keurmeesters duidelijk maken wat je bouwjaar is bij mij dus paar keer duidelijk aangegeven dat hij van bouwjaar 1991 is.

Geplaatst: 01 sep 2015, 19:31
door ArjenMR2
Klopt, is kort geleden veranderd. Eerder was het zo dat als er U9 op kenteken stond, dat er dan een kat en een lambdasonde op moesten zitten.

U9 wordt nu niet meer genoemd in het apk boek, en als je auto van voor 1995 is en hij heeft geen kat of lambdasonde, dan mag je gewoon 3,5% CO hebben.

Als je wel een kat en een lambdasonde hebt, dan moet het CO onder de 0,5% blijven.

Dus met het verwijderen van de kat val je dus in een andere regel.

Geplaatst: 01 sep 2015, 19:45
door Bart.O
edwin1985 schreef:mijn auto is maand geleden gekeurd, 3,2% geen kat, U9 op papieren, gewoon de keurmeesters duidelijk maken wat je bouwjaar is bij mij dus paar keer duidelijk aangegeven dat hij van bouwjaar 1991 is.
Dan heb je waarschijnlijk wel je lambda sensor kapot.
mijn '91 er zonder kat haalt 0.15% CO.

Geplaatst: 24 sep 2015, 07:12
door white lightning
ook al is hij van 91 als er u9 staat moet er een kat op zitten hij hoeft alleen niet te werken dus als hij leeg geslagen is is het niet erg maar hij moet er wel opzitten plus hij mach maar 0,5 max hebben.
in een anderen regel vallen is onzin u9 is u9 of je moet het weg kunnen laten halen in de papieren bij rdw dan is het een ander verhaal.
dus als er u9 staat en je haalt de kat gewoon weg dan is het afkeur wand er moet er een zitten je kunt hem wel leeg maken en een buis er in lassen dat heb ik ook gedaan zolang er maar een kat zit gr chris mr2

Geplaatst: 02 okt 2015, 13:55
door MarcoTwo
Inmiddels 15 jaar zonder kat (kan er niet eens tussen) door de APK gegaan bij 4 verschillende adressen.:) En allen noemen 3.5% (want geen katalysator aanwezig, zit die er wel (i.c.m. de lambdasonde) is 0,59% de grens). Of hij nu werkt of niet.

Sterker nog, 6 jaar geleden RDW gekeurd zonder kat (wel met emissietest) en er kwam gewoon weer U9 op kenteken (wanT dat stond in de oorspronkelijke typegoedkeuring, ze halen alleen de motorinhoud weg). Met E2 (vanaf MY92 op kenteken) kun je sneller de Jacques zijn, zelfs dan schijnt het tot 1995 goed te gaan.

Geplaatst: 05 okt 2015, 07:59
door Arnie
Ook hier al jaren mij 92er met E2 op kenteken zonder katalysator laten keuren bij verschillende keurmeesters, nooit problemen.

Gemiddelde waarde CO bij stationair altijd onder de 0,5%.

Bij waardes van 3% e.d. is er volgens mij iets mis en wordt het tijd om alles eens goed te controleren. (lambda sonde defect, blok heel gaar, injectors lek, ontsteking schrot, bijvoorbeeld)