2ZZGE Supercharged
Geplaatst: 23 apr 2015, 18:59
Spyder TTE SC01
Eindelijk, eindelijk.... Het is eindelijk zover! Gisteren heb ik mijn zilvergrijze MR2 zzw30 weer opgehaald uit Duitsland. Daar heeft'ie (veel te) lang gestaan en helemaal klaar is'ie nog niet maarrr......... hij rijdt weer, en hoe, wat een feest! De afgelopen periode jeukten mijn handen om jullie op de hoogte te brengen/houden van het project waarmee ik bezig ben, maar heb gewacht tot dit moment nu de auto weer zo ver klaar is dat er mee gereden kan worden.
Het verhaal begint zo'n 2 jaar terug, zoals meerdere van ons was ook ik op zoek naar meer vermogen. Na langere tijd gezocht te hebben naar een geschikte donor wagen met een 2zzge motor, kwam ik toevallig een gecrashte Corolla T-sport TTE SC op het internet tegen, jaha, zo'n 2zzge blok uitgevoerd met compressor, omgebouwd door Toyota Motorsport Duitsland, met 224pk en 230Nm. Na kortstondig onderzoek en navraag bleek dat in 2008 iemand in Engeland deze swap heeft laten doen (Rogue MS) en het dus mogelijk is om dit blok met deze compressor in de motorruimte van de zzw30 te lepelen. lang heb ik dan ook niet geaarzeld en de Corolla gekocht. Nadat ik de E12 volledig gestript had, heb ik de overige onderdelen verkocht en ben ik begonnen om het blok en de 6-bak klaar te maken om het te swappen in de zzw30. Natuurlijk had ik mezelf ingelezen in de tot dan toe bekende problematiek en eventuele oplossingen. Een aantal komen bij MWR vandaan, zoals het uitlaatspruitstuk, motorsteun, versnellingsbakaanpassing, lichtgewicht vliegwiel en cable bushings. Andere aanpassingen komen bij verschillende leveranciers vandaan, zoals de circuit Worx oliepomp, OBX carterpan, polyurethane motorsteun inzetstukken en kabelboom verlenging. Overige aanpassingen heb ik zelf gedaan, zoals het inkorten van de Corolla aandrijfassen, de oliekoeler inbouwen, de lucht inlaat met KN filter op de juiste plaats brengen, het aanpassen van de kabelboom en natuurlijk het maken van voldoende ruimte voor het 2zzge blok met compressor. Dit hele proces heeft me maanden bezig gehouden en het kostte me heel veel passen en meten voordat ik het blok definitief op z'n plaats vast kon zetten. Ik heb voor elk probleem dat ik tegen kwam geprobeerd een kwalitatief goede oplossing te zoeken. Toen ik uiteindelijk het blok er netjes en compleet aangesloten in had zitten bleek dat de aansturing door het motormanagement de volgende uitdaging was. De originele ECU moest vervangen worden, maar waardoor? Naast de aansturing van de variabele lift moet ook de controle over de electromagnetische koppeling van de compressor geregeld worden. Meerdere opties passeerden de revue, een Celica ECU met piggy bag, de Corolla ECU, of een stand alone ECU. Na veel navraag, onderzoek en overleg, met zowel NL-se als buitenlandse specialisten, heb ik uiteindelijk gekozen voor de laatste oplossing, daar deze naast het aansturen van de diverse functies ook gemapt / aangepast kan worden! Uit het meervoud van ECU aanbieders heb ik de Emerald gekozen, een Engels product met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Helaas beschikte ik niet over het instrumentarium en voldoende kennis om deze ECU zelf te installeren en te mappen. Na overleg met de mensen van Emerald heb ik besloten om dat uit te besteden aan een autosportbedrijf in Duitsland. Deze mannen zijn specialisten op het gebied van Lotus, waarvan de Elise uitgevoerd wordt met het ons bekende Toyota (eigenlijk Yamaha) 2zzge motorblok. Tevens heeft dat bedrijf ervaring met het mappen van de Emerald ECU in combinatie met dit blok. Voor mij voldoende reden om de MR2 voor deze klus daar naar toe te brengen. Jammer genoeg bleek dit bedrijf geen kei te zijn in het plannen van werkzaamheden en duurde het veel te lang voordat ik de MR2 op kon halen. Daarbij speelt mee dat er na het aansluiten van de ECU enkele probleempjes ontstonden die door hen niet opgelost konden worden, een paar dashboard indicaties werken (nog) niet. De bedoeling is dat de lui van Emerald een oplossing voor deze punten uitwerken waarna ik ze kan toepassen. Maar jullie willen natuurlijk weten hoe het rijdt... Nou in het begin leek het nog wel mee te vallen, door de compressor en de vervroegde variable lift, lijkt het alsof'ie niet uitzonderlijk versnelt maarrr als je vervolgens een blik op de snelheidsmeter werpt zie je dat je je behoorlijk vergist, mijn hemel wat is dat ding snel!! Zal er weer erg aan moeten wennen. Ook zullen de geplande aanpassingen, zoals afstelbare schokbrekers en chassisverstevigingen, niet heel lang op zich laten wachten. Daarnaast heb ik nog een hele waslijst met dingen die graag aan de emmer zou willen veranderen, maar eerst ga ik met dit mooie weer van mijn supercharged MR2 genieten en er mee rijden!
