Onderstel aanpassen

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Onderstel aanpassen

Bericht door remzik »

Ik heb op het forum bij meerdere mensen gezien dat ze gele koni's met apex veren hadden, dit zal dus wel een goede combinatie zijn. Als ik met mijn M2 hard de bocht doorga dan veert hij alle kanten op, is gewoon eng. Vandaar mijn aanpassing op het onderstel.
Nu zat ik te kijken naar gele koni's maar overal, ook bij koni op de website staat dat ze voor een MR2 zijn vanaf 1985/07, die van mij komt uit juni 1985. Iemand ervaring hiermee? Beetje lulling als ik ze koop en ze passen niet.

Excuus, 07 hoort bij 1986. Ik ga ze bestellen.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik wil je niet flauw maken, maar je hebt een amerikaan. Dat wil zeggen dat je sowieso een stabilisatiestang mist, die een europeaan wel heeft. Die schijnt ook een heel stuk te schelen.

In hoeverre je deze stang op de jouwe kunt zetten, durf ik niet te zeggen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Gele konis is een goede upgrade!

Enne de stabi stang aan de achterkant onderkant is bij een amerikaan gewoon weggelaten.
De bevestigings/ophang punten zitten r gewoon.
(dat is mij eens verteld)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

remzik schreef:Als ik met mijn M2 hard de bocht doorga dan veert hij alle kanten op, is gewoon eng. Vandaar mijn aanpassing op het onderstel.

Toen wij onze eerste AW11 kochten was het ook alladin en het vliegende tapijtje, 3 van de 4 schokbrekers was lek en deed niks tot nauwelijks meer wat.
Dat zelfde gold ook voor de 2e AW11 toen deze weer aan de praat was...
Bijde wagens hebben gele konis en niet verlaagd.
Vind het erg goed rijden, vraag Ewoud maar eens ;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

ROB-E schreef:Beide wagens hebben gele konis en niet verlaagd.
Vind het erg goed rijden, vraag Ewoud maar eens ;D


Ja die van jou reed erg goed op lelystad... (dat wou je horen toch ;))

Anyhow, ook in combinatie met Apex veren rijd het erg goed. Heb het er nu een 3 jaar onderzitten en ben er erg tevreden over, qua comfort en stugheid althans.


Overigens over die stabilisatorstang (achterzijde, voor zit ie er wel gewoon) als je een nieuwe (origineel of aftermarket) koopt zitten daar ophang-rubbers en beugels gewoon bij, in de meeste gevallen. Dus dat kun je gewoon monteren. Echter je bevestigingspunten aan de veerpoten ontbreken, even als de bijbehorende endlinks. Die moet je apart kopen. Zonder die endlinks zit je stabilisatorstang maar half vast en werkt ie niet...

Als je een 85'er hebt zou het kunnen dat je de stabilisatorstang wel al hebt. Immers in de USA zaten ze wel op de meeste 85'ers. (en op 89'er SuperCharger modellen) Zit ie er niet op, dan zou je nog wel het geluk kunnen hebben dat je wel al de bevestigingspunten aan de veerpoten hebt.

Gewoon ff kijken onder je AW11 en je weet het ;)
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Misschien een goed plan om ook meteen je fuseekogels, ophangrubbers, spoorstangen en stuurhuis-busje te vervangen. Deze zijn 95% zeker aan vervanging toe en als je het echte MR2 gevoel wilt zal dit ook moeten gebeuren. Mocht je de bevestigingspunten voor de stabilisatorstangen niet op je veerpoten hebben zitten dan kun je ze ook los kopen, de zogenaamde retro-fit swaybar mounts.

Voor deze onderdelen kun je het beste http://www.twosrus.com raadplegen, Ewoud hierboven dealt daar denk ik in en anders ook http://www.infinityperformance.nl (deze site is van leden van deze club). Ze leveren zo'n beetje alle onderdelen die je van de wielophanging kunt vervangen.

De onderdelen die je nodig hebt zijn voor '85-'86, vanaf '87 kunnen ze verschillen.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Idd, er is van alles te krijgen om een USA AW11 alsnog Euro-spec te maken ;)

En idd, Twosrus onderdelen lever ik o.a. Verder heeft Rowan wel gelijk, wil je het maximale weer uit je AW11 halen, dan moet je eigenlijk niet stoppen bij een stabilisatorstang, maar alles aanpakken. Ook al helpt elk kleine beetje altijd al iets ;)
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Bredere banden van goed rubber!
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Brede banden met goed rubber helpt je natuurlijk niets als al je ophangingsrubbers versleten zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Klopt! Ik liet met even meeslepen met het betere wegliggings verhaal :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Ewoud schreef:Ja die van jou reed erg goed op lelystad... (dat wou je horen toch ;))

Onbetaalbaar ;D;) voor de rest... Mastercard.

