Motorswap of opknappen
Moderator: Pieten
Motorswap of opknappen
Zoals sommige hebben gelezen in mijn topic. Heb ik alweer een blok wat kapot is...
Hoogstwaarschijnlijk is er een klep van 1 van de cilinders, krom want de motor tikt als deze loopt en dat wordt erger als ik gas geef.
De klep was waarschijnlijk al rot toen ik de auto inbouwde en heeft een optater gehad, toen ik op de snelweg op snelheid moest komen en de auto ff doortrok naar de 5000 toeren. (Ik had van te voren al 50km gereden, voordat dit gebeurde en olie was onlangs bijgevuld).
Nou heb ik een keuze.
Ik kan dit Gen2 blok demonteren en de kleppen nakijken. Maar als er een klepzetel verbrand is / te ver ingesleten, dan moet ik de kop laten reviseren.
Echter ik kan ook een gen3 blok kopen die is geimporteerd vanuit Japan en 1ton heeft gelopen. Een maat van mij zegt dat deze gelijk gereviseerd moet worden. Maar dan word het allemaal te duur.
Het reviseren van een kop zou 400 euro gaan kosten schat ik zo.
Het gen3 motorblok staat voor een kleine 1000 euro te koop. En daar zit alles bij, dus de kabelboom, ecu, bobine etc etc.
En volgens de adverteerder behoeft de gen3 blok geen revisie.
Mijn vraag is: als ik een gen3 motorblok koop. Moet ik hem dan ook gelijk maar laten reviseren?
Of zal ik gewoon de kop reviseren van dit gen2 motorblok/olieboot en hopen dat hij nog jaren meegaat?
Hoogstwaarschijnlijk is er een klep van 1 van de cilinders, krom want de motor tikt als deze loopt en dat wordt erger als ik gas geef.
De klep was waarschijnlijk al rot toen ik de auto inbouwde en heeft een optater gehad, toen ik op de snelweg op snelheid moest komen en de auto ff doortrok naar de 5000 toeren. (Ik had van te voren al 50km gereden, voordat dit gebeurde en olie was onlangs bijgevuld).
Nou heb ik een keuze.
Ik kan dit Gen2 blok demonteren en de kleppen nakijken. Maar als er een klepzetel verbrand is / te ver ingesleten, dan moet ik de kop laten reviseren.
Echter ik kan ook een gen3 blok kopen die is geimporteerd vanuit Japan en 1ton heeft gelopen. Een maat van mij zegt dat deze gelijk gereviseerd moet worden. Maar dan word het allemaal te duur.
Het reviseren van een kop zou 400 euro gaan kosten schat ik zo.
Het gen3 motorblok staat voor een kleine 1000 euro te koop. En daar zit alles bij, dus de kabelboom, ecu, bobine etc etc.
En volgens de adverteerder behoeft de gen3 blok geen revisie.
Mijn vraag is: als ik een gen3 motorblok koop. Moet ik hem dan ook gelijk maar laten reviseren?
Of zal ik gewoon de kop reviseren van dit gen2 motorblok/olieboot en hopen dat hij nog jaren meegaat?
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
of ik verkoop je mijn rev2, compressie was erg goed, ik zou hem normaal gesproken bewaren, mijn pa zou de kop nog open maken om de klepspeling te meten....
Ik hoef er niet veel voor.....
ik heb de auto van Masacur gekocht en heb er 5.000 - 6.000 nadien mee gereden. En swap hem alleen omdat ik de V6 al had.
Nooit geen rare rookpluimen en heb er nog maar een halve liter moeten bij gooien in de tijd...
Als je geen rev2 meer wilt dan zou ik voor een V6 gaan, voor een rev3 moet je kabelboom ook aangepast worden, dus waarom dan niet gelijk voor een V6 gaan?
Ik hoef er niet veel voor.....
ik heb de auto van Masacur gekocht en heb er 5.000 - 6.000 nadien mee gereden. En swap hem alleen omdat ik de V6 al had.
Nooit geen rare rookpluimen en heb er nog maar een halve liter moeten bij gooien in de tijd...
Als je geen rev2 meer wilt dan zou ik voor een V6 gaan, voor een rev3 moet je kabelboom ook aangepast worden, dus waarom dan niet gelijk voor een V6 gaan?
Aah ik heb nog ff een mailtje gevonden van remotech.
2000 tot 2500 euro voor een complete revisie.
An big load of money...
