P0420 - montage anti-fouler (ZZW30)

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1575
Lid geworden op: 28 Dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contact:

P0420 - montage anti-fouler (ZZW30)

Bericht door El Butre »

Stel dat je CEL brandt, en uitlezen van de code(s) geeft een P0420. Volgens de lijst met OBD-codes betekent dat: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1).

Oorzaak kan zijn dat je sensor stuk is (maar dan heb je meestal ook een P0140 of P0141), of het systeem heeft gelijk en de efficiëntie van je hoofdcat laat te wensen over na jaren trouwe dienst danwel het een periode lang verwerken van mengsmering als brandstof.

Of je hebt natuurlijk gewoon de kat leeggehaald, een katvervanger of high-flow kat gemonteerd of op een andere manier de doorstroming van het uitlaatkanaal verbeterd.

De oplossing? Een nieuwe katalysator monteren natuurlijk. Zo'n ding kost maar 8 a 900 EUR en als je een beetje handig bent knutsel je em er zelf onder.

Gelukkig is er een alternatief in de vorm van het ontzien van de lambda-sensor die de uitlaatgassen na de kat meet. Zo'n ding hangt natuurlijk al jaren continue in de smerige rook en heeft wellicht behoefte aan een wat minder actief leven.

Deze how-to beschrijft hoe je een zgn 'anti-fouler' monteert (bronvermelding: het idee komt van http://www.spyderchat.com) zodat je lambda-sensor het allemaal wat minder zwart inziet en niet zomaar met code P0420 gaat smijten.

Effect: Je CEL blijft uit en je kunt je weer concentreren op het zo hard mogelijk nemen van bochten danwel het zwaaien naar chickies bij het cruisen op de boulevard.

Disclaimer: Je knutselt natuurlijk op eigen risico. Je CO2 gaat er niet van naar beneden en of dit APK-technisch legaal is kun je je ernstig afvragen, alhoewel de mijne afgelopen week zonder opmerkingen is goedgekeurd.

Benodigd:

- een OBDII reader
- een lambda-sleutel (of gewoon een ouwe ringsleutel 22 waar je een gleufje in slijpt)
- een steeksleutel 24
- een anti-fouler (verlengnippel M18, te verkrijgen bij greengoblin.nl of bij je plaatselijke tractor-dealer)
- een afsluitring M18.

Afbeelding
IMG_1560 by El Butre, on Flickr

Gebruik van een brug of oprijbokjes is handig, maar niet noodzakelijk. Je kunt in principe van onderaf bij de sensor zonder extra ruimte tussen auto en vloer.

Stap 1 is het loskoppelen en demonteren van de lambda-sensor. Voor demontage/montage van de sensor verwijs ik je naar de uitstekende how-to van Green Goblin over het vervangen van de lambda-sensor.

eindresultaat stap 1:

Afbeelding
IMG_1561 by El Butre, on Flickr

Stap 2 is het monteren van de sonde in de anti-fouler. Zet de anti-fouler in een bankschroef en schroef de sonde er in vast. Had ik al gezegd dat je voorzichtig moet zijn met de sonde? tikken of stoten zorgen al snel voor een defect, en een nieuwe kost vanaf 75 EUR (of 200 bij Mr. T).

Afbeelding
IMG_1562 by El Butre, on Flickr

Afbeelding
IMG_1563 by El Butre, on Flickr

Stap 3: Monteer de anti-fouler met sonde op de plek van de sonde. Gebruik hiervoor sleutel 24 en de afdichtring.

Afbeelding
IMG_1564 by El Butre, on Flickr

Stap 4: Monteer de draad en sluit em opnieuw aan. (zie weer de instructie van Green).

Reset de foutcodes met de OBD-reader en ga een stukkie rijden. Bij mij was het eindresultaat na een loederdagmeeting (met meerdere starts/stops/lange pauzes):

Afbeelding
IMG_1596 by El Butre, on Flickr
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 Dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door Green Goblin »

Overigens wijst de directie eventuele schadeclaims bij het niet behalen van apk-keuringen hierbij bij voorbaat af....;)

Je CO2 gaat natuurlijk hierdoor niet naar beneden en het is me niet helemaal bekend of je volgens de apk-regels modificaties mag uitvoeren aan je emissie-systeem.. (en of het de keurmeester opvalt...)

Maar wil je tussen je keuringen rondrijden zonder steeds te moeten resetten, dan is dit een aardige oplossing.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1575
Lid geworden op: 28 Dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door El Butre »

Uiteraard garantie tot aan de deur. Deze week de lakmoesproef als ie door de keuring gaat, zal het resultaat wel ff melden. Dat ding blinkt als een kerstbal tussen al dat bruin...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 Dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door Green Goblin »

Ik ben benieuwd. Ik zie twee potentiële problemen:

- de visuele controle, oftewel mag je wel iets tussen je sensor en je cat zetten...
- indien ze hem aan de obd-lezer aansluiten, geeft dan de lezer ook aan dat de katalysator "gereed" is....

Misschien moet je dat maar even aan de keurmeester vragen Anton.....;D

of je houdt je wijselijk van de domme....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1575
Lid geworden op: 28 Dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door El Butre »

Ik weet van niks, heb em zo gekocht...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 Dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door Green Goblin »

Die Italianen toch !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1575
Lid geworden op: 28 Dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contact:

Bericht door El Butre »

Goedgekeurd zonder opmerkingen!
Afbeelding
Plaats reactie