The Blue One

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Zo, kleine beurt afgemaakt, nieuwe olie en nieuw filter. Gelijk Adapter plate en sensoren voor oliedruk en olietemperatuur geplaatst:

Afbeelding

Sensordraden naar voren gewerkt. Tip van Bond: Langs rechter dorpel is het handigst. Daar zit al een kabelboomdoorgang waar je redelijk bij kan (als je 'japanse handjes' hebt dan). Stroom vind je rechts voor, enige die ik niet kon vinden daar was de ill(umination) dus die heb ik vanaf de stekker achter de radio gehaald. Resultaat:
Afbeelding

Nu alleen mijn zelfgefabriceerde gauge pod nog ff afmaken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Goed bezig!
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mooi verslag, ga zo door.:) Die adapter is wel dik zeg, kan bij sommige auto's wat problemen opleveren.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

mooi!! ben benieuwd naar jou zelfbouw pod :D
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Lekker bezig. Moet bij mijn nog de adapter er tussen zetten.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Iedereen aan de meters!!! Heb je al een foto van je houder?
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Sneak preview staat al ergens op FB :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Bijna een jaar verder.... En nee, de zelfbouw-pod is nog niet klaar. Maarrrr, heb mezelf tot Duderstadt paaseditie gegeven om em af te maken, dus vandaag toch maar weer eens aan de slag gegaan. Ondertussen in het 'optische' stadium aangeland, dus veel droogtijd.::) Dus gelijk maar ff een andere ergernis aangepakt: De vishengel achterop die ook omhoog gaat bij het luisteren van een CD-tje of een cassettebandje (ja lieve kijkbuiskinderen, in italie werden spydertjes nog afgeleverd met een cassettespeler er in....). Met behulp van dit schema uitgevogeld welk draadje de antennebeweging aanstuurt. Het is het zwarte draadje op pin 8 van connector B. Bij mij komt er uit de unit een kabelboom (met de ISO-kleuren die je ook in het schema ziet) met 2 contrastekkers er aan, waar het toyota-harness op aangesloten wordt. Uiteindelijk heb ik dus de blauwe die uit de radio komt tussen de radio en de contrastekker doorgeknipt omdat ik er daar beter bij kon. Schakelaartje er tussen en voilà, een op commando bewegende antenne!
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hmmmm..... Project klaar, wilde ff wat foto's neerzetten, maar dat K-flickr staat geen directe links meer toe....

Anyway, de zelfbouwpod is klaar en te bewonderen tijdens duderstadt paaseditie 2014, op naar het volgende project :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) verlagen die hap :)
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Yep, dat moet ook nog een keer gebeuren... en een andere uitlaat, en meer vermogen, en, en, en...

Maar ik geloof dat de Blue One zelf al een beetje besloten heeft wat de volgorde gaat zijn. 1750 kilometer Duderstadt heeft toch al gauw 3 liter olie gekost, wat een beetje begint te lijken op een excuus om het blok te vervangen... Dat is echter wel een projectje waar even voor gespaard moet worden, dus dit (nog maar net begonnen) seizoen ga ik afmaken op mengsmering, en dan hopelijk als winterproject het blokje vervangen als de spaarpot het toelaat (en anders een winter later). Kan in 21 uur heb ik begrepen 8).

Maarrrr..... er zijn meer opties dan een nieuw 1ZZ-onderblok, en ik hoop dat jullie ff willen meedenken en discussiëren over welke optie het beste is. Oftewel: Laten we de discussie turbo vs NA weer eens oprakelen :) Ik weet dat er 'tons of information' beschikbaar is op bv spyderchat.com, maar veel daarvan is of 10 jaar oud, of heeft veel hogere performance-doelen dan de mijne. En bovendien gaat het in eerste instantie om de discussie en het sparren, dus brand maar los, liefst wel met motivatie, zinnen van 1 woord met een uitroepteken aan het eind zijn niet heel zinnig :). Links naar zinnige informatie die je mening ondersteunen zijn natuurlijk ook welkom.

