Later inbouwen van de originele Cruise Control op een amerikaanse AW11 N/A uit 1989

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Later inbouwen van de originele Cruise Control op een amerikaanse AW11 N/A uit 1989

Bericht door Leliev »

LET OP!!
Deze write-up maak ik voor een amerikaanse AW11 N/A uit 1989. Vele dingen zullen het zelfde zijn, maar er zijn in zowel de kabelboom als in de mechanische onderdelen verschillen.





De kabelboom

Bij een AW11 is CC een optie geweest. Dit zorgt er voor dat het systeem niet volledig plug&play is. De dashboardkabel is namelijk wel plug and play voor CC. De schakelaars voor in de pedalen en de handrem zijn allemaal al aanwezig, en de bedrading voor het bedieningsunit is ook al aanwezig.
Echter, de autokabelboom (die begint in de zekeringenkast bij de pedalen en loopt tot de aansluiting op de motorkabelboom in de kofferbak) is niet Plug&Play. Hier ben ik achter gekomen (met behulp van Brum en zijn geweldige wiring diagram) doordat er bij de 3 stekkers die daar zitten, meerdere lege pinouts zijn. Deze zijn voor de CC en airco (voor de airco is er zelfs nog een extra stekker nodig).
Er zijn meerdere mensen die me hebben aangeraden om zelf kabels te trekken en de stekkers er op aan te sluiten. Dit heb ik niet gedaan, omdat, als het systeem nu niet zou werken, ik zeker weet dat het aan een van de mechanische delen ligt, en dat de bekabeling goed zit. Als je zelf bedrading gaat leggen en het werkt niet kan je het namelijk zoeken in of de draden wel naar de juiste plek gaan, zijn de soldeerpunten allemaal goed, is er nergens kortsluiting ed. Daarom heb ik een andere kabelboom gehaald waar de cruisecontrol al in zit. Rather safe than sorry :P
Als je de nieuwe kabelboom er in hebt, heb je in het motorruim, net voor je zekeringenkast een extra kabelboompje zitten met 3 stekkers. Ook zit er in de kofferbak, net na het schutbord, nog een extra stekker. Dit zijn de stekkers voor de CC.

De kabelboom

Afbeelding

Het kabelboompje waar t om gaat
Afbeelding

De 3 stekkers. (sorry voor het verkeerd scherpstellen)
Afbeelding


Tip van ome John.
Ik raad overigens wel aan om, als je dit zelf ook gaat doen, de volledige kabelboom eerst door te meten voor dat je deze vervangt. Het is natuurlijk erg vervelend om het hele zooitje te vervangen en dat je er dan achter komt dat er een kabel niet geheel storingsvrij is en dat je moet uitzoeken welke dat is terwijl alles al zit ingebouwd en vervolgens nog een nieuwe moet gaan leggen.



Mechanische onderdelen.

De kabelboom is een enorm belangrijk gedeelte van de CC, maar zonder de mechanische gedeeltes is het natuurlijk niks waard. Je hebt namelijk het volgende nodig:

- Het bedieningsunit.
Afbeelding

- De actuator

LET OP!!
Er is een verschil tussen de actuator gaskabel van een N/A en een SC. Die van een SC is namelijk korter door de plaatsing van verschillende onderdelen. Dit in verband met de intercooler.

Afbeelding

- Vacuümpomp
Afbeelding

- Vacuümswich
Sorry voor de iets onduidelijke foto.
Afbeelding

- Speed control ECU
Afbeelding

- Gaskabel beugel (driepoot) geschikt voor CC. (verschilt namelijk t.o.v. degene zonder)
Afbeelding

- Aftappunt vacuüm op het inlaatspruitstuk
Ik heb even de grote vacuümslang er af gehaald om het beter te kunnen laten zien. Dit aftappunt zit ter hoogte van de 1e cylinder.
Afbeelding

- Enkele lengtes (iets van anderhalve meter) vacuümslang
- T-stukje om vacuüm slangetjes op elkaar aan te sluiten
Heb ik geen foto van, maar is om de vacuümswich aan te sluiten op het vacuüm dat de compressor krijgt van het inlaatspruitstuk.


Aansluiten

Om het geheel aan te sluiten raad ik een zooitje M6 boutjes, carosserieringen en wat kopervet aan.
De plek van de actuator wijst zich vanzelf door het schroefgat in het schutbord. Deze gaat met 3 bouten vast. 1 in het schutbord en 2 aan de richel aan de bovenkant.
Bij de aansluiting op het schutbord kan je ook meteen de vacuümswich monteren. Geen idee of dit de bedoelde plek is, maar het past..
Achter de bracket waar je accu tegenaan zit kan je de vacuümpomp plaatsen. Wederom weet ik niet of dit de juiste plek hiervoor is, maar het past mooi.

Op de vacuümpomp staat als het goed is aangegeven welke kant voor het vacuüm (VAC) is en welke naar de actuator (ACT) gaat. Tussen de ACT en de pomp is er een rechtstreekse verbinding dmv een vacuümslang.
Op het VAC sluit je een vacuümslang aan waar je na 10 tot 15 cm van de pomp het T-stukje tussen moet zetten om de vacuümswich aan te sluiten. De rest van de slang gaat door naar de aansluiting op het spruitstuk.

De stekkers wijzen zich allemaal vanzelf. Past maar op 1 manier.

Uiteindelijk na lang wikken, wegen, uitzoeken, bestellen, betalen, wachten, schelden en inbouwen is het project dan toch eindelijk gelukt!!

Afbeelding


Verder wil ik hierbij John (Quadc@msix) en Wouter (Brum) enorm bedanken voor hun hulp in dit project. Thanx guys!!
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Plaats reactie