Help.. motor waarschuwings lampje gaat steeds branden?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Bem78

Help.. motor waarschuwings lampje gaat steeds branden?

Bericht door Bem78 »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds februari trotse bezitter van een MR2 ZZW30 uit 2001. Maar, ik heb een raar probleem waarbij jullie me wellicht kunnen helpen.

Regelmatig gaat mijn motor waarschuwings lampje branden en geeft dan de foutcode P0172 en P0175 wat schijnbaar duidt op ‘system too rich’. De auto heeft nu twee maal bij de garage gestaan, waarbij de bougies, sensor en pakkingen zijn vernieuwd. Tevens heeft hij een scheut benzinereiniger gehad.

Ik merk niets aan het rijgedrag, de auto rijdt prima, alleen gaat het waarschuwings lampje nog steeds branden. Om verdere kosten bij de garage te voorkomen weten jullie mij wellicht te helpen.

Wat ook raar is, is dat de auto af en toe een krijsend geluid maakt bij het starten. Waarschijnlijk is dit de startmotor? Volgens de garage heeft dit niets te maken met de foutcodes.

Het olieverbruik is ook hoog, althans dat neem ik aan. Om de 2000 / 2500 kilometer moet ik de olie volledig bijvullen.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?

Alvast bedankt,

Groet, Bob.
herbie65
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 aug 2008, 23:57
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door herbie65 »

Bem78 schreef:Het olieverbruik is ook hoog, althans dat neem ik aan. Om de 2000 / 2500 kilometer moet ik de olie volledig bijvullen.
Wat bedoel je: volledig bijvullen???
Is dat een liter er bij? of 3 liter?

Ik denk dat er inderdaad meer aan de hand is met je motorretje...
link naar de blog van mijn MR2 --> F360 project.
Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Mmm klinkt als het pre-cat probleem. Hoog olie verbruik, fout codes. Ik zeg dat hij stuk is.. Zoek even op google onder MR2 spyder pre-cat failure.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

klinkt als zuigerveerprobleem (ovaal), en tengevolge van precat (warmte)problemen. niet iedere dealer (h)erkent deze problemen. Om meer schade te voorkomen is het verstandig naar een (goede) dealer te gaan.
multiballs

Bericht door multiballs »

zijn alle drie lambdasondes ook doorgemeten?of vervangen?
olieverbruik is zeker niet best,mag gewoon niets verbruiken,
heb onlangs ook olieverbruik gehad bij mijn motor,
eerst geheel niets,daardoor precat verbrand,en in de hoofdcat neegeslagen met als gevolg verstopping hoofdcat,
ook is er motorschade ontstaan,en heb daarom vorige week het complete blok vervangen,

geluid tijdens het starten,heeft er naar mijn mening niets mee te maken,
als het alleen maar tijdens het sterten van de auto voor komt...

ben je wel bij een toyota dealer geweest?
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Zou de twee pre-cat lambda's er uit draaien en met een zaklamp de staat van de pre-cats controleren.

succes,
Henri
Bem78

Bericht door Bem78 »

Hallo,

Dank voor jullie reacties al schrik ik wel van het pre-cat verhaal. Al denk ik dat ik weet waar het op neerkomt (ook via de google opdracht) is er misschien iemand die mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe dit dan technisch in elkaar steekt? Het heeft toch te maken met kinderziektes in de motor van oude modellen??

De auto heeft al 100.000 Km gereden. Als het een pre-cat probleem zou zijn, dan hadden de problemen zich al veel eerder moeten voor doen toch?

Ik ben nog niet naar een Toyota dealer geweest, dat zal ik zeker eens doen. Heeft iemand tips welke een goede is? In regio Hilversum?

Met olieverbruik bedoel ik dat ik ongeveer een liter moet bijvullen na de 2000 km.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Het zogenaamde shortblock-probleem is niet echt km-gebonden, kan na 10.000 km gebeuren, maar ook best bij 100.000 km.

Het komt er in het kort op neer dat je auto (opeens) zwaar olie gaat verbruiken en al gevolg daarvan de precats opblaast. Dit gaat dan wel gepaard met een behoorlijk vermogensverlies.

In jouw geval hoor ik daar niets over, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is (vuile of kapotte injector of zo ?). Dit dan gebaseerd op de foutcodes.

Er is een coulanceregeling voor de shortblocks, maar deze is voor auto's van
maximaal 7 jaar oud en 150.000 kilometer. Val je buiten dus. Het pre-faceliftmodel schijnt een hoger risico te hebben, maar het is zeker niet zo dat als je een 2003 of nieuwer hebt, dat je dan het probleem niet zou kunnen krijgen !

ik weet niet hoe goed je duits is, anders zou je eens kunnen informeren op het duitse spyder-forum ([url]http://www.my-mr2.de)[/url], daar hebben ze misschiien wat meer ervaring er mee. Roep niet direct "shortblock", aan dat woord hebben ze inmiddels een lichte hekel gekregen...;D

mr-geel woont in H'sum, denk dat die wel een goede garage weet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
multiballs

Bericht door multiballs »

ik denk inderdaad dat je in deze situatie beter bij een goede toyota dealer terecht kunt,
de mijne bij 180dkm,plotseling pre-cat eruit,en blok defekt...
Bem78

Bericht door Bem78 »

Ik heb inderdaad geen last van vermogenverlies. De auto rijdt prima. Mijn garage dacht ook aan vuile injectors en heeft daarom de injector reiniger bij de bezine gedaan?

Het lampje v/d motor blijft voor nu dan ook uit.... maar zo gebeurt het telkens, na een reset, is hij uit, en na een kilometer of 1000 springt hij weer aan. In het begin ging het lampje na een tijdje ook weer vanzelf uit. Als hij nu aangaat, blijft hij ook aan.

Gisteren de Toyota dealer in Amersfoort gebeld. Even gepolst of er een belletje ging rinkelen bij de omschrijven van de storing etc. Het kwam mij over alsof ze niet heel ervaren zijn in het sleutelen aan MR2's. Toch maar even verder zoeken.

Ik zal ook eens gaan graven op de duitse site.

Dank nogmaals.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Weet Hermans hier niks vanaf?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

alles ..gewoon een afspraak maken komt het vast goed..;D
Bem78

Bericht door Bem78 »

Wie is Hermans?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie