Kan een MR dit ook?

Slap gelul rondom de MR2. Hier kan het.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
MR 2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 574
Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:40
Type MR2: AW11

Kan een MR dit ook?

Bericht door MR 2000 »

Wat ik mij afvraag.
Kan een MR turbo ook dat geluidje maken zoals de Supra in dit filmpje:huh:
Het geluidje is zo rond de 10 sec op het filmpje:P
http://www.youtube.com/watch?v=MhTsT6gb ... re=related

Als het kan wat moet ik daar voor aanschaffen:huh:
En kan het kwaad voor de motor ik ben niet van plan om de turbo druk te verhogen hij moet wel standaard blijven::)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenniee
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mar 2009, 13:07
Type MR2: AW11

Bericht door Kenniee »

Dat is de blow off valve (bov), welk type weet ik niet precies.
Die kun je aanschaffen en vervangen. Is niet schadelijk voor de motor. Enige verschil is dat deze wel naar de atmosfeer ventileren, en je standaard bov de lucht weer naar je inlaatkanaal ventileert. Het kan dus dat je auto iets minder goed op het gaspedaal reageert. Omdat hij normaal als het ware de inlaat "vult" met de lucht van de bov.

En als je een gen2(maf-sensor) hebt dan denkt de ecu volgens mij dat je auto eigenlijk de lucht van de blow off valve erbij heeft. Terwijl deze lucht dus naar buiten is geloosd.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Lachen! En dan een eendenfluit er op monteren:

[youtube]VbNxugO-uf0[/youtube]
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

volgens mijn is dat een hks hardpipe intake..
MR 2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 574
Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:40
Type MR2: AW11

Bericht door MR 2000 »

Surferdude schreef:Lachen! En dan een eendenfluit er op monteren:

[youtube]VbNxugO-uf0[/youtube]
Klinkt wel grappig maar het is net wat anders.::)
Afbeelding
Mr nox6
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 okt 2011, 12:36
Type MR2: AW11

Bericht door Mr nox6 »

Het geluid lijkt op een een piston type bov en dat de gecomprimeerde lucht terug kaatst naar de turbo omdat de druk net te laag is om via de piston naar buiten te ventileren.

@ kenniee, je omschrijft prima en dividervalve en bov maar een echt antwoord op de vraag kon ik niet ontdekken.
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

op mijn evo heb ik een tail die maakt soms ook dit geluid

het is vaak een combi van een te losse intercooler slang en de tail bov
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Volgens mij hoor je gewoon de wastegate klapperen, komt vaak omdat de blowoffs niet genoeg kunnen lossen waardoor er druk terug gaat (even ruim genomen).
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Is dat niet wat men een surge noemt?
[youtube]LZUbo_mNDZM[/youtube]

Een vergelijkbare vraag is al eerder gesteld:
showthread.php?t=7233
Afbeelding
Mr nox6
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 okt 2011, 12:36
Type MR2: AW11

Bericht door Mr nox6 »

Glenn_k schreef:Volgens mij hoor je gewoon de wastegate klapperen, komt vaak omdat de blowoffs niet genoeg kunnen lossen waardoor er druk terug gaat (even ruim genomen).


idd zoals ik al zei, maar het zal de waste gate niet zijn zoals je omschrijft.

omdat de openingsdruk van een piston bov lager ligt dan de openingsdruk van de wastegate actuator.
de meeste waste gate actuatoren gaan open bij 0.5 bar en een bov zal echt wel afblazen bij een halve bar.

ik denk dat de lage gecomprimeerde druk terug gaat naar het compressor huis en daar een resonantie opwekt die wij horen. of het kan ook pulseren zijn in de inlaat buis.

mijn ervaring is door het plaatsen van een membraam bov dat je dit geluid geheel kwijt bent.
dit omdat de druk al weg kan bij minder dan 0.05 bar.
de stress op het compressorwiel is lager en daarbij de levensduur van de gehele turbo langer.
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Het kan ook het compressorwiel zijn, dat noemt men compressor surge. Wastegate chatter of flutter is wat je soms bij mr2's heel zachtjes hoor als je bij half gas lost. Ik merk vaak dat het bij sommige auto's vrijwel altijd voorkomt (evo, supra, skyline), maar bij mr2's niet. Dat komt misschien door de lengte van de piping.
Overigens kan ik niet geloven dat compressor surge slecht is voor je turbo. De krachten die op het wiel komen zijn bij lange na niet zo groot als wanneer je full boost draait.
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Plaats reactie