MR2 SW20 Problemen wegligging
Moderator: Pieten
MR2 SW20 Problemen wegligging
Goede dag beste clubleden.
Ik heb een probleem met me SW20 die ik van dubbeledraaideur heb gekocht ongeveer een jaar geleden. Er zit een probleem in de ophanging die ik niet kan vinden.
Het probleem: Als ik harder rij dan ongeveer 80 a 90 km per uur dan kan de auto uit het niets heen en weer gaan schudden, dit gebeurt bij kleinen en groten hobbeltjes maar niet altijd. de ene x wel en de andere keer niet. als de auto aan het schudden is en ik geef een ruk aan het stuur naar links of naar rechts houd het op. ook als ik op de rem trap of het gas in druk.
Mijn onderzoek:
Ik heb het krikje elk wiel een voor een van de grond afgehaald en gevoelt of ik een speling kon vinden, helemaal niks zit er allemaal strak. ook heb ik gevoeld of het de schokdempers konden zijn door er op te leunen en kijken of die door wiebelt, de auto is zo stijf dat ik het verschil tussen de schokbrekers niet kan zien of voelen. Voor dit alles heb ik de auto laten uitlijnen dit hielp ook niet en de bandenspanning heb ik ook al na gekeken dat was ook goed.
nou ben ik een beetje radeloos hoe ik me schatje weer goed kan krijgen, zodat ik weer veilig de weg op kan scheuren. Weet iemand wat er aan de hand is of zou iemand me kunnen helpen ? Ik wil er best voor betalen zoalang het maar goed komt met me schatje
Met vriendelijke groete,
Robin Ohrtmann
Ik heb een probleem met me SW20 die ik van dubbeledraaideur heb gekocht ongeveer een jaar geleden. Er zit een probleem in de ophanging die ik niet kan vinden.
Het probleem: Als ik harder rij dan ongeveer 80 a 90 km per uur dan kan de auto uit het niets heen en weer gaan schudden, dit gebeurt bij kleinen en groten hobbeltjes maar niet altijd. de ene x wel en de andere keer niet. als de auto aan het schudden is en ik geef een ruk aan het stuur naar links of naar rechts houd het op. ook als ik op de rem trap of het gas in druk.
Mijn onderzoek:
Ik heb het krikje elk wiel een voor een van de grond afgehaald en gevoelt of ik een speling kon vinden, helemaal niks zit er allemaal strak. ook heb ik gevoeld of het de schokdempers konden zijn door er op te leunen en kijken of die door wiebelt, de auto is zo stijf dat ik het verschil tussen de schokbrekers niet kan zien of voelen. Voor dit alles heb ik de auto laten uitlijnen dit hielp ook niet en de bandenspanning heb ik ook al na gekeken dat was ook goed.
nou ben ik een beetje radeloos hoe ik me schatje weer goed kan krijgen, zodat ik weer veilig de weg op kan scheuren. Weet iemand wat er aan de hand is of zou iemand me kunnen helpen ? Ik wil er best voor betalen zoalang het maar goed komt met me schatje
Met vriendelijke groete,
Robin Ohrtmann
ik steel het topic effe::)
ik heb zelf vredestein ultrac cento's rondom 205/40/17 voor
banden heb ik al is omgewisseld gehad trilling verschoof toen van 80-90km/u naar 40-50km/u
schokbrekers voor zijn volgens mij recent vervangen (zal er nog effe naar moeten kijken en hebben verlaginsveren van 4-5cm
ik heb zelf vredestein ultrac cento's rondom 205/40/17 voor
banden heb ik al is omgewisseld gehad trilling verschoof toen van 80-90km/u naar 40-50km/u
schokbrekers voor zijn volgens mij recent vervangen (zal er nog effe naar moeten kijken en hebben verlaginsveren van 4-5cm
______________________
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Volgens mij kunnen ze dat gewoon zien. Tenminste, ik liet mn Celica ooit eens uitlijnen, en heb gevraagd de velgen te controleren of ze krom zijn (vermoeden was dat er eentje licht gekromd was). Dat bleek ook zo te zijn na controle, en is toen gericht in de uitlijnshop. Wellicht dat je dat niet gaat zien op een normaal balanceerapparaat bij de bandenboer, maar ze krijgen hem dan toch in balans? (niet dat dat hetzelfde is als een rechte velg)
uitlijnen en lose fuse bout zijn het niet deze zijn bij het uitlijnen verdaaird voor het afstellen, ik neem aan dat het goed zit aangezien het probleem het zelfde is gebleven , wat me wel is opgevallen dat ik een raar geluid rechts achter hoor maar met een inspectie door aan de banden heen en weer te trekken tijdens het op krikken heb ik geen speling gevoeld. ook zie ik geen stangen of wat dan ook zitten los zitten
me banden maat is 195 16 45 en 205 16 45 van voor naar achter, deze banden zijn met het uitlijnen er op gezet en dit heeft het ook niet verholpen hier voor zat voor en achter 205 16 45 er op. wie weet een goede test om de schokbrekers te controleren ?? op de auto duwen en kijken heeft niet veel zin hij is er veel te stijf voor om een verschil te kunnen zien.
