Correcte ET-waarde & J-waarde voor SW20

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Dirk
Ik lul al aardig mee !
Ik heb de search functie al gebruikt maar kon het niet echt vinden:

Ik kwam wel deze website tegen:
http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php

Maar die heeft aan, dat je op 17" met een bandenmaat van 205/40/17 7J voor en 235/40/17 8J achter moet hebben en beide met een ET van 23.

Deze ET-waarde lijkt mij erg laag t.o.v. de originele bandenmaten van:

195/55/15 6J ET-45 voor
225/50/15 7J ET-45 achter

Bij mijn beste weten is het gelet op de wiel-geometrie belangrijk om de zo origineel mogelijke ET-waarde aan te houden om de wegligging zo dicht mogelijk bij de fabriek te houden.

Wellicht boeiend om direct wat informatie neer te zetten:

ET-waarde is een meting in milimeters waarbij het montagevlak van de velg, het hart, uit het midden van de velg steekt; waardoor de velg dus automatisch meer naar de binnenkant van de auto steekt.

J-waarde is de breedte van de velg gemeten in inches (correct me if im wrong here).

Banden aanduidingen: voorbeeld: 195/55/15, 195mm loopvlak breedte, 55 is de hoogte maar als percentage aangeduid van het loopvlak, dus 55% van 195mm, 15, velg/bandenmaat in inches (2,54cm).

Wie kan mij wat helderheid verschaffen zodat ik mij wat meer kan verdiepen in de velgopties?
Arnie
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Ik weet niet hoe je aan die off-set van 23 komt maar volgens mij steekt je wiel dan veel verder naar buiten als origineel en kom je in de problemen met je spatbordranden.

Als je de geometrie niet wil verstoren en dus het midden van de band op dezelfde breedte houden zou je de off-set gelijk moeten houden....
Alleen kom je dan waarschijlijk in de problemen met veerpoten die in de weg zitten.

Zelf heb ik voor 7,5 x 17" x 42 (met 215 x 40 x 17") en achter 8,5 x 17"x 38 (met 235 x 40 x 17") onder zitten waarbij de achterspatborden voor de zekerheid omgerold zijn.
Het weggedrag is zeer naar mijn zin met deze wielen/banden.:driving:
Post Reply