Rembalans voor/achter
Moderator: Pieten
Rembalans voor/achter
Weet iemand toevallig wat de rembalans tussen voor en achter is? Ik dacht altijd iets van voor 80% en achter 20%. Dit natuurlijk in een standaard twee, verlaging en het aanpassen van de demping/banden heeft hier natuurlijk invloed op.
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Hoe precies de balans is weet ik niet. Maar ik ben er ook al mee bezig geweest, natuurlijk omdat ik er niet tevreden mee ben. In mijn beleving blokkeerd vóór veel te vroeg. Met andere woorden, met iets meer remkracht achter zou de SW veel sneller stilstaan. Natuurlijk er wel voor zorgen dat achter altijd later blokkeerd dan voor, je wilt immers niet dat tijdens het remmen, de achterkant je voorbij komt.
Navraag gedaan bij een 'hoog aangeschreven tuner' in het midden van het land. En er zijn een paar opties.
De duurste is de meest luxe: een instelbare remkracht verdeler. Maar omdat het remcircuits direkt vanaf de hoofdremcylinder voor ieder wiel gescheiden is, heb je dus een dubbele nodig. Helaas worden die door weinig fabrikanten gemaakt, en daarmee is de prijs (automatisch) hoog. Inclusief montage mag je rekenen op iets van 300 Euro.
Iets goedkoper, en een erg goede tip, gebruik ongelijke kwaliteit remblokken voor de voor- en achterremmen. Bedoelt wordt, gebruik achter de meer agressieve blokken, en voor de iets mildere. Neto zal je dan meer pedaaldruk moeten geven, maar daar wen je snel aan.
Dat laatste ga ik zeker eerst proberen, als de blokken die er nu op zitten aan vervanging toe zijn.
Navraag gedaan bij een 'hoog aangeschreven tuner' in het midden van het land. En er zijn een paar opties.
De duurste is de meest luxe: een instelbare remkracht verdeler. Maar omdat het remcircuits direkt vanaf de hoofdremcylinder voor ieder wiel gescheiden is, heb je dus een dubbele nodig. Helaas worden die door weinig fabrikanten gemaakt, en daarmee is de prijs (automatisch) hoog. Inclusief montage mag je rekenen op iets van 300 Euro.
Iets goedkoper, en een erg goede tip, gebruik ongelijke kwaliteit remblokken voor de voor- en achterremmen. Bedoelt wordt, gebruik achter de meer agressieve blokken, en voor de iets mildere. Neto zal je dan meer pedaaldruk moeten geven, maar daar wen je snel aan.
Dat laatste ga ik zeker eerst proberen, als de blokken die er nu op zitten aan vervanging toe zijn.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat was richting Duderstadt 2006
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Nee, niet gespiekt, ik heb er zelf ook nog foto's van en deze kwam me al bekend voor.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
even uit me hoofd is het bij de mr2 turbo van 91/92
56% / 44%
de schijven achter zijn groter naar dunner.
ga je een big brake plaatsen voor , dan heb je dus ook een proportion valve nodig , anders krijg je een heele vreemde situatie als je lekker doorremr ( waar big brakes goed in zijn )
het is het beste omdan ook bij big brakes gelijk de achter kant mee te nemen , en heft liefst dan een set voor de mr2 specifiek tekopen , een set van voor en achter , zoals bij hux , het remsysteem is dus ook dan zodanig gebouwd dat de setup kwa groote gelijk blijft met het origineel. echter zul je bij voor en achter big brakes wel de balans iets jes meer navoren willen hebben , dit vanweege het agresieve gedrag van big brakes achter. vandaar als nog plaatsing van een proportion valve.
56% / 44%
de schijven achter zijn groter naar dunner.
ga je een big brake plaatsen voor , dan heb je dus ook een proportion valve nodig , anders krijg je een heele vreemde situatie als je lekker doorremr ( waar big brakes goed in zijn )
het is het beste omdan ook bij big brakes gelijk de achter kant mee te nemen , en heft liefst dan een set voor de mr2 specifiek tekopen , een set van voor en achter , zoals bij hux , het remsysteem is dus ook dan zodanig gebouwd dat de setup kwa groote gelijk blijft met het origineel. echter zul je bij voor en achter big brakes wel de balans iets jes meer navoren willen hebben , dit vanweege het agresieve gedrag van big brakes achter. vandaar als nog plaatsing van een proportion valve.
- MR2maniac
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:31
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Afstand houden
Ik weet wel dat de 1992 MR2 goed remt. Er knalde gisteren een golf3 volop bij me achterin. Ondanks dat ik hem een waarschuwingssignaal had gegeven. Schat zo'n € 2500 schade. Ik had nog naar de stamtafelmeeting willen komen maar dat word dus niet wat. Jammer.