The Blue One
Moderator: Pieten
Zo, kleine beurt afgemaakt, nieuwe olie en nieuw filter. Gelijk Adapter plate en sensoren voor oliedruk en olietemperatuur geplaatst:
Sensordraden naar voren gewerkt. Tip van Bond: Langs rechter dorpel is het handigst. Daar zit al een kabelboomdoorgang waar je redelijk bij kan (als je 'japanse handjes' hebt dan). Stroom vind je rechts voor, enige die ik niet kon vinden daar was de ill(umination) dus die heb ik vanaf de stekker achter de radio gehaald. Resultaat:
Nu alleen mijn zelfgefabriceerde gauge pod nog ff afmaken...
Sensordraden naar voren gewerkt. Tip van Bond: Langs rechter dorpel is het handigst. Daar zit al een kabelboomdoorgang waar je redelijk bij kan (als je 'japanse handjes' hebt dan). Stroom vind je rechts voor, enige die ik niet kon vinden daar was de ill(umination) dus die heb ik vanaf de stekker achter de radio gehaald. Resultaat:
Nu alleen mijn zelfgefabriceerde gauge pod nog ff afmaken...
Bijna een jaar verder.... En nee, de zelfbouw-pod is nog niet klaar. Maarrrr, heb mezelf tot Duderstadt paaseditie gegeven om em af te maken, dus vandaag toch maar weer eens aan de slag gegaan. Ondertussen in het 'optische' stadium aangeland, dus veel droogtijd. Dus gelijk maar ff een andere ergernis aangepakt: De vishengel achterop die ook omhoog gaat bij het luisteren van een CD-tje of een cassettebandje (ja lieve kijkbuiskinderen, in italie werden spydertjes nog afgeleverd met een cassettespeler er in....). Met behulp van dit schema uitgevogeld welk draadje de antennebeweging aanstuurt. Het is het zwarte draadje op pin 8 van connector B. Bij mij komt er uit de unit een kabelboom (met de ISO-kleuren die je ook in het schema ziet) met 2 contrastekkers er aan, waar het toyota-harness op aangesloten wordt. Uiteindelijk heb ik dus de blauwe die uit de radio komt tussen de radio en de contrastekker doorgeknipt omdat ik er daar beter bij kon. Schakelaartje er tussen en voilà, een op commando bewegende antenne!
Yep, dat moet ook nog een keer gebeuren... en een andere uitlaat, en meer vermogen, en, en, en...
Maar ik geloof dat de Blue One zelf al een beetje besloten heeft wat de volgorde gaat zijn. 1750 kilometer Duderstadt heeft toch al gauw 3 liter olie gekost, wat een beetje begint te lijken op een excuus om het blok te vervangen... Dat is echter wel een projectje waar even voor gespaard moet worden, dus dit (nog maar net begonnen) seizoen ga ik afmaken op mengsmering, en dan hopelijk als winterproject het blokje vervangen als de spaarpot het toelaat (en anders een winter later). Kan in 21 uur heb ik begrepen .
Maarrrr..... er zijn meer opties dan een nieuw 1ZZ-onderblok, en ik hoop dat jullie ff willen meedenken en discussiëren over welke optie het beste is. Oftewel: Laten we de discussie turbo vs NA weer eens oprakelen Ik weet dat er 'tons of information' beschikbaar is op bv spyderchat.com, maar veel daarvan is of 10 jaar oud, of heeft veel hogere performance-doelen dan de mijne. En bovendien gaat het in eerste instantie om de discussie en het sparren, dus brand maar los, liefst wel met motivatie, zinnen van 1 woord met een uitroepteken aan het eind zijn niet heel zinnig . Links naar zinnige informatie die je mening ondersteunen zijn natuurlijk ook welkom.
Volgens mij heb ik 3 opties:
1. een nieuw 1ZZ-blok. Eventueel met een chip of andere Ecu naar ongeveer 160 PK te krijgen.
2. een nieuw 1ZZ-blok (iig het onderblok) met een turbo-kit er op. de meest bescheiden set-ups komen al uit op rond de 220 PK en zo'n 50 Nm meer koppel. Betrouwbaarheid, levensduur en gevoeligheid voor de juiste tuning zijn de belangrijkste hoofdbrekens lijkt me zo, het grote voordeel is de grote hoeveelheid extra koppel bij lagere toeren. Met andere woorden, je kunt in de Harz een haarspeld nemen in zijn 3 en vrolijk de bocht uit accelereren, terwijl ik er nu voor moet zorgen dat ik boven de 4000 toeren blijf om vlot weer weg te trekken. Auditief is er natuurlijk nog de vrooommm-pssst bonus
3. Een 2ZZ-swap, eventueel in combinatie met een stand-alone ECU. Standaard ongeveer 50 pk winst, met andere ECU nog iets meer, koppel blijft (tot aan 6000 toeren) ongeveer gelijk, maar tussen 6k en 8-9k toeren krijg je er een heel nieuw toerengebied bij. Levensduur (tis een standaard blok), betrouwbaarheid en beschikbare kennis als belangrijkste pluspunten, gebrek aan (extra) koppel onderin tov een turbo het belangrijkste nadeel. Diezelfde bocht in de Harz als voorbeeld nemend, ik moet nog steeds hoog in de toeren zitten, alleen nu idealiter boven de 6000, om er dan als de brandweer vandoor te gaan. Auditief is de traktatie in dit geval een veel toeren draaiende in je oren blèrende NA.
