TURBO?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

TURBO?

Bericht door speed »

hey

turbo waaier: kant van de de uitlaat is afgebroken bij mij deze zat vast in de downpipe bij de lamda , nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om die eventueel zelfs te reviseren, aangezien de waaier compleet afgebroken is ? (revisie set ?) OF zou het beter zijn om een andere exemplaar te monteren ? ct 20 of ct 26 of andere type ?


het gaat hier om een rev3, turbo druk zat ervoor op 1,1BAR

mvg speed.
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: TURBO?

Bericht door De achterbank »

Er zijn maar weinig tot geen bedrijven in Nederland die een ct20 kunnen reviseren. Er zijn wel revisiesets te koop maar dat is voornamelijk pakking en lagerwerk. In de UK heb je meer kans. Fensport verkoopt gereviseerde op ruilbasis. Zorg in ieder geval dat je een europees exemplaar aanschaft, dus met een stalen turbinewiel ipv de japanse keramische
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Re: TURBO?

Bericht door rsevo6 »

Mocht er interesse zijn, ik heb nog liggen:
- een licht gebruikte CT26 stage 3 (ca 10.000Km gelopen), kan met de juiste tuning tot ca 340PK leveren, prijs: 575 E
- een gebruikte CT 15a turbo van een Toyota Levin, deze vormt 1 geheel met het spruitstuk, kan tot ca 350PK leveren maar interessanter: spoelt veel sneller op dan een CT20/26, heeft veel eerder druk. Past zo op een MR2 Turbo blok, alleen aansluiting uitlaat moet aangepast worden, prijs: 725 E
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door speed »

bij mij zat idd zo een keramische turbinewiel , zijn deze slechter dan de metalen ?

er heeft mij ook iemand iets aangeboden; een turbo set up van de generatie 4 mr2, maar persoonlijk ken ik ook niet meteen de verschil tussen al die soort turbo =( standaard zat er een ct20 met keramische turbinewiel gemonteerd .

wat hebben jullie op jullie mr2 ?
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door Edje Turbo »

De keramische zijn alleen in Japan gebruikt in de mr2 wereld..zover ik weet bedoeld voor snellere spool up van de turbo aangezien de uitlaatzijde van de turbo hiermee sneller op druk kan komen. Of het veel scheelt weet ik niet ik heb nooit staal gehad. Of ze slechter zijn dan metaal? Lijkt mij niet aangezien ze op de gen 3 Turbo ook zijn toegepast, ik denk wel dat als je onbalans krijgt in de turbo dat ze dan wel eerder defect gaan aangezien de bladen waarschijnlijk niet veel kunnen hebben als ze tegen het lagerhuis aan zouden komen tov metaal. Ik rij al 16 jaar Mr2 Turbo en nog nooit Turbo problemen gehad. Ik ben wel een persoon die alles eerst goed warm laat worden voordat ik op het gas ga..en ook dat doe ik met beleid en niet uren achter elkaar. Ook laat ik alles rustig afkoellen turbo timer, etc. Verder goed onderhoud en elke 5.000 km nieuwe olie erop...

Terug naar de Turbo. Ik heb zelf een gen 2 gehad met kera. Ct26 dus orgineel liep prima, ik heb nu een gen 3 met ct20 (het is eigenlijk een upgrade ct26, maar iedereen noemt het een ct20 turbo) dus orgineel en dat loopt net wat beter. In de spool up merk ik niet heel veel verschil, waar wel het verschil zit is bij het gas erop houden, dan merk je dat de ct20 blijft trekken totzelfs net in je rode toeren gebied. Ook kun je met een gen 2 rustig op 1 bar rijden met een ct20 tov een ct 26 op een gen 2 gemonteerd, ook dat heb ik gereden scheelde op de rollerbank 35 pk aan de wiellen..

Als het gaat om een 2e hands Turbo kopen is er altijd risico aangezien het een gevoelig en kostbaar onderdeel is..
Rene is een kenner en heeft zo als ik ooit ervaren heb bij hem (Afm en ecu gen 2 gekocht) goed en eerlijk materiaal te
koop. Ik ben zelf meer van nieuw kopen ( helaas is de ct20 niet meer nieuw te koop).
Ik ben zelf iemand die liever onderin wat extra koppel wil hebben en de ct15 van de gen 4 3s-gte welke Rene aanbied zou een mooie turbo kunnen zijn voor je setup. Persoonlijk zou ik zo nieuw mogelijk willen als je de operatie van een turbo vervangen start, en dan zou ik weer gaan voor de stage 3 turbo van Rene gezien de weining km die deze gelopen heeft. Koppel zal dan wat hoger in toeren liggen dan ct15...en volgens mij heeft ct15 ook keramiek wiel maar laat je daar niet door afschrikken..bij normaal gebruik moet je daar jaren plezier van kunnen hebben... :driving:

Je weet zeker dat je een gen 3 hebt met ct20? Ik ken spook verhalen genoeg waarbij het soms ook anders is geweest..evt fotos plaatsen ct 20 heeft 7 bouten dacht ik en ct26 6 bouten
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door speed »

thx edje turbo voor de uitleg, volgens de vorige eigenaar zit er een snelle ct20 op deze heeft idd 7 bouten heb ik hier net geteld ,een ct15 zit deze standaard op een gen 4 ? en past deze zonder aanpassing op de gen 3 ? want ziet er gelijk anders uit de vorm enzo van de downpipe enzo
mijne gen3 ecu is ook gechipt zou het hier iets mee te maken kunnen hebben ? volgens de vorige eigenaar zou het kunnen te maken hebben met mijne oem jasma uitlaat die de druk niet kon slikken , en daarmee zou de turbine wiel afgebroken zijn ?
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Re: TURBO?