en wie weet wat ongeveer een setje nieuw schokbrekers gaat kosten ?
bedankt voor alle hulp to zo ver al echt een top club!!!!
met vriendelijke groetjes
Robin Ohrtmann
me banden maat is 195 16 45 en 205 16 45 van voor naar achter, deze banden zijn met het uitlijnen er op gezet en dit heeft het ook niet verholpen hier voor zat voor en achter 205 16 45 er op. wie weet een goede test om de schokbrekers te controleren ?? op de auto duwen en kijken heeft niet veel zin hij is er veel te stijf voor om een verschil te kunnen zien.
en wie weet wat ongeveer een setje nieuw schokbrekers gaat kosten ?
bedankt voor alle hulp to zo ver al echt een top club!!!!
met vriendelijke groetjes
Robin Ohrtmann
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12 nov 2008, 18:54
- Type MR2: AW11
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dit lijkt toch wel heel erg op een bout die niet goed vast zit, heb het zelf ook eens ervaren toen ik de moer op m'n fuseekogel niet strak genoeg had gezet.
Maar dit heb je dus al gecontroleerd?
Draai alle bouten van je draagarmen nog eens na.
De 4 bouten van je subframe zitten ook goed vast?
Draai de centrale bout in je schokdemper op je toplager na en de bouten van je schokbreker op je chassis en de 2 grote bouten die in je fusee zitten.
Als je zeker weet dat alles vast zit dan kan je schokdemper van binnen stuk zijn waardoor daar speling ontstaat of je hebt speling op je draagarm bussen.
Een wiellager zou ook kunnen maar als die zoveel speling geeft dan had je het wel gehoord tijdens het rijden denk ik.
De reden dat je geen speling kunt vinden als je één wiel opkrikt is dat onze ophanging strakker komt te staan als hij uit of in veert.
Volgende stap is dan de auto op een vierkolomsbrug te zetten zodat de vering in ruststand staat.
Nu moet je op elke bus met een bandenlichter kracht zetten en kijken of er speling op zit.
Pak een grote waterpomptang om te kijken of je speling op je fuseekogel hebt.
Daarna de achterkant omhoog zodat je aan de wielen kunt trekken van links naar rechts en van boven naar onder.
Als je ergens speling hebt dan heb je het nu toch echt wel moeten vinden.
Succes!
Maar dit heb je dus al gecontroleerd?
Draai alle bouten van je draagarmen nog eens na.
De 4 bouten van je subframe zitten ook goed vast?
Draai de centrale bout in je schokdemper op je toplager na en de bouten van je schokbreker op je chassis en de 2 grote bouten die in je fusee zitten.
Als je zeker weet dat alles vast zit dan kan je schokdemper van binnen stuk zijn waardoor daar speling ontstaat of je hebt speling op je draagarm bussen.
Een wiellager zou ook kunnen maar als die zoveel speling geeft dan had je het wel gehoord tijdens het rijden denk ik.
De reden dat je geen speling kunt vinden als je één wiel opkrikt is dat onze ophanging strakker komt te staan als hij uit of in veert.
Volgende stap is dan de auto op een vierkolomsbrug te zetten zodat de vering in ruststand staat.
Nu moet je op elke bus met een bandenlichter kracht zetten en kijken of er speling op zit.
Pak een grote waterpomptang om te kijken of je speling op je fuseekogel hebt.
Daarna de achterkant omhoog zodat je aan de wielen kunt trekken van links naar rechts en van boven naar onder.
Als je ergens speling hebt dan heb je het nu toch echt wel moeten vinden.
Succes!