Volgens mij heb ik 3 opties:

1. een nieuw 1ZZ-blok. Eventueel met een chip of andere Ecu naar ongeveer 160 PK te krijgen.
2. een nieuw 1ZZ-blok (iig het onderblok) met een turbo-kit er op. de meest bescheiden set-ups komen al uit op rond de 220 PK en zo'n 50 Nm meer koppel. Betrouwbaarheid, levensduur en gevoeligheid voor de juiste tuning zijn de belangrijkste hoofdbrekens lijkt me zo, het grote voordeel is de grote hoeveelheid extra koppel bij lagere toeren. Met andere woorden, je kunt in de Harz een haarspeld nemen in zijn 3 en vrolijk de bocht uit accelereren, terwijl ik er nu voor moet zorgen dat ik boven de 4000 toeren blijf om vlot weer weg te trekken. Auditief is er natuurlijk nog de vrooommm-pssst bonus :)

3. Een 2ZZ-swap, eventueel in combinatie met een stand-alone ECU. Standaard ongeveer 50 pk winst, met andere ECU nog iets meer, koppel blijft (tot aan 6000 toeren) ongeveer gelijk, maar tussen 6k en 8-9k toeren krijg je er een heel nieuw toerengebied bij. Levensduur (tis een standaard blok), betrouwbaarheid en beschikbare kennis als belangrijkste pluspunten, gebrek aan (extra) koppel onderin tov een turbo het belangrijkste nadeel. Diezelfde bocht in de Harz als voorbeeld nemend, ik moet nog steeds hoog in de toeren zitten, alleen nu idealiter boven de 6000, om er dan als de brandweer vandoor te gaan. Auditief is de traktatie in dit geval een veel toeren draaiende in je oren blèrende NA.

In de keuze voor een van de alternatieven vindt ik met name behoud van het karakter van de spyder belangrijk, het extra vermogen wil ik gebruiken om sneller bochten uit te accelereren, en niet om bij elke bocht met gillende banden dwars te gaan. Bij voorkeur is het ook een leuke/leerzaam/hobbymatig project dat ik grotendeels zelf (met waar nodig advies en hulp van anderen) ga doen. Kostentechnische aspect heb ik nog niet echt uitgezocht, maar kan me voorstellen dat EN een nieuw 1ZZ-blok EN een turbokit + parafernalia meer kost dan een gebruikte 2ZZ met toebehoren (zijn ze er eigenlijk nog nieuw? en waar koop je zoiets (een gebruikte dan)?)

Genoeg kader voor nu, uw deskundige meningen graag! 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

2ZZ met een turbo is onderin koppel tot de rode cijfers op je toerenteller!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Die optie stond er niet bij :-) Wel nog bijkomend nadeeltje van een 2zz, de toerenteller van een spyder gaat maar tot 8000...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Duidelijk, voor ons doel 1ZZ Turbo. Ik heb me al weer ingeschreven voor de Harztour 2014....

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Als je niet wil schakelen wel ja :-) Koppeltechnisch en qua vermogensopbouw neig ik idd naar een turbo, maar betrouwbaarheid kon wel eens een dingetje zijn als ik het tot nu toe goed begrepen heb. Schijnt allemaal nogal nauw te steken als het gaat om tuning en dergelijke, en dat houdt me een beetje tegen (naast de niet onaanzienlijke kosten).
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Overigens verschillen de meningen per forum, afhankelijk van de beschikbaarheid van de techniek. Zo zijn de duitsers huiverig voor de 2zz, en lijkt het wel alsof er geen amerikaan meer zonder 2zz rijdt. Informatie-overkill ligt op de loer....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

ik heb inderdaad ook gehoord dat de variabele kleplift (die ook in de 2ZZ zit dus) een kwetsbaar stukje techniek is. Als ik moest kiezen, zou ik de 1ZZ uitrusten met een turbo intercooler en stand-alone motormanagement. Een hoop Koppel onderin. Top-end vermogen gebruik je zelden, tenzij op circuit.
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door CelicaTwinCAm »

Het lijkt me duidelijk, gewoon overstappen op een SW20 3S-GTE
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Duitsers zitten met de TUV, daar krijgen ze een 2ZZ met geen mogelijkheid legaal op de weg, terwijl TTE een goedgekeurde turbokit aanbood. Dus daar de reden waarom de duitsers voor de turbo gaan.

In Duitsland werden ook onder garantie 1ZZ-shortblokken gewisseld, in de VS niet, daar mocht je het zelf lekker uitzoeken als je blok er aan ging. Daarom is de 2ZZ daar erg populair. De 2ZZ was daar gewoon het goedkoopste alternatief.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie