V-snaar bijstellen / demonteren koelvloeistofoverlooptankje

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

V-snaar bijstellen / demonteren koelvloeistofoverlooptankje

Bericht door johnwoo »

M'n v-snaar piept als een gek... Ik heb de toelaatbare speling opgezocht, deze blijkt bij 10kg druk, 4-5mm te zijn voor een nieuwe riem, en 6-7mm voor een gebruikte riem. Deze riem zit er hooguit 30km op (since new), dus max 6mm lijkt me een goede richtlijn. Echter kan ik de riem zonder al teveel moeite bijna een centimeter indrukken (met op het gevoel nog maar 5kg druk - veel verder dan dat gaat 'ie overigens niet). Lijkt me in ieder geval duidelijk dat overmatige speling de oorzaak van het gepiep is. De riem wordt daardoor ook al na een minuut met draaiende motor, enigszins warm (kan hem nog wel beetpakken).

Dus vanmiddag ben ik maar eens gaan kijken of ik de riem wat verder kan spannen door de bovenste moer van de dynamo wat te lossen en de dynamo wat verder naar achter te drukken in z'n bracket. Alleen kan ik d'r niet echt goed bij; het moertje krijg ik wel losser maar er is te weinig ruimte om kracht te zetten om de dynamo verder te duwen. Vooral het koelvloeistofoverlooptankje (scrabble!) zit in de weg. De bouten daarvan zie ik wel uitsteken in de kofferbak achter de bekleding, maar daar valt niks los te draaien; de moertjes zitten in de motorruimte achter het tankje zelf.

Helaas begon het al snel vrij hard te regenen dus ben ik naar binnen gevlucht... Morgen weer verder. Wie weet hoe ik dat tankje het makkelijkst demonteer, of een andere manier om beter bij de dynamo te komen om de riem bij te spannen?

TIA!

P.S. de riem is er, samen met een nieuwe dynamo, een paar weken geleden door de dealer opgezet. Je zou dus zeggen, gevalletje garantie en laat het ff bij de garage bijspannen. Alleen ben ik bang dat de riem te warm wordt en het begeeft voordat ik er ben (25 km), en ik heb deze week overdag geen tijd om te slepen (tsja, werk..). Bovendien is het een klusje van niks als ik er alleen maar ff bij kan... Volgende week zaterdag heb ik een circuitdag dus voor die tijd moet ik het gefixt hebben.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Tankje trek je gewoon omhoog, zit er op geschoven. Ik moet mijn tankje elke keer demonteren als ik mijn olie wil peilen, dankzij meneer High & Tight...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Thanks, ben vanavond weer ff bezig geweest en met het tankje eruit lukte het. De riem staat nu weer lekker strak en het gepiep is verleden tijd 8)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Je kunt ook een nieuwe riem halen en deze twee jaar lang in je voorste kofferbak laten liggen....zoals ik meestal doe....;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie