Sherwin's Spyder - Motor Swap

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Sherwin's Spyder - Motor Swap

Bericht door Sherwin »

Zoals jullie vast wel *hier* hebben gelezen is mijn 1ZZ-FE verleden tijd.

Het blok heeft een ratel en verbruikt enorm veel olie, zo veel dat heel de straat blank staat als mijn auto aan staat.:huh: Waarschijnlijk heeft mijn 1zz last van een 'Oval Bore Syndrome', dus die kunnen we zo goed als afschrijven.

Allereerst had ik 2 overweegbare opties en een NIET te overwegen optie:
-1ZZ-FE motor erin uit het facelift model
-2ZZ-GE motor swap
-MR2 verkopen, dat wordt hem in iedergeval niet!::)

dus na het een en het ander opgezocht te hebben over de 2zz lijkt dit me erg interessant aangezien een 2zz een stuk betrouwbaarder zou zijn qua olieverbruik. Buiten dat heeft een 2zz een leuk vermogen;D .

hier heb ik een paar links met wat info over de swap:
-Spyderguyny van 't Spyderweb
-Jay van Midsouthspyders.com
-2ZZ Swap Info - Spyderchat

en als ik meer tegenkom zal ik dat hier ook neerzetten (misschien voor degene die het toch stiekem overwegen)

Ik ben momenteel op zoek naar een 2zz-ge motor en als ik een motor gevonden heb zal ik de volgende dingen gaan bestellen:
- MWR Engine Mount (Monkeywrenchracing.com)
- MWR Header - 2ZZ MR2 Spyder Swap (Monkeywrenchracing.com)

en eigenlijk heb je de volgende dingen ook nodig:
- MWR Plug N Play Adapter - MR2 Spyder 2ZZ Swap
- MWR Dipstick Tube - MR2 Spyder 2ZZ Swap

maar ik ga mijn 1zz dipstick aanpassen zodat hij op de 2zz past, en ik ga mijn kabelboom zelf aanpassen...(link)

nu hopen dat ik een redelijk aanbod krijg voor een motor want daar draait het allemaal om, dus zodra ik een goede motor kan vinden is het dus zeker dat dit hem gaat worden.

Verder heb ik begrepen dat de Celica Ecu werkt zonder de originele sleutel (''spyderguyny van het spyderweb'' gebruikt deze in zijn 2zz powered spyder en hij heeft er geen problemen mee)
Dit dacht ik in de eerste instantie, maar dit is niet zo, US Celica ECU heeft geen immobilizer en de EU Celica ECU heeft deze wel, dus dan wordt het de chip van de oude sleutel mee pikken!

ik zal de site's en bedrijven waar ik motoren vindt of die ze kunnen leveren ook posten.

Tips, Hints en vragen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ga je nou ook nog kijken wat er met je originele blok aan de hand is ?

Van de oval bore gaat hij niet kapot namelijk, hij gaat meestal kapot door te weinig olie (en dat komt dan weer door het verhoogde olieverbruik). Dus ik denk toch dat je met te weinig olie gereden hebt, of dat er wat anders aan de hand is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Succes ermee ;D

Wat kost een gemiddelde 2ZZ motor + kabelboom en de hele sjit ? Reden waarom ik dit vraag.. ik zie op pistonheads regelmatig goedkope Celica T-sports voorbij komen.. met 2ZZ blok + 6bak dus. Met goedkoop bedoel ik dan minder dan €2000,-

Ik geloof dat Van Deijne (slopert) ook nog een Celica T-sport heeft staan met schade. Heb je ook alles in 1x.

:idea8:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Tussen de 2 en de 3 moet je wel rekenen in NL.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Green Goblin schreef:Tussen de 2 en de 3 moet je wel rekenen in NL.
2500 voor eentje met 60k gelopen... heb ik gezien, ik ga morgen even bellen naar wat andere mensen en dan zal ik het wel posten hoor!

Eeuwige twijfelaar schreef: Ik geloof dat Van Deijne (slopert) ook nog een Celica T-sport heeft staan met schade. Heb je ook alles in 1x.

