Topsnelheid laag

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

BrianK
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2011, 17:00

Topsnelheid laag

Bericht door BrianK »

Hallo,

Even eerst zeggen, rij bijna nooit op top en anders alleen op een leeg stuk snelweg. Maar je bent jong en dan wil je dat toch eens testen he. Voordat er allemaal reacties komen dat je toch niet zo hard moet gaan rijden.:koffie:

Ik reed laatst namelijk volgas, en haal dan wel 205 op teller voor ik naar ze 5 moet schakelen, maar eenmaal in ze 5 ging die niet harder. Reed dan 5500 rpm bij een snelheid van 210, maar harder wilde die dus echt niet. Nu las ik bij het zoeken dat mensen stukken harder gingen?

Gaat hier om een SW20 gewoon, geen turbo. 17inch velgen.

Oh en ook had ik dat ik bij die snelheid bijna me hand uit het raam kon steken. Dat hoort geloof ik ook niet echt? Raam omhoog, deur goed gesloten, maar kwam zoveel wind tussen dat je er wel een vinger tussen kon steken.:mexico-smile:

Gr,
Brian
dubbeledraaideur

Bericht door dubbeledraaideur »

Misschien eens een compressietest doen van je cilinders.

Als je dat doet, dan kun je erachter komen of je blok nog goeie compressie heeft.

Als de compressie minder is dan opgegeven in de reparatiehandleiding, dan is dat de oorzaak, van een minder hoge topsnelheid.

Betrekkende tot je raam, zou het niet weten.
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

als je hele goedkope onwijs zware velgen hebt kan het ook zijn dat je het niet red
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Om even aan te haken. De compressietest is wel heel specifiek zoeken naar vermogensverlies. Nuttig zeker, maar er zijn genoeg andere dingen die ook iets kunnen helpen om de verloren paardjes terug in de stal te krijgen.

Een normale grote beurt bijvoorbeeld. Verse olie (ook de bak), nieuwe bougies, luchtfilter. Ontsteking goed afstellen. Dat soort zaken. Nokkenas timing ook even checken.
En even controleren of er niet 1, 2 3 of 4 rem(men) aanlopen. Dat wil nog wel eens, zeker de die op vooras.
Banden goed op spanning helpt ook al. Heb je een kat? Zit die verstopt soms? Lambda sonde goed? Lucht inname meting controleren, temperatuursensor hierbij ook. Vacuumlekken, benzine druk, benzinefilter. Ach, heel wat dus.

Andere parasieten zijn bijvoorbeeld de dynamo (lager vast, dat had je vast wel gemerkt). Aircopomp?

Over dat raam. Da's raar hoor. En niet goed. Een beetje goede knutselaar kan dat afstellen. Nee, vraag dat niet aan mij, ik weet niet hoe dat moet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Hoe snel hoort een 157 pk te gaan op gps en teller dan? Volgens mij zit die van mij ook ergens rond de 230 teller / 210 gps....
Gebruikersavatar
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Berichten: 989
Lid geworden op: 14 jan 2008, 10:13
Type MR2: AW11

Bericht door Timmo Wijker »

n/a gaat meestal ook niet veeel harder dan 220 hoor. of je moet nog een hele goeie motor hebben!! een Turbo haald 260 met het dubbele vermogen.
gorsche schreef:Timmo`s got Talent!

Afbeelding
BrianK
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2011, 17:00

Bericht door BrianK »

Ja ik las hier van alles over mensen die harder gingen op de teller. Via GPS niet gemeten overigens, maar vond het raar dat ie niet boven de 5500rpm uit kwam.

@ ErikV; Nuttige reactie, zal is kijken wat ik kan doen. Zal idd eens dingen verversen en vervangen en nakijken. Zal best kunnen dat het ook daar ergens aan ligt dan.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

snelste wat ik ooit gehaald heb met een hele frisse (nieuwe) 156pk gen2 is 242 op de teller.. en dat was 216 op gps
als je (relatief) hard wilt gaan moet je een gen3 hebben :

[youtube]24xwnYnyXNI[/youtube]
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

frankie-turbo schreef:snelste wat ik ooit gehaald heb met een hele frisse (nieuwe) 156pk gen2 is 242 op de teller.. en dat was 216 op gps
als je (relatief) hard wilt gaan moet je een gen3 hebben :

[youtube]24xwnYnyXNI[/youtube]

Waarom brandt je engine management lampie?
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Jdm snelheidsbegrenzer had ik los gerukt :d
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Als je je deur dicht trekt, gaat dat dan soepel? Of moet hij een beetje geholpen worden?
Doe je deur eens open en kijk of je je deur opwaarts kan bewegen. Zouden je scharnieren kunnen zijn.
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Watchdog schreef:Hoe snel hoort een 157 pk te gaan op gps en teller dan? Volgens mij zit die van mij ook ergens rond de 230 teller / 210 gps....

