MR2club.nl; The Wild Bunch - Forum

Het forum van MR2club.nl; The Wild Bunch. De gezelligste MR2-Club van Nederland
Het is momenteel Di 13 Nov 2018, 00:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Di 03 Apr 2007, 16:43 
Offline
Zere vingers van het typen..
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Vr 05 Jan 2007, 13:25
Berichten: 1292
hierbij mijn verslagje.



1 verwijder accu klemmen voordat je begint.
2. demonteer de airbag stuur nooit door op de rijders stoel te zitten (indien airbag afgaat letstel !)
3. ga naast het stuur in de deur opening op je knieen zitten om de airbag te demonteren aande bijrijders kant iedem, hangend over de bijrijders stoel.

4. verwijder 2 kunstof kapjes welke links en rechts achter het stuur zich bevinden (tussen stuur en knipperlicht en ruiten wisser handle)
Afbeelding

Afbeelding

schroef dan de veiligheidspal-schroef eruit welke zich aan de linkerzijde bevindt (rode pijl) deze schroef gaat er niet helemaal uit, en blijft na enkele cm zitten.
zorg ervoor dat deze wel zo ver mogelijk uitgedraaid is !
Afbeelding

Afbeelding

vervolgens kun je door het plastic kapje te verdraaien aan de groen torx-boutje komen
Afbeelding
, draai deze ook los.
deze schroef zit geborgd met een kunstof ring omsluiting, mbv chroevendraaier kun je deze borging ietwat openen en tegelijkertijd de torx schroef losdraaien.
doe ditzelfde met de schroef aan de rechterkant zie groene pijl.

Afbeelding

nu kun je de airbag verwijderen door deze van het stuur los te halen en richting stoel te trekken, blijf er naast zitten als je dit doet (deur opening)

de claxon drukknop blijft zitten aan het stuur.
Afbeelding
Afbeelding

trek eerst de claxon stekkerlos welke zich nog achter (boven ) het stuur zich bevindt.
draai dan de paarse moer los (zet stuur in recht door stand !)
(rood omcirkeld is de airbag vergrendelpen zichtbaar welke de door de rode schroef wordt bewogen )

dan komt het aanpassen van het racestuur naaf zodat deze geplaatst kan worden.
naaf is afkomstig van AUTOSTYLE (45 euro)
de naaf bestaat uit een aluminium flens en een stalen verbindingsstuk.

draai de 2 delen los van elkaar middels de 4 schroeven.

vervolgens moet de aluminium flens en claxon stekker op de stuuras worden aangepast zodat deze.
de stekker wordt afgezaagd en de contacten omgebogen (claxon zit alleen aangesloten op de links boven contact)
Afbeelding

claxon stekker
Afbeelding

Afbeelding

dan aanpassen van flens zodat deel meesleepcontact stekker niet in de wegzit
verwijder de claxon sleepring van de race naaf
Afbeelding

Afbeelding

vervolgens diam van 56 mm afvijlen naar 49 mm anders past de flens niet in de stuurhuis gat
Afbeelding

Afbeelding

schuif de flens op de naaf totdat het past.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

projecteer nu de uitsparing van de aluminium flens op het stalen gedeelte van de race naaf en zorg ervoor dat een gelijke uitsparing in het staal wordt gezaagd (boor eerst de hoekjes eruit zodat er geen kerfwerking in het staal onstaat tgv scherpe hoeken !)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vijl de uitsparing daarna glad.
en monteer de 2 naafdelen aan elkaar.
Afbeelding

monteer nu de naaf geheel op de stuur as, let aanduiding Top op de naaf dat deze ook naar boven wijst.
sluit de claxon draad aan op de links boven stekker pin.
Afbeelding

en schroef nu het stuur vast op de naaf (stalen gedeelte)

nou ik hoop dat het e.a. duidelijk is.
let op er zijn wel verschillende airbag types in de mr2 wereld, dus deze variant kan afwijken van de jouwe

greetz Robke;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul 2017, 18:42 
Offline
Ik lul al aardig mee !
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Wo 11 Dec 2013, 15:34
Berichten: 212
Hi Robke,

Ik heb hetzelfde airbag stuur en deze vervangen door orgineel 3spaaks mr2 stuur. Wat mij opviel is dat er geen draden naar de airbag liepen. Ook is er geen lampje gaan branden nu de airbag niet meer is 'aangesloten'.

Hoe was dat bij jou? Volgens mij heb jij het zelfde airbagstuur


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul 2017, 19:28 
Offline
Ik lul al aardig mee !
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Za 11 Okt 2008, 18:01
Berichten: 81
De vroegere airbags werden mechanisch geactiveerd in het airbagstuur. Ik geloof vanaf '96 dat ze pas electronisch geactiveerd werden dmv een sensor


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di 18 Jul 2017, 08:08 
Offline
Ik lul al aardig mee !
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Wo 11 Dec 2013, 15:34
Berichten: 212
Ok thanks. Dat wist ik niet.

Blij dat ik hem eruit gehaald heb dan. Vraag me af of dat dat nog goed kan werken na 25 jaar.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.