Verders heb ik aan dit verhaal niks toe te voegen.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Bericht door remzik »

Hartelijk dank voor jullie info, maar kan je die rubbers zelf, met standaard gereedschap plaatsen, of moet hij naar een garage. Sorry, altijd lease-auto gereden dus geen echte sleutel ervaring. Wil het wel graag gaan doen vandaar de aanschaf van de MR2.
Ik heb wel al het werkplaats handboek besteld, zal even kijken waar al die rubbers zitten, waarschijnlijk zal er in het boek wel staan van hoe dit aan te pakken.
Ik ga maar eens in de shop kijken.
remzik
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2010, 19:21

Bericht door remzik »

Hartelijk dank voor jullie info, maar kan je die rubbers zelf, met standaard gereedschap plaatsen, of moet hij naar een garage. Sorry, altijd lease-auto gereden dus geen echte sleutel ervaring. Wil het wel graag gaan doen vandaar de aanschaf van de MR2.
Ik heb wel al het werkplaats handboek besteld, zal even kijken waar al die rubbers zitten, waarschijnlijk zal er in het boek wel staan van hoe dit aan te pakken.
Ik ga maar eens in de shop kijken.

Ik kom er niet uit, nederlands naar engels. Ewoud, lever jij nu de onderdelen, kan ik bij jouw bestellen? Zo ja, wat kosten de onderdelen die RowanMR2 opnoemt?

Met het boek en de onderdelen kan ik dan lekker sleutelen.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Rubbers vervangen is wel een pokke klus met standaard gereedschap... Kan wel maar echt ideaal is het niet. Beste heb je een pers nodig.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

Green Goblin schreef:Ik wil je niet flauw maken, maar je hebt een amerikaan. Dat wil zeggen dat je sowieso een stabilisatiestang mist, die een europeaan wel heeft. Die schijnt ook een heel stuk te schelen.

In hoeverre je deze stang op de jouwe kunt zetten, durf ik niet te zeggen.

Heb je een plaatje ofzo over welke stabi stang het gaat?
Ik heb ook een US aw11 dus ik zal hem dan ook wel missen.
en aangezien ik de aw11 voor het circuit gekocht heb lijkt dit mij dus een goede toevoeging. ;)

deze toevallig?

Afbeelding
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ja die.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RutgerMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:29

Bericht door RutgerMR2 »

Thanks, meteen maar even naar een goeie kijken dan.
Ik zie dat ik de links ook moet kopen.
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Hoi Remzik,

Ik heb de rubbers pas zelf vervangen en een verhaaltje erover op mijn blogje gezet met foto's erbij.
Misschien heb je er wat aan.

http://marcel-mr2.blogspot.com/

Succes Marcel
Marcel van der Heide
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

RutgerMR2 schreef:Thanks, meteen maar even naar een goeie kijken dan.
Ik zie dat ik de links ook moet kopen.
Schijnt een goede combinatie te zijn:
Swaybar voor: ST (Suspension Techniques)
Swaybar achter: High & Tight (Twosrus.com)
Endlinks: High & Tight (Twosrus.com)
Beiden zijn in "stijfheid" verstelbaar.

Ook schijnen de producten van Whiteline het goed te doen, maar hier heb ik geen kaas van gegeten (ik lust geen kaas)

En waarom doe je een veerpootbrug van de hand als je er een circuitauto van gaan maken? En waarom koop je dan in godsnaam een T-Roof uitvoering, en waarom dan in HEMELSnaam een Amerikaan??


xxx Rowan
Gebruikersavatar
Kimr2tje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 844
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:36
Type MR2: AW11

Bericht door Kimr2tje »

RutgerMR2 schreef: deze toevallig?

Afbeelding

Dit plaatje is van de voorkant volgens mij hoor.. aangezien er "Front Shock Absorber Assembly" staat ;)

En ging het er niet over dat een USA model de stabilisatie aan de achterkant mist?? of is voor en achter hetzelfde?
Afbeelding
MarcoTwo schreef:Oei, als Kim dit zegt, kun je het in je 'zak' steken.:lach:
Plaats reactie