Help.. motor waarschuwings lampje gaat steeds branden?
Moderator: Pieten
Help.. motor waarschuwings lampje gaat steeds branden?
Hallo allemaal,
Ik ben sinds februari trotse bezitter van een MR2 ZZW30 uit 2001. Maar, ik heb een raar probleem waarbij jullie me wellicht kunnen helpen.
Regelmatig gaat mijn motor waarschuwings lampje branden en geeft dan de foutcode P0172 en P0175 wat schijnbaar duidt op ‘system too rich’. De auto heeft nu twee maal bij de garage gestaan, waarbij de bougies, sensor en pakkingen zijn vernieuwd. Tevens heeft hij een scheut benzinereiniger gehad.
Ik merk niets aan het rijgedrag, de auto rijdt prima, alleen gaat het waarschuwings lampje nog steeds branden. Om verdere kosten bij de garage te voorkomen weten jullie mij wellicht te helpen.
Wat ook raar is, is dat de auto af en toe een krijsend geluid maakt bij het starten. Waarschijnlijk is dit de startmotor? Volgens de garage heeft dit niets te maken met de foutcodes.
Het olieverbruik is ook hoog, althans dat neem ik aan. Om de 2000 / 2500 kilometer moet ik de olie volledig bijvullen.
Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
Alvast bedankt,
Groet, Bob.
Ik ben sinds februari trotse bezitter van een MR2 ZZW30 uit 2001. Maar, ik heb een raar probleem waarbij jullie me wellicht kunnen helpen.
Regelmatig gaat mijn motor waarschuwings lampje branden en geeft dan de foutcode P0172 en P0175 wat schijnbaar duidt op ‘system too rich’. De auto heeft nu twee maal bij de garage gestaan, waarbij de bougies, sensor en pakkingen zijn vernieuwd. Tevens heeft hij een scheut benzinereiniger gehad.
Ik merk niets aan het rijgedrag, de auto rijdt prima, alleen gaat het waarschuwings lampje nog steeds branden. Om verdere kosten bij de garage te voorkomen weten jullie mij wellicht te helpen.
Wat ook raar is, is dat de auto af en toe een krijsend geluid maakt bij het starten. Waarschijnlijk is dit de startmotor? Volgens de garage heeft dit niets te maken met de foutcodes.
Het olieverbruik is ook hoog, althans dat neem ik aan. Om de 2000 / 2500 kilometer moet ik de olie volledig bijvullen.
Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
Alvast bedankt,
Groet, Bob.
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 23:57
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Wat bedoel je: volledig bijvullen???Bem78 schreef:Het olieverbruik is ook hoog, althans dat neem ik aan. Om de 2000 / 2500 kilometer moet ik de olie volledig bijvullen.
Is dat een liter er bij? of 3 liter?
Ik denk dat er inderdaad meer aan de hand is met je motorretje...
link naar de blog van mijn MR2 --> F360 project.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mmm klinkt als het pre-cat probleem. Hoog olie verbruik, fout codes. Ik zeg dat hij stuk is.. Zoek even op google onder MR2 spyder pre-cat failure.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30
zijn alle drie lambdasondes ook doorgemeten?of vervangen?
olieverbruik is zeker niet best,mag gewoon niets verbruiken,
heb onlangs ook olieverbruik gehad bij mijn motor,
eerst geheel niets,daardoor precat verbrand,en in de hoofdcat neegeslagen met als gevolg verstopping hoofdcat,
ook is er motorschade ontstaan,en heb daarom vorige week het complete blok vervangen,
geluid tijdens het starten,heeft er naar mijn mening niets mee te maken,
als het alleen maar tijdens het sterten van de auto voor komt...
ben je wel bij een toyota dealer geweest?
olieverbruik is zeker niet best,mag gewoon niets verbruiken,
heb onlangs ook olieverbruik gehad bij mijn motor,
eerst geheel niets,daardoor precat verbrand,en in de hoofdcat neegeslagen met als gevolg verstopping hoofdcat,
ook is er motorschade ontstaan,en heb daarom vorige week het complete blok vervangen,
geluid tijdens het starten,heeft er naar mijn mening niets mee te maken,
als het alleen maar tijdens het sterten van de auto voor komt...
ben je wel bij een toyota dealer geweest?
Hallo,
Dank voor jullie reacties al schrik ik wel van het pre-cat verhaal. Al denk ik dat ik weet waar het op neerkomt (ook via de google opdracht) is er misschien iemand die mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe dit dan technisch in elkaar steekt? Het heeft toch te maken met kinderziektes in de motor van oude modellen??
De auto heeft al 100.000 Km gereden. Als het een pre-cat probleem zou zijn, dan hadden de problemen zich al veel eerder moeten voor doen toch?
Ik ben nog niet naar een Toyota dealer geweest, dat zal ik zeker eens doen. Heeft iemand tips welke een goede is? In regio Hilversum?
