Er zijn ook geboorde remschijven van brakemax beschikbaar voor de aw11. Wat is jullie mening over geboorde/gegroefde remschijven?
Geboorde remschijven
Moderator: Pieten
Ik denk dat het voor een AW11 allemaal lood om oud ijzer is. Met andere woorden, het staat leuk maar levert niets extra's op.
En ik denk al helemaal niet dat die piepkleine gaatjes iets voor de koeling doen. Zeker niet bij schijven die geventileerd zijn. Wat ze wel doen is ruimte laten voor de expanderende gassen die ontstaan bij erg warme blokken, zodat je blokken niet over een kussen van lucht/gas gaan zweven. En dan remt het dus beter. Het remblok heeft zelf al een sleuf die deze functie op zich neemt. Maar tegelijkertijd lever je remschijf en remblok oppervlak in, want waar een gat zit, doet je schijf/blok niks!
Nee, ik denk dat het meer show dan ho is. Voor een bescheiden MR2 dan. Kom je met een 500+ PK kanon van bijna twee ton zwaar en een top van ver over de 250 km/h, is het misschien een heel ander verhaal.
En ik denk al helemaal niet dat die piepkleine gaatjes iets voor de koeling doen. Zeker niet bij schijven die geventileerd zijn. Wat ze wel doen is ruimte laten voor de expanderende gassen die ontstaan bij erg warme blokken, zodat je blokken niet over een kussen van lucht/gas gaan zweven. En dan remt het dus beter. Het remblok heeft zelf al een sleuf die deze functie op zich neemt. Maar tegelijkertijd lever je remschijf en remblok oppervlak in, want waar een gat zit, doet je schijf/blok niks!
Nee, ik denk dat het meer show dan ho is. Voor een bescheiden MR2 dan. Kom je met een 500+ PK kanon van bijna twee ton zwaar en een top van ver over de 250 km/h, is het misschien een heel ander verhaal.
- tilma800
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Op de brembo site stond een verhaal dat gaten alleen worden aangebracht voor het verminderen van het gewicht en je brengt allemaal verzwakkingen toe in de schijf. Koeling gebeurd door de ventilatieschoepen en hoe heet een schijf wordt is ook heel erg afhankelijk hoeveel hitte de schijf op kan nemen (hoe meer massa hoe beter). Gaten zorgen er dus eerder voor dat de schijf juist warmer wordt.
Vroeger was het zo dat er uit remblokken gas kon ontsnappen als deze heet worden. Dit gaat dan tussen de schijf en de blokken zitten waardoor de auto remkracht verliest. Met de huidige blokken is dit niet meer het geval.
Het is dus vooral voor de looks.
Vroeger was het zo dat er uit remblokken gas kon ontsnappen als deze heet worden. Dit gaat dan tussen de schijf en de blokken zitten waardoor de auto remkracht verliest. Met de huidige blokken is dit niet meer het geval.
Het is dus vooral voor de looks.