Goede onderdelen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Phuncz

Goede onderdelen

Bericht door Phuncz »

Binnenkort wil ik toch het een en ander gaan vervangen aan mijn wagen maar door de vele merken en het gebrek aan ervaring in de aftermarket wereld zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo zoek ik degelijk materiaal, niet het duurste maar liefst prijs/kwaliteit goed. Wat ik zoek:

- remmen. Blokjes, schijven en eventueel als het betaalbaar (onder de 1000 euro) kan, een grotere/betere set voor voor en achter. Heb standaard '91 N/A remmerij.

- vering/schokbrekers. Liefst beter dan wat de MR2 '91 standaard heeft, meer comfort is altijd mooi meegenomen. Ik zou hem ook 40mm lager hebben, moet ik dan nog zaken veranderen om ervoor te zorgen dat de wegligging niet achteruit gaat ?

- uitlaat. Ik had mijn oog laten vallen op een Sebring dubbele uitlaat, deze zouden niet zoveel lawaai maken. Qua geluidsproductie vind ik de standaard uitlaat goed, Alleen vind ik de eindstukken erg lelijk en misschien presteert ie iets beter met een deftige uitlaat ?

- vliegwiel. Het lijkt me interessant dat een lichter vliegwiel voor scherpere prestaties zorgt, zijn er nog voor en nadelen aan verbonden ? Het moet geen ultra-licht racerij vliegwiel te zijn, maar het zou leuk zijn als ie vlotter reageerde.
rene3sgte

Bericht door rene3sgte »

ik heb nog wel voor je goede rem schrijven zijn nog zo goed als nieuw !! maar zijn wel van een mr2 uit 1991
ik heb ok nog een uitlaat liggen voor je van het merk invidia misschien is dat wat voor je ??
Phuncz

Bericht door Phuncz »

Die Nvidia uitlaten zijn volgens mij toch van die erg lawaaierige, die ik liever niet wil :)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Phuncz schreef:Binnenkort wil ik toch het een en ander gaan vervangen aan mijn wagen maar door de vele merken en het gebrek aan ervaring in de aftermarket wereld zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo zoek ik degelijk materiaal, niet het duurste maar liefst prijs/kwaliteit goed. Wat ik zoek:

- remmen. Blokjes, schijven en eventueel als het betaalbaar (onder de 1000 euro) kan, een grotere/betere set voor voor en achter. Heb standaard '91 N/A remmerij.
Een big brake kit voor & achter kan je wel vergeten voor dat geld; de bekende merken kosten al meer voor alleen de voorkant. De goedkoopste "kant en klare" kit die ik ken is de Wilwood-gebaseerde kit van highperformanceonline, die kost 899 dollar (heeft vorig jaar wel goedkoper op die site gestaan, 799 meen ik). Met invoer, shipping en BTW erbij kom je alsnog wel over de 1000 euro, en uiteraard is dat dan alleen voor. Bij een big brake kit (zeker als je alleen de voorkant neemt) moet je dan ook nog een andere remkrachtverdeler hebben en liefst ook de grotere hoofdremcilinder van een 94+ MR2 (weet niet of de n/a ook vanaf 94 de grotere heeft, de turbo iig wel). Kosten hiervan zijn mij niet precies bekend, maar reken ook maar op 200-300 euro extra.

Je kan je ook afvragen of een big brake kit nodig is; voor straatgebruik is het dat zeker niet (MR2 remmen in goede staat presteren prima), en zelfs licht circuitgebruik (een paar rondjes recreatief Zandvoort) is prima te doen met standaard remmen met goede remblokken en verse remvloeistof.

