Pagina 1 van 2

Turbo advies.

Geplaatst: 27 mar 2016, 09:06
door rebos
Beste Emmers,

Sinds 5 maanden geniet ik erg van mijn '05 Mr2.
Maar ook bij mij kriebelt het qua vermogen.

De optie die me het meest aanspreekt is een turbo.
Maar ik lees op jullie forum ook dat 1zz's voorzien van een turbo na een tijdje toch problemen geven?
Nu ga ik niet voor top-vermogen. Veel liever heb ik meer kracht in het toerengebied 2000 - 5000.
Dat brengt volgens mij de auto nog veel meer tot leven met z'n lichtvoetigheid. En geeft ook nog een portie extra kracht bij acceleratie boven 120 km/u. Nu doet ie daar niet zoveel meer, ook als je terug gaat naar 4. En ja, t blok is helemaal gezond.
Ik hoef geen extreme set-up, ook geen show set-up met een stortkoker als uitlaat.

Terug naar mijn vraag: Turbo aan te raden? Ook qua duurzaamheid? En wie weet een goed adres voor zoiets?

Alvast bedankt,

Rene

Geplaatst: 27 mar 2016, 15:01
door white lightning
nee niet doen heeft een vriend van me ook gehad en naar een jaar of twee begint de zeik dus als je blokje nu gezond is niet doen wand naar twee jaar is hij het niet meer.

turbo

Geplaatst: 27 mar 2016, 18:15
door mr dude
Weet je?
Als je dat gaat doen komt je vermogen op een lekker punt.
Maar als je al gauw naar de 200+ pk gaat, beginnen er plots veel(originele) onderdelen snel te slijten, en blijft het je geld kosten.

Maar als je dat bedrag al voor een turbo over hebt, waarom geen 2zzge?
Wat ik ook niet echt snap, is dat je auto in zijn 4 na de 120 niet meer lekker trekt..
Zelfs met mijn oude 1zzfe, trok ie in zijn 4 ook lekker door.. ondanks het olie verbruik.

Geplaatst: 27 mar 2016, 21:28
door rebos
Dank voor de reacties.

Begrijp ik het goed dat boven de 200 pk het je blok gaat kosten op den duur? En daar beneden kan het blok het wel aan?
Het gaat me niet om een hogere topsnelheid of topvermogen, maar voornamelijk meer koppel.

@Mr. Dude: niet trekken vanaf 120 km/u is wel beetje relatief. Het gaat niet zo vlot meer bedoel ik. Door luchtweerstand is dan gewoon vermogen nodig en die zit hoog in de toeren. Terug naar 3 -> ca. 5000 tpm en dan gaat t wel vlot. Maar in 5 of 6 is het een gewone auto.
Blokje is al een stuk vlotter geworden sinds ik er in rij. En 0 olieverbruik.

De 2zzge is toch een enorme toerenmotor? Gaat dat wel samen met de 6-bak?

Groet,

Rene

Enne....meer turbo-ervaringen zijn welkom.;D

Geplaatst: 28 mar 2016, 10:23
door white lightning
nee heeft niks met 200 pk te maken gewoon niet doen.
duidelijker kan het toch niet of wel.
chippen kan wellicht een mooie oplossing zijn.
en natuurlijk ander in en uitlaat traject.
als je dit noch niet gedaan hebt dan zou ik dit eerst doen kost minder en willigt kom je zo ook in de buurt van wat je wild.

Geplaatst: 28 mar 2016, 10:42
door rebos
Ok, duidelijk. Dank je ;D

Chippen, in-uitlaat traject gaat toch niet zoveel brengen?
Hooguit 15 pk? Ik heb het idee dat het vooral meer snelheidsbeleving (=geluid) gaat geven en weinig extra kracht. Maar ik heb geen ervaring met de MR2 natuurlijk.

@white lightning: heb je ervaring met onderdelen/leveranciers?

