Leren stoelen behandelen

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Leren stoelen behandelen

Bericht door Surferdude »

T-Jay heeft in zijn eigen topic een mooie Hoedoetiedat geschreven over een behandeling van leren stoelen. ik vond het wel de dmoeite om het hier ook te plaatsen, alle lof naar T-Jay dus.




Omdat m'n stoelen, met name de bestuurderstoel, wat begonnen te slijten wilde ik ze maar eens een opknap beurt geven. Na wat rond zoeken op internet kwam ik al redelijk snel een product tegen dat wel leek op wat ik nodig had. Na wat rond zoeken op het net en vooral op hun site was ik overtuigd en heb ik, in overleg over wat ik nodig zou moeten hebben, het spul maar meteen besteld. 2 dagen later netjes pakje bij de post met alles erop en eraan.

Heb netjes van elke stap een foto genomen zodat ik het proces en het resultaat hier met jullie kan delen. ;D

Hier de inhoud van het pakketje:
  • leder reiniger mild;
  • borsteltje;
  • schuurpad;
  • leder reinigingsbenzine;
  • leder fresh;
  • 2x sponsje
  • leder verzegeling;
  • leder protector.
de 3 stuks badstof doeken heb ik appart gekocht. Ze adviseerden witte badstofdoeken in gebruik met de producten dus vandaar.
Afbeelding

De stoelen maar uit de auto gehaald, leek me wat makkelijk werken dan in de auto in alle mogelijke bochten om die stoelen moeten wringen. Meteen eerst maar even goed gestofzuigd, zat nogal wat stof e.d. tussen de naden.
Afbeelding

Kwam nog een stukje bewijs tegen dat ze van mr2eeddy "polyester-koning" zijn geweest, stukje glasvezel.
Afbeelding

Oude stoel maar even voor de dag gehaald. Toch makkelijk om iets te hebben om op te zitten tijdens het rijden. Waarom had ik ook alweer nieuwe gehaald? ::)
Afbeelding

Erg makkelijk zo'n kraantje om alles naar de verdieping te takelen. Je zou je anders een breuk slepen.
Afbeelding

Hier de stoelen zoals ze waren, instapwang goed versleten en hier en daar slijtplekjes.
Afbeelding

1e stap. Reinigen van de stoelen met de reiniger mild en het borsteltje.
Afbeelding

Meteen na het reinigen van de stukken afdoen met een badstof doek.
Afbeelding

Komt nogal wat vuil vanaf!! :::|
Afbeelding

Bijrijderstoel krijgt uiteraard exact dezelfde behandeling.
Afbeelding

Doek wordt er ook niet schoner op... ::)
Afbeelding

Zo zien de stoelen er uit na grondig gereinigd te zijn. Al een stuk opgeknapt!
Afbeelding

De ruwe en versleten plekken licht opschuren met de schuurpad totdat ze netjes glad aanvoelen.
Afbeelding

Daarna reinigen en stofvrij maken met de reinigingsbenzine.
Afbeelding

En dan eindelijk aan de slag met wat het echte verschil moet gaan maken. De lederfresh is een soort verfachtige vloeistof die de kleur van het leer verfrist en op de versleten plekken weer kleur geeft.
Afbeelding

Meteen droogmaken met de verffohn. Opassen dat het niet te warm wordt uiteraard.
Afbeelding

En hier de stoelen na de behandeling met de lederfresh. Erg netjes geworden moet ik zeggen! :::| Moest nu 2 dagen drogen/uitharden voor er met de volgende stap verder gegaan mocht worden. Het leer was wel bruikbaar maar ik had toch maar besloten de stoelen uit de auto te laten, er moest tenslotte zeker voorkomen worden dat ze nat zouden worden. En op deze manier kunnen ze gewoon netjes uitharden/drogen zonder risico.
Afbeelding

Hier een foto van de voormalig versleten instapwang! Oordeel zelf zou ik zeggen.
Afbeelding

Na 2 dagen drogen stonden ze er nog netjes bij en kon ik beginnen met de laatste paar stappen om ze weer helemaal in orde te maken! :applaus-smiley:
Afbeelding

Als eerst de kleur verzegelen met lederverzegeling, voorkomt slijtage en afgifte van kleuren.
Afbeelding

Stoelen na de verzegeling.
Afbeelding

En als laatste stap de stoelen behandelen met lederprotector, een soort lotion dat het leer voedt, tegen uv-straling beschermt en soepel houdt.
Afbeelding

Hier de stoelen weer terug in de auto, ik zelf ben erg onder de indruk van het eindresultaat en kan hopelijk weren jaren van m'n stoelen genieten! Stoelen voelen ook zachter en soepeler aan! :driving:
Afbeelding

Bestuurderstoel, let vooral op de instapwang! Vergelijk is met eerdere foto's! :::|
Afbeelding

Hoop dat jullie het een beetje duidelijk vinden op deze manier, en mochten jullie nog met vragen zitten: don't hesitate! ;D


Gr, T-Jay
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Plaats reactie