Tokico vs Koni
Moderator: Pieten
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Tokico vs Koni
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een setje nieuwe dempers. Hierbij kom je uiteraard Koni tegen maar ook KYB en Tokico.
Als je dan kijkt naar bijv de Tokico HP deze is niet in hardheid en hoogte verstelbaar maar zijn ook maar ongeveer 160 euro per 4. De Illumna's zijn ongeveer 350 per 4 maar in 5 standen verstelbaar. De prijs van Koni's zullen ongeveeer 500 zijn per 4. Dit is natuurlijk het beste spul wat er te krijgen is op coilovers na.
Nou is mijn vraag hoe slecht zijn de HP's en de KYB's? Wat kan ik er wel mee en wat zou ik er niet mee moeten doen. Ik vind het niet erg om een beetje lager te liggen en wat stugger te zijn. Ik wil er af en toe een circuit dagje mee draaien en verder maakt het me allemaal niet zo heel veel uit.
Wat zijn jullie ervaringen over Tokico en KYB?
Als je dan kijkt naar bijv de Tokico HP deze is niet in hardheid en hoogte verstelbaar maar zijn ook maar ongeveer 160 euro per 4. De Illumna's zijn ongeveer 350 per 4 maar in 5 standen verstelbaar. De prijs van Koni's zullen ongeveeer 500 zijn per 4. Dit is natuurlijk het beste spul wat er te krijgen is op coilovers na.
Nou is mijn vraag hoe slecht zijn de HP's en de KYB's? Wat kan ik er wel mee en wat zou ik er niet mee moeten doen. Ik vind het niet erg om een beetje lager te liggen en wat stugger te zijn. Ik wil er af en toe een circuit dagje mee draaien en verder maakt het me allemaal niet zo heel veel uit.
Wat zijn jullie ervaringen over Tokico en KYB?
- tilma800
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Het http://www.mr2oc.com staat er vol van. De conclussie is idd dat de Koni's duidelijk de beste zijn.
Geen ervaringen met Tokico en KYB, maar de Koni geel zijn wel geweldig. Ooit met een clubje mee gegaan naar Zandvoort voor een paar rondjes knallen en de MX-3tjes van die club met een 2,5LV6 blok (190-200 pk) hielden me niet bij Dat was trouwens met Intrax verlagingsveren en motor met JanSpeed en een open luchtfiltertje.
Als je af en toe circuitdagjes mee wilt draaien zou ik in ieder geval gaan voor verstelbare schokdempers, wil je echt goed dan neem je Koni wil je minder goed dan zijn de Illumina's denk ik ook wel aardig. Als je de Koni op maximale sterkte zet dan krijg je de auto met de hand echt bijna niet in beweging.
Ik heb trouwens meerdere dingen gelezen over de "beste" modificatie die je kunt maken aan je AW11: Polyurethane suspension bushings, deze vervangen je 20-jaar oude ophangingsrubbers en van velen heb ik gelezen dat zij dit de beste mod vinden.
Denk er ook eens over na om je stabilisatorstangen te vervangen voor wat stevigere, hierdoor helt je auto minder over in de bochten. En zorg natuurlijk voor goede banden anders heb je vrij weinig aan de rest.
Groeten Rowan
Als je af en toe circuitdagjes mee wilt draaien zou ik in ieder geval gaan voor verstelbare schokdempers, wil je echt goed dan neem je Koni wil je minder goed dan zijn de Illumina's denk ik ook wel aardig. Als je de Koni op maximale sterkte zet dan krijg je de auto met de hand echt bijna niet in beweging.
Ik heb trouwens meerdere dingen gelezen over de "beste" modificatie die je kunt maken aan je AW11: Polyurethane suspension bushings, deze vervangen je 20-jaar oude ophangingsrubbers en van velen heb ik gelezen dat zij dit de beste mod vinden.
Denk er ook eens over na om je stabilisatorstangen te vervangen voor wat stevigere, hierdoor helt je auto minder over in de bochten. En zorg natuurlijk voor goede banden anders heb je vrij weinig aan de rest.
Groeten Rowan
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mmm ja MR2oc heb ik laatst al door gespit. Ik wil eerder hier reacties horen met oog op ons wegennet en over daily driving stiekem met de HP's.
Die bushing set zit ook in de leiding maar moet eventjes op een maatje wachten qua financien, halen we er gelijk 2. Hoe zit dat trouwens met installen? Iemand hier dat al gedaan en is het een beetje goed te doen?
Heb wel een how-to gelezen op www.padandwheels.com ( aanrader btw) maar ziet er toch nog wel vrij heftig uit!