Vriendelijke groet,

Rene

Geplaatst: 28 mar 2016, 18:07
door Kees
Extra koppel en 2ZZ....geen combi.

Zeker de zesbak van een emmertwee is veeeeel te lang. Na ervaring met 20v motoren en verschillende bakken, weet ik dat de bak het verschil kan maken.

Als je een 2ZZ neemt, pak dan ook een bak uit een Celica en laat die ombouwen naar RWD.

Geplaatst: 28 mar 2016, 21:15
door white lightning
nee heb geen ervaring met de w3 alles wat ik weet is via een goede vriend van me hij rijd wel een w3 ik zelf rij een sw20.
maar je zou JP van JPS-tuningshop.com eens kunnen vragen hij heeft er wel veel verstand van.
ook met onderdelen en chippen en zo hoop je op weg te hebben geholpen gr white lightning.

Geplaatst: 28 mar 2016, 22:58
door De achterbank
Wat wil je uitgeven?

Een na motor voorzien van een turbo is meestal geen goed plan. Simpelweg omdat het blok niet is gebouwd op de hoge druk die onstaat bij drukvulling. Er zijn superchargerkits verkrijgbaar geweest voor de 1zz die alles bevatten om de boel nog enigzins heel te houden maar dan praat je al gauw over €5k+.
Dan kan je harder rijden maar is waarschijnlijk de koppeling te licht => extra kosten. En als je harder kunt rijden wil je ook op tijd kunnen stoppen => andere remmen => extra kosten enz. Enz.
Het nut van een na tunen dmv chippen /inlaat/uitlaat is mij een raadsel. Oké, je wint in het gunstigste geval misschien 15/20pk, maar in de praktijk merk je daar weinig tot niets van.
Wil je een andere snelheidsbeleving, kun je je beter concentreren op het onderstel. Een zzw is gemaakt voor bochten vreten

Geplaatst: 29 mar 2016, 13:55
door longjohn
Nu doet ie daar niet zoveel meer, ook als je terug gaat naar 4
Mijn advies is simpel: hou hem zoals hij is. Wil je echt iets anders: koop dan een andere auto. Deze kun je goed verkopen want je hebt veruit het beste model ooit gemaakt. Met willekeurig welke moderne diesel, motorfiets of wat ook ga je harder zonder terugschakelen, maar deze auto heeft zijn kwaliteiten op een heel ander vlak. Of probeer de drie eens vanuit de zes, gaat ook erg goed... Meer vermogen? Er zijn heel veel sportauto’s of andere voertuigen met meer vermogen. Zonde om een goede auto te verprutsen. Doe er je voordeel mee, of niet.

:dux-blij_thumb-up:

Geplaatst: 29 mar 2016, 18:07
door rebos
De reacties waar ik op zat te wachten!
Ik wil graag meer power, maar ga de MR2 niet slopen. Gaat me teveel aan het hart. Een sportauto is voor mij precies goed als ik op de grens er net een beetje bang van word :huh: . En dat doet de MR2 ook; in de bochten. Rechtuit niet echt, of het moet angst zijn voor gaten in het blok wegens 6k toeren :::| Wat gelukkig weinig voorkomt en dan alleen kort.

Ik hou 'm zoals die is. En ik vind 'm zo heerlijk subtiel sturen en rijden, dat ie voorlopig nog niet weg gaat.;D
Eerst hiervan genieten en over paar jaar een dakloze 370z ofzo. Als ie dan betaalbaar is.

Ik ben eruit, dank jullie!

succes met de 370Z

Geplaatst: 30 mar 2016, 17:39
door mr dude
Je weet wel wat je wilt;)
nix mis mee..

