youtube turbo filmpjes technisch

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

youtube turbo filmpjes technisch

Bericht door 1998mr2 »

vond een film over boost controle
vond het wel interessant hoe doet tie dat nou
http://www.youtube.com/watch?v=ijJ4MfcPc-c&NR=1

deze meneer heeft een mbc gemaakt en ook getest
http://www.youtube.com/watch?v=yJbQRhta ... re=related

weet je meer interesante dingen te vinden over turbo of 3sgte
post ze hier
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Met creep bedoelt hij surge ?
Ziet er erg goed uit. Het nadeel is en blijft dat je last hebt wanneer er climaat verschillen zijn? (over/onderboosten)

Een EBC solenoid regelt dat wel bij. Echter zoals hij zegt houdt zijn MBC de boel stabieler ?

Leuke links.
firefusion
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 nov 2010, 23:25

Bericht door firefusion »

leuke en leerzame films!
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Boostcreep is niet hetzelfde als compressorsurge hoor
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Hij geeft aan dat je niet de druk vanuit je Turbo moet meten maar vanuit je inlaatzijde. Weet iemand waarom? Het lijkt me dat je juist als je direct aan het turbohuis meet je altijd de juiste druk meet, in iedergeval minder dan aan de inlaatzijde want je hebt altijd wat verlies. wie o wie. want ik meen dat de MR2 turbo rijders zoals ik de MBC of elek.boost controll juist wel aan het turbohuis hebben zitten.:huh:
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

jah zag het ook.. denk dat je bij de inlaatzijde wel de juiste en preciese druk kan meten dat de cilnders ingaan..
die vsv klep van ons is ook aangesloten op de inlaatzijde..
en die trekt weer lucht uit de wastgate..
denk ook dat de druk bij de turbo wat hoger ligt dan bij de inlaat..
met al die bochten en ic wrijvingen zal er misschien wel wat
druk afnemen..

ehmmm.. zag ook een aantal standalone ecu met map sensor aansluitingen
meten ook gelijk de airpressure via de map.. ipv een turbo
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

zit zeker niet in een zZW30?
darkEVO

Bericht door darkEVO »

zit dat uberhaupt in alle mr2 s20's die in EU zijn geleverd ??
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Volgens mij alleen USDM.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

zo werkt een koppeling..
http://www.youtube.com/watch?v=fK7-X7u8djo

let er wel altijd bij op dat als je een tweede hands vliegwiel koop
de vliegwiel laat vlakken.. er onstaan hotspots, en de vliegwiel is niet helmaal
vlak meer.
zie hier vlakken van een vliegwiel
http://www.youtube.com/watch?v=RY_r01cR114
hotspots hardheid verschil.. in de vliegwiel zelf
http://www.youtube.com/watch?v=KeqzZniVmrM
beste wat je kan kopen als je een tweedehandse vliegwiel koopt
een waar bij je het vlake gedeelte kan vervangen.
net als bij de fidanza
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

jammer dat jij dat niet gedaan hebt dan :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ben ik nou echt de enige die weet waarom je druk moet meten in je inlaatspruitstuk?..

tis echt erg gesteld hier..
Afbeelding
Lucien

Bericht door Lucien »

hahaha voor iedereen die het niet weet... die hebben ja youtube nog
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

dat vind je niet op joubuis hahaha.. god allemachtig zeg.. en dat bouwd hun eigen motoren in.. wat een lachertje:P


1 hint.. het heeft indirect te maken met de gasklep.., en iets wat je op je boostmeter ziet.. en tevens iets wat de mapsensor fijn vind om te weten..

overgens maakt het voor een boostcontroler niets uit of je de aansturing pakt vanaf de turbo of spruitstuk.. gaat alleen om de weergave van iets..

zo genoeg hints voor vandaag.. als jullie weten wat het is zal ik weer een brainbreaker (voor sommige hier dan) neer zetten..
Afbeelding
Lucien

Bericht door Lucien »

Het maakt wel zeker uit of je de aansturing van een boostcontroller voor of achter de gasklep plaatst, als je hem achter de gasklep(dus het inlaatspruitstuk) plaatst werkt hij niet dus je wastegate zal dan niet meer open gaan en heb je onbegrensde druk.
Dat heb ik al een aantal keren ervaren met de elektronische solenoid boostcontrollers van AEM en Blitz. Met een mechanische maakt het volgens mij geen donder uit.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je gasgeeft (boost) staat de gasklep toch open ?, dat dan toch exact het zelfde als dat je de feed voor de gasklep zou pakken...

dat is het iig niet..

wie wil nog meer proberen?
Afbeelding
Plaats reactie