Verlagen van aw11
Moderator: Pieten
Verlagen van aw11
Ik heb mijn AW11 uit 1986 verlaagd met Jamex en Koni. Achter zaten al koni's maar voor de originele dempers en veren. Voor de vervanging reed hij vrij stabiel 200 Km/uur maar nu ik alles heb vervangen deint hij een beetje, je stuurt en dan even wachten, en dan stuurt de auto pas, dit is alleen bij hoge snelheden. Bij 120 merk je het wel maar is het niet lastig om te sturen. Harder dan deint hij echt, beetje eng.
De voorkant van de auto is ook flink lager, is er iets dat ik moet afstellen als ik de auto verlaag. Ik lees ook in het forum dat je rubbers ook slechter worden en moeten worden vervangen, maar met originele vering had ik geen last van deinen, of indirect sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
De voorkant van de auto is ook flink lager, is er iets dat ik moet afstellen als ik de auto verlaag. Ik lees ook in het forum dat je rubbers ook slechter worden en moeten worden vervangen, maar met originele vering had ik geen last van deinen, of indirect sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
Gele Koni's, en nee hij is niet uitgelijnd. En over het uitlijnen, is het dan handig eerst de rubbers te vervangen want je gooit met de rubbers alles los. En is er een speciale uitlijn procedure want als je de rubbers vervangt dan kun je de positie van het wiel veranderen, meer naar voren of achteren. Of moet ik hem dan gewoon in het midden van de wielkas zetten?
Gele koni's, goede keuze
Natuurlijk is het beter om eerst de rubbers te vervangen en daarna uitlijnen.
Maar over de procedure van het uitlijnen kan ik je niks vertellen.
K laat dat uitvoeren
Maar bij het vervangen van de rubbers ga je toch niet de tapeinden van de spoorstangen/trekstangen loshalen? Alleen de bouten van... zodat je bij de rubbers kan komen.
Natuurlijk is het beter om eerst de rubbers te vervangen en daarna uitlijnen.
Maar over de procedure van het uitlijnen kan ik je niks vertellen.
K laat dat uitvoeren
Maar bij het vervangen van de rubbers ga je toch niet de tapeinden van de spoorstangen/trekstangen loshalen? Alleen de bouten van... zodat je bij de rubbers kan komen.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Rubbers zo snel mogelijk doen.. Het "deinen" komt waarschijnlijk door de uitlijning van de wielen. Omdat de opbouw nu lager staat, is de geometrie van de wielen niet meer gelijk als voorheen. Dus na de rubbers uit laten lijnen, dit kun je zelf niet nauwkeurig doen. Bij de prof zetten ze dan een apparaatje op elk wiel dat met behulp van lasers de precieze stand van de wielen kan zien. Kost meestal rond €60.
TRD heeft een leuke "stage 1" setup voor de uitlijning bedacht. Dit betreft iets meer negatieve camber, meer caster, en een kleine "toe in/out" verandering. Misschien leuk voor je om die waarden door te geven aan je uitlijner. Ze hebben ook stage 2 t/m stage 4 setups, maar die zijn meer voor op het circuit enzo.
TRD heeft een leuke "stage 1" setup voor de uitlijning bedacht. Dit betreft iets meer negatieve camber, meer caster, en een kleine "toe in/out" verandering. Misschien leuk voor je om die waarden door te geven aan je uitlijner. Ze hebben ook stage 2 t/m stage 4 setups, maar die zijn meer voor op het circuit enzo.
Bedankt voor de info, rubbers had ik vorig jaar al gekocht voor mijn oude mr2, van vorig jaar. Vond het al heel wat dat ik de koni's eronder kon zetten, ik ga de rubbers proberen te vervangen, zal daarbij opletten dat ik niet teveel los draai. Daarna zal ik hem laten uitlijnen, even TRD checken voor de setup.
TRD checken hoe,wat, waar?
Hoi,
Klinkt goed TRD checken, maar help deze MR2 newbie even op weg hoe je dat doet?:huh:
Nieuwe set bushings en dergelijke is besteld, dus wellicht dit weekend alles uit elkaar en vernieuwen, dan kan die volgende week ook uitgelijnd worden.
Maar de witte hebben ze gewoon volgens fabriekswaardes gedaan denk ik, voelde daarna prima maar ik heb natuurlijk nog geen echt vergelijk materiaal.
