Even voorstellen, mijn verhaal

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
DanieldeVries
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:06

Even voorstellen, mijn verhaal

Bericht door DanieldeVries »

Dag MR2 liefhebbers,

Al een tijdje gluur ik mee op dit forum om wat informatie te vergaren over de MR2. Ik zal mij eindelijk eens voorstellen, hopelijk zit ik hier goed. :)

Ik ben Daniël, 20 jaar en ik woon in Aduard (vlakbij het mooie Groningen). Voor mijn werk/stage/school rij ik dagelijks zo'n 35 km in een Opel Corsa B, maar het werd toch tijd voor wat leuks. Prima auto hoor, zo'n corsa. En vast één van de beste auto's voor een beginnende rijder. Heb veel kilometers met deze onverwoestbare bak gemaakt, en rijden voor een prikkie. Maarrr genoeg daar over.

Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke en wat vlottere auto, want de 33KW van de corsa is genoeg om met het verkeer mee te komen, maar niks spectaculairs natuurlijk. Een goede vriend van mij attendeerde mij op de MR2.:idea8: Aanvankelijk dacht ik dat het met mijn budget niet mogelijk was om zo'n auto te rijden. Toen ik serieus op zoek ging werd ik verliefd op het model. De prachtige lijnen, perfecte gewichtsbalans en een krachtige achterwielaangedreven motor met dubbele nokkenas: Geweldig! :D

Ik klopte een paar week later aan bij een particulier die een zwarte mr2 aan bood. Echt een plaatje om te zien, maar technisch echt een wrak zo bleek later.

De verkoper vertelde mij dat er een nieuw interieur in zat, en dat de koppeling vervangen was. Helaas geen bonnen aanwezig. De auto was niet verzekerd, dus een uitgebreide proefrit was niet mogelijk, maar door het goed verzorgde interieur en een nette buitenkant kon het in mijn ogen geen slechte auto zijn. De motor klonk goed, en ondanks dat hij er bijna 3 ton op had zitten rookte de auto nauwelijks. De deal was gemaakt.

Van Zwolle naar Groningen gereden, en ik heb erg genoten van het ritje. Die avond maakte ik nog een plezier ritje, en daar begon de ellende. De motor produceerde een tikkend geluid. Volgende dag direct naar de lokale Toyota Dealer en de monteur zei direct, drijfstanglagers of krukas. De motor had in het verleden met een tekort aan olie gelopen. Waarom dit eerder nog niet op was gevallen is mij nog steeds een raadsel, want de motor was immers goed op temperatuur gekomen ook tijdens het ritje van Zwolle naar Groningen.

Die avond naar een kennis van mij gegaan voor een second opinion. Hij heeft de MR2 op de brug gezet en toen kwam er veel meer aan het licht. De dorpels waren verrot en amateuristisch dicht geplamuurd, de carterpan was kleddernat van de olie. De versnellingsbakkeerring lekte, lekkage aan de uitlaat bij het spruitstuk, remschijven onder de minimale maat en nog veel meer. Opgelicht dus...

Contact opgenomen met de verkoper, "geld terug was natuurlijk niet mogelijk". Hij vond het wel sneu dus bij wijze van coulance boodt hij me 250 euro aan en daar moest ik het mee doen. Juridisch loket om hulp gevraagd, blijkt dat ik onderzoeksplicht heb. Eigen schuld dikke bult, gewoon pech.

De handige kennis, ik noem het voor het gemak maar even G, omdat ik niet weet of hij er blij van wordt als ik zijn naam noem, is voor mij opzoek gegaan naar een goed exemplaar. Op speurders.nl stond een rode MR2 uit Ter Apel te koop. Deze loopt op 3 cilinders, dus ik had die nooit serieus bekeken. G wees mij erop dat het dan waarschijnlijk aan de bobine of injector ligt, en gezien die goed zijn in de zwart, omruilen dus.

Snel een afspraak gemaakt met de verkoper, en samen met G de MR2 bekeken. Was tevens geschorst en niet verzekerd, dus proefrijden was niet mogelijk. Ik denk dat we wel een uur bij de vriendelijke en vooral eerlijke man zijn geweest om de auto van top tot teen na te kijken. Op het feit dat hij op drie cilinders liep na mankeerde er weinig aan, en was het de prijs zeker waard. Deal gemaakt dus.

Op 3 cilinders ermee naar huis gereden, en qua vermogen kon ik niet merken dat hij op drie cilinders liep. Hij klonk alleen wat rauw. Met de emmer direct naar G gegaan, en nu komen we op het moment waar ik nu ben.

G heeft de kop gedemonteerd en omhoog getakeld, met twee man sterk lukte dit niet. Waarschijnlijk was er bij het vernieuwen van de bougies een schroefje o.i.d. naar binnen gekomen. Deze heeft voor de lekkage aan de 2e cilinder gezorgd. Bij een compressie meting kwamen de volgende waardes uit

Cil1 16 bar
Cil2 11,5 bar
Cil3 16 bar
Cil4 16,5 bar



Uit de lektekst met koelvloeistof bleek dat de cilinders nog in goede staat waren, net als de zuigerveren. Er was veel koolafzetting als gevolg van het rijden met oude olie (waarom is het zo moeilijk om het olie goed in de gaten te houden!!). Bij de 2e cilinder bleek dat de klepzittingen niet perfect rond waren. G heeft ze ingeslepen, en de kop laten vlakken. De V-snaar wordt vervangen, en de stoelen, stuur en versnellingspookje worden omgewisseld met de zwarte.

