Onstabiel stationair toerental 3S-GE 3e gen
Moderator: Pieten
Onstabiel stationair toerental 3S-GE 3e gen
Het gaat hier over een Carina E Gti en niet over een MR2, maar aangezien de motor identiek is post ik mijn vraag op dit forum ook maar als jullie hier geen probleem van maken.
Mijn Gti ('95 3S-GE 3e gen 175pk) vertoont de laatste tijd wat problemen en de dealer (officiële Toyota-dealer) vind de oorzaak hiervan niet. Weet hier iemand waar ik moet zoeken?
Dit is wat er scheelt:
- Bij koude start zou het stationair toerental van de motor onmiddellijk 1500tr/min moeten zijn om even later te zakken naar 1200tr/min en vervolgens naar 850tr/min of zo als hij een beetje op temperatuur geraakt. Bij mij gaat het stationaire toerental bij koude start over en weer tussen 500tr/min en 1500tr/min en om na enkele momenten constant op 1000tr/min te draaien.
- Nu valt het soms voor dat hij bij dit onstabiel toerental zo laag in toeren gaat dat hij afslaat en dan krijg ik hem moeilijk terug gestart, enkel door tijdens het starten het gaspedaal in te drukken.
- Als ik vervolgens vertrek in 1e versnelling voel je dat de motor niet mooi draait en niet mooi versnelt maar met kleine schokjes.
- Als ik dan wil schakelen van 1e naar 2e versnelling valt het toerental veel te diep weg (terug tot 500 tr/min) waardoor de auto even inhoudt met een schok doordat het toerental zo laag is alvorens verder te gaan in 2e. Ik heb al enkele keren gehad dat hij zelfs afslaat in de tijd dat ik schakel van 1e naar 2e versnelling door dat het toerental zo diep wegvalt.
- Als ik dan op straat versnel in 2e versnelling blijft het toerental hangen ergens tussen 2500 en 3000 tr/min, de auto weigert dan te versnellen terwijl ik wel gas bijgeef. Ik geraak hier enkel voor bij door het gaspedaal kortstondig te vloeren, dan gaat hij wel naar de 3000 tr/min.
- Eens de motor op bedrijfstemperatuur komt is er verbetering merkbaar maar het stationair toerental doet nog niet helemaal wat het moet doen en de motor reageert ook niet echt normaal op het gaspedaal, de effecten zijn vele kleiner dan bij koude motor maar het is niet wat het moet zijn.
Toen ik bovenstaande problemen bij de dealer aankaartte raadde hij me aan het gasklephuis te demonteren en reinigen. Ik heb dit gedaan en toen was het enkele dagen beter maar dan kwamen de problemen opnieuw. Vervolgens was volgens hem de Idle Speed Controller stuk, dit bestuurt de bypass van de gasklep. Het onderdeel is vervangen bij de dealer (dit kostte me € 700) en de problemen waren wederom enkele dagen weg om dan opnieuw terug te komen. Dealer zei dan dat er eventueel lucht in het koelcircuit zou kunnen zitten ... dus thuis de auto ontlucht en er zat inderdaad lucht in maar opnieuw betekende dit slechts enkele dagen beterschap. De dealer heeft ondertussen gecontroleerd of de koppakking niet door is maar dit is dus niet het geval en ook de potentiometer de aan de gasklep hangt binnenin gereinigd. Meer is er voorlopig nog niet ondernomen maar blijkbaar zijn de problemen steeds kortstondig opgelost als er aan de motor gewerkt wordt, al blijken de problemen steeds sneller en harder terug te komen.
Ik zit met m'n handen in het haar en weet niet meer wat nog te doen als zelfs een officiële dealer met goede naam en jaren ervaring dit niet weet. Zitten hier 3S-GE specialisten die me kunnen helpen?
Mijn Gti ('95 3S-GE 3e gen 175pk) vertoont de laatste tijd wat problemen en de dealer (officiële Toyota-dealer) vind de oorzaak hiervan niet. Weet hier iemand waar ik moet zoeken?
Dit is wat er scheelt:
- Bij koude start zou het stationair toerental van de motor onmiddellijk 1500tr/min moeten zijn om even later te zakken naar 1200tr/min en vervolgens naar 850tr/min of zo als hij een beetje op temperatuur geraakt. Bij mij gaat het stationaire toerental bij koude start over en weer tussen 500tr/min en 1500tr/min en om na enkele momenten constant op 1000tr/min te draaien.
