Pagina 1 van 1

Remblokken voor licht circuit gebruik

Geplaatst: 04 apr 2014, 13:16
door Roland
Na jaren stilstaan heb ik m'n AW11 dus alweer een half jaartje op de weg, en heb ik het circuit rijden weer opgepakt. Na de jaren van stilstaan zijn er nieuwe schijven + blokken in gegaan.
Nu doe ik vaak korte sessies op het circuit (vrij rijden, vaak ~20 min) en laten die standaard remmen wel wat te wensen over, zoals verwacht.

Gezien ik geen complete trackdays doe, wil ik eigenlijk de standaard schijven behouden en betere remblokken toepassen. Dan kom je vrij snel bij dingen uit zoals Ferodo blokjes en EBC Greenstuff. Maar er is ook meer. Wat valt nou aan te raden?
Ik weet wel dat ik ging pure circuit blokjes wil die de eerste kilometers slecht remmen.

Ook denk ik aan betere remvloeistof dan de standaard DOT4 (uit m'n hoofd). Nou weet ik niet meer of het veilig was om een DOT 5.1 erin te doen, maar ik dacht dus aan om een kwalitatief goede DOT4 te gebruiken, eventueel voor racerij bedoelt. Iemand aanraders? Ik heb de suggestie voor ATE super blue racing DOT4 wel vaker gelezen, dus dat lijkt me wel wat.

Geplaatst: 06 apr 2014, 19:37
door shenron
Ik heb weinig ervaring met de aw11, maar ik heb onde de sw20 wel is greenstuff gehad, ik dacht dat ze heel goed waren maar achteraf gezien was het echt rommel.
En ten 2de slijten ze als een malle, ik zou dan iets van ferodo doen dan zoals je zelf al aangeeft.

Geplaatst: 06 apr 2014, 23:44
door Kees
Mintex m144 blokken doen het bij mij ook erg goed bij erg fors gebruik. Zitten dan wel op de BEAMS maar een AE101 (LEVIN) of MR2 klauw is toch gelijk??

Geplaatst: 07 apr 2014, 09:34
door Roland
Bedankt voor de feedback, greenstuff laat ik dus liggen.

Vergeten, te zeggen, maar heb er in het verleden ook Ferodo DS2500 op gehad. Uit m'n geheugen had ik toen meer last van fading ten opzichte van nu, maar dat zou onzin zijn want nu heb ik standaard remmen. Er zit minstens 4 jaar tussen. Ik ga nu al minder hard op het remmen, want ik weet dat ik dan later problemen krijg.

Een mogelijkheid is ook dat ik de huidige remmen gewoon vol gebruik tot ze op zijn, en tegen die tijd te vervangen door beter. En dat ik in de tussentijd juist investeer in stalen leidingen en betere remvloeistof, kijken of dat verbetering brengt.
Want als ik in het verleden met Ferodo DS2500 ook fading had (of iig verminderd remmen) later in de sessie, dan gok ik toch dat ik het moet zoeken in dingen als standaard DOT4 remvloeistof en de rubbere remleidingen.
Wellicht haal ik daar meer voordeel uit.

In het verleden ook wel eens Brembo replacement schijven gehad, maar met zelfde diameter een paar groevjes (maar geen gaten o.i.d.) en die reed ik uiteindelijk krom, net als met standaard schijven. Wat dat betreft zag ik niet echt verbetering van die Brembo schijven.

Wat betreft de remblokken worden vaak alleen voor de voorzijde aangeboden, terwijl dat toch een aardig verschil in rembalans geeft lijkt me. Zeker met een MR2 die normaal gesproken 60% voor en 40% achter remt.

Geplaatst: 07 apr 2014, 12:16
door VincentM
kleine referentie op de remblokken aan voorzijde (niet echt van toepassing op een MR2 denk ik) maar op onze peugeot 205 gti (compleet geprepareerd voor circuit gebruik) had van voren 307 GTI geperforeerde schijven en raceblokjes, achter standaard schijven met ook standaard blokjes. Dit was puur voor de rembalans in orde te houden.. Ik denk dat je dan op een 80-20 verhouding zat en remmen verloren achter eigenlijk nooit kracht, zelfs niet na 2 uren sessies. Nuja dit is natuurlijk wel in een FF auto dus misschien dat iemand met een circuit MR2 een betere ervaring hierover heeft! :)

Geplaatst: 08 apr 2014, 10:55
door RowanMR2
Ik denk niet dat je fading tegen gaat met stalen remleidingen en andere remvloeistof. De fading wordt veroorzaakt door de remblokken zelf.

Ik heb zelf in herinnering dat ik alleen maar positieve dingen over die Ferodo blokken gelezen heb, maar als je daar zelf al ervaring mee hebt en iets beters zoekt dan zal ik ze niet aanraden.
Misschien is een EBC stapje hoger een idee, zijn dat de yellows? Heb je daar al het een en ander naar gezocht?