Kan ik net zo goed nog meer geld uitgeven.
Als ik er dan een V6 ingooi dan zouden er ook nieuwe motorsteunen gelast moeten worden, remmen upgraden, langs de rdw etc etc. Dus daar gaat denk ik wel een dikke 5000 tot 8000 euro inzitten, als ik het goed wil doen.
Nog een optie die erbij mag komen te staan dus.
2000 tot 2500 euro voor een complete revisie.
An big load of money...
Kan ik net zo goed nog meer geld uitgeven.
Als ik er dan een V6 ingooi dan zouden er ook nieuwe motorsteunen gelast moeten worden, remmen upgraden, langs de rdw etc etc. Dus daar gaat denk ik wel een dikke 5000 tot 8000 euro inzitten, als ik het goed wil doen.
Nog een optie die erbij mag komen te staan dus.
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
Ik ging voor een gen3, heb ik zelf ook gedaan.
Let er wel op dat er behoorlijk wat stekkers veranderd moeten worden, en dat je een ecu zonder startblokkering moet hebben.
Gen3 zijn stukken betrouwbaarder qua olieverbruik, een revisie van je oude blok is nog geen garantie dat je geen olieboot meer hebt.
Let er wel op dat er behoorlijk wat stekkers veranderd moeten worden, en dat je een ecu zonder startblokkering moet hebben.
Gen3 zijn stukken betrouwbaarder qua olieverbruik, een revisie van je oude blok is nog geen garantie dat je geen olieboot meer hebt.
Het probleem is dat ik nu geen ruimte heb, omdat de garage zown tivuszooi is en er sinds de vorige swap een extra koelkast is komen te staan.
Dus engine swap gaat hem niet worden.
Ik neig naar een revisie, maar niet bij dat bedrijf dat er 2500 euro voor vraagt. Iemand die ik ken die wilde wel mij helpen daarmee.
Vandaag een aantal testen gedaan.
Compressie= 13 tot 14 bar
Rijgedrag= het lijkt alsof hij minder vermogen heeft
De tik is donker van geluid het is niet een tik die "hoog" klinkt.
De tik is het ergst rond de 3000 toeren in versnelling. Boven de 5000 toeren hoor je het niet meer. Tevens als hij warm stationair draait, dan hoor je hem bijna niet.
Tevens heb ik een filmpje gemaakt, auto stond al 10 minuten te draaien.
[youtube]RIggReYf98E&feature=youtu.be[/youtube]
Dus engine swap gaat hem niet worden.
Ik neig naar een revisie, maar niet bij dat bedrijf dat er 2500 euro voor vraagt. Iemand die ik ken die wilde wel mij helpen daarmee.
Vandaag een aantal testen gedaan.
Compressie= 13 tot 14 bar
Rijgedrag= het lijkt alsof hij minder vermogen heeft
De tik is donker van geluid het is niet een tik die "hoog" klinkt.
De tik is het ergst rond de 3000 toeren in versnelling. Boven de 5000 toeren hoor je het niet meer. Tevens als hij warm stationair draait, dan hoor je hem bijna niet.
Tevens heb ik een filmpje gemaakt, auto stond al 10 minuten te draaien.
[youtube]RIggReYf98E&feature=youtu.be[/youtube]
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Hmm dan zijn daar de meningen over verdeeld.MarcoTwo schreef:2.500 euro voor een complete revisie, is wel erg weinig... ik zou toch goed navragen wat ze allemaal doen. Dik tien jaar geleden was het al bijna het dubbele bij enkele MR2's.
Ik heb namelijk met iemand gesproken en die zei dat meer als 2500 euro oplichterij was. En die heeft al 10 jaar een automaterialen winkel.
Nou kleine update van mijn kant.
Oliepijl gecontroleerd terwijl ik nog niet eens 150KM had gereden met de vorige refill. Oliepijl op low....
Dus maar bijgevuld, probleem nog steeds aanwezig maar een stuk minder.
Dat blok verbruikt meer olie, dan een alcoholist bier drinkt met Carnaval!
Ik ben dus bang dat ik ook nog een lekkage heb... Want meestal kon ik wel 500KM met 1 liter olie doen.
Ik ga informeren wat het gaat kosten voor een revisie bij verschillende bedrijven. Het eens professioneel gebeuren, mn pa en ik kunnen veel maar lagers vervangen en afstellen, dat kunnen we niet.
Snap der helemaal niks van, dat dit weer eens voorkomt... Ik trapte hem niet tot nauwelijks en zeker niet toen het blok koud was. Controleerde regelmatig het oliepijl en rij er vrij weinig mee.
Olie die ik erin gooide was speciaal voor 100000KM auto's met 10W40.
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Logische verklaring, olie low is lagers verbanden...
Als ik jou was zou ik voor een Gen3 gaan, gen2'tjes gebruiken over het algemeen olie. Vergeet je een keer te peilen zit je zo weer aan een reparatie.
Voor dat geld van die volledige revisie kan je al bijna naar een turbo swap toe.
Wellicht dat je dit blok in onderdelen nog kan verkopen...
Overweeg ditmaal goed wat je doet, goedkoop is duurkoop!
Ik zou als ik jou was even frankie aanspreken wat betreft een blok, vraag voor de fun ook even naar een turbo, wellicht past het in je budget.
Trouwens, het is geen klep die je hoort (volgens mij) dit is een krukaslager o.i.d.! Een kromme klep zou ook voor wat onregelmatiger lopen zorgen! Mijn blok deed t zelfde, dusja en daarvan zijn de lagers ook gaar...
Succes bij het onderzoeken iig!
Groetjes,
Sherwin
Als ik jou was zou ik voor een Gen3 gaan, gen2'tjes gebruiken over het algemeen olie. Vergeet je een keer te peilen zit je zo weer aan een reparatie.
Voor dat geld van die volledige revisie kan je al bijna naar een turbo swap toe.
Wellicht dat je dit blok in onderdelen nog kan verkopen...
Overweeg ditmaal goed wat je doet, goedkoop is duurkoop!
Ik zou als ik jou was even frankie aanspreken wat betreft een blok, vraag voor de fun ook even naar een turbo, wellicht past het in je budget.
Trouwens, het is geen klep die je hoort (volgens mij) dit is een krukaslager o.i.d.! Een kromme klep zou ook voor wat onregelmatiger lopen zorgen! Mijn blok deed t zelfde, dusja en daarvan zijn de lagers ook gaar...
Succes bij het onderzoeken iig!
Groetjes,
Sherwin
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Ik heb een plafond ingesteld betreft kosten voor de auto. 1500 euro...Sherwin schreef:Logische verklaring, olie low is lagers verbanden...
Als ik jou was zou ik voor een Gen3 gaan, gen2'tjes gebruiken over het algemeen olie. Vergeet je een keer te peilen zit je zo weer aan een reparatie.
Voor dat geld van die volledige revisie kan je al bijna naar een turbo swap toe.
Wellicht dat je dit blok in onderdelen nog kan verkopen...
Overweeg ditmaal goed wat je doet, goedkoop is duurkoop!
Ik zou als ik jou was even frankie aanspreken wat betreft een blok, vraag voor de fun ook even naar een turbo, wellicht past het in je budget.
Trouwens, het is geen klep die je hoort (volgens mij) dit is een krukaslager o.i.d.! Een kromme klep zou ook voor wat onregelmatiger lopen zorgen! Mijn blok deed t zelfde, dusja en daarvan zijn de lagers ook gaar...
Succes bij het onderzoeken iig!
Groetjes,
Sherwin
Daar zou ik een gen3 blok met een 1 ton op de teller en alles erbij kunnen kopen.
Echter zit ik met de ruimte. Ik kan natuurlijk iemand vragen met een loods, maar ik weet dat een motorswap niet binnen 1 weekend is gebeurd. Dus dan staat de auto daar 2 of 3 weekenden. Dus dat moet niet bezwaarlijk moeten zijn voor diegene. (Ik ben gewend dat dit soort dingen niet in 1 keer goed gaan).
Ik ga eerst onderzoeken wat een revisie kost, ik heb al een bedrijf gemaild in Den Bosch met het de symptomen en met de vraag wat de kosten zouden kunnen zijn. Dit is de meest makkelijke optie.
Mochten de kosten te hoog zijn, ga ik informeren voor een motorswap. En dan zal ik ook wel gaan informeren bij Frankie.
Verdere onderzoek wat het probleem is met de motor doe ik niet. Ik ga dat blok niet uit elkaar halen, alleen dit probleem oplossen en wachten op het volgende. Geen lapmiddelen meer, ik ga het nu grondig aanpakken.
