Je kunt ze best vergelijken hoor, alleen zit er idd wel veel verschil in.
ROMtune: als je weinig aanpassingen en geen lastige afstellingen wilt doen, niet teveel vermogen hebt, en niet teveel geld wilt uitgeven.
EMS: als je meer vermogen hebt (bij >550 cc/min injectors sowieso een must), veel meer controle wilt hebben, het geld ervoor over hebt (ook om te laten mappen als je dat zelf niet kunt en niet wilt leren) en niet bang bent voor wat ingrijpender modificaties.
Een EMS is veel flexibeler maar daar betaal je ook een meerprijs voor. Een ROM tune is echt niet slecht ofzo, je behoudt alle beveiligingen en betrouwbaarheid van de standaard ECU waar Toyota tig duizenden euro's aan ontwikkeling in heeft geinvesteerd. Als je de functies van een EMS toch niet gebruikt, is een ROM tune echt wel een goede optie. Beter dan een piggyback om naar 550 cc/min injectors over te stappen.
That said, de Nemesis 2.6 lijkt me een super systeem. Ik heb een 2.1 op de plank liggen, ben benieuwd of er een upgrade regeling komt waarbij je je 2.1/2.5 inlevert en voor het prijsverschil een 2.6 kunt kopen
![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
Vooral de verbeteringen aan de software interface lijken me fijn, de 2.1 en 2.5 boxen zijn op zich al prima en hebben voldoende features maar de mapping software is echt een crime (en dat is mijn professionele mening als software engineer), echt zonde dat ze voor zo'n mooie box zo'n bagger programma hebben gemaakt.