Geplaatst: 04 apr 2016, 13:36
door Remmel
Voor deze keuze stond ik een aantal jaren geleden ook.
Uiteindelijk niets gedaan, behalve montage semi-slicks.
Turbo is af te raden, alles wordt ook te heet ivm middenmotor, qua intercooler krijg je dit niet goed geregeld.
Een compressor is nog te overwegen maar al het geld dat je er in stopt krijg je niet terug, zal eerder in waarde dalen...

De spyder is feitelijk "af" zoals hij is, je kunt wel denken aan upgrades aan het onderstel voor een nog beter stuurgedrag.
Montage 2ZZ motor is mogelijk maar ook daar kom ik veel ellende tegen irl.
Slotsom: zo laten dus...

Geplaatst: 04 apr 2016, 13:39
door Remmel
Een 370Z cabrio heb ik ook gereden, is totaal anders.
Veel te zwaar, veel minder scherp en zuipt (klinkt wel heerlijk!).
De coupé is veel beter maar ook nog veel te zwaar.
Als het dan een cabrio moet zijn: S2000 (ook nog zwaar), of een Lotus Elise (yes!).
Een MX5 met compressor is ook leuk maar heeft nog steeds het verkeerde imago...

Geplaatst: 04 apr 2016, 20:08
door rebos
@Remmel: 370z is een heel andere auto. De lichtvoetigheid van een MR2 is lastig ergens anders te vinden. Lotus is dan wel weer een alternatief.
S2000 is voor mij geen alternatief, want ik pas er niet in. In de MR2 past ik net, of eigenlijk net niet:lach:.
In de S2000 of een Boxter pas ik net een beetje te veel niet.

Geplaatst: 04 apr 2016, 21:22
door krijger
Je hebt ook nog een impreza, daar passen lange mensen makkelijk in en de wegligging is geweldig.

Geplaatst: 04 apr 2016, 21:52
door De achterbank
:LolLolLolLol: :LolLolLolLol: :LolLolLolLol:
krijger schreef:Je hebt ook nog een impreza, daar passen lange mensen makkelijk in en de wegligging is geweldig.

Geplaatst: 04 apr 2016, 22:31
door El Butre
Kees schreef:Extra koppel en 2ZZ....geen combi.

Zeker de zesbak van een emmertwee is veeeeel te lang. Na ervaring met 20v motoren en verschillende bakken, weet ik dat de bak het verschil kan maken.

Als je een 2ZZ neemt, pak dan ook een bak uit een Celica en laat die ombouwen naar RWD.
Helemaal eens. Overigens geen verschil tussen 5-bak of 6-bak, de 1e 5 versnellingen zijn hetzelfde, de 6 is een overdrive.

Ik heb een 2zz in mijn spyder liggen, nu nog met de C66. Maar inderdaad, dat is geen goede combi, dus de volgende modificatie wordt een corolla T-sport 6-bak.

En wil je zo'n swap goed en netjes doen, dan gaat er zo een paar duizend euro in zitten. Dus ik sluit me aan bij het advies van de meesten hier: investeer eerst in wegligging en leer de auto zo goed kennen dat je angst in de bochten weg is voordat je vermogen gaat toevoegen.

Geplaatst: 05 apr 2016, 09:51
door MarcoTwo
rebos schreef: Lotus is dan wel weer een alternatief.
S2000 is voor mij geen alternatief, want ik pas er niet in. In de MR2 past ik net, of eigenlijk net niet:lach:.
In de S2000 of een Boxster pas ik net een beetje te veel niet.
Dan ben je een flinke knaap!;D In een MR-S pas ik (1,91m) goed, in de S2000 ruimte te over (ook met de kap dicht, hoewel dat weinig voor komt ;D ), MX-5 NC past niet met kap dicht.:lach:

Als dit al niet/nauwelijks past, hoe wil je in een Lotus komen?:::| :::|

Geplaatst: 05 apr 2016, 10:55
door Peerke
In een TTS pas je ook wel in, schat ik.
Ik heb de stoel helemaal in de hoogste stand....:lach:
En dan heb je genoeg PK's en cabrio.