Uniroyal RainSport 2 vs Falken FK-452 vs Toyo PROXES T1-R

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Glenn

Uniroyal RainSport 2 vs Falken FK-452 vs Toyo PROXES T1-R

Bericht door Glenn »

Beste mensen, ik ben binnenkort toe aan een setje nieuwe achterbanden. Nu gaan we het winterseizoen in en ik weet dat een stel winterbanden beter zijn en het nog beter is om de emmer te stallen voor t winter maar ik heb er geen middelen/geld voor dus blijf ik in mn emmer rond tuffen.

Setje achterbanden wat er nu op zitten zijn de Falken FK-452. Mn eigen ervaring is nihil aangezien dit mn eerste rwd auto is, maar op nat is het echt een drama als ik bv een rotonde af kom met een beetje boost dan gaat mn achterkant al slingeren.
Ik denk dat het vrij normaal is maar met een goed setje rubber moet het toch aardig te minderen zijn?

Prijs klasse per band ligt ongeveer rond de 100 euro's. Aan de voorzijde zit er links een proxes op en rechts een falken. 1 van de 2 zou ik ook moeten gaan vervangen en ik denk dat dat de falken word. die houd ik dan als reserve band denk ik.

Op autobandenmarkt staan een paar handige links naar autobandentests. Ik heb er ff de 3 betreffende banden tussen uit gepikt om hier te posten :

Afbeelding

Nu komt die rainsport toch aardig goed uit de tests en is misschien een 10ntje duurder.

Nu was mijn vraag, wat is wijsheid ? Heeft iemand ervaring met dit soort rubbers?
Tips zijn van harte welkom :idea8:

Vast bedankt voor die moeite :applaus-smiley: ;D
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

je zou beide banden op 1 as moeten vervangen wil je het rijdbaar houden..

ik heb zelf toyo t1r eronder.. bij regen goede grip (bij normaal rijden). sneeuw geen ervaring mee.
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Jep, ik wil je niet flauw maken, maar je moet voor en achter vervangen. Twee verschillende banden op 1 as is niet verstandig. 1 nieuwe en een oude ook niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Ik heb ook de Toyo.
Goede band met droog weer en regen, maar alleen met goed profiel!

Hiervoor heb ik Bridgestone Potenza gereden de S02 en de S03, die bevielen eigenlijk veel beter, echter zijn deze in mijn maten niet meer verkrijgbaar.

En voor in de sneeuw heb je echt een winterband nodig.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
corollaWRC
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 dec 2007, 18:50
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door corollaWRC »

Ik heb de rainsport 2 gehad en dat was gewoon miserie.:'(
Ik had zelfs bij droog weer en een beetje sportief rijgedrag weinig tot geen grip meer. Constant onderstuur en overstuur.:-/
Niet echt een band voor een MR2 lijkt me.
Mijn vader heeft deze banden ook gehad op zijn Avensis en hij was daar dan weer heel tevreden van.;D

Ik rij nu op de Falken's en ik ben daar heel tevreden over. Als het nat is zijn ze idd wel een pak minder, maar als het nat is trap ik ook niet met mijn MR2.;)
Nejezděte rychleji než anděl může létat!!!
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Begin dit jaar heb ik mijn 2tje voorzien van Falkens. Ben er erg tevreden mee. Zelfs voor op het circuit.
Ook in de regen vind ik dat ze het prima doen.


Maarhe wel beide achterbanden vervangen en dan maar 1 voorband?? Lijkt me niet echt logisch. Leg dan die 100 euro extra neer voor die 4e band.

Overigens is het verstanding niet direct te bestellen op autobandenmarkt.nl. Het is mij laatst opgevallen dat de prijzen nogal wisselen per week. Dus even aankijken kan de moeite waard zijn. Scheelt toch weer een beetje.
Afbeelding
Glenn

Bericht door Glenn »

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de toyo's maar ik twijfel nogal. Vind het erg moeilijk aangezien de banden allemaal hetzelfde beoordeeld worden en in de zelfde prijsklasse zitten.
Ik zal in iedergeval zorgen dat ik ook een proxes op het rechter voorwiel krijg voor de winter!

Falkens doen het trouwens ook prima hoor, maar de voorband is me een keer lek gegaan vandaar dat ik daar een nieuwe op heb laten zetten destijds. Nu mijn achterbanden ook aan vervanging toe zijn wil ik alle banden eigenlijk gelijk doen, dus ook de rechtsvoor als het de toyo's worden ;).
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyres_For/ ... -Turbo.htm
Misschien staat hier nog boeiende info voor je tussen
Afbeelding
Bram
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2007, 22:40

Bericht door Bram »

corollaWRC schreef:Ik heb de rainsport 2 gehad en dat was gewoon miserie.:'(
Ik had zelfs bij droog weer en een beetje sportief rijgedrag weinig tot geen grip meer. Constant onderstuur en overstuur.:-/
Niet echt een band voor een MR2 lijkt me.
Herkenbaar; ik heb een hele tijd op de Uniroyal Rainsport gereden maar toen ik overging op de Toyo Proxes was vooral op droog wegdek de wegligging veel beter. In de regen maakt het voor mij gevoel niet veel uit (dan moet je sowieso voorzichtig door de bocht heen..)
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

en de Toyo R1R dan?
Afbeelding
Maar is wel een echte zomer band!