Met olieverbruik bedoel ik dat ik ongeveer een liter moet bijvullen na de 2000 km.
Dank voor jullie reacties al schrik ik wel van het pre-cat verhaal. Al denk ik dat ik weet waar het op neerkomt (ook via de google opdracht) is er misschien iemand die mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe dit dan technisch in elkaar steekt? Het heeft toch te maken met kinderziektes in de motor van oude modellen??
De auto heeft al 100.000 Km gereden. Als het een pre-cat probleem zou zijn, dan hadden de problemen zich al veel eerder moeten voor doen toch?
Ik ben nog niet naar een Toyota dealer geweest, dat zal ik zeker eens doen. Heeft iemand tips welke een goede is? In regio Hilversum?
Met olieverbruik bedoel ik dat ik ongeveer een liter moet bijvullen na de 2000 km.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Het zogenaamde shortblock-probleem is niet echt km-gebonden, kan na 10.000 km gebeuren, maar ook best bij 100.000 km.
Het komt er in het kort op neer dat je auto (opeens) zwaar olie gaat verbruiken en al gevolg daarvan de precats opblaast. Dit gaat dan wel gepaard met een behoorlijk vermogensverlies.
In jouw geval hoor ik daar niets over, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is (vuile of kapotte injector of zo ?). Dit dan gebaseerd op de foutcodes.
Er is een coulanceregeling voor de shortblocks, maar deze is voor auto's van
maximaal 7 jaar oud en 150.000 kilometer. Val je buiten dus. Het pre-faceliftmodel schijnt een hoger risico te hebben, maar het is zeker niet zo dat als je een 2003 of nieuwer hebt, dat je dan het probleem niet zou kunnen krijgen !
ik weet niet hoe goed je duits is, anders zou je eens kunnen informeren op het duitse spyder-forum ([url]http://www.my-mr2.de)[/url], daar hebben ze misschiien wat meer ervaring er mee. Roep niet direct "shortblock", aan dat woord hebben ze inmiddels een lichte hekel gekregen...
mr-geel woont in H'sum, denk dat die wel een goede garage weet.
Het komt er in het kort op neer dat je auto (opeens) zwaar olie gaat verbruiken en al gevolg daarvan de precats opblaast. Dit gaat dan wel gepaard met een behoorlijk vermogensverlies.
In jouw geval hoor ik daar niets over, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is (vuile of kapotte injector of zo ?). Dit dan gebaseerd op de foutcodes.
Er is een coulanceregeling voor de shortblocks, maar deze is voor auto's van
maximaal 7 jaar oud en 150.000 kilometer. Val je buiten dus. Het pre-faceliftmodel schijnt een hoger risico te hebben, maar het is zeker niet zo dat als je een 2003 of nieuwer hebt, dat je dan het probleem niet zou kunnen krijgen !
ik weet niet hoe goed je duits is, anders zou je eens kunnen informeren op het duitse spyder-forum ([url]http://www.my-mr2.de)[/url], daar hebben ze misschiien wat meer ervaring er mee. Roep niet direct "shortblock", aan dat woord hebben ze inmiddels een lichte hekel gekregen...
mr-geel woont in H'sum, denk dat die wel een goede garage weet.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik heb inderdaad geen last van vermogenverlies. De auto rijdt prima. Mijn garage dacht ook aan vuile injectors en heeft daarom de injector reiniger bij de bezine gedaan?
Het lampje v/d motor blijft voor nu dan ook uit.... maar zo gebeurt het telkens, na een reset, is hij uit, en na een kilometer of 1000 springt hij weer aan. In het begin ging het lampje na een tijdje ook weer vanzelf uit. Als hij nu aangaat, blijft hij ook aan.
Gisteren de Toyota dealer in Amersfoort gebeld. Even gepolst of er een belletje ging rinkelen bij de omschrijven van de storing etc. Het kwam mij over alsof ze niet heel ervaren zijn in het sleutelen aan MR2's. Toch maar even verder zoeken.
Ik zal ook eens gaan graven op de duitse site.
Dank nogmaals.
Het lampje v/d motor blijft voor nu dan ook uit.... maar zo gebeurt het telkens, na een reset, is hij uit, en na een kilometer of 1000 springt hij weer aan. In het begin ging het lampje na een tijdje ook weer vanzelf uit. Als hij nu aangaat, blijft hij ook aan.
Gisteren de Toyota dealer in Amersfoort gebeld. Even gepolst of er een belletje ging rinkelen bij de omschrijven van de storing etc. Het kwam mij over alsof ze niet heel ervaren zijn in het sleutelen aan MR2's. Toch maar even verder zoeken.
Ik zal ook eens gaan graven op de duitse site.
Dank nogmaals.
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
- Type MR2: AW11
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: