MR2 aankoop

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

RetepV

MR2 aankoop

Bericht door RetepV »

Hi mensen, ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben al een hele tijd gek met het model van de Toyota MR2 SW20 (al sinds 'ie uit kwam), en gezien de treurige staat van mijn huidige auto moet het er nu van komen om er eentje aan te schaffen.

Ik heb van de diverse fora een lijst met bekende gebreken verzameld, en het leek me dat ik inmiddels wel genoeg weet om de staat van een MR2 te kunnen beoordelen. Vorige week ben ik dus eens begonnen met een eerste proefrit.

Nounou, dat was me dus wat. Het ging om een rode Toyota MR2 uit '90 met volgens de teller 150.000km gelopen. Ik kan er een leuk lang verhaal van maken, maar een opsomming van dingen die ik dacht dat er mis mee waren is al lang genoeg, denk ik...

* Auto was ongeloofelijk vochtig van binnen, condens op alle ramen en zelfs lichte schimmel op een stoel (kapotte rubbers van het targadak? Of stond 'ie er al een paar jaar?)
* Als ik het stuur lichtjes naar links of rechts draaide tijdens het rijden voelde ik iets vibreren in de aandrijving
* Auto trok naar rechts, maar alleen bij lagere snelheden (wat betekent dat?)
* Motor maakte een wat ratelend geluid (kleppen te heet geweest of misschien zelfs verbrand)
* Motor draaide niet echt regelmatig
* Veel olie langs het kleppendeksel (het had dus gestroomd, niet zomaar een paar druppeltjes ofzo)
* Olielucht in de uitlaatgassen (na de rit reed ik stapvoets de oprit op en parkeerde. Gaf nog een dotje gas, en mijn vrienden achter me liepen hoestend weg)
* Benzinelucht aan de oliebijvuldop (slechte zuigerveren, een slechte cilinder?)
* Als ik mijn hand boven het olievulgat hield, voelde ik de lucht er flink tegenaan blazen (volgens mij lag er een cilinder uit, of zuigerveren kapot)
* Soms een flink gekraak bij schakelen van 1 naar 2 of van 3 terug naar 2
* Kloppend geluid rechtsachter tijdens het rijden (homokyneet?)
* De kleur van de neus klopte niet helemaal met die van de spatborden (in elkaar gezeten? Samen met het naar rechts trekken maakt me dat nogal wantrouwig.)

Ik weet het niet, er mankeerde echt van alles aan deze auto. Alsof ze er 3 hebben gehad, daar twee van gemaakt en alle kapotte rommel op deze laatste hebben geschroefd. Ik geloof er ook geen r**t van dat deze auto maar 150.000 km heeft gelopen.

Al met al dus goed uitkijken wat je koopt, dat blijkt wel. Ik ben geen monteur, maar gelukkig heb ik wel verstand en laat ik me niet zo gek maken dat ik iets koop terwijl ik het niet vertrouw.

Is het echt zo moeilijk om een goede MR2 SW20 te vinden? Ik zie wel veel MR2's met een hoge km stand, zo rond de 200.000 km. Met veel motoren weet je dat het dan wel zo'n beetje begint af te lopen. Hoe is de kwaliteit van de MR2 motor? Hoeveel km's krijg je er op zonder dat de mensen achter je doodgaan van de olielucht?

Dit was mijn eerste proefrit, met de auto die het meest dichtbij was. Voordat ik proefritten ga nemen die verder weg liggen wil ik toch wel weten hoe ik van afstand kan beoordelen of het de moeite waard is. Hoe doe ik dat?

De prijs die ik wil betalen ligt zo rond de 4000 euro, en de meeste worden wel voor zo ongeveer dat bedrag aangeboden. Maar als ik voor 4000 euro alleen maar een MR2 met een gare motor (en niet betrouwbaar onderstel) kan krijgen, dan vraag ik me af of ik niet beter voor een andere 'droomauto' kan gaan (ja, ik wil een Aston Martin DB9 Vantage, maar dat zit er nog effe niet in :)).

Edit:

P.S. Als je wil weten waar deze auto staat, dan moet je me maar even mailen. Ik zeg zoiets liever niet zomaar op een forum.

P.P.S. De vraagprijs was 3950 euro. Belachelijk bedrag. 1500 euro had ik er voor gegeven. Maar dat was zo'n groot verschil met de vraagprijs dat ik niet eens meer onderhandeld heb :). Ik heb die verkoper in zijn gezicht een lijstje opgesomd van de gebreken en ben toen gewoon weggelopen. 3950 was de bodemprijs, had 'ie van te voren gezegd :+.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Om een heel lang verhaal kort te houden, ga zelf op zoek naar een tweetje, plaats de details hier op het forum en er zal altijd wel iemand zijn die hem kent en er zal ook best iemand zijn die even met je mee wilt gaan om hem te gaan bekijken.

V.w.b. de kilometer stand kan ik je het volgende zeggen; er zijn er met 100.000 die bagger zijn en rijp voor de sloop en er zijn er met +200.000 die nog prima zijn en geen enkele mankement vertonen, maar daar betaal je zomaar 8000 voor.

Succes met zoeken!

Oh ja en een warm welkom uit Rotterdam.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Welkom en suc6 met zoeken,

En er worden soms ook wel sw20 mr2's aangeboden door club-members.
Deze zijn meestal wel goed onderhouden en meestal is er bekend wat de hystorie is;) .

Maar meestal moet je dan idd. rekenen op minimaal 5000 euro's
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
RetepV

Bericht door RetepV »

Bedankt voor de welkom!

Na goed, ik wil wel kwijt dat deze MR2 bij autohandel De Groot in Soesterberg staat. Maar eigenlijk vraag ik me af of ik voor zo rond de 4000-5000 euro nog wel een fatsoenlijke MR2 kan krijgen.

Het was overigens mijn eerste rit in een MR2, en ondanks alle gebreken kan ik zeggen dat het niet tegenviel. Deze versie had geen stuurbekrachtiging, maar missen deed ik dat niet. Effe wennen als je een bocht ingaat, want zonder stuurbekrachtiging gaat 'ie niet lichter sturen als je op een bocht aanrijdt :).

En een keer de motor vervangen vind ik ook niet zo erg, maar niet al gelijk in het eerste jaar na aankoop.
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Er staat nog een witte te koop, wel een behoorlijk aantal km, maar wel net goedgekeurd en de prijs was nog onderhandelbaar geloof ik.

Bovendien heeft een 92-er geloof ik al de grotere remmen en de dikke onderlip.
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Ben al aan't mailen met Peter. ;)
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
roald

Bericht door roald »

voor 4 a 5000 euro zul je wel een nette mr2 kunnen vinden hoor :)
ik had mijn mr2 in de eerste instantie ook verkocht voor 4k maar die zou naar een maat van me gaan. de verkoop is alleen niet door gegaan omdat de jongen van wie ik zijn turbo zou kopen nooit meer iets van zicht heeft laten horen
en de mijne gaat nu dus niet voor 4k weg ;) alleen als die koop van de turbo alsnog door zou kunnen gaan
Gebruikersavatar
Christopher
Zere vingers van het typen..
Berichten: 828
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16

Bericht door Christopher »

Ik heb zelf een mr2 uit '91 voor minder dan 4000 gekocht met 208k op de teller. Leer gescheurd, stuur versleten en lichte olie lekkage bij het kleppendeksel. Verder rijdt de auto als nieuw, ziet er goed uit en heb ik niet al te veel reparatiekosten gehad aan de auto.

Kijk goed rond. 200.000+ hoeft niets te betekenen, ondanks de zeer kleine olielekkage die ik heb, loopt mijn motor als een zonnetje. Ik houd de oliestand goed in de gaten en ververs het elke 10.000 km. Hij heeft nog alle vermogen en draait heel netjes stationair. Start altijd in 1x. Ik heb er nu ongeveer 20.000 mee gereden.

Succes met het zoeken!
Gebruikersavatar
lucca3000
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 jan 2007, 15:09
Type MR2: AW11

Bericht door lucca3000 »


Na goed, ik wil wel kwijt dat deze MR2 bij autohandel De Groot in Soesterberg staat. Maar eigenlijk vraag ik me af of ik voor zo rond de 4000-5000 euro nog wel een fatsoenlijke MR2 kan krijgen.

Dat bedrijf is echt berucht!:( Veel afgetrapte wagens.

Voor onder de 5000,- zijn er wel goede mr2's te krijgen.
Neem er rustig de tijd voor:) .
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

De groot hoef je inderdaad niets te gaan kopen als je de berichten op het internet over deze zaak leest. Het verhaal dat jij post verbaasd me dan ook niets nu ik deze naam lees.

Toch moet het goed te doen zijn om voor zo'n bedrag een nette MR2 te vinden hoor! Gewoon goed rondkijken, voor dat geld moet er zeker wat te vinden zijn. En zo te zien heb je al een mail gehad over een mooie witte ;D
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

welkom hier

dat zijn een hoop gebreken, die moet je dus niet nemen
dat is zeker
mijn SW20 heeft vorig jaar aardig wat euries over de kop gehad
maar loopt nu weer als en zonnetje, et enige waar ik last van heb
is idd de versnellingsbak, van zen 2 naar zen 3 en van 3 naar 2,
maar ben druk op zoek naar een nieuwe, hij doet et verder prima.
suc6 met verder zoeken

groeten Gerben
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Het belangrijkste advies: Neem de tijd en doe niets overhaast.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Gewoon die van Dorifto Deuce kopen! Als ik dat geld er voor had gehad had ik nu ook allang SW20 gereden! Verder klopt alles wel wat hier boven staat ( natuurlijk ;) ) Neem je tijd, je hebt het budget ervoor om een goede SW20 te kunnen kopen waar je nog heel lang plezier van kunt hebben. ( Of een turbo blok erin hangen en iets minder lang plezier ;) :) ;) ;) )
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Hee, je nickname ken ik van het GoT forum, klopt dat? :)

Kilometerstand hoeft niet zo'n probleem te zijn, zoals al werd gezegd, onderhoud en rijstijl hebben meer invloed. Het 3S blok zelf is erg sterk, en mits netjes onderhouden en niet afgetrapt, zie ik het blok zelf wel 4 of 5 ton doen. Voor Toyota's van die tijd (eind jaren '80, begin jaren '90) is de norm dat motor en chassis de carrosserie overleven. Helaas blijken die twee puntjes vaak in meer of mindere mate een probleem te vormen.

Rond 200.000 heb je meestal wel wat onderhoud: ik meen dat de distributie om de 70K ofzo moet (iemand die het precieze interval weet?), dus die moet dan bijna voor de derde keer; en de praktijk leert dat de koppeling meestal rond de 2 ton ook aan vervanging toe is. Daarom kan je beter een auto zoeken met bv 220K die dat onderhoud al gehad heeft, dan een met 180K waar die kosten nog aan zitten te komen.

Ik denk dat die witte van Mike wel eens een goede keus kan zijn; voor zover ik hem ken is 'ie gek met MR2's (vooral witte turbo's met SSR Professor's he :D) en heeft hij er wel een gekocht zonder grote gebreken.
Hextrasher

Bericht door Hextrasher »

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die van mij komt ook bij de groot vandaan (in 2005 gekocht) en heb er al 3300 euri tegenaan gesmeten om hem een beetje fatsoenlijk te maken/houden. Voor de volgende APK moet ook nog het 1 en ander vervangen worden, dus weer wat euri's. Tevens ook synchromesh problemen, dus bak moet een keer grondig aangepakt worden en verbruikt veel olie, dus of een keer motorswap of een revisie nodig. Uitkijken met wat je koopt dus. Overgens heb ik veel plezier van het bakkie ondanks alle 'tegenslagen'.