In de keuze voor een van de alternatieven vindt ik met name behoud van het karakter van de spyder belangrijk, het extra vermogen wil ik gebruiken om sneller bochten uit te accelereren, en niet om bij elke bocht met gillende banden dwars te gaan. Bij voorkeur is het ook een leuke/leerzaam/hobbymatig project dat ik grotendeels zelf (met waar nodig advies en hulp van anderen) ga doen. Kostentechnische aspect heb ik nog niet echt uitgezocht, maar kan me voorstellen dat EN een nieuw 1ZZ-blok EN een turbokit + parafernalia meer kost dan een gebruikte 2ZZ met toebehoren (zijn ze er eigenlijk nog nieuw? en waar koop je zoiets (een gebruikte dan)?)
Genoeg kader voor nu, uw deskundige meningen graag!
Maar ik geloof dat de Blue One zelf al een beetje besloten heeft wat de volgorde gaat zijn. 1750 kilometer Duderstadt heeft toch al gauw 3 liter olie gekost, wat een beetje begint te lijken op een excuus om het blok te vervangen... Dat is echter wel een projectje waar even voor gespaard moet worden, dus dit (nog maar net begonnen) seizoen ga ik afmaken op mengsmering, en dan hopelijk als winterproject het blokje vervangen als de spaarpot het toelaat (en anders een winter later). Kan in 21 uur heb ik begrepen .
Maarrrr..... er zijn meer opties dan een nieuw 1ZZ-onderblok, en ik hoop dat jullie ff willen meedenken en discussiëren over welke optie het beste is. Oftewel: Laten we de discussie turbo vs NA weer eens oprakelen Ik weet dat er 'tons of information' beschikbaar is op bv spyderchat.com, maar veel daarvan is of 10 jaar oud, of heeft veel hogere performance-doelen dan de mijne. En bovendien gaat het in eerste instantie om de discussie en het sparren, dus brand maar los, liefst wel met motivatie, zinnen van 1 woord met een uitroepteken aan het eind zijn niet heel zinnig . Links naar zinnige informatie die je mening ondersteunen zijn natuurlijk ook welkom.
Volgens mij heb ik 3 opties:
1. een nieuw 1ZZ-blok. Eventueel met een chip of andere Ecu naar ongeveer 160 PK te krijgen.
2. een nieuw 1ZZ-blok (iig het onderblok) met een turbo-kit er op. de meest bescheiden set-ups komen al uit op rond de 220 PK en zo'n 50 Nm meer koppel. Betrouwbaarheid, levensduur en gevoeligheid voor de juiste tuning zijn de belangrijkste hoofdbrekens lijkt me zo, het grote voordeel is de grote hoeveelheid extra koppel bij lagere toeren. Met andere woorden, je kunt in de Harz een haarspeld nemen in zijn 3 en vrolijk de bocht uit accelereren, terwijl ik er nu voor moet zorgen dat ik boven de 4000 toeren blijf om vlot weer weg te trekken. Auditief is er natuurlijk nog de vrooommm-pssst bonus
3. Een 2ZZ-swap, eventueel in combinatie met een stand-alone ECU. Standaard ongeveer 50 pk winst, met andere ECU nog iets meer, koppel blijft (tot aan 6000 toeren) ongeveer gelijk, maar tussen 6k en 8-9k toeren krijg je er een heel nieuw toerengebied bij. Levensduur (tis een standaard blok), betrouwbaarheid en beschikbare kennis als belangrijkste pluspunten, gebrek aan (extra) koppel onderin tov een turbo het belangrijkste nadeel. Diezelfde bocht in de Harz als voorbeeld nemend, ik moet nog steeds hoog in de toeren zitten, alleen nu idealiter boven de 6000, om er dan als de brandweer vandoor te gaan. Auditief is de traktatie in dit geval een veel toeren draaiende in je oren blèrende NA.
In de keuze voor een van de alternatieven vindt ik met name behoud van het karakter van de spyder belangrijk, het extra vermogen wil ik gebruiken om sneller bochten uit te accelereren, en niet om bij elke bocht met gillende banden dwars te gaan. Bij voorkeur is het ook een leuke/leerzaam/hobbymatig project dat ik grotendeels zelf (met waar nodig advies en hulp van anderen) ga doen. Kostentechnische aspect heb ik nog niet echt uitgezocht, maar kan me voorstellen dat EN een nieuw 1ZZ-blok EN een turbokit + parafernalia meer kost dan een gebruikte 2ZZ met toebehoren (zijn ze er eigenlijk nog nieuw? en waar koop je zoiets (een gebruikte dan)?)
Genoeg kader voor nu, uw deskundige meningen graag!
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
GT2860, spoelt als een gek!http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... ts_id=1585
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als je niet wil schakelen wel ja :-) Koppeltechnisch en qua vermogensopbouw neig ik idd naar een turbo, maar betrouwbaarheid kon wel eens een dingetje zijn als ik het tot nu toe goed begrepen heb. Schijnt allemaal nogal nauw te steken als het gaat om tuning en dergelijke, en dat houdt me een beetje tegen (naast de niet onaanzienlijke kosten).
- CelicaTwinCAm
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
- Type MR2: SW20/21/22
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Duitsers zitten met de TUV, daar krijgen ze een 2ZZ met geen mogelijkheid legaal op de weg, terwijl TTE een goedgekeurde turbokit aanbood. Dus daar de reden waarom de duitsers voor de turbo gaan.
In Duitsland werden ook onder garantie 1ZZ-shortblokken gewisseld, in de VS niet, daar mocht je het zelf lekker uitzoeken als je blok er aan ging. Daarom is de 2ZZ daar erg populair. De 2ZZ was daar gewoon het goedkoopste alternatief.
In Duitsland werden ook onder garantie 1ZZ-shortblokken gewisseld, in de VS niet, daar mocht je het zelf lekker uitzoeken als je blok er aan ging. Daarom is de 2ZZ daar erg populair. De 2ZZ was daar gewoon het goedkoopste alternatief.