Goede onderdelen
Moderator: Pieten
Goede onderdelen
Binnenkort wil ik toch het een en ander gaan vervangen aan mijn wagen maar door de vele merken en het gebrek aan ervaring in de aftermarket wereld zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo zoek ik degelijk materiaal, niet het duurste maar liefst prijs/kwaliteit goed. Wat ik zoek:
- remmen. Blokjes, schijven en eventueel als het betaalbaar (onder de 1000 euro) kan, een grotere/betere set voor voor en achter. Heb standaard '91 N/A remmerij.
- vering/schokbrekers. Liefst beter dan wat de MR2 '91 standaard heeft, meer comfort is altijd mooi meegenomen. Ik zou hem ook 40mm lager hebben, moet ik dan nog zaken veranderen om ervoor te zorgen dat de wegligging niet achteruit gaat ?
- uitlaat. Ik had mijn oog laten vallen op een Sebring dubbele uitlaat, deze zouden niet zoveel lawaai maken. Qua geluidsproductie vind ik de standaard uitlaat goed, Alleen vind ik de eindstukken erg lelijk en misschien presteert ie iets beter met een deftige uitlaat ?
- vliegwiel. Het lijkt me interessant dat een lichter vliegwiel voor scherpere prestaties zorgt, zijn er nog voor en nadelen aan verbonden ? Het moet geen ultra-licht racerij vliegwiel te zijn, maar het zou leuk zijn als ie vlotter reageerde.
- remmen. Blokjes, schijven en eventueel als het betaalbaar (onder de 1000 euro) kan, een grotere/betere set voor voor en achter. Heb standaard '91 N/A remmerij.
- vering/schokbrekers. Liefst beter dan wat de MR2 '91 standaard heeft, meer comfort is altijd mooi meegenomen. Ik zou hem ook 40mm lager hebben, moet ik dan nog zaken veranderen om ervoor te zorgen dat de wegligging niet achteruit gaat ?
- uitlaat. Ik had mijn oog laten vallen op een Sebring dubbele uitlaat, deze zouden niet zoveel lawaai maken. Qua geluidsproductie vind ik de standaard uitlaat goed, Alleen vind ik de eindstukken erg lelijk en misschien presteert ie iets beter met een deftige uitlaat ?
- vliegwiel. Het lijkt me interessant dat een lichter vliegwiel voor scherpere prestaties zorgt, zijn er nog voor en nadelen aan verbonden ? Het moet geen ultra-licht racerij vliegwiel te zijn, maar het zou leuk zijn als ie vlotter reageerde.
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Een big brake kit voor & achter kan je wel vergeten voor dat geld; de bekende merken kosten al meer voor alleen de voorkant. De goedkoopste "kant en klare" kit die ik ken is de Wilwood-gebaseerde kit van highperformanceonline, die kost 899 dollar (heeft vorig jaar wel goedkoper op die site gestaan, 799 meen ik). Met invoer, shipping en BTW erbij kom je alsnog wel over de 1000 euro, en uiteraard is dat dan alleen voor. Bij een big brake kit (zeker als je alleen de voorkant neemt) moet je dan ook nog een andere remkrachtverdeler hebben en liefst ook de grotere hoofdremcilinder van een 94+ MR2 (weet niet of de n/a ook vanaf 94 de grotere heeft, de turbo iig wel). Kosten hiervan zijn mij niet precies bekend, maar reken ook maar op 200-300 euro extra.Phuncz schreef:Binnenkort wil ik toch het een en ander gaan vervangen aan mijn wagen maar door de vele merken en het gebrek aan ervaring in de aftermarket wereld zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo zoek ik degelijk materiaal, niet het duurste maar liefst prijs/kwaliteit goed. Wat ik zoek:
- remmen. Blokjes, schijven en eventueel als het betaalbaar (onder de 1000 euro) kan, een grotere/betere set voor voor en achter. Heb standaard '91 N/A remmerij.
Je kan je ook afvragen of een big brake kit nodig is; voor straatgebruik is het dat zeker niet (MR2 remmen in goede staat presteren prima), en zelfs licht circuitgebruik (een paar rondjes recreatief Zandvoort) is prima te doen met standaard remmen met goede remblokken en verse remvloeistof.
Dat is dan ook het eerste wat ik zou doen: laat je remvloeistof verversen en koop een mooi setje remblokken van Ferodo of Pagid (EBC wordt ook vaak genoemd maar daar hoor ik ook wel eens negatieve verhalen over). Schijven voegen weinig toe aan je stopping power, de blokken zijn de belangrijkste factor. Dus probeer eerst de blokken en kijk dan verder. Eventueel zou een setje stalen gevlochten remleidingen een mooie toevoeging zijn. Neem geen raceblokken (tenzij je gaat racen, duh), want die krijg je met normaal gebruik niet voldoende opgewarmd om hun werkingstemperatuur te bereiken.
Koni sport in combinatie met een setje goede veren? Het klinkt wat afgezaagd, want "iedereen" heeft al verstelbare Koni's, maar dat zal ook wel z'n reden hebben Kwalitatief is het prima spul, en Koni geeft goede garantie. Een setje coilovers is natuurlijk helemaal mooi, maar wederom: als je niet op het circuit te vinden bent, is het die meerprijs waard? (en dat is een flink prijsverschil). Coilovers zijn doorgaans ook nog meer op prestatie afgestemd dan comfort, dus dat kan ook een reden zijn om voor een combi schokbrekers+veren te gaan.- vering/schokbrekers. Liefst beter dan wat de MR2 '91 standaard heeft, meer comfort is altijd mooi meegenomen. Ik zou hem ook 40mm lager hebben, moet ik dan nog zaken veranderen om ervoor te zorgen dat de wegligging niet achteruit gaat ?
Met 30~40mm verlaging hoef je je nog niet druk te gaan maken over wegligging, want dat valt nog binnen de veerweg die Toyota standaard heeft ingebouwd. Je houdt gewoon wat minder veerweg (en dus comfort) over... Met een uitlijnbeurtje na de verlaging ben je d'r klaar voor
Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte ben van uitlaten voor de n/a, dus you're on your own here- uitlaat. Ik had mijn oog laten vallen op een Sebring dubbele uitlaat, deze zouden niet zoveel lawaai maken. Qua geluidsproductie vind ik de standaard uitlaat goed, Alleen vind ik de eindstukken erg lelijk en misschien presteert ie iets beter met een deftige uitlaat ?
Qua prestatie zou ik er niks van verwachten (misschien win je er 1 of 2 pk mee, maar niks merkbaars iig op een n/a zonder bijbehorend kopwerk). Als het je verder alleen om de looks van de eindstukken gaat, kan je ook eens bij een uitlatenboer vragen of ze andere eindstukken op je standaard demper kunnen lassen? Dan weet je iig wel zeker dat je geen problemen met keuringen krijgt, je kunt helemaal zelf kiezen hoe het eruit moet zien, en het zal goedkoper zijn dan een hele nieuwe uitlaat.
Nadeel is dat de motor iets onrustiger wordt, laag in de toeren, vooral in combinatie met hete nokken. Met een aftermarket computer kan je het stationair wel goed afstellen, maar ik weet niet hoe de standaard Toyota ECU loopt. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de standaard nokkenassen, dus dit is zeker een goede upgrade (zeker bij vervanging van de koppeling, als het toch open ligt, anders kan montage wel eens prijzig uitvallen lijkt me).- vliegwiel. Het lijkt me interessant dat een lichter vliegwiel voor scherpere prestaties zorgt, zijn er nog voor en nadelen aan verbonden ? Het moet geen ultra-licht racerij vliegwiel te zijn, maar het zou leuk zijn als ie vlotter reageerde.
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik moet zowiezo mijn schijven gaan vervangen, ze piepen enorm, tenzij ik echt keihard rem. Ook vermindert mijn remkracht na enkele keren remmen en dan maakt hij een raar geluid ("wooeeeeee"), evenals lijkt het alsof er iets schuurt tegen het rempedaal dan. De schijven zouden ook teveel afgesleten zijn om af te draaien. Deze waren blijkbaar scheef ingesleten ofzoiets. Daarmee dat ik dus vroeg voor een betere remset, het probleem met de verminderde remcapaciteit doet me vermoeden dat de schijven te snel warm worden.johnwoo schreef:Een big brake kit voor & achter kan je wel vergeten voor dat geld; de bekende merken kosten al meer voor alleen de voorkant. De goedkoopste "kant en klare" kit die ik ken is de Wilwood-gebaseerde kit van highperformanceonline, die kost 899 dollar (heeft vorig jaar wel goedkoper op die site gestaan, 799 meen ik). Met invoer, shipping en BTW erbij kom je alsnog wel over de 1000 euro, en uiteraard is dat dan alleen voor. Bij een big brake kit (zeker als je alleen de voorkant neemt) moet je dan ook nog een andere remkrachtverdeler hebben en liefst ook de grotere hoofdremcilinder van een 94+ MR2 (weet niet of de n/a ook vanaf 94 de grotere heeft, de turbo iig wel). Kosten hiervan zijn mij niet precies bekend, maar reken ook maar op 200-300 euro extra.
Je kan je ook afvragen of een big brake kit nodig is; voor straatgebruik is het dat zeker niet (MR2 remmen in goede staat presteren prima), en zelfs licht circuitgebruik (een paar rondjes recreatief Zandvoort) is prima te doen met standaard remmen met goede remblokken en verse remvloeistof.
Dat is dan ook het eerste wat ik zou doen: laat je remvloeistof verversen en koop een mooi setje remblokken van Ferodo of Pagid (EBC wordt ook vaak genoemd maar daar hoor ik ook wel eens negatieve verhalen over). Schijven voegen weinig toe aan je stopping power, de blokken zijn de belangrijkste factor. Dus probeer eerst de blokken en kijk dan verder. Eventueel zou een setje stalen gevlochten remleidingen een mooie toevoeging zijn. Neem geen raceblokken (tenzij je gaat racen, duh), want die krijg je met normaal gebruik niet voldoende opgewarmd om hun werkingstemperatuur te bereiken.