Vast bedankt,
Marcel van der Heide
Klinkt goed TRD checken, maar help deze MR2 newbie even op weg hoe je dat doet?:huh:
Nieuwe set bushings en dergelijke is besteld, dus wellicht dit weekend alles uit elkaar en vernieuwen, dan kan die volgende week ook uitgelijnd worden.
Maar de witte hebben ze gewoon volgens fabriekswaardes gedaan denk ik, voelde daarna prima maar ik heb natuurlijk nog geen echt vergelijk materiaal.
Vast bedankt,
Marcel van der Heide
Voor de TRD setup check deze site, de setup komt uit een TRD handboek:
http://www.mr2.com/TEXT/MkI_TRD_Prep.html
Het complete handboek heb ik ook digitaal, en is 11,3 mb.
Het beste idee om is direct ook de witte plastic bushing aan de rechterkant in het stuurhuis te vervangen, deze is altijd versleten en dat zorgt voor speling in het stuur. Als je dan helemaal goed bezig wilt zijn vervang dan ook de spoorstangen voor én achter, én de fuseekogels, én de droplinks van de stabilisatorstangen. Dan rijdt je AW11je weer helemaal als nieuw. Leuk is het om dan ook dikkere stabilisatorstangen te monteren, zodat de auto minder overhelt in bochten....
Doe eerst al het vervangende werk voordat je de auto laat uitlijnen, anders gooi je het later namelijk toch weer los. Wacht er niet te lang mee, want je banden slijten ook iets sneller bij verkeerde uitlijning
http://www.mr2.com/TEXT/MkI_TRD_Prep.html
Het complete handboek heb ik ook digitaal, en is 11,3 mb.
Het beste idee om is direct ook de witte plastic bushing aan de rechterkant in het stuurhuis te vervangen, deze is altijd versleten en dat zorgt voor speling in het stuur. Als je dan helemaal goed bezig wilt zijn vervang dan ook de spoorstangen voor én achter, én de fuseekogels, én de droplinks van de stabilisatorstangen. Dan rijdt je AW11je weer helemaal als nieuw. Leuk is het om dan ook dikkere stabilisatorstangen te monteren, zodat de auto minder overhelt in bochten....
Doe eerst al het vervangende werk voordat je de auto laat uitlijnen, anders gooi je het later namelijk toch weer los. Wacht er niet te lang mee, want je banden slijten ook iets sneller bij verkeerde uitlijning
Hoi Rowan,
Bedankt voor de link en de tips. Kun je mij dat handboek ook mailen?
Fuseekogels e.d. neem ik inderdaad ook meteen mee en ik heb mijn al gereviseerde stuurhuis van mijn witte MR2 al even overgezet maar die wil ik eigenlijk weer terugzetten op de witte zodat dat mijn winterauto kan worden. En die stond ondertussen al stabiel op de wieltjes (alles al vervangen) Hehe.
Die witte bushings voor het stuurhuis ben ik wel een tijd naar op zoek geweest maar heb ik niet gevonden, dus toen stuurhuis maar geheel laten reviseren.
Heb jij een goed adresje daarvoor, anders moet ik toch een 2e stuurhuis laten doen.
Marcel van der Heide
Bedankt voor de link en de tips. Kun je mij dat handboek ook mailen?
Fuseekogels e.d. neem ik inderdaad ook meteen mee en ik heb mijn al gereviseerde stuurhuis van mijn witte MR2 al even overgezet maar die wil ik eigenlijk weer terugzetten op de witte zodat dat mijn winterauto kan worden. En die stond ondertussen al stabiel op de wieltjes (alles al vervangen) Hehe.
Die witte bushings voor het stuurhuis ben ik wel een tijd naar op zoek geweest maar heb ik niet gevonden, dus toen stuurhuis maar geheel laten reviseren.
Heb jij een goed adresje daarvoor, anders moet ik toch een 2e stuurhuis laten doen.
Marcel van der Heide
mvdheide schreef:Hoi,
Klinkt goed TRD checken, maar help deze MR2 newbie even op weg hoe je dat doet?:huh:
Nieuwe set bushings en dergelijke is besteld, dus wellicht dit weekend alles uit elkaar en vernieuwen, dan kan die volgende week ook uitgelijnd worden.
Maar de witte hebben ze gewoon volgens fabriekswaardes gedaan denk ik, voelde daarna prima maar ik heb natuurlijk nog geen echt vergelijk materiaal.