Verder, als je een '85-'86 AW11 hebt, kun je ervoor kiezen om de '87 schijven te monteren die iets groter zijn. Je kunt ook de metalen stofkappen aan de binnenkant van de schijven (voor) demonteren, hierdoor krijg je een betere koeling van je schijven wat leidt tot minder fading.

Geplaatst: 08 apr 2014, 13:05
door Roland
Letterlijk fading wordt door blokken veroorzaakt inderdaad, maar wellicht zit ik ernaast met m'n fading en voel ik gewoon dat die dertien-in-een-dozijn DOT4 remvloeistof moeilijk aan het doen is omdat het te heet wordt (kookpunt is erg laag).

Als ik 87-er schijven monteer moet ik ook andere klauwen hebben neem ik aan.
Die stofkappen zijn die ronde platen toch? Die er eigenlijk op moeten zitten voor de APK.

Geplaatst: 09 apr 2014, 17:24
door rsevo6
Wanneer je prijstechnisch interessante en toch goede straat/circuitblokken wilt, dan raad ik je EBC Yellowstuff aan.

Ik heb ze naar volle tevredenheid in mijn MR2 Turbo en het zijn de in de MAX-5 cup (Mazda MX-5 races) voorgeschreven blokken welke perfect voldoen.
Enige nadeel wat deze blokken hebben is dat je ze even heel kort moet opwarmen, dus als je s'morgens wegrijdt, dan remmen ze de 1e keer matig, maar daarna de 2e keer al gewoon goed.

Geplaatst: 11 apr 2014, 10:16
door Roland
Ok, klinkt goed. Dus suggesties zijn Mintex m1144 (125 eu incl verzenden van ebay) of EBC Yellowstuf (110 euro incl verzenden van ebay)

Dan eigenlijk nog een setje Goodridge remleidingen (110 eu) en ATE dot 4 race remvloeistof (30 eu ofzo). Dan zal het allemaal een stuk beter gaan. Dan heb ik dus nog wel standaard klauwen en schijven maar het zal goed genoeg zijn vermoed ik.

Goeie info, maar eerst project stuurhuis afronden :P

Geplaatst: 11 apr 2014, 10:35
door rsevo6
Als je goede blokken en remvloeistof hebt, dan zijn de standaard remmen in principe voldoende. Je kan wel overwegen (indien je nog de oude kleinere remmen hebt), om te upgraden naar de originele grotere remmen van de '92+ turbo/ de '94+ gewone MR2, dat zou ik je bij circuitgebruik zeker wel aanraden.

Geplaatst: 11 apr 2014, 11:10
door Roland
Alsin, de totale remmerij met klauwen overnemen? Wel leuk als dat makkelijk over te zetten is.
Maar ik wil het allemaal betaalbaar houden en ik doe meestal maar de korte sessies van vrij rijden, dus ik wil gewoon dat het fatsoenlijk blijft werken.

En ik heb nog andere dingen die ik moet doen, zoals stuurhuis en betere banden (R1R zou ik wel willen).

Geplaatst: 13 apr 2014, 00:31
door RowanMR2
Roland schreef:Letterlijk fading wordt door blokken veroorzaakt inderdaad, maar wellicht zit ik ernaast met m'n fading en voel ik gewoon dat die dertien-in-een-dozijn DOT4 remvloeistof moeilijk aan het doen is omdat het te heet wordt (kookpunt is erg laag).

Als ik 87-er schijven monteer moet ik ook andere klauwen hebben neem ik aan.
Die stofkappen zijn die ronde platen toch? Die er eigenlijk op moeten zitten voor de APK.
Ja die stofkappen zijn die vaste platen die de binnenkant van de remschijven beschermen. Of ze voor de apk erop moeten zitten weet ik niet. Als je overstapt op de grotere 87+ schijven dan passen ze niet meer, tenzij je ook die van de 87+ overzet.

Als je remblokjes echt te heet worden dan merk je dat na de circuitsessies ook op de straat. Ik weet nog met mijn goedkope Lucas-remblokjes kon ik na een circuitdag bijna niet meer remmen. Als dit bij jou niet het geval is neem ik aan dat je remblokjes weinig last hebben van fading en dat jouw gevoel misschien door iets anders wordt veroorzaakt. Heb je hoofdremcilinder al eens vervangen? Als je toch de remleidingen en de remvloeistof te lijf gaat, dan zou ik aanraden om die gelijk mee te nemen.

Geplaatst: 13 apr 2014, 00:51
door Green Goblin
Hoeven niet voor de apk.

Geplaatst: 15 apr 2014, 08:48
door Roland
Hmm, dat is misschien wel een goeie van die hoofdcilinder. Even kijken of ik dan alleen een cilindertje kan vervangen (betaalbaar), of dat ik meteen die hele unit moet vervangen (duur).