Afbeelding
Foto van me wagen toen ik em net had opgehaald.

Zo istie nu:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Afbeelding
Afbeelding
RetepV

Bericht door RetepV »

Hey johnwoo, dat klopt, ik had daar ook al over die MR2 gepost :). Ik was echt een beetje beledigd dat ze zo'n halfgare auto durfden aan te bieden voor dat geld. Zonde van mijn tijd. Maar wel voor de 1e keer in een MR2 gereden, dus ik heb nu toch een soort benchmark :).

Dorifto Deuce heeft hem helaas al niet meer in de aanbieding :). Dus da's jammer. Maar ik was zelf nog heel erg aan het twijfelen, dus ik heb gewoon mijn kans verkeken.

Het is op zich ook wel een smak geld. Maar Mike heeft me er van overtuigd dat ik voor 6000 euro niet iets veel beters kan krijgen, dus stop ik maar met twijfelen en ga ik er zeer binnenkort toch maar eentje kopen. In mijn oude Nissan ga ik geen cent meer steken en de keuring is inmiddels verlopen.

Onderhoud vind ik niet zo erg, dat weet je gewoon met een oudere auto. Maar het model is zo mooi :). Ik zal er ook niet zo mee zitten om de motor te swappen. Maar het eerste jaar al gelijk, dat lijkt me iets te veel van het goede. Maar als de carosserie meestal de motor overleeft, dan is dat alleen maar beter. Een motor is nog wel te vervangen (ik ben wel geen monteur, maar dat krijg ik zelf ook nog wel voor elkaar :)).

Naja, ik ben dus nog op zoek. Ik ga volgend weekend maar eens een ritje uitzetten zodat ik er nog eens een paar verschillende kan uitproberen.

@hextrasher: hij heeft zelfs een nieuwe paintjob gekregen zie ik. Dat gaat natuurlijk in de papieren lopen, maar dan blijft hij de eerstkomende 10 jaar nog wel hard. Ik denk dat de MR2 echt een liefhebbersauto gaat worden (is 'ie al, natuurlijk :)), dus imo is hij dat ook wel waard. Maar niet gelijk in het eerste jaar voor mij :).
RetepV

Bericht door RetepV »


LOL, full options ja, zoals alle Duitse auto's. Maar er moet nog BPM overheen en weet ik veel wat nog meer voor kosten waarmee de overheid je een poot uitdraait. Tegen de tijd dat je klaar bent heeft 'ie ineens 10.000 euro gekost... Nope, importeren begin ik (nog) maar niet aan.
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Hmm, voor €6.000,- kan je wel een nette MR2 vinden, maar ik denk niet van '94 of jonger, zoals je aangaf graag te willen hebben. Er stond laatst een hele mooie witte '94-er te koop, weet niet of die nog steeds te koop staat, maar die was geloof ik rond de €8.000,-. Is wel een hele nette, heb ik ook nog in proefgereden..

Ben overigens wel blij dat je zo twijfelde, anders had ik hem misschien nu niet meer! ;D
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Welkom hier op ons gezellige forum, heel veel succes met het zoeken naar een goeie. Importeren lijkt misschien eng maar de invoerkosten uit duitsland ofzo zijn voor een 91er maar 700 euro. Er staan daar hele mooie mr2's te koop af en toe. Daarnaast is de keuring in Duitsland een stuk strenger dan in NL. Misschien zou je het toch eens moeten overwegen over de grens te kijken.

Er zijn meestal ook wel mensen die in de buurt van jou "droom mr2" wonen. Zij willen vast wel even met je mee om te kijken naar de auto. 4 ogen zien meer als 2 ;)

Succes en ben voorzichtig ;)
Plaats reactie