- Nu valt het soms voor dat hij bij dit onstabiel toerental zo laag in toeren gaat dat hij afslaat en dan krijg ik hem moeilijk terug gestart, enkel door tijdens het starten het gaspedaal in te drukken.
- Als ik vervolgens vertrek in 1e versnelling voel je dat de motor niet mooi draait en niet mooi versnelt maar met kleine schokjes.
- Als ik dan wil schakelen van 1e naar 2e versnelling valt het toerental veel te diep weg (terug tot 500 tr/min) waardoor de auto even inhoudt met een schok doordat het toerental zo laag is alvorens verder te gaan in 2e. Ik heb al enkele keren gehad dat hij zelfs afslaat in de tijd dat ik schakel van 1e naar 2e versnelling door dat het toerental zo diep wegvalt.
- Als ik dan op straat versnel in 2e versnelling blijft het toerental hangen ergens tussen 2500 en 3000 tr/min, de auto weigert dan te versnellen terwijl ik wel gas bijgeef. Ik geraak hier enkel voor bij door het gaspedaal kortstondig te vloeren, dan gaat hij wel naar de 3000 tr/min.
- Eens de motor op bedrijfstemperatuur komt is er verbetering merkbaar maar het stationair toerental doet nog niet helemaal wat het moet doen en de motor reageert ook niet echt normaal op het gaspedaal, de effecten zijn vele kleiner dan bij koude motor maar het is niet wat het moet zijn.
Toen ik bovenstaande problemen bij de dealer aankaartte raadde hij me aan het gasklephuis te demonteren en reinigen. Ik heb dit gedaan en toen was het enkele dagen beter maar dan kwamen de problemen opnieuw. Vervolgens was volgens hem de Idle Speed Controller stuk, dit bestuurt de bypass van de gasklep. Het onderdeel is vervangen bij de dealer (dit kostte me € 700) en de problemen waren wederom enkele dagen weg om dan opnieuw terug te komen. Dealer zei dan dat er eventueel lucht in het koelcircuit zou kunnen zitten ... dus thuis de auto ontlucht en er zat inderdaad lucht in maar opnieuw betekende dit slechts enkele dagen beterschap. De dealer heeft ondertussen gecontroleerd of de koppakking niet door is maar dit is dus niet het geval en ook de potentiometer de aan de gasklep hangt binnenin gereinigd. Meer is er voorlopig nog niet ondernomen maar blijkbaar zijn de problemen steeds kortstondig opgelost als er aan de motor gewerkt wordt, al blijken de problemen steeds sneller en harder terug te komen.
Ik zit met m'n handen in het haar en weet niet meer wat nog te doen als zelfs een officiële dealer met goede naam en jaren ervaring dit niet weet. Zitten hier 3S-GE specialisten die me kunnen helpen?
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik neem aan dat ze de foutcodes hebben uitgelezen en hebben geconstateerd dat de lambda sonde nog heel is..
Het lijkt op de problemen die meerderen hier gehad hebben (Anneke bijvoorbeeld, zie --> showthread.php?t=12953).
Het lijkt op de problemen die meerderen hier gehad hebben (Anneke bijvoorbeeld, zie --> showthread.php?t=12953).
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Electronisch stationair toerental regelaar schoonmaken. Zit onder op je gasklep geschroeft met 4 M5 (kruis) boutjes.
Deze 4 boutjes loshalen en dan in het gaatje wat je ziet wat remmenreiniger spuiten en even in laten werken. Dan met een klein voorwerp(plat schroevendraaiertje) de cilinder heen en weer proberen te bewegen van links naar rechts maar met beleid!!
Eventueel meer remmenreiniger gebruiken naarmate de vervuiling.
Zal zeker weten het probleem zijn.
Groet Joshma
Deze 4 boutjes loshalen en dan in het gaatje wat je ziet wat remmenreiniger spuiten en even in laten werken. Dan met een klein voorwerp(plat schroevendraaiertje) de cilinder heen en weer proberen te bewegen van links naar rechts maar met beleid!!
Eventueel meer remmenreiniger gebruiken naarmate de vervuiling.
Zal zeker weten het probleem zijn.
Groet Joshma
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
De auto genereert idd geen foutcodes en dealer gelooft dus niet in defect van de lambda sonde ... precies hetzelfde als in het andere topic waar hierboven naar verwezen wordt dus , hij gelooft nu dat het de bougiekabels zijn die slecht contact geven. Ik krijg zo'n beetje het gevoel dat ik ook op weg ben om +1000 euro uit te geven vooraleer het juiste onderdeel vervangen te hebben.
