APK afgekeurd, ten einde raad!!!

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Jivim
Ik lul al aardig mee !
MMaddict wrote:Jivim,

Hij bedoelt het goed... Dat je strakjes niet een nieuw topic moet starten omdat er iets anders stuk is omdat je opzoek ging naar een lapmiddel ipv de oorzaak....

Ben je eerder wel zonder kat door de keuring gekomen?

we weten allemaal wat de oorzaak is..

ik wou gewoon een trucje weten om de co tijdelijk te verlagen.

en dit is mijn eerste apk ooit dus ik ben nooit eerder zonder kat erdoor gekomen.
mr2PUNTfreak
Type MR2: AW11
Zelfs zonder kat. zou dit geen probleem mogen zijn.;)
Dus zou toch eens gaan kijken wat de oorzaak hiervan is, hoe is bijv. de olie consumptie?
Jivim
Ik lul al aardig mee !
mr2PUNTfreak wrote:Zelfs zonder kat. zou dit geen probleem mogen zijn.;)
Dus zou toch eens gaan kijken wat de oorzaak hiervan is, hoe is bijv. de olie consumptie?

ik haal met 1 liter olie nog geen 1000 km. Misschien 900.

Ik gebruik volgens mij ook niet de beste olie voor deze motor.

15w40 castrol gtx high mileage.

km stand is ongeveer 220.000
mr2PUNTfreak
Kijk dat verklaard al meer.
krijger
Normaal gebruik je 10W40... als je nu al 15w40 en een liter op de 900km gebruikt, zuipt je blok wel heel erg veel.
Green Goblin
40 is 40 krijger.
krijger
Mij is altijd verteld... dat voor de W altijd aangeeft hoe dik de olie is.... en dat was geen Google, maar de automaterialenzaak..
Green Goblin
De twee getallen geven de viscositeit aan, het getal voor de W als de olie koud is, het getal na de W als de olie warm is. 1040 en 15W40 zouden dus niet moeten verschillen bij een warme motor.
Green Goblin
Viscositeit

De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde en wordt aangegeven door het begrip viscositeit. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik.

De SAE classificatie (Society of Automotive Engineers) heeft als doel motoroliën te graderen volgens hun viscositeit(en). De classificatie zegt verder niets over de overige fysische eigenschappen van de oliën. De SAE classificatie is gebaseerd op het bepalen van de kinematische viscositeit bij 100°C voor alle viscositeitsgraden.

Bij de viscositeitsgraad gevolgd door de letter W(=Winter) wordt ook de maximale viscositeit bij een bepaalde temperatuur onder 0°C bepaald. Tevens wordt de grenswaarde temperatuur in °C bepaald, waarbij het product nog verpompbaar is. De viscositeit van een olie is erg afhankelijk van de temperatuur. Bij lage temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal met daarachter de letter 'W' van winter (bijvoorbeeld SAE 0W, 5W, 10W).

Bij hoge temperatuur is de viscositeit te herkennen aan enkel de vermelding van een getal (bijvoorbeeld SAE 30, 40, 50). Doordat de motorolieviscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit is vastgelegd worden er combinaties verkregen als SAE 10W-40, 15W-40, etc. In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.
Geheel in stijl, via Google, van deze site: http://www.elf.nl/lub/lubnederland.nsf/ ... enDocument
krijger
Duidelijk!

Desondanks gebruikt het motorblok van Jivim erg veel olie.
flip
Type MR2: ZZW30
ik stres heelemaal niet...

en inderdaad wat krijger zecht, ik bedoelde dat als je ergenst geen verstand van heb je er af moet blijven

je zal echt niet de eerste zijn die aan vanales gaat schroeven en doen , en dan een motor die voor geen meter meer loopt en een uitstoot die nog hooger is,

of erger een motor die kapot loopt,, zouw zonde zijn

en zoelas hierboven al aangegeven is, er is vast meer aan de hand dan alleen de cat die er onderuit is
Jivim
Ik lul al aardig mee !
Is er iets aan te doen? Of moet ik dan meteen een revisie of motorswap doen?
mr2PUNTfreak
Revisie is geen garantie dat olieverbruik minder wordt, en zolang je verder nog geen problemen hebt, gewoon doorrijden, alleen met toertochten enz. wel achteraan rijden.:P ;D
Mightyzap
Ik lul al aardig mee !
mijne is ook gewoon door de keuring gekomen.

enige aanmerking was net als vorig jaar de fusee's achter, maar die hebben gezien de papieren van vorige eigenaar al 4 jaar <1mm speling.

je zou net als ik vorig jaar gedaan heb de inlaat en tvis eraf draaien en ff goed schoon weken, dan komt er meer lucht in. was een merkbaar verschil ook in vermogen bij het stoplicht bij mij...zat dan ook erg veel dikke aangekoekte drap vooral in tvis blokkie. heb toen ook gelijk alle pakkingen vernieuwd incl kleppedeksel.

de standaard toyota airbox eruit halen en holle pijp met filter op gasklep hange scheelt ook al in de luchtinvoer, en in ruimte :P

kleine dingetjes die net die 0,x% maken he ;0
Post Reply