Kantel zuigers 4AGE 1986

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Zit er niet gewoon een kaboutertje in je inlaatbuis die jou probeert te attenderen op het feit dat hij vast zit?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Glenn

Bericht door Glenn »

Luister dan naar het sos singaal ;D
bonno

Bericht door bonno »

Leliev schreef:Zit er niet gewoon een kaboutertje in je inlaatbuis die jou probeert te attenderen op het feit dat hij vast zit?
ha ha :3gears:
Dat waren Gremlins.
mr2cruiser

Bericht door mr2cruiser »

bonno schreef:Dit zou dus betekenen dat de revisie een paar jaar terug niet afdoende is uitgevoerd, en eigenlijk voor niks is geweest. Dat is erg jammer.
Veel meer dan 5000 km heeft ie niet gelopen sinds de revisie.

Wat versta jij onder revisie, ik lees een paar posts terug dat je hem kocht met 100.000 op de klok en dat je er nog eens 100.000 mee hebt gereden en dat er toen een zuigerveer is vervangen.
En ik las ergens dat die "revisie" 5000km geleden was.
Dus ik begrijp het niet helemaal.
Als het echt een complete revisie is dan heb je garantie en nam ik geen genoegen met een verhaal als "dat hadden ze vroeger al".
Je had dat geluid voor de revisie toch ook niet.

Als het slechts om vervanging gaat van de zuigerveren/ olieschraapveer dan kan ik het verhaal wel plaatsten omdat dan je cilinders niet zijn opgeboord naar een overmaat.
Je hebt dan nu nieuwe zuigerveren op een cilinder die al is ingelopen.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

naja zal wel gehonen zijn. boren hoeft niet altijd, als hij niet gehoond zou zijn zou zijn olieverbruik niet minder geworden zijn

bij revisie houden ze spelingen aan vanuit de boeken, dus de zelfde speling als waarmee toyota hem in 1986 gemaakt heeft, als hij toen een kantelende zuiger had, heeft hij dat nu ook

maar vaak wordt een tikkende klep al aangezien voor een kantelende zuiger, mijn corrola E8 GT met 4age verdacht ik er ook van.. dat bleek een klep met net wat teveel speling te zijn, zodra hij warm was was het weg

met een kantelende zuiger kan een motor heel oud worden, of het moet extreem zijn maar dat verwacht ik niet, want dan zou je olieverbruik hebben

over het niet lekker lopen, dit ligt heel vaak gewoon aan je onsteking en de onderdelen ervan.. check die allemaal eens, kijk ook of je onsteking mooi op tijd staat, controleer alle vacuum leidingen
heb je een map of een maf sensor?, vaak zijn kleine lekages in het inlaat traject de boosdoender van slecht lopen bij auto's met een Luchmassameter (maf)
Afbeelding
bonno

Bericht door bonno »

frankie-turbo schreef:naja zal wel gehonen zijn. boren hoeft niet altijd, als hij niet gehoond zou zijn zou zijn olieverbruik niet minder geworden zijn

bij revisie houden ze spelingen aan vanuit de boeken, dus de zelfde speling als waarmee toyota hem in 1986 gemaakt heeft, als hij toen een kantelende zuiger had, heeft hij dat nu ook

maar vaak wordt een tikkende klep al aangezien voor een kantelende zuiger, mijn corrola E8 GT met 4age verdacht ik er ook van.. dat bleek een klep met net wat teveel speling te zijn, zodra hij warm was was het weg

met een kantelende zuiger kan een motor heel oud worden, of het moet extreem zijn maar dat verwacht ik niet, want dan zou je olieverbruik hebben

over het niet lekker lopen, dit ligt heel vaak gewoon aan je onsteking en de onderdelen ervan.. check die allemaal eens, kijk ook of je onsteking mooi op tijd staat, controleer alle vacuum leidingen
heb je een map of een maf sensor?, vaak zijn kleine lekages in het inlaat traject de boosdoender van slecht lopen bij auto's met een Luchmassameter (maf)

De Cylinders zijn niet uitgeboord maar zoals frankie zegd gehoond en van nieuwe zuigerveren voorzien. Ik geloof dat ze daar ook setjes voor hadden.
Het is een standaard 4AGE NA Bj. mrt-1986 met het luchtfilter in de motorruimte en er zit geen regeling in de buis naar T-VIS.
De Kleppen tikken ook iets en de injectoren zijn ruim over de datum, maar de motor loopt ook erg onregelmatig en rauw. Het zou me niks verbazen als de injectoren ook slijtage hebben. Ik heb ook nog nooit het benzine filter vervangen, of de garage moet dat ooit gedaan hebben. Er zit ook erg dunne olie in. 5W30. Die ga ik vervangen voor 10W40 met een nieuw filter.
Ik hoor wel een sissend geluid van onder het luchtfilterhuis komen.
Zou het kunnen zijn dat de stationair klepje/relais lekt.
Die zit tegen het luchtfilterhuis aan. het is natuulijk geen nieuwe motor. Het meeste is 25 jaar oud natuurlijk, behalve wat erin zit is gerepareerd, maar een complete revisie was het ook niet helemaal. Klopt.
bonno

Bericht door bonno »

mr2cruiser schreef:Wat versta jij onder revisie, ik lees een paar posts terug dat je hem kocht met 100.000 op de klok en dat je er nog eens 100.000 mee hebt gereden en dat er toen een zuigerveer is vervangen.
En ik las ergens dat die "revisie" 5000km geleden was.
Dus ik begrijp het niet helemaal.
Als het echt een complete revisie is dan heb je garantie en nam ik geen genoegen met een verhaal als "dat hadden ze vroeger al".
Je had dat geluid voor de revisie toch ook niet.

Als het slechts om vervanging gaat van de zuigerveren/ olieschraapveer dan kan ik het verhaal wel plaatsten omdat dan je cilinders niet zijn opgeboord naar een overmaat.
Je hebt dan nu nieuwe zuigerveren op een cilinder die al is ingelopen.

De motor liep altijd al rauw, helaas, en dat was na de reparatie/revisie niet anders. Ze zijn niet opgeboord hoor.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

injectoren laten reinigen, daarna zal het wel beter zijn
Afbeelding
mr2cruiser

Bericht door mr2cruiser »

Vandaar ook dat ik vroeg wat jij onder revisie bedoelde.
Ik kon je verhaal niet zo goed volgen, je vertelde reparatie en dat er een revisie was 5000km terug.

Ik weet dat ze dezelfde speling aanhouden als origineel maar ik kon in zijn verhaal niet terug halen dat de motor voor de reparatie ook al rauw klonk.
Nu ik dus lees dat hij dat wel deed is het wat meer kloppend.
Bij een revisie worden de cilinders vaak opgeboord naar de 1e overmaat indien mogelijk, en gaan er ook overmaat zuigers in.
Nu begrijp ik dus dat de cilinder is gehoned, stootrand verwijderd en nieuwe zuigerveren erin.
Niet verkeerd bedoeld maar dat is geen revisie in mijn ogen, vandaar mijn verhaal.

Ben het met Frankie eens, injectoren laten reinigen en/of ontsteking.
Maar kan meerdere dingen zijn, lastig zo te zeggen.
Ik heb zelf een amerikaan, met luchtmassameter dus, en deze zijn extreem gevoelig voor vacuum problemen.
Vaak merk je dat in het schommelen van het staionair toerental.
bonno

Bericht door bonno »

mr2cruiser schreef: Vaak merk je dat in het schommelen van het staionair toerental.

Het schommelen bij stationair herken ik ook. Ook zonder MAF of MAP
Het prutteld een beetje.
Vooral als ie koud is gaat ie van 1500 rpm naar 2000 en weer terug.
Dat doet ie een paar keer en dan is het constant, bij warme motor ong 800 rpm. stationair. En wat ik ook probeer met het stelschroefje hij komt telkens weer uit op 800 rpm.
Neiging tot afslaan bij zeer warm weer.
Brum

Bericht door Brum »

mr2cruiser schreef: Bij een revisie worden de cilinders vaak opgeboord naar de 1e overmaat indien mogelijk, en gaan er ook overmaat zuigers in.
Nu begrijp ik dus dat de cilinder is gehoned, stootrand verwijderd en nieuwe zuigerveren erin.
Niet verkeerd bedoeld maar dat is geen revisie in mijn ogen, vandaar mijn verhaal.
Een cilinder wordt alleen maar geboord als het nodig is.(lees te ver versleten/ovaal voor orginele maat zuigers)
Als je de cilinders alleen hoeft te honen is dat dus omdat de cilinders nog aan de goede maat zijn, het honen doe je dan zodat de nieuwe zuigerveren en cilinderwand weer goed op elkaar inslijten.
Honen valt dus wel degelijk onder revisie, vraag maar na bij revisie bedrijven.;)
bonno

Bericht door bonno »

Ik ga nieuwe olie proberen 10W40, en de luchttoevoer en injectors nakijken doe ik zodra ik weet waar ik op moet letten. Of ik laat het doen.
Nieuwe injectors zijn erg duur heb ik begrepen.
mr2cruiser

Bericht door mr2cruiser »

Brum schreef:Een cilinder wordt alleen maar geboord als het nodig is.(lees te ver versleten/ovaal voor orginele maat zuigers)
Als je de cilinders alleen hoeft te honen is dat dus omdat de cilinders nog aan de goede maat zijn, het honen doe je dan zodat de nieuwe zuigerveren en cilinderwand weer goed op elkaar inslijten.
Honen valt dus wel degelijk onder revisie, vraag maar na bij revisie bedrijven.;)


