Tim's sw22

Plaats hier foto's van jouw stalen, net gewassen ros in het stralende zonlicht van de eeuwige jeugd... Kortom, kiekjes plaatsen van je blikkie!

Moderator: Pieten

Tim
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 17:40
Type MR2: SW20/21/22

Tim's sw22

Bericht door Tim »

Hallo iedereen,

Ik ben Tim, 18 jaar jong en sinds kort eigenaar van een Mr2. Van beroep ben ik automonteur en ik woon in Hoorn.

Afbeelding
Afbeelding

Het is een amerikaanse sw22 uit 1991. Deze is hier ingevoerd in 2003.
En dus fabrieksaf uitgevoerd met een 3sgte.

Afbeelding

2 weken geleden alvast wat onderhoud gedaan zoals, olie verversen en bougies+filters vervangen.
Verder wil ik nog de versnellingsbakolie verversen en de auto kleien, polijsten en waxen.
Momenteel rijd ik dagelijks met de auto en ben van plan hem in de winter te stallen.
Dan wil ik de dorpels gaan (laten) opknappen en de distributieriem vervangen aangezien deze er alweer 7 jaar omheen zit.

De banden die er nu onder zitten wil ik ook binnenkort gaan vervangen aangezien het nogal goedkope bandjes zijn. Als het droog is hebben ze nog wel redelijk grip maar zodra het begint te regenen gaat hij liever dwars dan rechtuit. Misschien dat ik dan geleik nieuwe velgen neem maar dat zien we dan wel weer ;)
Eerst wil ik al het onderhoud gedaan hebben voordat er modificaties komen.

Maar voorlopig blijf ik gewoon nog even rijden en genieten van de Mr2 voordat alles uit elkaar moet!

mvg,

Tim
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Re: Tim's sw22

Bericht door bond »

Bij deze welkom en veilige kilometers
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door CelicaTwinCAm »

welkom bij de club Tim. Veel veilige kilometers toegewenst. Ik zou je inderdaad goede banden aanraden, als je houdt van sportief rijden zijn banden en remmen hetgeen wat je het beste bij moet houden.
Tim
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 17:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door Tim »

Bedankt! en inderdaad, zal waarschijnlijk binnekort een setje nieuwe banden omgaan. Overigens dit weekend even de auto op de brug gehad en alle wielen gebalanceerd, en even de remmen los gehad en gesmeerd.
Verder werkt de snelheidsmeter niet naar behoren. Deze blijft vaak rond de 25mph/45kmu hangen. Cruise control werkt verder wel dus ik ga er van uit dat dit in de tellerklok zelf zit? Op internet al wat rond gekeken en schijnt vaak voor te komen.
Dus mocht iemand een tellerklok hebben liggen (liefst een amerikaanse met turbodruk meter). Of het idee dat het wat anders is, laat het me weten!
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door erikmr »

8) welkom hier en veel plezier
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Tim's sw22

Bericht door jaapio »

Welkom meneer..... have fun hier :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door CelicaTwinCAm »

Tim schreef:Bedankt! en inderdaad, zal waarschijnlijk binnekort een setje nieuwe banden omgaan. Overigens dit weekend even de auto op de brug gehad en alle wielen gebalanceerd, en even de remmen los gehad en gesmeerd.
Verder werkt de snelheidsmeter niet naar behoren. Deze blijft vaak rond de 25mph/45kmu hangen. Cruise control werkt verder wel dus ik ga er van uit dat dit in de tellerklok zelf zit? Op internet al wat rond gekeken en schijnt vaak voor te komen.
Dus mocht iemand een tellerklok hebben liggen (liefst een amerikaanse met turbodruk meter). Of het idee dat het wat anders is, laat het me weten!
hiervoor is het belangrijk dat je weet of je een mechanische of elektronische zender hebt in je versnellingsbak, dat zijn namelijk 2 verschillende types teller met een andere aansluiting.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door MarcoTwo »

Welkom hier! Goede (en recente) banden is heel belangrijk, bij een MR2 e.d. extra belangrijk!

Die distributie zou ik DIRECT vervangen (complete set, pak dan gelijk de (OEM!) waterpomp mee als deze niet tussentijds vervangen is, maakt qua werk niet veel uit (als hij beter los gaat dan de mijne vorig jaar, die begon al te fluiten en zat muurvast (slijpwerk)... na wel 64.000 km, maar was de eerste nog). Riem moet elke 6 jaar (bij minimaal gebruik, is er wel een veiligheidsmarge, maar stilstaan wil niemand en dat gebeurt altijd op een moment dat je het niet wil).
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door Roland »

Het is wel een non-interference motor he. Niet dat dat een reden is om te verwaarlozen, maar hij loopt niet meteen in de soep.
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Tim's sw22

Bericht door baka »

nog een MR2 in Hoorn (NH?)! nog een mooi blank canvas om van te maken wat je wilt, en nog een turbo ook.

kan niet zeggen dat ik je heb zien rijden. ik rijd een blauwe in hoorn. momenteel staat ie stil met versleten remmen omdat ik geen tijd heb om ze te fiksen, maar daarna kun je me spotten in en om de kersenboogerd meestal.

in welke wijk woon je?
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door MarcoTwo »

Roland schreef:Het is wel een non-interference motor he. Niet dat dat een reden is om te verwaarlozen, maar hij loopt niet meteen in de soep.
Zie einde tekst: stilstaan wil je niet en zeker niet op een niet prettige plek op een niet gewenst moment. Het zal trouwens niet de eerste keer zijn dat afslepen een vervolgschade oplevert (het zijn niet de meest subtiele tiepjes die gewend zijn schade-auto's af te voeren waar het toch niet veel uitmaakt of er wat extra's bij komt of niet. Ja, heb er zo mijn eigen ervaring mee dat een gloednieuwe (en net gespoten) voorspoiler over de bodem/grond schraapt; was toen nog niet eens verlaagd ook).
Gebruikersavatar
Roland
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 113
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door Roland »

Ja ben ik op zich wel met je eens hoor. Maar dat halve jaartje moet wel kunnen lijkt me.