Afbeelding
Afbeelding
Veel gaten dichtgeslipt met één of ander rommel.
Afbeelding
Afbeelding
Stuur omwisselen (rode versleten). Stuur is niet precies hetzelfde. Claxonknop zit net wat anders:huh:
Afbeelding
Vloeistof test. Lekt niet.
Afbeelding
Vóór inslijpen klepzittingen
Afbeelding
Na inslijpen klepzittingen

Vanaf komende week verwacht ik dat hij klaar is en dat ik eindelijk kan rijden! Hieronder nog wat foto's.

De zwarte wordt zodra de rode klaar is verkocht. Ik start hiervoor even een nieuw topic binnenkort, en daar vindt je meer foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beter foto's komen later. (:

Zo, toch nog een best verhaal dus. Heb het geprobeerd kort te houden:D

Het lijkt me leuk om meetings van de club bij te wonen en om veel over de MR2 te leren.;D
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Wat een verhaal, gelukkig is het allemaal goed gekomen! :)

Meetings zat vd zomer!
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
renso
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 dec 2006, 18:19

Bericht door renso »

Hoi daniel welkom hier op het forum en dat je nu maar kunt genieten van je mr2.Wel jammer dat je al zoveel elllende hebt meegemaakt met je 2, had beter hier even op het forum iemand hier kunnen vragen om even mee te kijken naar de 2 die je op het oog hebt. Zijn hier genoeg mr2 rijders met vele jaren ervaring in sleutelen en mr2 kennis.Mocht je nog meer vragen hebben over mr2 mag je altijd even langs komen of mailen want we zijn bijna buren woon in grijpskerk en heb mijn 2 al 15jaar.Meen dat er ook nog een mr2 te koop stond in aduard een torquase kleur.

gr renso
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Welkom hier. Is die geleverd door garage Grooten uit Nieuw Weerdinge toevallig?
Afbeelding
DanieldeVries
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:06

Bericht door DanieldeVries »

Bedankt voor het hartelijke ontvangst. :)

De zwarte mr2 heb ik bij een particulier uit Zwolle, bovendal was zijn naam in de advertentie.

En de rode mr2 uit Ter Apel heb ik van Nick, en die heb ik dus samen met G grondig bekeken. G is geen mr2 kenner, maar heeft wel veel verstand van auto's. De rode lijkt in ieder geval in goede staat te zijn.

Was inderdaad handig geweest. Die turquoise uit Aduard is naar mijn mening een beetje verprutst. Ik hou 'em liever origineel, maar ieder zijn smaak natuurlijk.

Ik wist niet dat er mr2liefhebbers in de buurt waren eerlijk gezegd. Ik zie er echt nooit 1 in de buurt. :D
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Hee Daniel Welkom hier8) .

De Zwarte MR2 komt me bekend voor. Jaren terug heb ik deze gehad.

[img][img]http://www.freebits.nl/images/486mr21.jpg[/img][/IMG]

bij 250.000 heb ik hem verkocht. en in mijn handen is de auto altijd goed onderhouden, olie ververst, remmen gereviseerd, 18 inch velgen,heldere bumperlichten, knippers, koppeling is vervangen bij de Toyota dealer te Hattem,

44-GZ-JD kenteken weet ik 99% zeker

Naderhand is deze mr2 heel snel in korte tijd een paar keer van eigenaar gewisseld en is het technische onderhoud er bij ingeschoten zo te lezen.

Wat een pech kan je hebben dat net bij je eerste rit je al zoveel ongeluk kan hebben. veel succes met het oplappen van de rode mr2. hopelijk kan je in het voorjaar eindelijk lekker genieten van de MR2.

mvg sybren
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Kwam me al bekend voor, die zwarte.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DanieldeVries
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:06

Bericht door DanieldeVries »

Dag Sybren,

Dat is hem inderdaad! Het interieur van de zwarte is splinternieuw. Heb jij deze toevallig al omgeruild?

Ik denk haast dat het een verkooptrucje was van de oplichter om er zo maximaal centen aan te verdienen.

Leuk om te lezen dat jij 'em ook hebt gehad in ieder geval. Zoals hij er op jou foto nu bij staat ziet hij er in ieder geval niet meer uit helaas. En zeker niet als je de onderkant gaat bekijken.
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Heey Daniel,

Jup compleet zo goed als nieuw stoffen 94+ interieur + deurpanelen + trd pook je en stuur toendertijd.

Was een nette complete wagen toen.

Erg jammer dat hij zo verwaarloost is. Heb er heel erg veel plezier mee gehad.

Gr sybren
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) welkom hier en veel plezier
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
DanieldeVries
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:06

Bericht door DanieldeVries »

Danke. :)

Je mag hem terugkopen Sybren. :D

showthread.php?p=286732#post286732

Wel met versleten stuur, chromen versnellingspookje, versleten stoelen etc.etc. :P
Gebruikersavatar
Sybren MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
Type MR2: AW11

Bericht door Sybren MR2 »

Haha ;D

Nee dankje , heb nu een mr2 turbo uit 98 en een RX-7:P

Succes met de verkoop:dux-blij_thumb-up:
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Welkom hier, en succes met het fixen van je emmer.
Maar zo te lezen komt dat dik in orde! :D
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Welkom hier! Al veel ervaring met een MR2 in een korte tijd zo te zien :P
Ik had zelf die achterlichten van de zwarte in de rode gedaan, maar ieder z'n smaak natuurlijk!
Afbeelding
Plaats reactie