Welke benzine?
Moderator: Pieten
Welke benzine?
Volgende verhaal is vast al tig-keer besproken, maar ja ik ben toch (nog steeds)benieuwd.
Ik rij nu al zo'n 2 jaar in mijn MRtwee en heb al een aantal soorten peut geprobeerd.
Euro 95: het goedkoopst rijdt normaal, koudstart is niet super.
V-power (euro 97) rijdt iets beter, auto start beter bij koudstart, duurder.
Euro 98: rijdt ook een stukje beter dan euro 95, auto start ook bij koudstart beter dan euro 95 en V-power.
(mijn koudstart gebeuren is niet helemaal top meer, vandaar verschil met starten (bij koud weer dan)
Wat is nu wijsheid, zijn er mensen die ook verschillende peutsoorten hebben getest???, waarom euro95,V-power of 98 tanken, of zit het gewoon tussen de oren???;D
gr, Mark.
Ik rij nu al zo'n 2 jaar in mijn MRtwee en heb al een aantal soorten peut geprobeerd.
Euro 95: het goedkoopst rijdt normaal, koudstart is niet super.
V-power (euro 97) rijdt iets beter, auto start beter bij koudstart, duurder.
Euro 98: rijdt ook een stukje beter dan euro 95, auto start ook bij koudstart beter dan euro 95 en V-power.
(mijn koudstart gebeuren is niet helemaal top meer, vandaar verschil met starten (bij koud weer dan)
Wat is nu wijsheid, zijn er mensen die ook verschillende peutsoorten hebben getest???, waarom euro95,V-power of 98 tanken, of zit het gewoon tussen de oren???;D
gr, Mark.
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Toen ik nog helemaal stock rondreed tankte ik gewoon 95, dat kan een USDM turbo gewoon hebben met z'n timings en gigantisch rijk lopen.
Sinds de turbodruk hoger dan standaard staat tank ik echter 98
V-power heb ik nog nooit geprobeerd... volgens mij is het vooral marketing... geef mij maar ouderwetsche zupah bleifrei 98
[edit] Ooh, wacht even, ik heb in Duitsland wel een keer V-power getankt, om eens 100 octaan te proberen!
- Ik merkte 0,0 verschil met 98
Sinds de turbodruk hoger dan standaard staat tank ik echter 98
V-power heb ik nog nooit geprobeerd... volgens mij is het vooral marketing... geef mij maar ouderwetsche zupah bleifrei 98
[edit] Ooh, wacht even, ik heb in Duitsland wel een keer V-power getankt, om eens 100 octaan te proberen!
- Ik merkte 0,0 verschil met 98
heb zoveel verhaaltjes gehoord over die v - power...ook voordat V-power er was had je die lichtblauwe goed voor t mileu benzine, ging t verhaal da ze t alleen een andere naam hebben gegeven en ander kleurtje
maar een ding met mn vorige auto LOL 100nx 1.6 met een carb. merkte ik onderin de toeren wel verschil. ik denk dat je met meer vermogen t beetje verschil niet meer opmerkt.
Dus alle Fiat rijders opgelet! tank voortaank V-power.
lol groetjes Coen
maar een ding met mn vorige auto LOL 100nx 1.6 met een carb. merkte ik onderin de toeren wel verschil. ik denk dat je met meer vermogen t beetje verschil niet meer opmerkt.
Dus alle Fiat rijders opgelet! tank voortaank V-power.
lol groetjes Coen
- BST
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
- Type MR2: SW20/21/22
In de turbo gooide ik eigenlijk altijd 98, behalve als ik de motor niet ging belasten bijv als ik lange autoritten met 120 ging maken. In een normale 3sGE kan volgens mij gewoon euro 95 benzine.
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
- Christopher
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16
Ik tank eigenlijk altijd euro 95. Met mijn vorige auto (200sx S13) altijd euro 98. Dat scheen beter te zijn voor de smering en aangezien het motorblok van een SX nogal kwetsbaar is (met de turbo en de lagerschalen van de krukas) is het verstandiger 98 te tanken.
Bij mijn mr2, met 230k op de teller, maak ik me echt niet druk om 95 of 98. Wel eens 98 geprobeerd, maar merkte geen verschil.
Bij mijn mr2, met 230k op de teller, maak ik me echt niet druk om 95 of 98. Wel eens 98 geprobeerd, maar merkte geen verschil.
Bij mn eerste Celica (1.6 4AFE) had ik zowaar een kleine winst als ik met V-power reed, omdat de motor daar gewoon zuiniger op liep.
Bij mn 2e Celica (2.0 3SGE net als de MK2 MR2's) gooide ik er Vpower in omdat ie op andere (voornamlijk 95) brandstofsoorten minder lekker liep en onderin kon schokken etc. Met Vpower was die ellende meteen verdwenen
Nu met de aw11 kreeg ik van de vorige eigenaar eigenlijk juist te horen dat ik alleen 98 er in moest gooien, geen 95, geen V-power enzo. Liefst ook geen Shell benzine zei hij
Bij mn 2e Celica (2.0 3SGE net als de MK2 MR2's) gooide ik er Vpower in omdat ie op andere (voornamlijk 95) brandstofsoorten minder lekker liep en onderin kon schokken etc. Met Vpower was die ellende meteen verdwenen
Nu met de aw11 kreeg ik van de vorige eigenaar eigenlijk juist te horen dat ik alleen 98 er in moest gooien, geen 95, geen V-power enzo. Liefst ook geen Shell benzine zei hij
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
BST schreef:In de turbo gooide ik eigenlijk altijd 98, behalve als ik de motor niet ging belasten bijv als ik lange autoritten met 120 ging maken. In een normale 3sGE kan volgens mij gewoon euro 95 benzine.
Vroeger uitsluitend altijd SuperPlus RON98, de laatste paar jaar (sinds die literprijzen de pan uitrijzen) tijdens normale ritten EURO95 en bij gumwerk SuperPlus (of een alternatieve BP Ultimate (De Geusselt) of Total Excellium.
Tussen Euro95 en SuperPlus98 van Shell (vroeger) merkte je toen wel iets bij nader inzien, maar het verschil is te miniem om er echt profijt van te hebben.
Wel is een hoger octaangehalte beter i.v.m. high speed knock (dodelijk en in het beginsel niet te merken pingelverschijnsel bij hogere belasting en toerentallen), dus bij de wildere ritjes een wat veiliger idee.
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
1. Octaangetal, niet gehalte (benzine is echt niet 98% octaan )SuperTWO schreef: Wel is een hoger octaangehalte beter i.v.m. high speed knock (dodelijk en in het beginsel niet te merken pingelverschijnsel bij hogere belasting en toerentallen), dus bij de wildere ritjes een wat veiliger idee.
2. Detonation treedt juist op in het middengebied (3000-4500 toeren) waar de motor het zwaarst belast wordt. Helemaal boven in de toeren is er veel minder kans op detonation omdat 1) het mengsel uberhaupt veel minder tijd krijgt om te detoneren (meer toeren->kortere cycles) en 2) de grotere hoeveelheid mengsel die per tijdseenheid door de verbrandingskamer komt, helpt het zaakje koeler te houden.