Een gezonde GT-i haalt met het dak dicht méér dan 240 km/h op de teller (sommigen halen met wat gunstige omstandigheden zelfs óver de 250, maar dat zelf nooit geprobeerd), dit met 16" wielen en de juiste omtrek, met de 17" en 235/40 is de omtrek iets groter en heeft de teller niet zoveel (normale) overdrijving meer in vergelijking met de gps.

AutoVisie heeft in het verleden een vroege GT-i geklokt op 227 of 228 echte km/h (gemiddelde van twee richtingen om mee/tegenwind te compenseren).

Open heb ik trouwens weleens de 230 gehaald in Duitsland op de gps (met 17" dus op de teller nauwelijks meer) en reed toen nog niet eens op top, vond het wel genoeg, want het wegdek was nu niet echt geweldig om een veilig gevoel te krijgen.

Topsnelheid is niet zo spannend, hoe snel je richting (bijvoorbeeld) de 200 gaat, is leuker.;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

MarcoTwo schreef:
Topsnelheid is niet zo spannend, hoe snel je richting (bijvoorbeeld) de 200 gaat, is leuker.;D
Dat is waar, maar de topsnelheid is wel een mooie maatstaf om de kracht van de motor te testen.

Maar als die van mij weer rijdt dan ga ik eens kijken wat zijn prestaties zijn...want 230/240km.u op de klok heb ik volgens mij nooit gehaald..
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

Bericht door Geert_MR2 »

Mijn top ligt op 220 op de teller, en is 100% standaard. Veel meer zal niet voorkomen denk ik met een standaard 156 pk?
Gebruikersavatar
m4rcu5
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 167
Lid geworden op: 13 mei 2011, 15:42
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door m4rcu5 »

22o lijkt me op zich wel mooi voor een N/A.

Even een korte vraag; wat zou nou de eerste stappen zijn om een N/A sneller te laten gaan? *complete leek in tuning hier*
"If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull." - W. C. Fields
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Zoveel mogelijk gewicht er uit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
m4rcu5
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 167
Lid geworden op: 13 mei 2011, 15:42
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door m4rcu5 »

Green Goblin schreef:Zoveel mogelijk gewicht er uit.
Daar gaat die inderdaad sneller van, maar ik zat meer te denken aan meer kracht uit de motor. Scheelt overigens wel al dat mn wagen geen stuurbekrachtiging heeft en alleen arko.
"If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull." - W. C. Fields
Geert_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:12

Bericht door Geert_MR2 »

Ik heb wel is gehoord dat onze blokjes niet zo goed te tunen zijn, zonder dat de motor heel onregelmatig gaat lopen in lage toeren enzovoorts. Volgens mij is een 175 pk beter te tunen.

Zou het mis kunnen hebben, maar dacht dit een keer te hebben gelezen.
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

nja een N/A motor is in het algemeen ruk te tunen je kan er met heel veel geld en geluk misschien 210 pk uit halen .

voor dat geld is het makkelijker en sneller om er een turbo motor in te hangen
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
m4rcu5
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 167
Lid geworden op: 13 mei 2011, 15:42
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door m4rcu5 »

dooierick schreef:nja een N/A motor is in het algemeen ruk te tunen je kan er met heel veel geld en geluk misschien 210 pk uit halen .

voor dat geld is het makkelijker en sneller om er een turbo motor in te hangen
Ik snap dat eens swap naar een grotere/sterkere motor natuurlijk sneller en makkelijker is. Maar uit het pure interesse wou ik eens weten wat de basis onderdelen zijn welke je zou kunnen tunen aan een gen2 blokje en zou deze ook op ongeveer 170pk te krijgen zijn.
"If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull." - W. C. Fields
Plaats reactie