Kan een MR dit ook?
Moderator: Pieten
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:40
- Type MR2: AW11
Kan een MR dit ook?
Wat ik mij afvraag.
Kan een MR turbo ook dat geluidje maken zoals de Supra in dit filmpje:huh:
Het geluidje is zo rond de 10 sec op het filmpje:P
http://www.youtube.com/watch?v=MhTsT6gb ... re=related
Als het kan wat moet ik daar voor aanschaffen:huh:
En kan het kwaad voor de motor ik ben niet van plan om de turbo druk te verhogen hij moet wel standaard blijven::)
Kan een MR turbo ook dat geluidje maken zoals de Supra in dit filmpje:huh:
Het geluidje is zo rond de 10 sec op het filmpje:P
http://www.youtube.com/watch?v=MhTsT6gb ... re=related
Als het kan wat moet ik daar voor aanschaffen:huh:
En kan het kwaad voor de motor ik ben niet van plan om de turbo druk te verhogen hij moet wel standaard blijven::)
Dat is de blow off valve (bov), welk type weet ik niet precies.
Die kun je aanschaffen en vervangen. Is niet schadelijk voor de motor. Enige verschil is dat deze wel naar de atmosfeer ventileren, en je standaard bov de lucht weer naar je inlaatkanaal ventileert. Het kan dus dat je auto iets minder goed op het gaspedaal reageert. Omdat hij normaal als het ware de inlaat "vult" met de lucht van de bov.
En als je een gen2(maf-sensor) hebt dan denkt de ecu volgens mij dat je auto eigenlijk de lucht van de blow off valve erbij heeft. Terwijl deze lucht dus naar buiten is geloosd.
Die kun je aanschaffen en vervangen. Is niet schadelijk voor de motor. Enige verschil is dat deze wel naar de atmosfeer ventileren, en je standaard bov de lucht weer naar je inlaatkanaal ventileert. Het kan dus dat je auto iets minder goed op het gaspedaal reageert. Omdat hij normaal als het ware de inlaat "vult" met de lucht van de bov.
En als je een gen2(maf-sensor) hebt dan denkt de ecu volgens mij dat je auto eigenlijk de lucht van de blow off valve erbij heeft. Terwijl deze lucht dus naar buiten is geloosd.
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Lachen! En dan een eendenfluit er op monteren:
[youtube]VbNxugO-uf0[/youtube]
[youtube]VbNxugO-uf0[/youtube]
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Is dat niet wat men een surge noemt?
[youtube]LZUbo_mNDZM[/youtube]
Een vergelijkbare vraag is al eerder gesteld:
showthread.php?t=7233
[youtube]LZUbo_mNDZM[/youtube]
Een vergelijkbare vraag is al eerder gesteld:
showthread.php?t=7233
Glenn_k schreef:Volgens mij hoor je gewoon de wastegate klapperen, komt vaak omdat de blowoffs niet genoeg kunnen lossen waardoor er druk terug gaat (even ruim genomen).
idd zoals ik al zei, maar het zal de waste gate niet zijn zoals je omschrijft.
omdat de openingsdruk van een piston bov lager ligt dan de openingsdruk van de wastegate actuator.
de meeste waste gate actuatoren gaan open bij 0.5 bar en een bov zal echt wel afblazen bij een halve bar.
ik denk dat de lage gecomprimeerde druk terug gaat naar het compressor huis en daar een resonantie opwekt die wij horen. of het kan ook pulseren zijn in de inlaat buis.
mijn ervaring is door het plaatsen van een membraam bov dat je dit geluid geheel kwijt bent.
dit omdat de druk al weg kan bij minder dan 0.05 bar.
de stress op het compressorwiel is lager en daarbij de levensduur van de gehele turbo langer.
Het kan ook het compressorwiel zijn, dat noemt men compressor surge. Wastegate chatter of flutter is wat je soms bij mr2's heel zachtjes hoor als je bij half gas lost. Ik merk vaak dat het bij sommige auto's vrijwel altijd voorkomt (evo, supra, skyline), maar bij mr2's niet. Dat komt misschien door de lengte van de piping.
Overigens kan ik niet geloven dat compressor surge slecht is voor je turbo. De krachten die op het wiel komen zijn bij lange na niet zo groot als wanneer je full boost draait.
Overigens kan ik niet geloven dat compressor surge slecht is voor je turbo. De krachten die op het wiel komen zijn bij lange na niet zo groot als wanneer je full boost draait.
MR2|A man in dandism|New rich & sports