Helaas van het beperkte budget, maar dit jaar wil ik op mezelf gaan wonen. Daarom moet ik de kosten drukken.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als er een ander blok inkomt, dan is dat een Gen3.Green Goblin schreef:Blok kun je in 1 dag wisselen hoor. Als ik jou was kocht ik voor een paar centen het oude blok van MMaddict (is wel een gen2, maar je kunt geluk en pech hebben) en zette ik dat er in. Blijf je ruim binnen je budget.
Ik ga niet nog een keer een gen2 kopen en dan een half jaar rijden en dat het blok weer kapot loopt. Zonde van mijn tijd, geld en moeite.
Waarom wel een revisie? Omdat ik dan verwacht minstens een ton te kunnen rijden zonder motorproblemen. Niet gereviseerde Gen2 blokken vertrouw ik voor geen centimeter meer.
Er zijn heus nog wel goeie gen 2 blokken,had het zelfde probleem als jou en het heeft mij ook een paar maanden geduurd voordat er één goeie voorbijkwam.Ik wou beslist de onderhouds historie er bij hebben en wou hem persoonlijk zien, en horen lopen en er mee rijden.Deze blokken worden dikwijls aangeboden i.v.m.een motorswap naar turbo, en als je dan er één kunt schoren met een leuke km stand en goed onderhouden ben je niet duur uit.En je kunt hem inderdaad in één dag omzetten.dubbeledraaideur schreef:Als er een ander blok inkomt, dan is dat een Gen3.
Ik ga niet nog een keer een gen2 kopen en dan een half jaar rijden en dat het blok weer kapot loopt. Zonde van mijn tijd, geld en moeite.
Waarom wel een revisie? Omdat ik dan verwacht minstens een ton te kunnen rijden zonder motorproblemen. Niet gereviseerde Gen2 blokken vertrouw ik voor geen centimeter meer.
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
dubbeledraaideur schreef:Als er een ander blok inkomt, dan is dat een Gen3.
Ik ga niet nog een keer een gen2 kopen en dan een half jaar rijden en dat het blok weer kapot loopt. Zonde van mijn tijd, geld en moeite.
Waarom wel een revisie? Omdat ik dan verwacht minstens een ton te kunnen rijden zonder motorproblemen. Niet gereviseerde Gen2 blokken vertrouw ik voor geen centimeter meer.
ik kan helaas niet zovaak reageren aangezien ik nu in Canada zit...
Maar mijn blok kwam er netjes lopend af.... tis maar net wie er mee gereden heeft en een beetje geluk.....
Een rev2 blok heb je er in binnen een dag weer lopend in.... een rev3 niet....
Het is een aanbod, je hoeft het niet te nemen... ik zou het nooit aanbieden als ik het ook maar het vermoeden had dat er een probleem mee zou zijn....
Wat betreft een V6 swap:
Je hoeft geen motorsteunen te verlassen o.i.d.... 3 van de steunen zitten op de bak en die blijven op precies dezelfde plek zitten... de rechtersteun zit op de motor en kun je voor 8 tientjes kopen van paulwoods.... of voor 2 tientjes zelfmaken. (Joshma heeft een uitleg op mr2.com staan)
Je kunt voor ongeveer 4.000 een vvti V6 swap doen, heb je een hoop koppel en PK's meer en een nieuwere motor voor dan wanner je naar REV 3 gaat....verder stelt de RDW niets voor. (heb ik me laten vertellen)
wat betreft revisie:
Ik heb liever een 2ehands toyota blok wat netjes loopt en nog niet uit elkaar is geweest met een niet al te hoog KMs als een gereviseerdblok....
Maar waarom niet gewoon rev2 nemen en ondertussen naar een ander blok toewerken? heb je wat tijd om te sparen en hoef je de swap niet te overhaasten...
Omdat ik dit jaar op mezelf wil gaan wonen. Daarom wil ik geen swap naar V6 doen. Dat kost teveel geld wat ik apart wil zetten voor mn uitzet.MMaddict schreef: Maar waarom niet gewoon rev2 nemen en ondertussen naar een ander blok toewerken? heb je wat tijd om te sparen en hoef je de swap niet te overhaasten...
Als ik geen serieuze kans had om dit jaar op mezelf te gaan, dan zou ik wellicht een V6 inbouwen. Maar de kans is aannemelijk dat ik dit jaar een huurhuis toegewezen krijg.
Ik wil heus wel de mensen vertrouwen die zown blok verkopen, maar ik vertrouw de Gen2 blokken gewoon niet.
Met een revisie is het blok betrouwbaarder te maken ben ik van mening.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: