DIY Elektrische inklapbare spiegels

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 303
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
Type MR2: AW11

DIY Elektrische inklapbare spiegels

Bericht door The Elementz »

In mijn project heb ik de electrische inklapbare spiegels gemonteerd in de mr2. Ik had beloofd om hier nog eens een DIY te schrijven. Bij deze wil ik de belofte waarmaken.

Ik heb de afbeeldingen van de site http://chrisward.org.uk/mr2/mirrors/index.html gebruikt. Dit is een handleiding voor UK mr2's.

Voor de aansluiting heb ik het een ander opgezocht

Benodigdheden
1) set jdm spiegels
Afbeelding

Mijn jdm set heeft een 7 pin stekker aansluiting. 2 voor de inklapbare spiegels, 2 voor de spiegel verwarming en 3 voor de spiegel bediening. Mijn toenmalige set had een 3 pin stekker voor de spiegel bediening.

Door het ontbreken van de spiegel met verwarmingselementen heb ik hier niets aan gedaan. Deze is aan te sluiten op je defogger.

2) relax box + stekker
Afbeelding

De stekker is niet afgebeeld, maar is wel noodzakelijk om een goede boom te maken. Deze box regelt de overige functies van de spiegels.

3) spiegel bediening met knopje
Afbeelding

Hiermee kun je de spiegels activeren.

4) Kabelbomen
Afbeelding

Ik heb ook de kabelbomen erbij gekregen. Hiermee kan je de juiste bedrading uit verwijderen om je eigen boom te maken.

5) 2 '6 pins connector' set (male <-> female)

Aangezien je left kick panel niet de aansluitingen heeft voor de nieuwe functies, heb je een een connector set nodig.
Je wilt natuurlijk de bedrading kunnen loskoppelen, mocht de deur ooit eens worden verwijderd.

Aanpassen spiegels
Ik maakte de fout om de spiegels eerst niet te corrigeren op LHD. Dit is eenvoudig te doen door de spiegels met elkaar te vergelijken en de gaten boren.

Aanpassen kabelboom in de deuren

Afbeelding

Allereerst heb ik de 3 pin stekker aangepast naar de 7 pin stekker en de spiegels gemonteerd. Bij montage kan je de bedrading 1-op-1 matchen. Dit moet je bij beide deuren doen. Zie rechter blauwe plakband streep, daar zit de nieuwe stekker

Test originele functies
Het is belangrijk om te testen of je originele bediening naar nog goed werkt. Doe dit wel met de nieuwe spiegel bediening. Als de bediening klopt met wat wat die moet doen. Dan sluit je deze draden goed aan. Ik werkte ze af met een krimpkous om ze te isoleren.

Strippen nieuwe kabelboom
Ik heb de nieuwe kabelboom gestript van de benodigde draden. Dit zijn de losse draden van de afgeknipte stekkers, de overige 4 draden per boom. Deze heb ik getest met een volt meter om te kijken of de bedrading in orde is. Zorg ervoor dat je voldoende lengte hebt.
Je mist nu alleen de besturing om de spiegels te activeren. De voorste stekker aan het bedieningspaneel is voor de spiegel. Je zoekt deze op in de nieuwe bekabeling. Je ziet dat daar 8 draden in zitten en bij je huidige 7 draden. Je kan ook de 2 spiegel control units vergelijken om daar hetzelfde verschil te zien. Die 8ste (roze) draad heb ik met pin en al uit de stekker en kabelboom verwijderd.

Kabelboom deur afmaken
Nu kan je de kabelboom in de deuren afmaken. Je gaat naar de stekker van de spiegel bediening. Je prikt de roze draad in de ontbrekende slot van de stekker. Dit kan je vergelijken met de nieuwe spiegel bediening om het te verifiëren. De overige kan je per kleur gewoon overnemen.

Afbeelding

Deze schema geeft goed aan hoe de bekabeling loopt, met kijk en vergelijk moet het ook wel lukken.

Testen nieuwe functies
Zie de afbeelding in Aanpassen kabelboom in de deuren om te zien hoe ik het heb getest. De plus van relay box heb ik aangesloten op de accu en de min op het frame. Als ik beide deuren zijn aangepast kan je dit nu testen. Loopt alles naar wens kan je dit netjes wegwerken.

Voorbereiding interieur
Ik heb de kabels door een kimpkous getrokken om zo een mooie kabelboom te maken. Aan deze kant monteer je de female connector. Schrijf de volgorde op, zodat je dit later kan controleren bij de male connector.
Tape de nieuwe kabelboom vast aan je bestaande kabelboom. Tot slot trek je deze nieuwe kabelboom door naar je cabine.
Je zou de deurpanelen weer kunnen monteren, maar ik zou dit als laatste doen. Stel dat je er toch iets niet goed is.

Ophangen relay box
Ik heb mijn relay box opgehangen om te kijken wat de minimale lengte is. Zo zorg ik ervoor dat de bekabeling redelijk op maat is (met marge).
Je kan de box onder je stuurhuis ophangen. Bij mij kon ik deze niet zo simpel wegwerken als bij de UK.
Afbeelding

Ik heb een plaatje met 2 gaten gemaakt om daar de relay boxen aan vast te maken. Deze heb ik beide om dezelfde ophangen terug gehangen.

Kabelboom creëren (relay box <-> deuren)
Ik was niet in bezit van de bekabeling vanaf de relay box naar de deuren. Ik had alleen een stekker met een aantal draden eraan. Dus moet je deze kabelboom zelf maken. Aangezien op de werkplaats nog andere kabelbomen lagen heb ik daar gelijk kleurige draden uit gestript. Als je dit niet heb zorg ervoor dat je verschillende kleuren gebruikt en deze noteert voor later. Natuurlijk getest met een voltmeter om zeker te zijn van goede bekabeling, om de bekabeling van de stekker voldoende te verlengen.
Monteer aan beide uiteinden van de kabelboom een de male connector (om te testen). Zorg voor een kloppende pinout met de female connector (of briefje) om de bekabeling 1-op-1 te maken.

Testen alle functies
De plus van relay box heb ik aangesloten op de accu en de min op het frame. Vervolgens heb ik alles getest of het naar wens werkt. Vervolgens verbind je alles definitief met krimpkousen en maak je een mooie kabelboom met 3 uiteinden. 2 voor de deuren en 1 voor de relay box.

Plus en min aansluiten
De min kan je aansluiten op het frame. De plus heb ik aan het contact aangesloten. Ik heb de verschillende uitgangen gemeten en pakte ACC-aansluiting(ik dacht dat het die was). Die was namelijk uitgeschakeld bij geen contact. Ik heb de pin van de die stekker iets losser gemaakt en daar een 2e kabel aan gemaakt en geknepen. Tevens heb ik de kabels ook getaped.

Tot nu toe nog nooit problemen gehad. Ik hoop dat deze DIY een beetje duidelijk is geweest.

GreetZ
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Plaats reactie