E153 bak vraag over diff en olie

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

E153 bak vraag over diff en olie

Bericht door Jeroen97 »

Hallo,

Maandag ga ik een mr2 kopen met een gen 3 turbo motor en een E153 versnellingsbak. Nou heb ik t een en ander uitgezocht over welke olie er in moet en welk diff erin zit. Maar ben er niet heel veel wijzer van geworden want ik hoor veel verschillende verhalen. Ik heb gehoord dat er 2 verschillende lsd diffs in een E153 kunnen zitten en als dit een platensper is dat er speciale olie in moet omdat anders je diff door brand. Klopt dit? En zoja welke olie moet er dan in en hoe kom ik er achter of er een platen sperr in de mr2 zit die ik ga kopen? Moeten de assen er dan uit of is er nog een andere manier om hier achter te komen. De vorige eigenaar heeft er gewoon 75w90 in gedaan toen hij de motor en bak inbouwde. Hij heeft er ongeveer 10.000km mee gereden. Hoe groot kan de schade aan de diff zijn mocht dit de verkeerde olie zijn, moet ik dan meteen een andere bak kopen?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Jeroen de Jong
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Re: E153 bak vraag over diff en olie

Bericht door Edje Turbo »

Heel simpel...bellen met Volkel willie Hermans een afspraak maken en de olie laten vervangen..en evt blokje laten rijden met de emmer..en je bent heel wat wijzer over de kwaliteit ...
Hij heeft de door Toyota Japan voorgeschreven olie voor de bak op voorraad...maar dit is speciale olie en niet goedkoop...en uit mijn hoofd gaat er iets van 4,5 liter in....

Autobedrijf Hermans Volkel vragen Naar willie.. :driving:
Gebruikersavatar
speed
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 aug 2015, 01:25
Type MR2: AW11

Re: E153 bak vraag over diff en olie

Bericht door speed »

mt 90 van toyota is toch ook gewoon 75W90! API GL4

normaal gezien kan er niet veel kwaad , indien die 75W90 ook API GL4 gekeurd is ,
sinds vandaag zit er Castrol Syntrans Transaxle 75W 90 in in mijne bak identiek zelfde kenmerken van mt90 kost 12EURO de liter ,
Jeroen97
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2016, 12:00

Re: E153 bak vraag over diff en olie

Bericht door Jeroen97 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een paar dagen geleden de bak olie gecontroleerd en t zag er nog als nieuw uit. Dus ga t ook niet ververse.
Maar heel erg bedankt voor de reacties. Als t ooit vervangen moet worden laat ik het bij hermans doen.
Heb laatst contact met hem gehad en merkte wel dat hij er veel verstand van heeft dus al t onderhoud wat ik zelf niet kan uitvoeren laat ik dan door hem doen.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Re: E153 bak vraag over diff en olie

Bericht door decipherer »

Er was dan ook bijna niet mee gereden ;)

Off-topic hier, maar vanuit dit topic heb ik de auto destijds gekocht:

http://mr2club.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=14798

De foto's zijn helaas verdwenen, maar wellicht vind je het toch leuk om eens te kijken.
Plaats reactie