Brandstofpomp heb ik ook al aan gedacht maar geloof ik zelf niet echt in, deze zit in de carina bij de benzinetank onder de achterbank dus indien hier iets aan zou schelen zou ik toch geen verschil mogen merken bij koude of warme motor?
Electronisch stationair toerental regelaar schoonmaken. -> Hiermee bedoel je het klepje dat door de ISC bestuurt wordt veronderstel ik? Gasklephuis en alles hieraan bevestigd is reeds 2 maal gedemonteerd en gereinigd (eens door me zelf en eens door de dealer) en de Idle Speed Controller zelf is reeds vervangen door een nieuwe.
Wat die lambdasonde betreft, deze regelt de samenstelling van het brandstofmengsel aan de hand van een meting van de uitlaatgassen als ik het goed heb? Vanaf wanneer treedt deze in werking, ook al bij koude motor?
Ik heb alle officiële Toyota manuals van m'n auto en er staat in een dun boekje 'Reparatiehandboek Emissiesystemen' een beschrijving om de lambdasonde te testen, ik ga dit eens bekijken maar ik vrees dat ik zelf niet alle apparatuur heb om deze test uit te voeren.
Brandstofpomp heb ik ook al aan gedacht maar geloof ik zelf niet echt in, deze zit in de carina bij de benzinetank onder de achterbank dus indien hier iets aan zou schelen zou ik toch geen verschil mogen merken bij koude of warme motor?
Electronisch stationair toerental regelaar schoonmaken. -> Hiermee bedoel je het klepje dat door de ISC bestuurt wordt veronderstel ik? Gasklephuis en alles hieraan bevestigd is reeds 2 maal gedemonteerd en gereinigd (eens door me zelf en eens door de dealer) en de Idle Speed Controller zelf is reeds vervangen door een nieuwe.
Wat die lambdasonde betreft, deze regelt de samenstelling van het brandstofmengsel aan de hand van een meting van de uitlaatgassen als ik het goed heb? Vanaf wanneer treedt deze in werking, ook al bij koude motor?
Ik heb alle officiële Toyota manuals van m'n auto en er staat in een dun boekje 'Reparatiehandboek Emissiesystemen' een beschrijving om de lambdasonde te testen, ik ga dit eens bekijken maar ik vrees dat ik zelf niet alle apparatuur heb om deze test uit te voeren.
frankie-turbo schreef:jep lambda sonde kan zijn
heb je de brandstofdruk al eens gecontroleerd?, kan namelijk zijn dat je brandstofpomp op zen eind loopt en dus je brandstofdruk te laag is.. daardoor krijg je de zelfde problemen
maar hoe komt het dan dat hij bij hogere toeren (en meer brandstof vraag) geen probleem heeft?
Ik dacht ook aan je gasklep of lambda sonde, maar als je die echt goed gecontrolleerd hebt blijft voor mij alleen nog de ontsteking over. Dat zou ook verklaren waarom het steeds enkele dagen goed gaat en daarna weer terug komt. Een klein scheurtje in een bougiekabel of wat vocht in je verdeler dus.
Ik heb daarnet de watertemperatuur sensor losgehaald en nagemeten, die bleek in orde te zijn. Dan de contacten ingespoten met WD40 en terug aangesloten.
Vervolgens waren de bougiekabels aan de beurt... bij twee bougiekabels moest ik redelijk wat kracht zetten waarna ze los 'klikten' en ik ze er uit kon nemen. Bij de volgende 2 moest ik dit niet doen, die bleken gewoon los te liggen . Nu verdenk ik stiekem de dealer hier van aangezien die een tijdje geleden nieuwe bougies geplaatst heeft. Soit, dan de weerstand van de kabels nagemeten: de eerste gaf 600Kohm en de volgende 3 gaven iets rond de 10Kohm dus de bougiekabels zullen waarschijnlijk de oorzaak van de problemen zijn. Bedankt voor jullie tips hier!
Ik ga morgen nieuwe bougiekabels, verdelerkap en rotor bestellen en ik zal ze zelf wel plaatsen. Nu hoop ik dat dit alles oplost maar ik ga er nog niet op rekenen, ik zal wel zien.
Ik heb hier op het forum al gelezen over TRD bougiekabels, wat is er verschillend tussen bv deze en die van Toyota?
Vervolgens waren de bougiekabels aan de beurt... bij twee bougiekabels moest ik redelijk wat kracht zetten waarna ze los 'klikten' en ik ze er uit kon nemen. Bij de volgende 2 moest ik dit niet doen, die bleken gewoon los te liggen . Nu verdenk ik stiekem de dealer hier van aangezien die een tijdje geleden nieuwe bougies geplaatst heeft. Soit, dan de weerstand van de kabels nagemeten: de eerste gaf 600Kohm en de volgende 3 gaven iets rond de 10Kohm dus de bougiekabels zullen waarschijnlijk de oorzaak van de problemen zijn. Bedankt voor jullie tips hier!
Ik ga morgen nieuwe bougiekabels, verdelerkap en rotor bestellen en ik zal ze zelf wel plaatsen. Nu hoop ik dat dit alles oplost maar ik ga er nog niet op rekenen, ik zal wel zien.
Ik heb hier op het forum al gelezen over TRD bougiekabels, wat is er verschillend tussen bv deze en die van Toyota?
Mooi dat je het euvel (misschien) gevonden hebt.
De prijs... en kwaliteit
En deze kabels zullen qwa waardes in ohms allemaal gelijk zijn, ondanks de lenktes verschillen.
p.s. controleer je massa kabels ook eens.
Wat bloemkolen her en der kan vaak ook voor vervelende storingen zorgen.
Maare Twitten post eens wat foto's van jouw wagen.
Een Carina GTI zie je niet zo vaak in het wild.
Witten schreef:Ik heb hier op het forum al gelezen over TRD bougiekabels, wat is er verschillend tussen bv deze en die van Toyota?
De prijs... en kwaliteit
En deze kabels zullen qwa waardes in ohms allemaal gelijk zijn, ondanks de lenktes verschillen.
p.s. controleer je massa kabels ook eens.
Wat bloemkolen her en der kan vaak ook voor vervelende storingen zorgen.
Maare Twitten post eens wat foto's van jouw wagen.
Een Carina GTI zie je niet zo vaak in het wild.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
- Arnie
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:50
- Type MR2: AW11
Voordat je nieuwe kabels gaat kopen heb ik toch een vraagje.Witten schreef: Soit, dan de weerstand van de kabels nagemeten: de eerste gaf 600Kohm en de volgende 3 gaven iets rond de 10Kohm dus de bougiekabels zullen waarschijnlijk de oorzaak van de problemen zijn. Bedankt voor jullie tips hier!
Hoe heb je de weerstand gemeten ?
Met een mulitmeter is dit namelijk niet fatsoenlijk te doen, door de hoge weerstand van de kabel is de meting niet nauwkeurig.
Om dit wel te kunnen meten is een speciale meter in de handel, genaamd een Megger.
Fun is not a Straight line, have fun.
Op wiki staat dat je bij weerstanden groter dan 1Mohm geen multimeter meer kan gebruiken en over moet gaan op een Megger, dus dan kan ik toch nog een multimeter gebruiken? Als ik meer meet dan 25Kohm zijn de kabels niet goed meer en als ik met een multimeter 0,6Mohm meet, dan mag dat nog onnauwkeurig zijn, dan weet ik toch genoeg? Ik ben dan toch zeker dat die ene een pak boven de 25Kohm zit.
Ik heb nog niet gereden sinds die avond dat ik die bougiekabels opnieuw geplaatst heb wegens ziekte dus ik moet nog uitzoeken of die twee losse bougiekabels verantwoordelijk waren voor een deel van de problemen.
Mijn redenering is als volgt nu... door die ene slechte bougiekabel was er geen of onvolledige verbranding in die ene cilinder waardoor die lambda sonde meet dat de samenstelling van de uitlaatgassen niet klopt en hierdoor de sturing van de motor beinvloed. En zou het kunnen dat die twee losse bougiekabels wel goed contact gaven als de motor warm stond maar niet bij koude motor zodat dat het blijven hangen op 2000 a 3000 tr/min bij koude motor zou verklaren door dat de motor dan bij momenten op 1 cilinder draaide? Ik heb nog niet veel ervaring in dit alles hoor dus kan zijn dat ik er volledig naast zit. Ik hoop snel bij te leren door de Gti zo veel mogelijk zelf te onderhouden.
EDIT: Mijn redenering klopt dus niet want deze ochtend had ik het weer voor dat hij bleef hangen tussen 2000 en 3000 tr/min. Ik ga eerst de nieuwe bougiekabels afwachten.
Ik heb nog niet gereden sinds die avond dat ik die bougiekabels opnieuw geplaatst heb wegens ziekte dus ik moet nog uitzoeken of die twee losse bougiekabels verantwoordelijk waren voor een deel van de problemen.
Mijn redenering is als volgt nu... door die ene slechte bougiekabel was er geen of onvolledige verbranding in die ene cilinder waardoor die lambda sonde meet dat de samenstelling van de uitlaatgassen niet klopt en hierdoor de sturing van de motor beinvloed. En zou het kunnen dat die twee losse bougiekabels wel goed contact gaven als de motor warm stond maar niet bij koude motor zodat dat het blijven hangen op 2000 a 3000 tr/min bij koude motor zou verklaren door dat de motor dan bij momenten op 1 cilinder draaide? Ik heb nog niet veel ervaring in dit alles hoor dus kan zijn dat ik er volledig naast zit. Ik hoop snel bij te leren door de Gti zo veel mogelijk zelf te onderhouden.
EDIT: Mijn redenering klopt dus niet want deze ochtend had ik het weer voor dat hij bleef hangen tussen 2000 en 3000 tr/min. Ik ga eerst de nieuwe bougiekabels afwachten.
Ondertussen heb ik nieuwe bougiekabels, nieuwe rotor en een nieuwe verdelerkap gemonteerd. Toen ik hem erna startte was het nog steeds niet opgelost maar dit beterde door ermee te rijden. Nu 2 volle tanken later is het probleem van blijven hangen opgelost en draait de motor merkbaar fijner. Eindelijk een keer goed nieuws dus.
Maar nu zakt hij nog steeds onder z'n stationair toerental, wel niet meer zo diep dat hij moeite heeft te blijven draaien ... hij blijft zeker boven de 500 tr/min. Dit hindert niet echt om te rijden maar ik wil het natuurlijk graag oplossen. Hij is ondertussen al aan de computer gelegd en alle waarden bleken normaal te zijn, dus op aanraden van de dealer heb ik nu die ene bougie die door de slechte bougiekabel gestuurd werd vernieuwd maar het is nog niet wat het moet zijn.
Iemand een idee wat ik nu nog kan doen? Lambdasensor geeft geen foutcodes en op de computer was te zien dat deze zijn werk doet.
Maar nu zakt hij nog steeds onder z'n stationair toerental, wel niet meer zo diep dat hij moeite heeft te blijven draaien ... hij blijft zeker boven de 500 tr/min. Dit hindert niet echt om te rijden maar ik wil het natuurlijk graag oplossen. Hij is ondertussen al aan de computer gelegd en alle waarden bleken normaal te zijn, dus op aanraden van de dealer heb ik nu die ene bougie die door de slechte bougiekabel gestuurd werd vernieuwd maar het is nog niet wat het moet zijn.
Iemand een idee wat ik nu nog kan doen? Lambdasensor geeft geen foutcodes en op de computer was te zien dat deze zijn werk doet.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mmmm als je zegt dat het na 2 tanks benzine beter is misschien is wat injector cleaner erin knallen, of je injectoren laten reinigen?
Misschien dat bij lage toeren ( dus lage druk ) ze niet helemaal lekker sproeien en hij op 3 pitten loopt. Als je meer gas geeft ( meer druk ) , spuit hij hem een beetje door en loopt hij weer op 4. Dit is puur speculatie hoor! Ik hoor het wel wat de experts er van vinden...
Misschien dat bij lage toeren ( dus lage druk ) ze niet helemaal lekker sproeien en hij op 3 pitten loopt. Als je meer gas geeft ( meer druk ) , spuit hij hem een beetje door en loopt hij weer op 4. Dit is puur speculatie hoor! Ik hoor het wel wat de experts er van vinden...
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Hoe schoon is je luchtfilter?
En om hier nog even op terug te komen, zonder de topic van de starter te kapen:
Je ziet ze nog wel eens hoor. Hier staat er ook een voor de deur
En om hier nog even op terug te komen, zonder de topic van de starter te kapen:
Maare Twitten post eens wat foto's van jouw wagen.
Een Carina GTI zie je niet zo vaak in het wild.
Je ziet ze nog wel eens hoor. Hier staat er ook een voor de deur
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
M'n luchtfilter is onlangs nog maar gereinigd tijdens een onderhoud bij de dealer, dus dat zou ook in orde moeten zijn.Blof-fan schreef:Hoe schoon is je luchtfilter?
En om hier nog even op terug te komen, zonder de topic van de starter te kapen:
Je ziet ze nog wel eens hoor. Hier staat er ook een voor de deur
Mooie Gti trouwens, Blof-fan! Ik ben vrij jaloers op die frontlip. Spijtig dat die zo moeilijk te vinden zijn want die maken het front toch zoveel dikker!