Stadslicht fitting inbouwen chromen units

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

dubbeledraaideur

Stadslicht fitting inbouwen chromen units

Bericht door dubbeledraaideur »

Hey allemaal,

Ik heb een how-to geschreven, hoe je een stadslicht fitting kunt inbouwen in je chromen stadslicht/knipper units.

Afbeelding
Hier heb ik een duplolampje ingebouwd, aangezien dit gelig licht geeft en mijn koplampen wit licht geven, heb ik besloten om toch maar een stadslicht fitting in te bouwen.

Benodigdheden:
Ervaring met wegfrezen van plastic.
Centerboortje.
Tapseboor.
Accuboormachine.
Kniptang.
AMP tang.
2 amptjes (1 mannelijk, 1 vrouwelijk).
Snoertjes.
Tape.
Dremel met freesboortje.
Spuitbusje lucht of compressor met luchtpistool.
Kraspen,
Soldeerbout en soldeertin.

De unit
Zoals je aan de achterkant van je chromen knipper/stadslicht kunt zien, hebben ze al een voorbereiding gemaakt voor aparte stadslichtfittingen.
Teken het midden af en maak een gat met het centerboortje.
Afbeelding

Vervolgens boor je met voorzichtigheid, het gat groter met de tapseboor tot 15 mm.

Optioneel:
Aangezien het plastic dikker is dan bij de originele units, kun je eventueel na het boren, ook een gedeelte wegfrezen, zodat je het lampje na de volgende stap erin kunt klikken. Met welke tool je daarvoor nodig hebt weet ik helaas niet. Wij hadden deze gereedschap namelijk niet in ons bezit.
Afbeelding
Afbeelding

Stop het stadslichtje in het gat en teken met de kraspen af, wat je moet weghalen met de dremel.
Afbeelding
Afbeelding

Kijk eventueel bij je oude units af, hoe het eruit moet komen te zien.
Als je de volgende stappen hebt uitgevoerd, kun je het stadslichtfitting met lichte moeite in het zojuist geboorde gat stoppen. Als het goed is moet hij klemmen en sluit het rubber aan op de unit. Zo komt er geen vocht in.
Heb je het optionele uitgevoerd, dan zal die als het goed is precies passen.


Elektra
Het onderstaande is alleen nodig, als je knipperlicht fitting van je originele stads/knipperlicht niet in de nieuwe unit past. Als deze past, gewoon de boel aansluiten, scheelt je weer wat tijd.

Nu is het zo dat je chromen stadslicht/knipper units zijn uitgerust met een stekker met 3 palletjes.

Op je oude stadslichten, zit een losse stekker. Om niet heel je nieuwe unit te vernagelen om het knipperlichtfitting erin te kunnen zetten, gaan we het volgende doen:

Er zitten 4 kabels aan de stekker van je oude elektra die van je stekker naar je fittingen lopen.
Haal de tape van de witte draad af, vervolgens zie je dat er van 1 draad 2 is gemaakt. Haal de witte draad van je stadslichtfitting los van de hoofddraad.
De 2e draad van je stadslichtfitting, zit in de stekker. Ruk deze los, als het goed gaat haal je de metalen connector los, die in de stekker zat.

Zie afbeelding als je het niet helemaal begrijpt:
Afbeelding

Zoals je kunt zien, zitten er nu nog maar 2 lipjes in
je oude stekker.

Stop deze in de stekker van je auto, zodat je kunt zien welke
kabel je uit die stekker moet halen.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je hieronder kunt zien. Gebruiken we de 2 pinnen van de stekkers, om de + van de stadslicht te verbinden. Deze moet nog geïsoleerd worden. Maar eerst moet de massa nog verbonden worden.
Afbeelding


Vanuit de auto komen er 3 draden die met zwarte isolatietape samen gebonden worden.
- Haal 1 a 2 cm van deze zwarte isolatietape weg.
- Strip een halve cm tot een cm van de witte draad. De witte draad mag niet losraken van de stekker, anders kun je moeilijk gaan doen, om de witte draad weer met de stekker te gaan verbinden.
- Pak een stuk audio draad (bijvoorbeeld) van 5 cm.
- Strip beide kanten voor 1 cm (ongeveer).
- Aan de ene kant moet een amp stekker de andere kant soldeer je vast aan de witte draad, waar je zonet een stukje gestript hebt.

Resultaat:
Afbeelding

- Isoleer nu met isolatietape, het zojuist gesoldeerde draad.
- Isoleer daarna de stekker van de + draad van je knipperlicht.
- Test de verlichting.
- Zet de fittingen in je stadslicht/knipper unit
- Zet de stadslicht/knipper unit in je auto.

Eind resultaat:
Afbeelding

Herhaal het bovenstaande met de andere kant.
Disclaimer:
Uitvoering op eigen verantwoording. Als je aan de hand van deze handleiding,
je auto affikt, je stadslichtunit kapot gaat, of iets anders gebeurd waardoor je schade krijgt. Dan is dat je eigen verantwoordelijkheid en kun je mij niet verantwoordelijk stellen.
Plaats reactie