Dat is dan ook het eerste wat ik zou doen: laat je remvloeistof verversen en koop een mooi setje remblokken van Ferodo of Pagid (EBC wordt ook vaak genoemd maar daar hoor ik ook wel eens negatieve verhalen over). Schijven voegen weinig toe aan je stopping power, de blokken zijn de belangrijkste factor. Dus probeer eerst de blokken en kijk dan verder. Eventueel zou een setje stalen gevlochten remleidingen een mooie toevoeging zijn. Neem geen raceblokken (tenzij je gaat racen, duh), want die krijg je met normaal gebruik niet voldoende opgewarmd om hun werkingstemperatuur te bereiken.
- vering/schokbrekers. Liefst beter dan wat de MR2 '91 standaard heeft, meer comfort is altijd mooi meegenomen. Ik zou hem ook 40mm lager hebben, moet ik dan nog zaken veranderen om ervoor te zorgen dat de wegligging niet achteruit gaat ?
Koni sport in combinatie met een setje goede veren? Het klinkt wat afgezaagd, want "iedereen" heeft al verstelbare Koni's, maar dat zal ook wel z'n reden hebben ;) Kwalitatief is het prima spul, en Koni geeft goede garantie. Een setje coilovers is natuurlijk helemaal mooi, maar wederom: als je niet op het circuit te vinden bent, is het die meerprijs waard? (en dat is een flink prijsverschil). Coilovers zijn doorgaans ook nog meer op prestatie afgestemd dan comfort, dus dat kan ook een reden zijn om voor een combi schokbrekers+veren te gaan.

Met 30~40mm verlaging hoef je je nog niet druk te gaan maken over wegligging, want dat valt nog binnen de veerweg die Toyota standaard heeft ingebouwd. Je houdt gewoon wat minder veerweg (en dus comfort) over... Met een uitlijnbeurtje na de verlaging ben je d'r klaar voor :)
- uitlaat. Ik had mijn oog laten vallen op een Sebring dubbele uitlaat, deze zouden niet zoveel lawaai maken. Qua geluidsproductie vind ik de standaard uitlaat goed, Alleen vind ik de eindstukken erg lelijk en misschien presteert ie iets beter met een deftige uitlaat ?
Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte ben van uitlaten voor de n/a, dus you're on your own here :P
Qua prestatie zou ik er niks van verwachten (misschien win je er 1 of 2 pk mee, maar niks merkbaars iig op een n/a zonder bijbehorend kopwerk). Als het je verder alleen om de looks van de eindstukken gaat, kan je ook eens bij een uitlatenboer vragen of ze andere eindstukken op je standaard demper kunnen lassen? Dan weet je iig wel zeker dat je geen problemen met keuringen krijgt, je kunt helemaal zelf kiezen hoe het eruit moet zien, en het zal goedkoper zijn dan een hele nieuwe uitlaat.
- vliegwiel. Het lijkt me interessant dat een lichter vliegwiel voor scherpere prestaties zorgt, zijn er nog voor en nadelen aan verbonden ? Het moet geen ultra-licht racerij vliegwiel te zijn, maar het zou leuk zijn als ie vlotter reageerde.
Nadeel is dat de motor iets onrustiger wordt, laag in de toeren, vooral in combinatie met hete nokken. Met een aftermarket computer kan je het stationair wel goed afstellen, maar ik weet niet hoe de standaard Toyota ECU loopt. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de standaard nokkenassen, dus dit is zeker een goede upgrade (zeker bij vervanging van de koppeling, als het toch open ligt, anders kan montage wel eens prijzig uitvallen lijkt me).
Phuncz

Bericht door Phuncz »

Eindeloos bedankt, ik denk dat ik nu enorm veel weet. Nu eens op zoek gaan waar ik die zaken allemaal kan vinden en wat het me gaat kosten. Wederom, enorm bedankt voor de info !!
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Koop een katvervanger en 2 sierstukken ;) Katvervanger geeft een diepere brom maar niet storend en ik had het idee dat hij vlotter oppakte en doortrok. Maar dat kan ook in me kop zijn geschoten ;D
Phuncz

Bericht door Phuncz »

De vraag is dan wel of ik door de keuring geraak hier in Belgie met die katvervanger :)
Hier moet ik eens naar gaan zien. Leuke eindstukjes zijn altijd wel te vinden he :)
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Dan koop je van mij originele kat en haal je die helemaal leeg ;) Ziet eruit als een kat maar als die helemaal leeg werkt die zelfde als een vervanger ;)
dehea