Die bushing set zit ook in de leiding maar moet eventjes op een maatje wachten qua financien, halen we er gelijk 2. Hoe zit dat trouwens met installen? Iemand hier dat al gedaan en is het een beetje goed te doen?
Heb wel een how-to gelezen op www.padandwheels.com ( aanrader btw) maar ziet er toch nog wel vrij heftig uit!
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Joshma had die KYB's eronder en was er zeer tevreden over. Zijn ook verstelbaar.
Ze kosten incl verlagingsveren net zoveel of minder als een set Koni's.
Zal best dat koni iets beter is maarja... kosten ook een berg voor de naam.
Ik ben der nog niet uit wat ik doe. Misschien spaar ik gewoon ff door voor een setje Tein Super Street
Ze kosten incl verlagingsveren net zoveel of minder als een set Koni's.
Zal best dat koni iets beter is maarja... kosten ook een berg voor de naam.
Ik ben der nog niet uit wat ik doe. Misschien spaar ik gewoon ff door voor een setje Tein Super Street
Gewoon voor de koni's gaan, voor 550,- heb je al een setje via de AW11store. KYB is idd aftermarket vervanging van het std spul, de Tokico's zijn wat beter, maar in prestatie geen vergelijk met de koni's.
En zoveel scheelt het qua prijs niet. De meerprijs zijn de koni's iig waard.
Heb je nog ff tijd en wil je koni's voor wat minder, ik heb wellicht over over niet al te lange tijd een bijna nieuwe set koni's te koop.
En zoveel scheelt het qua prijs niet. De meerprijs zijn de koni's iig waard.
Heb je nog ff tijd en wil je koni's voor wat minder, ik heb wellicht over over niet al te lange tijd een bijna nieuwe set koni's te koop.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Naja iets duurder? De Tokico HP , ok is dan wel niet verstelbaar maar hoor er goede berichten over, is verkrijgbaar voor 200 dollar per set. Vooruit tel daar 100 dollar verzenden bij op en dan zit je op 300 dollar voor een set. Dat is 230 Euro.
Tuurlijk de Koni's zijn wel top of the range maar is dat niet een beetje overkill voor wat ik zoek. Ik zoek een iets stuggere demper die iets sportiever is ingesteld. Het lijkt mij een goede keus om dan voor de combo HP's + Eibach te gaan. Dan ben je ook voor 500 euro klaar maar dan heb je al een complete set.
Verder, die bushing set. De prijs vind ik prima, maar hoe installeer ik ze?
Tuurlijk de Koni's zijn wel top of the range maar is dat niet een beetje overkill voor wat ik zoek. Ik zoek een iets stuggere demper die iets sportiever is ingesteld. Het lijkt mij een goede keus om dan voor de combo HP's + Eibach te gaan. Dan ben je ook voor 500 euro klaar maar dan heb je al een complete set.
Verder, die bushing set. De prijs vind ik prima, maar hoe installeer ik ze?
Ik zou iig rekenen dat 300 dollar omgerekend uitkomt op bijna 300 euri nadat je alle kosten die erover heen komen meeteld.
De koni's zijn juist wat je wilt in mijn optiek: comfortabel als voorheen als je er mee op de weg rijdt (softe setting) en juist stug voor op het circuit (mate van stugheid die je maar wenst kun je instellen)
De bushings worden geleverd met instalatie-instructies.
De koni's zijn juist wat je wilt in mijn optiek: comfortabel als voorheen als je er mee op de weg rijdt (softe setting) en juist stug voor op het circuit (mate van stugheid die je maar wenst kun je instellen)
De bushings worden geleverd met instalatie-instructies.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ewoud,
Dan nog scheelt het 200 euro. Dat is vrij veel geld.
Tuurlijk adjustability is fijn maar 200 euro to spend ook. En als ik een hele grote portemonnee had waren de Koni's de meest rationele keuze geweest. Maar voor mijn budget vind ik de HP's een goed alternatief. Te samen met een bushing kit moet het dan al wat worden met de wegligging.
Dan nog scheelt het 200 euro. Dat is vrij veel geld.
Tuurlijk adjustability is fijn maar 200 euro to spend ook. En als ik een hele grote portemonnee had waren de Koni's de meest rationele keuze geweest. Maar voor mijn budget vind ik de HP's een goed alternatief. Te samen met een bushing kit moet het dan al wat worden met de wegligging.
CircuitFreak schreef:Ik heb Tokico's op mijn AE86 zitten.
Het zijn dan wel geen HP's maar Tokico HTS Short Stoke 45 way Adjustable Dempers.
Maar daar kan geen koni tegen op hoor. (die had ik ervoor)
Tokico heeft hele goede schokdempers.
Weer wezen driften zaterdag??
Zag je weer voorbijrijden in je AE86
Wel lekker driftweer he