Bericht door rsevo6 »

Inderdaad zit er verschil bij CT20 en CT26 in het aantal bouten van de turboflens naar de downpipe, de ene heeft 6 en de andere 7 bouten, maar ik meen wel dat ze uitwisselbaar zijn in de zin dat het bout patroon op dezelfde plaats zit, dan zet je eventueel de 6 bouts versie met 1 bout minder vast.
De CT15a is en hele andere versie, deze is één geheel met het uitlaat spruitstuk en is volgens mij nooit origineel op de MR2 toegepast.
Deze CT15a werd af fabriek toegepast op de latere sterkere Levin turbo die exact dezelfde cilinderkop heeft, daardoor past de CT15a ook gewoon op de MR2, alleen zal daardoor aan de uitgaande kant een andere flens aan je downpipe gemaakt moeten worden om deze aan te sluiten en olieleidingen moet je denk ik iets verleggen. Is meer werk, maar dan heb je een naar mijn mening ideale MR2 turbo setup: supersnelle spool-up EN kan tot zo'n 350PK leveren..
Laatst gewijzigd door rsevo6 op 18 jul 2016, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Re: TURBO?

Bericht door rsevo6 »

speed schreef: volgens de vorige eigenaar zou het kunnen te maken hebben met mijne oem jasma uitlaat die de druk niet kon slikken , en daarmee zou de turbine wiel afgebroken zijn ?
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, ik zou dan eerder denken aan een niet goed functionerende wastegate of BOV als mogelijke oorzaak
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door Edje Turbo »

Wat is een snelle ct20 dan voor iets?
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door speed »

Edje Turbo schreef:Wat is een snelle ct20 dan voor iets?


geen idee man :) dat waren de worden van de vorige eigenaar :D van turbo zelfs ken ik niet veel :D
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door speed »

heb hier een gen4 turbo gevonden voor 350€ ma dan moet ik waarschijnlijk van alles terug aanpassen :( ,
zal dan mss beter mijn ct20 ergens binnen steken voor revisie , aangezien ik tot nu toe maar een occasie ct20 heb gevonden tot nu toe voor 550€ persoonlijk vind ik dees heel veel geld voor occasie onderdelen... ben er niet zo fanatiek over occasie onderdelen en zeker niet voor die prijs zonder garantie.


rsevo6 schreef:Inderdaad zit er verschil bij CT20 en CT26 in het aantal bouten van de turboflens naar de downpipe, de ene heeft 6 en de andere 7 bouten, maar ik meen wel dat ze uitwisselbaar zijn in de zin dat het bout patroon op dezelfde plaats zit, dan zet je eventueel de 6 bouts versie met 1 bout minder vast.
De CT15a is en hele andere versie, deze is één geheel met het uitlaat spruitstuk en is volgens mij nooit origineel op de MR2 toegepast.
Deze CT15a werd af fabriek toegepast op de latere sterkere Levin turbo die exact dezelfde cilinderkop heeft, daardoor past de CT15a ook gewoon op de MR2, alleen zal daardoor aan de uitgaande kant een andere flens aan je downpipe gemaakt moeten worden om deze aan te sluiten en olieleidingen moet je denk ik iets verleggen. Is meer werk, maar dan heb je een naar mijn mening ideale MR2 turbo setup: supersnelle spool-up EN kan tot zo'n 350PK leveren..
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: TURBO?

Bericht door Edje Turbo »

Ik ben ook niet van de 2e hands onderdelen, maar als je iets 2e hands van iemand met vertrouwen kunt kopen dan is het zeker Rene wel.
En er zijn er ook bij die alles verkopen zonder dat het ze iets uitmaakt, maar dat valt in MR2 land wel mee heb ik het idee, het is immers een kleine groep mensen die MR2 rijdt. Er zijn ook nog bedrijven die 2e hands verkopen zoals Hermans Volkel, CAR Nijkerkerveen. Maar de prijzen zullen hetzelfde zijn voor een goede Turbo. Bij Turbo world kun je een volledige revisie turbo kopen maar dit zit rond 1000 euro of hoger...maar dan heb je wel een met garantie en een die echt volledig is gereviseerd, dus niet alleen een revisie setje plaatsen...wat sommige zelf doen...waarbij de turbo niet op een machine getest en gebalanceerd wordt onder echte simulatie omstandigheden etc.

En ja een Turbo (een goede) dat is niet goedkoop, maar met alle respect goedkoop op een MR2 turbo is 9 van de 10 keer duurkoop.. :driving:
Nieuw zijn er ook imitatie Turbo's uit China te koop voor weinig..maar die wil ik nog niet voor niets erop hebben...vergeet niet dat de Turbo vervangen ook een kleine dag werk is omdat je er zo heerlijk bij kan....en je hebt een set nieuwe pakkingen nodig..kleine 30-40 euro per stuk ongeveer.

Mijn motto; Of je doet het goed of je doet niets...(maar goed ik beschouw mezelf dan ook tot een fanatieke MR2 rijder vanaf 1997 tot.....)

Als ik in jou schoenen zou staan dan pakte ik de CT26 stage 3 van Rene met maar 10K op de turbo...ik durf te wedden dat je daar met normaal en verstandig gebruik jaren plezier van kan hebben..voor een eerlijke prijs.
Gebruikersavatar
bernhards
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 21 feb 2007, 10:34
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: TURBO?

Bericht door bernhards »

ik heb ook nog wel een ct20 met weinig km liggen
en een 2tal ct26 stage 2 nieuw gereviseerd.

mocht er interesse zijn kan je altijd pb sturen.
Plaats reactie