Bericht door dehea »

Wat betreft de uitlaat, wil je iets meer herrie, koop een Sebring demper rij naar Skytune en laat er 2 eindstukken naar keuze onder lassen, ik heb het zelf ook gedaan, was ong 100 euries kwijt en een leuke rit op en neer terug naar huis.
Looks zijn beter, geluid verander niet.

gr, Mark.
Phuncz

Bericht door Phuncz »

johnwoo schreef:Een big brake kit voor & achter kan je wel vergeten voor dat geld; de bekende merken kosten al meer voor alleen de voorkant. De goedkoopste "kant en klare" kit die ik ken is de Wilwood-gebaseerde kit van highperformanceonline, die kost 899 dollar (heeft vorig jaar wel goedkoper op die site gestaan, 799 meen ik). Met invoer, shipping en BTW erbij kom je alsnog wel over de 1000 euro, en uiteraard is dat dan alleen voor. Bij een big brake kit (zeker als je alleen de voorkant neemt) moet je dan ook nog een andere remkrachtverdeler hebben en liefst ook de grotere hoofdremcilinder van een 94+ MR2 (weet niet of de n/a ook vanaf 94 de grotere heeft, de turbo iig wel). Kosten hiervan zijn mij niet precies bekend, maar reken ook maar op 200-300 euro extra.

Je kan je ook afvragen of een big brake kit nodig is; voor straatgebruik is het dat zeker niet (MR2 remmen in goede staat presteren prima), en zelfs licht circuitgebruik (een paar rondjes recreatief Zandvoort) is prima te doen met standaard remmen met goede remblokken en verse remvloeistof.

Dat is dan ook het eerste wat ik zou doen: laat je remvloeistof verversen en koop een mooi setje remblokken van Ferodo of Pagid (EBC wordt ook vaak genoemd maar daar hoor ik ook wel eens negatieve verhalen over). Schijven voegen weinig toe aan je stopping power, de blokken zijn de belangrijkste factor. Dus probeer eerst de blokken en kijk dan verder. Eventueel zou een setje stalen gevlochten remleidingen een mooie toevoeging zijn. Neem geen raceblokken (tenzij je gaat racen, duh), want die krijg je met normaal gebruik niet voldoende opgewarmd om hun werkingstemperatuur te bereiken.
Ik moet zowiezo mijn schijven gaan vervangen, ze piepen enorm, tenzij ik echt keihard rem. Ook vermindert mijn remkracht na enkele keren remmen en dan maakt hij een raar geluid ("wooeeeeee"), evenals lijkt het alsof er iets schuurt tegen het rempedaal dan. De schijven zouden ook teveel afgesleten zijn om af te draaien. Deze waren blijkbaar scheef ingesleten ofzoiets. Daarmee dat ik dus vroeg voor een betere remset, het probleem met de verminderde remcapaciteit doet me vermoeden dat de schijven te snel warm worden.
jacob

Bericht door jacob »

standaard is niet genoeg
Skytune is mij te Bruut
EPS neeeeee niet leuk

ik heb er dus 3 onder gehad ;D

nu heb ik al een jaartje een Mongoose
met katvervanger
nog geen dag spijt gehad heerlijk geluid en niet te luid
mooie eindstukken die goed passen bij de lijn van de wagen

Afbeelding
Gebruikersavatar
-RdV-
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2007, 16:26
Type MR2: ZZW30
Contacteer:

Bericht door -RdV- »

ik vervang binnenkort mijn koppeling en zo'n vliegwiel lijkt mij ook wel wat, heeft iemand een www waar je ze kan kopen of kan iemand me vertellen welke goed is en hoeveel ze kosten mogen?
Phuncz

Bericht door Phuncz »

Zo, volgende beurt (over een dikke maand dus) moet ik mijn remblokken vervangen. Heb een prijsofferte aangevraagd voor Ferodo DS 2000 blokjes.
Plaats reactie