ontluchten radiator
Moderator: Pieten
- rmmr2
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
- Type MR2: AW11
ontluchten radiator
hoi mensen, gisteren ben ik bezig geweest met het ontluchten van het koelsysteem maar het wilde niet echt lukken, ik hed het reservoir vol gegooit auto gestart de kraantjes van de radiator en de kahel aan gezet, kachel helemaal open (natuurlijk slangetjes er aan) en whoppa ontluchten maar.
op een gegeven moment werd de koelvloeistof nogal heet (zie metertje)
en het peil in het reservoir zakte niet...
wat doe ik nu fout???
help me....
op een gegeven moment werd de koelvloeistof nogal heet (zie metertje)
en het peil in het reservoir zakte niet...
wat doe ik nu fout???
help me....
funn is never a straight line::)
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
kun je makkelijk testen;
haal de thermostaat eruit, doe het in een pannetje met water, op een vuurtje en dan moet ie rond de 70 - 80 graden opengaan, haal je het pannetje er weer af, koelt ie af, moet ie weer dicht gaan.
je kan natuurlijk met de auto bij de brandweer gaan staan, daarmee even doorspoelen als je toch de thermostaat eraf hebt, blaas je ook de meeste lucht wel weg...
haal de thermostaat eruit, doe het in een pannetje met water, op een vuurtje en dan moet ie rond de 70 - 80 graden opengaan, haal je het pannetje er weer af, koelt ie af, moet ie weer dicht gaan.
je kan natuurlijk met de auto bij de brandweer gaan staan, daarmee even doorspoelen als je toch de thermostaat eraf hebt, blaas je ook de meeste lucht wel weg...
- rmmr2
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
- Type MR2: AW11
De thermostaat en pomp e.d. zijn goed want dat is tijdens de revisie allemaal gecontroleerd. (5000 km geleden)
maar als dat ontluchten zo lang duurt dan loopt de motor op een gegeven moment warm, dat is dan toch slecht voor het blok of heb ik het nu mis??
Dat dopje wat in het motoruim zit waarop staat dat je het niet open mag doen als het heet is, moet je dat dicht laten tijdens het ontluchten?
maar als dat ontluchten zo lang duurt dan loopt de motor op een gegeven moment warm, dat is dan toch slecht voor het blok of heb ik het nu mis??
Dat dopje wat in het motoruim zit waarop staat dat je het niet open mag doen als het heet is, moet je dat dicht laten tijdens het ontluchten?
funn is never a straight line::)
rmmr2 schreef:De thermostaat en pomp e.d. zijn goed want dat is tijdens de revisie allemaal gecontroleerd. (5000 km geleden)
maar als dat ontluchten zo lang duurt dan loopt de motor op een gegeven moment warm, dat is dan toch slecht voor het blok of heb ik het nu mis??
Dat dopje wat in het motoruim zit waarop staat dat je het niet open mag doen als het heet is, moet je dat dicht laten tijdens het ontluchten?
nee, juist openlaten!, daar kan je ook bijvullen, en ontluchten, knijp in div. slangen, de slang recht van je motorblok bevat vaak veel lucht.
Deze slang heb ik eerst afgevult, dan aansluiten en verder ontluchten.
Zeer resentelijk nog koelvloeistof vervangen van een 91er, uitklapblokje (uit de gereedschapset) voor het voorwiel, krik onder de achterkant en pompen maar.
Daarna het kraantje aan de onderkant van de radiateur open gezet en gaan vullen via de motorruimte.
Tijdens hetvullen het kraantje aan de bovenkant van de radiateur (bestuurderskant) gedeeltelijk opengedraaid om te ontluchten.
Het laatste beetje koelvloeistof gevuld dmv starten van de motor en de lucht er uit te laten lopen, hier na een stukje gaan rijden, stoppen, ffe checken en weer vullen totdat er niks meer bij kan.
Gehele karwei heeft ongv. 2 uur geduurd en er is ongv. 8 a 9 liter koelvloeistof in gegaan (ben bang dat 22 liter wel heel erg veel is) tot op heden loopt de motor perfect en staat de temp. meter zo als het hoort.
gr, Mark.
Daarna het kraantje aan de onderkant van de radiateur open gezet en gaan vullen via de motorruimte.
Tijdens hetvullen het kraantje aan de bovenkant van de radiateur (bestuurderskant) gedeeltelijk opengedraaid om te ontluchten.
Het laatste beetje koelvloeistof gevuld dmv starten van de motor en de lucht er uit te laten lopen, hier na een stukje gaan rijden, stoppen, ffe checken en weer vullen totdat er niks meer bij kan.
Gehele karwei heeft ongv. 2 uur geduurd en er is ongv. 8 a 9 liter koelvloeistof in gegaan (ben bang dat 22 liter wel heel erg veel is) tot op heden loopt de motor perfect en staat de temp. meter zo als het hoort.
gr, Mark.
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11