achterschokbrekers AW11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
MaartenT
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2011, 13:00

achterschokbrekers AW11

Bericht door MaartenT »

De achterschokbrekers van mijn AW11 (crossauto) zijn aan hun einde.
(olie loopt langs de veerpoten)
Als ik nu op internet kijk zie ik dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gasgevulde inserts tot 1986 en vanaf 1986.
Wat is hier het verschil van? Ik heb geen idee van welk jaar mijn auto is.
Ik heb een paar foto's geplaatst (slechte kwaliteit). Wellicht dat jullie kunnen zien wat ik nodig heb.

Waarschijnlijk zal ik standaard dempers gebruiken aangezien er geen Billstein is voor de AW11 (de juiste versie voor de autocross). Ik heb echter ook gehoord dat Billstein van de voorzijde van een golf I met een kleine aanpassing klaar is te maken voor een AW11.

Heeft iemand hier wellicht meer informatie over?

Graag hoor ik van jullie.

Ps.
op de foto's is ook te zien dat de verstelling voor het camber al helemaal naar boven staat.
Echter staat dit wiel nog steeds scheef ("bovenzijde" van het wiel staat naar binnen).
Zijn hier nog meer stelmogelijkheden?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Er van uitgaand dat een vorige eigenaar niet al eens een swap qua veerpoten heeft gedaan, zou je naar je voorste veerpoten kunnen kijken om te checken welk model AW11 je hebt. 84-86 of 87-89. Model 87-89 heeft voor 4 bouten waarmee de veerpoot vastzit bovenop en model 84-86 maar 3.


Wil je t zeker weten: dit zegt Koni zelf:

84-6/86 Rear: with locknut M42x1
6/86-89 Rear: with locknut M48x1,5
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
MaartenT
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2011, 13:00

Bericht door MaartenT »

@Ewoud,
bedankt voor je reactie.
Is de moer dus het enige verschil?
Je kan dus eigenlijk beide versies gebruiken of zijn er nog andere zaken die anders zijn?

Ik zal in elk geval eens kijken wat er nu allemaal onder zit.
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Je kan ze niet zomaar omwisselen, de achterste, dus eerst checken wat er nu zit en dan die versie bij Koni bestellen. Volgens mij zit er wel iets meer verschil in de veerpoot zelf, maar aan die moer moet je het het snelst kunnen checken.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
MaartenT
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2011, 13:00

Bericht door MaartenT »

Iemand nog een oplossing voor het 2e probleem? (scheefstand van het wiel).
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nee. Maar het schijnt dat jullie crossers nogal wat aandrijfassen e.d. verbruiken. Heb je nog nodig ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

De scheef stand is zeker wel aan te passen.
Met een kleine waterpas op je schijf kan je een beetje zien wat je doet als je aan die concentrische asgat draait. Wil je hem nog schever hebben (wat ik denk) zal je toch de toplagers moeten vervangen voor de zogeheten camberplates. Maar ook daarin zal je van andere merken type's autos wat pas moeten maken.
Geloof niet dat deze (nog) verkrijgbaar zijn voor een AW11.

En idd de 87+ poten zijn dikker.
Dat van die 3 of 4 bouten in de toplager wist ik niet. Maar anyhoe, die zet je toch over als je alleen inserts koopt.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
MaartenT
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2011, 13:00

Bericht door MaartenT »

@Green Goblin: Aandrijfassen heb ik tot nog toe geen problemen mee. Aan onderdelen heb ik in totaal nog wel 2 auto's.

@ROB-E: in eerste instantie wil ik juist dat het wiel weer normaal komt te staan.
"rechterop" dan nu lukt niet. Heb het asgat al volledig een keer rond gehad.
Wat kan het probleem zijn?

@Ewoud: meten is weten. Ik heb de locknut van de achterschokbrekers opgemeten. Dit is M48x1.5 (dus 86+).
De voorpoten zitten vast met 3 bouten (dus -86).
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterveerpoten dus al eens vervangen.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
nr74
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 156
Lid geworden op: 25 okt 2009, 14:44
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nr74 »

ik denk dat de achterzijden mogelijk iets ontzet is waardoor je wiel niet recht meer staat..
bij maurice huisman krijg je stel ringen om dat op te lossen
http://www.proflex-shockabsorbers.com
kost wat maar dan heb je ook wat.

voor de sw 20 kost een set ca 5400 euro even een indicatie he
we hebben 4 setten voor 3 wagens ja je moet ook wel eens iets vervangen.
wel allerlij instellingen zijn dan mogelijk.
Kijk ook eens op www.autocrossforum.nl

Het is niet mijn auto op de foto.
Plaats reactie