Storingscode P1349

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Marco19910
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:08
Type MR2: ZZW30
Locatie: Vollenhove

Storingscode P1349

Bericht door Marco19910 »

Goedemorgen allen

Mijn ZZW30 geeft storingsmelding P1349, wat vertaald naar een probleem met het VVT systeem. Inmiddels ben ik er achter dat ik een nieuwe 'Oil Control Valve' moet plaatsen samen met een nieuw bijbehorend filtertje. Dit omdat de klep wellicht vast zit/stroef gaat door vervuiling. Motor olie is recent ververst.

Heeft iemand enig idee waar ik deze oil control valve's kan bestellen? Heb ook geen idee hoe het in het Nederlands heet eerlijk gezegd.

Groet :)
Gebruikersavatar
vvti-2007
Knop gevonden hoor !
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015, 09:31
Type MR2: ZZW30

Re: Storingscode P1349

Bericht door vvti-2007 »

De VVTI versteller zit op de inlaatnokkenas gemonteerd. Dit (tandwiel) blijft soms hangen.
Deze zorgt met de oliedruk die door de ocv doogegeven wordt voor mechanische verstelling van de nokkenastiming. De Distributie deksel hoeft niet te worden gedemonteerd. Met wat handigheid kun je deze vervangen.
Marco19910
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:08
Type MR2: ZZW30
Locatie: Vollenhove

Re: Storingscode P1349

Bericht door Marco19910 »

Is het nog wat waard om eerst die kleppen+filter schoon te maken en er verse olie in te gooien?
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: Storingscode P1349

Bericht door Spyder S.C.01 »

Marco, het heeft zeker zin om eea eerst uit te sluiten voordat je een nieuwe OCV aanschaft.
Ten eerste zou ik de electrische aansluiting controleren, is die in orde?
Ten tweede het filtertje reinigen, hiervoor zijn voldoende 'how to's' te vinden op inet bij zuster zzw30 forums.
Ten derde kun je de klepwerking controleren door er even 12v en aarde op te zetten, nu moet je de klep horen openen/sluiten.
Als je er net nieuwe motorolie in gedaan hebt zou ik die niet weer verversen, tenzij je het oliefilter niet mee vervangen hebt..
Mocht bovenstaande niet afdoende zijn kan je altijd nog een nieuwe ocv bestellen....
[/i]
Spyder SC01
Marco19910
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:08
Type MR2: ZZW30
Locatie: Vollenhove

Re: Storingscode P1349

Bericht door Marco19910 »

Ga het zaterdag eens proberen schoon te maken en kijken wat het doet. Olie laat ik dan lekker zitten.

Tot die tijd, kan het kwaad om er mee te rijden? Vvt werkt dan niet optimaal maar hij loopt er niet broert om ofzo...

Thanks voor de info ;D
Marco19910
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:08
Type MR2: ZZW30
Locatie: Vollenhove

Re: Storingscode P1349

Bericht door Marco19910 »

Gisteravond de klep er uit gehaald (die bij de dynamo).
Hij leek iets stroef te gaan en er zat wat zwarte aanslag in. Goed schoongemaakt met rem-reiniger, nu lijkt ie soepeltjes open en dicht te gaan.
Alles weer gemonteerd en storing gewist, nu afwachten :koffie:
Plaats reactie