Gegroet Spyder SC01
Eindelijk, eindelijk.... Het is eindelijk zover! Gisteren heb ik mijn zilvergrijze MR2 zzw30 weer opgehaald uit Duitsland. Daar heeft'ie (veel te) lang gestaan en helemaal klaar is'ie nog niet maarrr......... hij rijdt weer, en hoe, wat een feest! De afgelopen periode jeukten mijn handen om jullie op de hoogte te brengen/houden van het project waarmee ik bezig ben, maar heb gewacht tot dit moment nu de auto weer zo ver klaar is dat er mee gereden kan worden.
Het verhaal begint zo'n 2 jaar terug, zoals meerdere van ons was ook ik op zoek naar meer vermogen. Na langere tijd gezocht te hebben naar een geschikte donor wagen met een 2zzge motor, kwam ik toevallig een gecrashte Corolla T-sport TTE SC op het internet tegen, jaha, zo'n 2zzge blok uitgevoerd met compressor, omgebouwd door Toyota Motorsport Duitsland, met 224pk en 230Nm. Na kortstondig onderzoek en navraag bleek dat in 2008 iemand in Engeland deze swap heeft laten doen (Rogue MS) en het dus mogelijk is om dit blok met deze compressor in de motorruimte van de zzw30 te lepelen. lang heb ik dan ook niet geaarzeld en de Corolla gekocht. Nadat ik de E12 volledig gestript had, heb ik de overige onderdelen verkocht en ben ik begonnen om het blok en de 6-bak klaar te maken om het te swappen in de zzw30. Natuurlijk had ik mezelf ingelezen in de tot dan toe bekende problematiek en eventuele oplossingen. Een aantal komen bij MWR vandaan, zoals het uitlaatspruitstuk, motorsteun, versnellingsbakaanpassing, lichtgewicht vliegwiel en cable bushings. Andere aanpassingen komen bij verschillende leveranciers vandaan, zoals de circuit Worx oliepomp, OBX carterpan, polyurethane motorsteun inzetstukken en kabelboom verlenging. Overige aanpassingen heb ik zelf gedaan, zoals het inkorten van de Corolla aandrijfassen, de oliekoeler inbouwen, de lucht inlaat met KN filter op de juiste plaats brengen, het aanpassen van de kabelboom en natuurlijk het maken van voldoende ruimte voor het 2zzge blok met compressor. Dit hele proces heeft me maanden bezig gehouden en het kostte me heel veel passen en meten voordat ik het blok definitief op z'n plaats vast kon zetten. Ik heb voor elk probleem dat ik tegen kwam geprobeerd een kwalitatief goede oplossing te zoeken. Toen ik uiteindelijk het blok er netjes en compleet aangesloten in had zitten bleek dat de aansturing door het motormanagement de volgende uitdaging was. De originele ECU moest vervangen worden, maar waardoor? Naast de aansturing van de variabele lift moet ook de controle over de electromagnetische koppeling van de compressor geregeld worden. Meerdere opties passeerden de revue, een Celica ECU met piggy bag, de Corolla ECU, of een stand alone ECU. Na veel navraag, onderzoek en overleg, met zowel NL-se als buitenlandse specialisten, heb ik uiteindelijk gekozen voor de laatste oplossing, daar deze naast het aansturen van de diverse functies ook gemapt / aangepast kan worden! Uit het meervoud van ECU aanbieders heb ik de Emerald gekozen, een Engels product met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Helaas beschikte ik niet over het instrumentarium en voldoende kennis om deze ECU zelf te installeren en te mappen. Na overleg met de mensen van Emerald heb ik besloten om dat uit te besteden aan een autosportbedrijf in Duitsland. Deze mannen zijn specialisten op het gebied van Lotus, waarvan de Elise uitgevoerd wordt met het ons bekende Toyota (eigenlijk Yamaha) 2zzge motorblok. Tevens heeft dat bedrijf ervaring met het mappen van de Emerald ECU in combinatie met dit blok. Voor mij voldoende reden om de MR2 voor deze klus daar naar toe te brengen. Jammer genoeg bleek dit bedrijf geen kei te zijn in het plannen van werkzaamheden en duurde het veel te lang voordat ik de MR2 op kon halen. Daarbij speelt mee dat er na het aansluiten van de ECU enkele probleempjes ontstonden die door hen niet opgelost konden worden, een paar dashboard indicaties werken (nog) niet. De bedoeling is dat de lui van Emerald een oplossing voor deze punten uitwerken waarna ik ze kan toepassen. Maar jullie willen natuurlijk weten hoe het rijdt... Nou in het begin leek het nog wel mee te vallen, door de compressor en de vervroegde variable lift, lijkt het alsof'ie niet uitzonderlijk versnelt maarrr als je vervolgens een blik op de snelheidsmeter werpt zie je dat je je behoorlijk vergist, mijn hemel wat is dat ding snel!! Zal er weer erg aan moeten wennen. Ook zullen de geplande aanpassingen, zoals afstelbare schokbrekers en chassisverstevigingen, niet heel lang op zich laten wachten. Daarnaast heb ik nog een hele waslijst met dingen die graag aan de emmer zou willen veranderen, maar eerst ga ik met dit mooie weer van mijn supercharged MR2 genieten en er mee rijden!
Gegroet Spyder SC01