Vast bedankt,
Marcel van der Heide
Dus jij gaat als "newbie" dus zelf even al je rubbers vervangen. Knap.
Ik heb weleens gehoord dat je soms een brander nodig hebt om de oude eruit te krijgen, en een pers voor de nieuwe.
Ik ben benieuwd naar de afloop, want ik heb ook nog zo'n set rubbers.
Zwarte Urethane. (geen rood)
Bonno,
Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.
Marcel van der Heide
Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.
Marcel van der Heide
mvdheide schreef:Bonno,
Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.
Marcel van der Heide
Mooi, foto's zijn welkom in de projekt sectie van dit forum.
Ik ben benieuwd hoe makkelijk of moeilijk de oude rubbers eruit gaan.
Het schijnt nogal lastig te zijn, omdat de rubbers meestal niet versleten zijn.
Alleen wat droog.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Stond jouw rode mr2 toevallig vanmorgen bij het station in Hardenberg; heb ik de laatste tijd daar al vaker zien staan en daarvoor (wintermaanden) stond er geregeld een witte (beide origineel nl.) Of er rijdt toevallig nog iemand met een witte/rode mr2 geregeld naar het station.mvdheide schreef:Bonno,
Ik mag dan wel een newbie zijn in de MR2 wereld, auto onderhoud is mij met de paplepel ingegoten. Als jochie van 8 hielp ik mijn vader al met het opknappen van auto's, meestal Peugeots aangezien hij daar als automonteur werkte.
Wat wel nieuw voor mij wordt is plaatwerk gaan lassen, heb net een tig lasapparaatje gekocht om eens even mee te gaan experimenteren en zo zal er nog wel het eea volgen. Ook wel nodig als je gaat proberen een zomer en een winter MR2 tje te rijden (en dat meestal alleen naar het station heen en weer ).
Voordeel is dat mijn witje wat grotere luchtgaten heeft, dus veel kan ik er niet aan stukmaken.
Marcel van der Heide
Opel Corsa 1.0s, VW Golf GTI 8V Edition One, VW Golf G60, Renault Clio 16V Grand prix, Peugeot 106 GTI, VW Golf G60, VW Corrado G60, Peugeot 205 1.9 GTI, Peugeot 406 3.0 V6, Toyota MR2 AW11
Hoi Nikko,
Dat klopt, die zijn beide van mij.
Momenteel werk ik in Utrecht op CS dus de trein is een erg goede optie.
Hij staat overigens regelmatig ook in Ommen of gewoon in Utrecht als hij een dagje mee uit mag.
Ik ben er alleen nog heel voorzichtig mee aangezien deze de laatste 3 jaar heeft stilgestaan bij de vorige eigenaar (wel een liefhebber overigens) en er al 312.000 km op heeft zitten.
Eerst moet mijn garage leeg zodat de witte erin kan, motorrevisietje doen zodat mijn rechtervoet wat zwaarder kan worden.
Soms pak ik ook nog wel de brommer , een 27 jaar oude Honda Silverwing GL650 ook erg lekker.
Er moet overigens in de buurt van Hardenberg nog iemand wonen met een rode AW11 want die kwam ik 's morgens vroeg al eens tegen (toen nog in mijn witje).
Marcel van der Heide
Dat klopt, die zijn beide van mij.
Momenteel werk ik in Utrecht op CS dus de trein is een erg goede optie.
Hij staat overigens regelmatig ook in Ommen of gewoon in Utrecht als hij een dagje mee uit mag.
Ik ben er alleen nog heel voorzichtig mee aangezien deze de laatste 3 jaar heeft stilgestaan bij de vorige eigenaar (wel een liefhebber overigens) en er al 312.000 km op heeft zitten.
Eerst moet mijn garage leeg zodat de witte erin kan, motorrevisietje doen zodat mijn rechtervoet wat zwaarder kan worden.
Soms pak ik ook nog wel de brommer , een 27 jaar oude Honda Silverwing GL650 ook erg lekker.
Er moet overigens in de buurt van Hardenberg nog iemand wonen met een rode AW11 want die kwam ik 's morgens vroeg al eens tegen (toen nog in mijn witje).
Marcel van der Heide
verlagen
Hallo wie weet of je bij koni geel met trd veren de bumpstops moet verwijderen? heb het idee dat de veren niet onder spanning tussen de schotels zitten?
Wie heeft hier ervaring mee?
Groeten Rene
Wie heeft hier ervaring mee?
Groeten Rene