Bij mij gaat hopelijk de AW11 weer rijden, ook non-interference. Daar heb ik wel eens de distributieriem vervangen. Zit nog maar op 10.000km sinds vervanging, maar wel over leeftijdgrens. Tja, dan vind ik het eigenlijk wel ff prima voor nu (wetende dat het een non-interference is)
(en ik heb niet zo'n strakke spoiler erop)
Tim
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 17:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door Tim »

Volgens het internet moet dit mechanisch zijn aangezien hij uit 91 komt. Verder heb ik hier nog niet naar gekeken.

Bij mij staat er ook maar rond de 10000 miles op de riem, helaas wel over de leeftijdsgrens dus.

En ik kom uit wervershoof, zei hoorn omdat dat dichtbij was en misschien bekender voor derest. Ik zag ongeveer 1,5week geleden een lichtblauwe mr2 rijden over het WFO terrein in zwaag. Misschien dat ik je gespot heb dan!
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door MarcoTwo »

Bij je om de hoek woont ook een witte 1.6.:)

Eerlijkheidshalve zat mijn (vorig jaar overgenomen) MR2 ook ruim over de interval heen (pas 3 jaar...), riem heb ik gelijk laten vervangen (incl. rollen en waterpomp) en deze heb ik nog liggen (100 km gereden het afgelopen jaar) en die is bij inknijpen nog goed.

Ik denk dat er geen 7.000 km mee gereden is de afgelopen 9 jaar.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door MarcoTwo »

Bij mijn vroegere Supra was de riem ook de eerste (9 jaar oud bij aanschaf en omgerekend 170.000 km) en die had overal scheurtjes zitten....
baka
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 jul 2016, 09:39

Re: Tim's sw22

Bericht door baka »

Tim schreef:Volgens het internet moet dit mechanisch zijn aangezien hij uit 91 komt. Verder heb ik hier nog niet naar gekeken.

Bij mij staat er ook maar rond de 10000 miles op de riem, helaas wel over de leeftijdsgrens dus.

En ik kom uit wervershoof, zei hoorn omdat dat dichtbij was en misschien bekender voor derest. Ik zag ongeveer 1,5week geleden een lichtblauwe mr2 rijden over het WFO terrein in zwaag. Misschien dat ik je gespot heb dan!

klopt, dat was ik.
Tim
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 17:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door Tim »

Hier even een update plaatsen.

nog een tijdje lekker gereden met de emmer tot er opslot een koelvloeistofslang een scheurtje kreeg. De temperatuur begon al iets op te lopen en ik zag witte rook achter me vandaan komen. Wagen naar huis gesleept en daar de boel een goed bekeken. De slang van het termostaathuis naar de buis naarvoren was gescheurt. volgende dag de toyota dealer gebeld en voor een paar tientjes was er na een paar dagen een mooie oem slang in huis. Die gemonteerd en we konden weer rijden. dat dus ook gedaan en dat ging verder goed.

Na een tijdje begon ik me toch erg te irriteren aan de roestplekken op de dorpels, toen dus toch maar besloten dat professioneel aan te laten pakken. Alle roest is bij een schade bedrijf weggeslepen en zijn nieuwe stukken in gelast en overgespoten. toen stond hij er zo bij. :)

Afbeelding

Verder zijn er nog wat kleine dingen gedaan zoals de versnellingsbakolie verversen. Dit maakte echt een wereld van verschil met schakelen terwijl, ik dacht dat hij in het begin al redelijk soepel schakelde. Echt een aanrader.

En toen..
Toen ik s'avonds laat vermoeid naar huis reed kwam ik van de rotonde af en heb ik moeten uitwijken voor een voor een blauwe ford focus met een pools kenteken. Ik schrok hiervan en ben toen tegen een betonnen blok gereden die half naast/half op de weg stond. En dat was dus het einde van deze originele mr2 turbo.. Hier zijn wat foto's

Afbeelding
Afbeelding

Mocht er iemand hier interesse hebben in een part'scar of gewoon een hele complete gen 2 3sgte swap. Of zelfs hem willen opknappen. Laat het me weten ik zal later vandaag een verkoop topic aanmaken.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Re: Tim's sw22

Bericht door MarcoTwo »

Dat is wel een verdraaid kl*terig einde van de dag.

Hij was net zo goed op weg naar een steeds betere staat. Is wel snel gebeurd (niet lang gehad toch?)?

Hopelijk kun je met de verzekeringsuitkering weer snel een (redeljk) vergelijkbaar exemplaar terug kopen, hoewel een US Turbo ook niet meer overal te koop staat.
Tim
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 17:40
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door Tim »

Inderdaad behoorlijk klote, de wagen was op een paar kleine dingen zo goed als op orde en begon er ook steeds meer van te genieten tijdens het rijden. Helaas zal ik niks krijgen van de verzekering aangezien de andere auto door is gereden en ik toch echt zelf ontweken heb. En ik had m niet allrisk verzekerd.. Voorlopig komt het qua budget niet echt meer uit om er zoon sportwagen bij te hebben.. Maar waarschijnlijk zal er ooit wel weer een Mr2 op het pad verschijnen ;)
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Tim's sw22

Bericht door CelicaTwinCAm »

pff en ik dacht dat ik al zuur was met een nachtelijk tikje op mn deur en zijscherm van een onbekende doorrijder. Waarborgfonds wellicht een optie? Zijn er getuigen?
Plaats reactie