Toch jammer dat de T1S er niet meer is...
Afbeelding
Jaren mee gereden! echt een super band! en dat was met de Celica.
ooit eens vredestein geprobeerd... en een keer van die honky tonky banden... (marshall ofzo)
geen suc6... never change a winning team! dus daarom heb ik de auto maar geschorst... Toyo moet maar weer de T1S in zijn programma nemen:P
die is gewoon beter dan de T1R
Afbeelding
ook al word er beweerd van niet...

maar een band is een een kwestie van persoonlijke smaak.
t wel net wat je wil...

heb nu (onder een starlet) de uniroyal rally 550
Afbeelding
en geeft een goede grip!
en bij regen heb je nog steeds goede grip.
maarja er staat ook maar 805Kg op die bandjes en maar 175 breed::)

maar, ik heb iets NIET met Falken... vraag me niet waarom...

Persoonlijk zeg ik TOYO!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

de t1S heeft erg weinig grip met regen, ik heb t meegemaakt met mijn mr2 ;) tis nix tenzij je van glij'en houd ;)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

komt me niet bekend voor... ken wel een paar hele gladde stukken wegdek bij regen (bij de kruispunten op de ijssellallee in Zwolle bijvoorbeeld) dan kan je nog net zulke goede banden hebben... maar als je zelf niet oppast glij je alle kanten op;)

voor glijden moet je falken nemen... perfect voor driftbuien...
(heb ik dat gezegd:P )

maarja ik heb ook geen SW20 taal ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Ohja met regen is het niet glad maar, minder stroef ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Ik had T1-S onder mijn 205 gti zitten. Wat een baggerbanden waren dat zeg. Ben toen op Zandvoort, in de regen, de vangrail ingedoken.
Dus zeker geen aanrader naar mijn idee.

R1R is wel een mooi bandje 8)
Alleen heb je er in de winter niet zo heel veel aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

profiel diepte van de band???

maar maakt ook niet meer uit... de S is er toch niet meer.
maar ik weet wel welke type band straks op de Celica komen (als die weer van stal word gehaald) 8)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

tweakmaster schreef:de t1S heeft erg weinig grip met regen, ik heb t meegemaakt met mijn mr2 ;) tis nix tenzij je van glij'en houd ;)

Die ervaring heb ik ook gehad inderdaad (met lage snelheid met banden die pas een paar maanden oud waren met schade tot gevolg).

Ze gingen wel erg lang mee (achter toch bijna 25.000 km op de MR2).

Sindsdien overgestapt op de diverse generaties Good Year Eagle F1 en die zijn echt top, net als Bridgestone Potenza (dagelijks mee gereden).

Op de Outlander eerst een setje Pirelli P Zero Rosso op de zomerwielen gehad, super band, gaat ook echt lang mee (hoewel de bandenboer andere ideeën heeft), maar had wel last van wat trillingen die bleven. Dit was weg na de montage afgelopen voorjaar van de Good Years Excellent.
Iets minder grip op droog, iets stiller, maar ook minder hardcore. Ze lijken wel sneller te slijten (met name de randjes zijn al bijna kaal en ik zie het karkas er nog wel eens door heen komen over een tijdje, terwijl de hoofdgroeven nog goed zijn). Ik verwacht niet dat deze rondom ook 55.000 km mee gaan. Achter zijn ze trouwens opvallen beter.

Altijd gaan voor A merk banden, geen pingpongbanden meer voor mij.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

MarcoTwo schreef:(met name de randjes zijn al bijna kaal en ik zie het karkas er nog wel eens door heen komen over een tijdje, terwijl de hoofdgroeven nog goed zijn).
Dat klinkt als een verkeerde bandenspanning ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Knuckles schreef:Ik had T1-S onder mijn 205 gti zitten. Wat een baggerbanden waren dat zeg. Ben toen op Zandvoort, in de regen, de vangrail ingedoken.
Dus zeker geen aanrader naar mijn idee.

Exactly...:-/
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Green Goblin schreef:Dat klinkt als een verkeerde bandenspanning ?

Uitlijning is goed en aan de binnenkant is daar geen sprake van, dus dan moet de spanning (die toch redelijk hoog is (2,2/2,3)) ook gewoon goed zijn.

Ik vermoed dat door het ietsje minder grip in een bocht de buitenrandjes daarom sneller slijten (of de wangen iets sneller vervormen). Achter is het minder, terwijl die met de Pirelli's goed gelijkmatig sleten (met dezelfde omstandigheden) en nauwelijks beter waren dan voor uiteindelijk (bij een kleine 3 mm vervangen).

Wat meer comfortbanden misschien. Ze zijn inmiddels wel opgevolgd (eigenlijk toen al) door iets met Grip er in (de Goodie winterbanden die ik heb heten volgens mij Ultra Grip, dus ook met Grip erin).

Nog even doorrijden, dan wisselen voor het winterspul en van het voorjaar de voorste maar vervangen. De achterste kunnen nog wel een seizoen mee.


Grappig: bij de vorige beurt kwam de dealer met een vervangingsadvies (toen zat op de hoekjes nog iets van profiel) en een prijs.... voor 2 was ik net zoveel kwijt als dat ik bij De Sprint voor 4 kwijt was in maart.

Toen was het juli ofzo, je had ze moeten zien kijken toen ik vertelde dat ze pas sinds eind maart meedraaien.;D

Een tijdje geleden een keer het profiel gemeten en dat was voor nog 5,5 in de hoofdgroeven en achter rond de 7 en toen waren we alweer 10.000 km verder. Sinds die beurt nu 15k en ze zijn echt nog lang niet weg.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

2.3 is nou niet echt hoog tegenwoordig en met het slijtprofiel dat je aangeeft zou je inderdaad zeggen dat je je bandenspanning (de twotone draait met 15" op 2.3 v 2.5 achter)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie