Welke benzine?

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

dehea

Welke benzine?

Bericht door dehea »

Volgende verhaal is vast al tig-keer besproken, maar ja ik ben toch (nog steeds)benieuwd.

Ik rij nu al zo'n 2 jaar in mijn MRtwee en heb al een aantal soorten peut geprobeerd.
Euro 95: het goedkoopst rijdt normaal, koudstart is niet super.
V-power (euro 97) rijdt iets beter, auto start beter bij koudstart, duurder.
Euro 98: rijdt ook een stukje beter dan euro 95, auto start ook bij koudstart beter dan euro 95 en V-power.
(mijn koudstart gebeuren is niet helemaal top meer, vandaar verschil met starten (bij koud weer dan)
Wat is nu wijsheid, zijn er mensen die ook verschillende peutsoorten hebben getest???, waarom euro95,V-power of 98 tanken, of zit het gewoon tussen de oren???;D

gr, Mark.
Gebruikersavatar
TomMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:49

Bericht door TomMR2 »

vroeger tankte ik altijd bij de tango euro 95 en merkte niks vreemds/anders dan 95 van de BP

Tegenwoordig met de turbo tank ik euro 98
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Toen ik nog helemaal stock rondreed tankte ik gewoon 95, dat kan een USDM turbo gewoon hebben met z'n timings en gigantisch rijk lopen.
Sinds de turbodruk hoger dan standaard staat tank ik echter 98 :)
V-power heb ik nog nooit geprobeerd... volgens mij is het vooral marketing... geef mij maar ouderwetsche zupah bleifrei 98 :D

[edit] Ooh, wacht even, ik heb in Duitsland wel een keer V-power getankt, om eens 100 octaan te proberen!
- Ik merkte 0,0 verschil met 98 :P
AfbeeldingAfbeelding
Forza!

Bericht door Forza! »

Schijnbaar (heb 't van horen zeggen) is de goedkope brandstof
(tango, tinq) minder goed voor je motor omdat deze niet 'schoon' zou zijn,
zeg maar het onderste uit het vat. Benzine met neerslag so to say. Sinds ik dat hoorde heb ik nooit meer iets anders dan Vpower getankt...
MR2_SW20

Bericht door MR2_SW20 »

heb zoveel verhaaltjes gehoord over die v - power...ook voordat V-power er was had je die lichtblauwe goed voor t mileu benzine, ging t verhaal da ze t alleen een andere naam hebben gegeven en ander kleurtje

maar een ding met mn vorige auto LOL 100nx 1.6 met een carb. merkte ik onderin de toeren wel verschil. ik denk dat je met meer vermogen t beetje verschil niet meer opmerkt.

Dus alle Fiat rijders opgelet! tank voortaank V-power.

lol groetjes Coen
Gebruikersavatar
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 467
Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2DIE4 »

dacht dat er zoeizo 98 in moest :huh:
Gebruikersavatar
barra
Zere vingers van het typen..
Berichten: 744
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:05
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door barra »

tank 95 en zo nu en dan 98 nie veel tot niks verschil eigenlijk.
Alleen ze zeggen dat 98 wa beter smeerd
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Ik rijdt gewoon met 95. Ook van de goedkope merken. Die benzine voldoet gewoon aan de normen voor 95 benzine. En als er al vuil in zit heb ik standaard in m'n mr2 een benzine filter :P
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
boschman

Bericht door boschman »

ik tank nu nog 95 maar straks als we aan de auto gesleuteld hebben ga ik 98 tank. is wel nodig bij het vervroegen van timing. ik wil niet dat hij gaat pingelen. maar als hij nog stock is kun je gewoon op 95 rijden zonder problemen.
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Ik tank altijd superplus.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MR-tin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 529
Lid geworden op: 29 dec 2006, 00:44
Type MR2: ZZW30

Bericht door MR-tin »

