AW11 te rijk

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
bajverhe
Knop gevonden hoor !
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mar 2013, 22:28

AW11 te rijk

Bericht door bajverhe »

Hoi,

Na een blokrevisie en koprevisie heb ik eindelijk een betrouwbare motor achterin mijn MR2 liggen. Nu rest mij nog het oplossen van het veel te rijk lopen van dit blok. Hij loopt op dit moment ongeveer 1 op 6 met een CO waarde die buiten het bereik van het meetapparaat valt. Draaien aan de schroef op de vaccuumsensor helpt niet.

Mijn auto(zie foto's voor meer info):
-MR2 AW11 uit 1985
-Niet de originele motor, volgens mij nieuwer type(red-blacktop bigport uit een corrola), wel originele in-, uitlaat en kabelboom volgens mij.
-Geen labda of kat aanwezig
-Mijn ECU is van het oude type blok als ik het goed opgezocht heb.
-Ongebruikte stekker boven de bak. Lampje voor motorstoring blijft uit.
-Motor draait koud rond de 2000rpm, dit zakt wanneer de motor warm is terug naar 900 RPM, dus de temperatuursensor lijkt te werken.
-Motor reageert prima op het gas, alleen stationair of bij gas terugnemen loopt hij wat onregelmatig.
-Ontsteking staat afgesteld op 10 graden met de pin doorverbonden, wel relatief koud afgesteld.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb van de oude eigenaar wel een ander type inlaat gekregen, met een sensor(air flow?) tussen de airbox en inlaat. Volgens mij komt deze van het nieuwe type blok en kan ik deze niet gebruiken.

Wat kan er aan de hand zijn dat de MR zo rijk loopt, en heeft het iets te maken met de stekker die ik over heb?
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: AW11 te rijk

Bericht door Roland »

Ik kan je niet direct helpen, maar wellicht is het de throttle position sensor die roet in het eten gooit?
Geen idee of het voor jou van toepassing is. Maar zie hier iemand met slecht benzine verbruik:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Hier nog wat meer info:
http://www.padandwheels.com/mr2/TPS/tps.html
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Re: AW11 te rijk

Bericht door RowanMR2 »

De motor op de foto's is een gewone bluetop.
Een redtop is een smallport (o.a. ander inlaatspruitstuk zonder T-VIS). De silver/blacktop zijn 20v.

Die losse stekker is volgens mij voor de temperatuursensor in de motorruimte (links van het blok, boven het uitlaatspruitstuk op een beugeltje). Als de temperatuur te hoog wordt slaat de ventilator aan de rechterkant van de motorruimte (voor het achterwiel) aan. Normaal gaat deze ook aan als je de stekker van de sensor aftrekt. --> Als je de motor start, draait dan ook de ventilator?

Doet het lampje voor de motorstoring het wel?
Sluit eens "E" en "T1" (volgens mij) kort, draai dan het contact om en kijk dan of dat lampje het doet, en belangrijker: of je storingscodes krijgt?


Aangezien je aangeeft dat er geen lambdasonde op zit, en de originele kabelboom is gebruikt, kunnen we dat uitsluiten.
De MAF (Mass Air Flow) sensor je extra hebt gekregen, werkt wel in combinatie met een lambdasonde. Als die waarden niet geregistreerd worden gaat hij ook rijk lopen (noodloop). Dan krijg je wel een check engine lampje.

Throttle Position Sensor en Vacuum sensor zou ik ook even doormeten en afstellen indien nodig. Check ook of de vacuumslangetjes OK zijn.
Plaats reactie