:idea8:
hoe kom ik met hem in contact?
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

thanks heb wat mailtjes gestuurd;D
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Klinkt goed! Uhm zit je met die Celica ECU dan ook niet te rommelen met de start onderbreker enzo? Ik lees dat een hoop mensen maar gelijk overstappen op een PowerFC....

Vind het wel echt een blok wat er lekker bij past. Zeker in lift!
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Xhermes schreef:Klinkt goed! Uhm zit je met die Celica ECU dan ook niet te rommelen met de start onderbreker enzo? Ik lees dat een hoop mensen maar gelijk overstappen op een PowerFC....

Vind het wel echt een blok wat er lekker bij past. Zeker in lift!
Goed zoeken naar een Amerikaanse ECU, die zijn namelijk zonder immobilizer, en dan kan er gewoon een mooi alarm met startonderbreker bij...

Gisteravond/nacht wat mailtjes gestuurd, wordt gelijk helemaal neergespammed met 2zz blokken (thanks to Michel!) maar ze zijn niet zo schaars dus! Ik moet even nog wat dingetjes vragen zoals de kilometerstanden en dan even kijken wat en goed prijs is(en natuurlijk een goed blok!)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Persoonlijk zou ik maar weinig extra moeite doen om een ecu zonder immobilizer te vinden. Even er van uitgaande dat de immobilizer bij een 2zz-ge op dezelfde manier is geimplementeerd als bij een 2gr-fe maakt zo'n immobilizer de swap slechts marginaal lastiger als je alle onderdelen hebt. Het zijn slechts enkele draadjes die extra gesoldeerd dienen te worden. Wel een beetje jammer dat je altijd die ring met de sleutel erin ergens achter in je auto hebt liggen. Maar wellicht is die ring bij een spyder zelfs netjes in het contact te bouwen zodat je ook daadwerkelijk een immobilizer hebt.

Succes met de swap! :)
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

decipherer schreef:Persoonlijk zou ik maar weinig extra moeite doen om een ecu zonder immobilizer te vinden. Even er van uitgaande dat de immobilizer bij een 2zz-ge op dezelfde manier is geimplementeerd als bij een 2gr-fe maakt zo'n immobilizer de swap slechts marginaal lastiger als je alle onderdelen hebt. Het zijn slechts enkele draadjes die extra gesoldeerd dienen te worden. Wel een beetje jammer dat je altijd die ring met de sleutel erin ergens achter in je auto hebt liggen. Maar wellicht is die ring bij een spyder zelfs netjes in het contact te bouwen zodat je ook daadwerkelijk een immobilizer hebt.

Succes met de swap! :)
Hmm dat is wel een goede zeg! Nou de spyder zelf heeft ook een immobilizer, de ring zit dus al verwerkt in het dash lijkt me, ik ga daar even wat meer over opzoeken, als je nog een handig linkje weet, zie ik hem graag tegemoed

Thanks!!:dux-blij_thumb-up:

Edit:
Ik kan toch ook gewoon een complete ecu met die ring nemen en de sleutel van de celica waar hij uit komt? Als ik die gewoon achter in de auto leg en vast zet, is het probleem toch opgelost? Want ik kan er niet veel over vinden namelijk!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

In het geval van de 2gr zit er ook nog een immobilizer computer bij die je aan moet sluiten. Maar in totaal waren het ongeveer 5 a 6 draden om te solderen, een werkje van niks dus :)
Ik zou bij voorkeur wel alle onderdelen uit 1 auto halen trouwens, om er zeker van te zijn dat het samenwerkt.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Ja het word een schadecelica! Heb nu 3 blokken waar k tussen kan kiezen en ik wacht nog even op de km-stand...

Als ik het nieuwe blok installeer, wat is et verstandigst om gelijk aan te passen qua onderhoud/slijtagedelen?
Gebruikersavatar
Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Berichten: 732
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Metal_Carnage »

Check distributieriem spanrol en koppeling. Daar kun je makkelijk bij nu.
Olie, oliefilter, benzinefilter luchtfilter etc spreekt voor zich.
Eventueel pakkingen inlaat uitlaat, kleppendeksel etc.