Kan dat kwaad als je verschillende soorten benzine van verschillende merken af en toe door elkaar heen tankt??
Afbeelding
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

In de turbo gooide ik eigenlijk altijd 98, behalve als ik de motor niet ging belasten bijv als ik lange autoritten met 120 ging maken. In een normale 3sGE kan volgens mij gewoon euro 95 benzine.
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
jacob

Bericht door jacob »

met 95 rijd hij prima
maar met 98 begint de wagen een beetje te praten als je van het gas gaat
en da`s best grappig ;D
Gebruikersavatar
Christopher
Zere vingers van het typen..
Berichten: 828
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16

Bericht door Christopher »

Ik tank eigenlijk altijd euro 95. Met mijn vorige auto (200sx S13) altijd euro 98. Dat scheen beter te zijn voor de smering en aangezien het motorblok van een SX nogal kwetsbaar is (met de turbo en de lagerschalen van de krukas) is het verstandiger 98 te tanken.

Bij mijn mr2, met 230k op de teller, maak ik me echt niet druk om 95 of 98. Wel eens 98 geprobeerd, maar merkte geen verschil.
Roland

Bericht door Roland »

Bij mn eerste Celica (1.6 4AFE) had ik zowaar een kleine winst als ik met V-power reed, omdat de motor daar gewoon zuiniger op liep.
Bij mn 2e Celica (2.0 3SGE net als de MK2 MR2's) gooide ik er Vpower in omdat ie op andere (voornamlijk 95) brandstofsoorten minder lekker liep en onderin kon schokken etc. Met Vpower was die ellende meteen verdwenen :)
Nu met de aw11 kreeg ik van de vorige eigenaar eigenlijk juist te horen dat ik alleen 98 er in moest gooien, geen 95, geen V-power enzo. Liefst ook geen Shell benzine zei hij :huh:
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

BST schreef:In de turbo gooide ik eigenlijk altijd 98, behalve als ik de motor niet ging belasten bijv als ik lange autoritten met 120 ging maken. In een normale 3sGE kan volgens mij gewoon euro 95 benzine.

Vroeger uitsluitend altijd SuperPlus RON98, de laatste paar jaar (sinds die literprijzen de pan uitrijzen) tijdens normale ritten EURO95 en bij gumwerk SuperPlus (of een alternatieve BP Ultimate (De Geusselt) of Total Excellium.

Tussen Euro95 en SuperPlus98 van Shell (vroeger) merkte je toen wel iets bij nader inzien, maar het verschil is te miniem om er echt profijt van te hebben.

Wel is een hoger octaangehalte beter i.v.m. high speed knock (dodelijk en in het beginsel niet te merken pingelverschijnsel bij hogere belasting en toerentallen), dus bij de wildere ritjes een wat veiliger idee.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

SuperTWO schreef: Wel is een hoger octaangehalte beter i.v.m. high speed knock (dodelijk en in het beginsel niet te merken pingelverschijnsel bij hogere belasting en toerentallen), dus bij de wildere ritjes een wat veiliger idee.;)
1. Octaangetal, niet gehalte (benzine is echt niet 98% octaan :P)

2. Detonation treedt juist op in het middengebied (3000-4500 toeren) waar de motor het zwaarst belast wordt. Helemaal boven in de toeren is er veel minder kans op detonation omdat 1) het mengsel uberhaupt veel minder tijd krijgt om te detoneren (meer toeren->kortere cycles) en 2) de grotere hoeveelheid mengsel die per tijdseenheid door de verbrandingskamer komt, helpt het zaakje koeler te houden.
AfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Dat is het normale pingelen, ik heb het over het onmerkbare (totdat het te laat is) high speed knock.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Etter

Bericht door Etter »

Vpower geeft een heleboel vermogen winst......


en dan heb ik het over het vermogen van shell ::)
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Het beste is dan ook om aandelen Shell te kopen :P
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Plaats reactie