One Last Ride voor Jaap

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1872
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:21

One Last Ride voor Jaap

Bericht door Beer »

AfbeeldingAfbeelding


27 december 2020. De dag van de traan en de lach. De dag van Jaap. In de woorden van Erik: De dag van code Rood. Jaap Ook Rood welteverstaan. Wat was dit een dag vol emoties. Ik weet niet of ik het zo sfeervol kan beschrijven als jij altijd deed in jouw meetingverslagen Jaap, maar ik zal mijn best doen.

Toen de uitnodiging kwam om jou nog 1 dag een "one last ride" met de club te bezorgen, hoefde ik niet lang na te denken. En gezien de opkomst van zo'n 20 auto's, al dan niet met de MR2 dan wel met de winterbolide, dachten velen van de club er zo over. Wat Jaap teweeg heeft gebracht in de club, zie je aan de aanmeldingen terug. Leden die je al jaren niet meer hebt gezien, of in een complete uithoek wonen, van jong tot oud, ze waren er allemaal.

Spontaan werd er door Willem een rit van een uur uitgezet, door Kees een sticker ontworpen en Jelmer zorgde voor het "drukwerk". Via Whatsapp en Facebook werden nog wat praktische zaken besproken, zoals hoeveel tinderdates passen er in je auto met de huidige coronaregels.

De ochtend zelf was Bella ook opeens komen opdagen. En hoewel het klinkt als een lekker ding en ook dat dat Jaap enorm gegund is, bleek het eerder een waterkoud takkewijf te zijn in de vorm van een storm die een klerezooi van de weg maakte en het buiten de gevoelstemperatuur naar min zoveel deed zakken. Wat een kRutweer hè Jaap.

Dat weerhield ons - en naar later bleek ook Jaap niet - om toch een uurtje te gaan toeren door het Limburgse heuvelland. F*ck code Geel, lang leve code Rood.

Anton nam het voortouw vanuit Heerde en trok de hele trein door de saaie snelweg kilometers heen. Keurig steeds de snelheidswijzer op het bejaardentempo van 100, maar dat kwam vast doordat we aan de vroege kant waren... En zoals het ook Rob zal verbazen, werden de dappere Spydertjes niet door kRutwijf Bella van de weg geblazen. Bij de tussenstop werd het weer even als vanouds, een clubverkoper die een kikkergroene M4 probeerde te slijten en de enige echte dame in het treingezelschap werd bijna met een bak koffie bij het tankstation achtergelaten. Gelukkig (of uiteraard) kwam ook dat weer goed, tenzij Dillian alsnog in de schuur heeft geslapen....

Op de parking in Landgraaf kwam de hele groep bij elkaar, uiteraard op veilige afstand. En anders was de GGD test locatie ernaast...... Vooral Maja had het daar naar de zin met het spetteren in de plassen. Zo komt De Achterbank ook weer volop tot leven. Verder was het vooral nat en koud, maar ik was ook blij dat er ook vrij veel dames waren. Al die opgewonden heren op een parkeerplaats en dan ook nog her en der wat kerels in hun auto's, voor je het weet staat parking Landgraaf tussen de tips van Eroworld. En al helemaal nu Pieter daar een direct lijntje heeft...

Eenmaal compleet, ging de karavaan in optocht naar Bocholtz. Op naar het huis van Jaap, Yvonne en Bertjuh. Wat een leuk dorpje wonen jullie. Die (dichte) pizzeria zag er heerlijk uit, het dorpspleintje gaf een knus effect.

Toen we de bocht om kwamen in de Roodstraat in Bocholtz, stond de straat gelijk Ook vol. Met MR2's, aanverwante merken en Duitse degelijkheid. De buren keken hun ogen uit en stonden voor de ramen. De Rode Jaapio-bolide stond Ook al op de oprit te glimmen, alsof winderig natte Bella de Roodstraat expres had ontzien.

Even later kwam Jaap naar buiten. Nog altijd vol met praatjes en je zag dat hij dolgraag weer achter het stuur wilde kruipen om de motor te laten brullen. En dat deed hij. Samen met Yvonne en Bertjuh in de MR2, achter Willem en de hele karavaan achter hem aan. 2 Rode MR2's vooraan, zoals het altijd al had moeten zijn Ook. Prachtig plaatje.

Onderweg had ik soms wel het idee in de Efteling te zijn beland. Van die typisch ouderwetse dorpshuisjes, simultaan zwaaiende vrouwtjes met hoedjes en stokjes, een man hangend in het raamkozijn en dan ook nog het mooie schilderachtige, zeiknatte landschap. En het was natuurlijk een WB rit. Dat betekent: Een weggetje inslaan waar je van tevoren weet dat je moeilijk kan keren, en dan uiteindelijk met zijn allen moeten keren. Of dat de staart van de trein niet weet waarom het vooraan stil staat, de kans grijpt om te gaan pissen en de kop ondertussen weer door rijdt.

Onderweg wilde Jaap stoppen om iedereen gedag te zeggen. Die stopplek vonden we op een (bos)parkeerplaats. Jaap uit de auto, Yvonne ernaast. Ook toen was Jaap vol praatjes. Riep nog dat iedereen hem stond aan te kijken en dat Yvonne hem maar om moest draaien. Ook waren er de tranen bij velen. Het is en blijft een dag, waarop we liever alleen maar hadden gelachen. Maar het laat zien hoezeer iedereen jou graag op de meetings zag Jaap. Jouw vastberadenheid om in de MR2 te rijden en de lach op je gezicht met alle clubgenoten om je heen zal mij en ik denk de rest ook voor altijd bijblijven.

Het verkeer zat ook nog eens erg mee. Willem had een rustige route uitgezocht, met weinig tegenliggers of bumperklevers. Die ene gefrustreerde Lexusbelg die het bospad weigerde te nemen, zag ik netjes door Christiaan te woord worden gestaan.

Toen we terugkwamen in de Roodstraat te Bocholtz, werd hier nog eens een praatje gemaakt met Jaap. Het was niet makkelijk. Wat moet je zeggen? Je wilt eigenlijk zoveel meer zeggen of had het willen zeggen. Anekdotes ophalen (die keer dat Jaap een mogelijke koper voor zijn Corolla in Den Andel had gevonden, het bleek ietsje te ver weg...), lachen en sterkte wensen. Er bestaat geen goed of fout verhaal, iedereen die aanwezig was, was er voor Jaap. One last ride.

Hopelijk heeft het jou nog extra kracht gegeven Jaap. Het liefst zou ik nog willen zeggen: Hou vol tot na nieuwjaar, dan ga je samen met Yvonne en Bertjuh het nieuwe jaar in. Of hou vol tot februari, zodat we nog eens kunnen langskomen als die vreselijke coronaregels wellicht versoepeld zijn. Of hou vol tot april, zodat we met zijn allen een terrasje kunnen pakken. Realiteit is echter dat niemand dat van je mag en kan vragen. Jouw lijf bepaalt, en jijzelf bepaalt wanneer de terreur in jouw lijf genoeg is geweest. Hopelijk brengt deze samenkomst in ieder geval dan de kracht en de hoop dat we elkaar in het hiernamaals nog eens zien, in het Wild Bunch hoekje.

Willem bedankt voor de route en iedereen die van heinde en verre is gekomen op deze dag.



Afbeelding
3 MR2's op absolute topsnelheid richting Landgraaf


Afbeelding
De parking bij het regenbooghuisje.


Afbeelding
Wordt dit de nieuwe stamkroeg?


Afbeelding
Een volle Roodstraat in Bocholtz


Afbeelding
Straatfoto andere kant op.


Afbeelding
Jaapio 'behind the wheel' !


Afbeelding


Afbeelding
One last ride....


Afbeelding


Afbeelding
Had ik al gezegd dat de straat vol stond?

Afbeelding
Op pad achter de rode Armada.

Afbeelding
Mooi actiebeeld.


Afbeelding
Een deel van de stoptrein in het Limburgse heuvellandschap. Trekken bij de pijl voor de noodstop.


Afbeelding
En er werd ook wat 'afgezeken' onderweg.


Afbeelding
Anderen proberen met pies-acrobatiek indruk te maken op Bertjuh en Maja.


Afbeelding
De 'bos'parking


Afbeelding
Zelfs in de regen blinkt het Rood je toe.


Jaap, we zullen je missen. De herinnering aan jou zal echter altijd levend blijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: One Last Ride voor Jaap

Bericht door De achterbank »

Prachtig verwoord Ben, zeker een verhaal des Jaaps :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: One Last Ride voor Jaap

Bericht door erikmr »

8) topper Ben
mooi weergegeven
:applaus-smiley: :applaus-smiley:
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: One Last Ride voor Jaap

Bericht door Peerke »

Super Ben.
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: One Last Ride voor Jaap

Bericht door Leliev »

Prachtig verslag en wat heb je van mij een hoogst charmante foto kunnen vinden.

Jaapioo, ik ben blij dat je nog ff lekker hebt kunnen lachen en je ding hebt kunnen doen. Verder weinig te zeggen. Komt misschien door de pindakaas, laten we t daarop houden.
Plaats reactie