Aux-in op originele Toyota radio

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38

Aux-in op originele Toyota radio

Bericht door FreshPrince »

Bij deze een beschrijving hoe er een aux ingang gemaakt kan worden op de originele toyota radio i.c.m. een cd speler.

Ik ben zelf van mening dat de originele radio het mooiste staat in de MR2. Een mooi DVD schermpje is ook niet verkeerd, maar voor mijzelf niet nodig. Zo'n originele radio komt echter wel met het grote nadeel dat je geen MP3's kan afspelen :( en wordt daarom denk ik door de meeste gebruikers vervangen door een nieuwer model.

Afbeelding

Zoals gezegd wilde ik graag de originele radio behouden, maar wel de mogelijkheid hebben om MP3's af te spelen. Oplossing: Aux ingang / Line-in. Aangezien mijn CD-speler toch al problemen had, kreeg ik het idee om het geluidssignaal dat normaal de CD-speler naar de radio stuurt te vervangen door het geluidssignaal dat geleverd wordt door de desbetreffende MP3-speler.

De originele Toyota CD-speler moet aangesloten worden door middel van een DIN 13-PINS connector. 2 van deze pins geven het geluid door aan de radio.

Afbeelding

Hieronder een schematische tekening van de connector + pinouts

Afbeelding

1. Input LH ( + ) (Zwart)
2. Output LH ( + ) (Wit)
3. Input RH ( + ) (Groen)
4. Output RH ( + ) (Rood)
5. Signal Ground (Zwart)
6. TNS (Licht blauw)
7. ACC (Oranje)
8. Backup Power (Vb) (Paars)
9. System ON (Bruin)
10. Illumi ( - ) (Roze)
11. System OFF (Geel)
12. System Control (Donker blauw)
13. Mute (input) (Grijs)
E. Shield Earth

De draadkleuren zoals hierboven zijn vermeld, zijn de kleuren zoals ze in mijn geval waren. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het bij iemand anders niet klopt. De pinout betekenis klopt in ieder geval wel!

De pinouts die het geluid naar de radio doorsturen zijn 2, 4 en 5. In mijn geval Rood, Wit en Zwart.

Afbeelding

De cd-speler zal opengemaakt moeten worden zodat als eerste zal de witte 6-PIN connector losgetrokken kan worden. Even voorzichtig trekken, want de draden moeten niet beschadigd worden. Vervolgens moeten de rode, witte en zwarte draad uit de connector verwijderd worden. De 6-PIN connector kan weer terug gedrukt worden op zijn plek.

Vervolgens heb je een kabel nodig met in ieder geval één 3.5mm plug op het eind. Ik heb het laatste deel van een setje oude oortelefoons gebruikt.

Afbeelding

Deze knip je door en verbind je de massadraadjes van beide delen met elkaar.

Afbeelding

Dan verbind je de massadraadjes met de zwarte draad uit de cd-speler, de andere 2 draadjes met de rode en witte draden van de cd-speler en dan kan alles weer in mekaar ;D De losgetrokken draden van de cd-speler moeten NIET meer terug in de 6-PIN connector! Op deze manier is de cd-speler zelf niet meer bruikbaar. Mocht je dat wel willen, dan moet er een knopje gemaakt worden om te switchen tussen de draden.

Nu nog even de radio + cd-speler inbouwen en klaar is kees. Let wel, om gebruik te maken van de aux ingang moet er wel een cd in de cd-speler geplaatst worden. Ik gebruik hiervoor een oude cd die ik toch niet meer luister :P Alles wat nu nog rest is op het 'CD' knopje drukken ;)

Afbeelding

En een filmpje om het af te sluiten ;)

[youtube]VIy_5-om5KE[/youtube]
Plaats reactie