Maar tof man! Valt de financiële schade mee of word het bijbeunen deze zomer?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Had deze link nog in mijn bladwijzers staan. Weet niet of je hem al had ?

http://spyderchat.com/forums/showthread ... -Swap-info
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Metal_Carnage schreef:Check distributieriem spanrol en koppeling. Daar kun je makkelijk bij nu.
Olie, oliefilter, benzinefilter luchtfilter etc spreekt voor zich.
Eventueel pakkingen inlaat uitlaat, kleppendeksel etc.

Maar tof man! Valt de financiële schade mee of word het bijbeunen deze zomer?
distributieriem wordt moeilijk... haha!

verder wordt het HEEEL hard werken deze zomer...:-/

Green Goblin schreef:Had deze link nog in mijn bladwijzers staan. Weet niet of je hem al had ?

http://spyderchat.com/forums/showthread ... -Swap-info
Thanks Green, idd ik had hem al maar zet hem wel in het lijstje in de begin post, zo blijft t lekker overzichtelijk
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Och, net zo overzichtelijk als dat project topic van Demo met alles in het begin zetten? ;)

Opzich moet de swap zelf wel meevallen toch. Gewoon veel inlezen, alles is al gedaan in principe. Weet alleen niet of er nog verschil zit tussen USA en EU kabelbomen. Misschien iets om even op te letten. Verder zou ik toch ook de distributie doen hoor. Gewoon alles even doen, gelijk een oliekoeler erop knallen ( kost ook de wereld niet ). Dan kan je gewoon met een gerust hart knallen straks ipv dat je blijft denken van had ik maar....

Verder inderdaad gewoon de filters meepakken, Alles beetje schoonmaken, pakkingen eventueel even nakijken/vervangen. Trust me, doe het nu in 1x goed ( ook al kost het al genoeg ) daar heb je straks alleen maar plezier van.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Psssst, Xhermes, een 2zz heeft een ketting.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Xhermes schreef:Och, net zo overzichtelijk als dat project topic van Demo met alles in het begin zetten? ;)

Opzich moet de swap zelf wel meevallen toch. Gewoon veel inlezen, alles is al gedaan in principe. Weet alleen niet of er nog verschil zit tussen USA en EU kabelbomen. Misschien iets om even op te letten. Verder zou ik toch ook de distributie doen hoor. Gewoon alles even doen, gelijk een oliekoeler erop knallen ( kost ook de wereld niet ). Dan kan je gewoon met een gerust hart knallen straks ipv dat je blijft denken van had ik maar....

Verder inderdaad gewoon de filters meepakken, Alles beetje schoonmaken, pakkingen eventueel even nakijken/vervangen. Trust me, doe het nu in 1x goed ( ook al kost het al genoeg ) daar heb je straks alleen maar plezier van.
El Butre schreef:Psssst, Xhermes, een 2zz heeft een ketting.....
Ik heb me door Toyota zelf laten vertellen dat elk vvt-i en vvtL-i blok een ketting heeft omdat de timings van de kleppen anders niet kunnb varieren, zat heel een verhaal achter maar geen distributie dus.

Ik zet alleen alle info en linkjes in de begin post, verder zal ik on-the-go foto's gewoon verder posten haha! Maar op deze manier is het makkelijker voor als iemand een 2zz swap overweegt, heeft ie de belangrijke info in de eerste post!

Verder filters is routine, elk jaar vervang ik sowieso de filters van zowel mijn, mn vaders en mn moeders auto haha!

Die oliekoeler is denk ik nog niet nodig, al hoewel het wel mega handig is om direct mee te nemen, ik zal het overwegen!


Verder wilde ik graag van jullie weten, wat is een redelijke km-stand voor een swap blok?

Alvast bedankt!
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

El Butre schreef:Psssst, Xhermes, een 2zz heeft een ketting.....
Weer wat geleerd :) Ik probeerde het punt te maken van, als het toch open ligt. Neem dan gelijk alle K*T klusjes mee. Anders zit je over een jaar weer met een half blok eruit.

BTW, misschien dat je dit een interessante blog vind.

http://nachtmensch.blogspot.com/

Verder vind ik zelf km's niet alles zeggen.... Meer onderhoudshistory. Ik heb liever een blok die bij wijze 80k heb gelopen en goed is onderhouden dan 1tje van 50k waar mee is lopen raggen het originele filter nog op zit van toen hij uit de fabriek kwam zetten.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Plaats reactie