Ja dat weet ik allemaal wel maar we hebben het nu neem ik aan over deze aw11 met 2 ton op de teller, kleine kans dat die cilinders niet zijn ingelopen in mijn ogen.
Ik had ook getypt worden cilinders vaak opgeboord,
Brum

Bericht door Brum »

mr2cruiser schreef:Ja dat weet ik allemaal wel maar we hebben het nu neem ik aan over deze aw11 met 2 ton op de teller, kleine kans dat die cilinders niet zijn ingelopen in mijn ogen.
Ik had ook getypt worden cilinders vaak opgeboord,
Hoeft niet zo te zijn. Die van mij heeft ook bijna 2 ton gelopen en de cilinders waren nog helemaal aan de maat, alleen honen was voldoende.
Brum

Bericht door Brum »

mr2cruiser schreef:Ja dat weet ik allemaal wel maar we hebben het nu neem ik aan over deze aw11 met 2 ton op de teller, kleine kans dat die cilinders niet zijn ingelopen in mijn ogen.
Ik mag toch wel hopen dat hij met deze kilometers ingelopen is.:-/;D

Mijn motor heeft ook bijna 2 ton gelopen en het was voldoende om alleen te honen ipv boren.
mr2cruiser

Bericht door mr2cruiser »

Brum schreef:Ik mag toch wel hopen dat hij met deze kilometers ingelopen is.:-/;D

Mijn motor heeft ook bijna 2 ton gelopen en het was voldoende om alleen te honen ipv boren.

Ik bedoel uiteraard wel iets anders met inlopen;D

Maar goed ieder zijn eigen mening erover, ik denk gewoon dat als een blok 2 on heeft gelopen je de originele compressie niet gaat terug krijgen met enkel honen en nieuwe zuigerveren.

Maar we raken van de originele post afgeloof ik
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

mr2cruiser schreef:Ik bedoel uiteraard wel iets anders met inlopen;D

Maar goed ieder zijn eigen mening erover, ik denk gewoon dat als een blok 2 on heeft gelopen je de originele compressie niet gaat terug krijgen met enkel honen en nieuwe zuigerveren.

Maar we raken van de originele post afgeloof ik
Normaal als een blok ingelopen is wordt de compressie wat hoger, doordat zuigerveren en cylinderwand op elkaar zijn ingesleten. Als ik na mijn dieseltje kijk origineel vanaf fabriek 28 bar compressiedruk als ie uit de fabriek komt, nu na bijna 300.000 km, is de compressie 30 bar per cylinder. Dus dat blok met 200.000 km kan best zijn compressie met gemak halen.
Afbeelding
Brum

Bericht door Brum »

mr2cruiser schreef:Ik bedoel uiteraard wel iets anders met inlopen;D

Maar goed ieder zijn eigen mening erover, ik denk gewoon dat als een blok 2 on heeft gelopen je de originele compressie niet gaat terug krijgen met enkel honen en nieuwe zuigerveren.

Maar we raken van de originele post afgeloof ik
Ja we raken van de originele post af, maar wil nog een ding hierover zeggen.
Het is natuurlijk heel erg afhankelijk hoe die 2 ton met de motor om gegaan is.
Heb een 3sge motor gehad met ook bijna 2 ton en deze moest wel geboord worden, de maat van de cilinders van mijn 4age met dezelfde km-stand was nog goed en ik weet zeker dat nu na het honen en nieuwe zuigerveren de compressie gelijk zal zijn aan die hij origineel had.(na inlopen)
bonno

Bericht door bonno »

Ik heb nu 3 dingen gedaan.

Nieuwe olie 10W40 ipv 5W30
Nieuw Olie filter.
En een brandstof supplement voor de injectoren.


De motor heeft meer koppel boven de 4000 toeren en loopt minder rauw. Ik vind echter nog steeds dat ie klinkt alsof ie elk moment kapot gaat.
Chris Arnouts
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jan 2008, 22:11

Bericht door Chris Arnouts »

Misschien een raare tip maar controleer eens of je uitlaatspruitstuk goed vast zit of dat er geen scheuren in zitten.

Voor mijn revisie had ik ook een soort ratelend geluid bij mijn motor als tie koud was. Bleek dat er een paar scheurtjes in het spruitstuk zaten. Deze heb ik toen laten lassen bij Willie Hermans. Kostte toen d'r tijd iets van 90 gulden per scheur.

Dit verhaal heb ik ook gehoord van de vorige eigenaar van mijn supercharger blok. Toen hij de charger (complete auto) ging kopen hoorde hij bij de proefrit een soort ratel in het blok. De vorige eigenaar bevestigde dit en dacht dat het blok om zeep was. Hij heeft hem alsnog gekocht. Bij het nakijken bleek dat het uitlaatspruitstuk op 2 punten niet goed vast zat. Hierna was de ratel gelijk weg.

Succes
Chris
Gesloten