Hallo mensen,
Een tijdje geleden hield mijn start motor het voor gezien, dus heb ik deze laten reviceren met nieuwe koolborstels enz.
Als ik sinds dien de auto probeer te starten, pakt de startmotor eerst normaal op voor 1 of 2 slagen en ''schiet dan door'', het geluid van tandwielen die heel snel over elkaar heen draaien. Gister heb ik de startmotor uit elkaar gehaald en alles ziet er eigenlijk goed uit, en de bendix werkt volgens mij gewoon.
Op bijna alles lagers zat overigens speling, niet extreem veel maar toch. Hoeveel speling mag hier op zitten? En zou dit de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn? Zo niet, wat zou het dan wel kunnen wezen?
Naar mijn weten zijn de accu en aarde enzo gewoon goed, iemand een idee?
Alvast bedankt!
Startmotor schiet door
Moderator: Pieten
Vraagje van iemand die er geen verstand van heeft. Wat is de bendix?
- mr2PUNTfreak
- Type MR2: AW11
De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Simpel gezegd.
Hier de wat uitgebreidere versie:
De bendix is een volledig mechanisch werkend onderdeel. Op de buitenzijde van de rotoras en de binnenzijde van de bendix zit een wormvormige vertanding die in elkaar passen. De bendix heeft aan de buitenzijde rechte V-vormige vertanding en nog een redelijk zware spiraalveer. De bendix wordt door een krachtig draaiende rotor zeer snel over zijn wormvormige vertandig verplaatst en grijpt ahw in de starterkrans. Omdat de startmotor blijft draaien en de motor hierdoor wordt aangedreven zal de motor uiteindelijk aanslaan. Als de motor niet aanslaat en/of de werking van de startmotor wordt onderbroken zal de bendix weer terugkeren in de rustpositie en vrijblijven van de starterkrans.

Hier de wat uitgebreidere versie:
De bendix is een volledig mechanisch werkend onderdeel. Op de buitenzijde van de rotoras en de binnenzijde van de bendix zit een wormvormige vertanding die in elkaar passen. De bendix heeft aan de buitenzijde rechte V-vormige vertanding en nog een redelijk zware spiraalveer. De bendix wordt door een krachtig draaiende rotor zeer snel over zijn wormvormige vertandig verplaatst en grijpt ahw in de starterkrans. Omdat de startmotor blijft draaien en de motor hierdoor wordt aangedreven zal de motor uiteindelijk aanslaan. Als de motor niet aanslaat en/of de werking van de startmotor wordt onderbroken zal de bendix weer terugkeren in de rustpositie en vrijblijven van de starterkrans.

De bendix leek helemaal goed te werken toen ik de startmotor uitelkaar had. Heb geen zin om een nieuwe startmotor te kopen en dan nogsteeds het zelfde probleem te hebben.
Iemand enig idee hoe ik kan testen waar het wel aan ligt?
Iemand enig idee hoe ik kan testen waar het wel aan ligt?
- mr2PUNTfreak
Kun je het tandwiel makkelijk met de hand draaien? Zoja, dit is al niet goed, had ik laatst bij mijn Avensis namelijk ook, ene moment deed de startmotor het normaal andere moment sloeg het tandwiel niet in de starterkrans.
Dacht toen ook dat het smerig was waardoor het niet goed werkte. Boel toen schoongemaakt, en weer geinstalleerd, maar helaas begon na een paar keer starten het probleem gewoon weer.
Dus ik zeg bendix!;)
Dacht toen ook dat het smerig was waardoor het niet goed werkte. Boel toen schoongemaakt, en weer geinstalleerd, maar helaas begon na een paar keer starten het probleem gewoon weer.
Dus ik zeg bendix!;)
Ik kan het tandwiel heel makkelijk 1 kant op draaien, als ik de andere kant op draai slaat het tandwiel vast en komt naar buiten. Lijkt me oke toch?
Word er een beetje simpel van, elke ochtend 10 keer starten voordat de auto een keer aanslaat. Maar toch wil ik geen nieuwe startmotor halen voordat ik zeker weten wat het is.
Word er een beetje simpel van, elke ochtend 10 keer starten voordat de auto een keer aanslaat. Maar toch wil ik geen nieuwe startmotor halen voordat ik zeker weten wat het is.
Ja, naar mijn weten zaten er schuine kantjes op het tandwiel, en volgens mij heb ik gewoon de zelfde motor terug gekregen, maar dat is wel iets wat ik nog is zou kunnen controleren (moet de startmotor er weer af:().
Een maat van mij dacht dat de starterkrans die op het vliegwiel zit misschien wel is versleten? Nu lijkt mij dit sterk, omdat die van veel harder materiaal is gemaakt als het tandwiel op de startmotor naar mijn weten? Of Zou dit wel een optie kunnen zijn?
Enuuh waar halen jullie een nieuwe startmotor, niet gewoon bij de dealer denk ik?
Een maat van mij dacht dat de starterkrans die op het vliegwiel zit misschien wel is versleten? Nu lijkt mij dit sterk, omdat die van veel harder materiaal is gemaakt als het tandwiel op de startmotor naar mijn weten? Of Zou dit wel een optie kunnen zijn?
Enuuh waar halen jullie een nieuwe startmotor, niet gewoon bij de dealer denk ik?
Beste ,
Ik heb hierover ooit een topic gemaakt op de BE forum
Ik hoop dat je er wat aan hebt :
http://www.mr2club.be/forum/index.php?topic=1429.0
I v m de Bendix heb ik ooit een gelijkaardig probleem gehad het wilde maar niet lukken , bendix sloeg aan en enkele tellen later (tevroeg) terug eruit > de aansluitbout voor de positieve kabel bleek een kwart draai te hebben gemaakt waardoor hij binnenin de verbinding had losgescheurd
Misschien had ik bij het monteren de kabel een keer te goed willen vastzetten
In alle geval : de bout stevig vastgezet met de onderste moer en de aansluiting met de spoel terug gesoldeerd en het probleem was opgelost
Mvg, Guy
Ik heb hierover ooit een topic gemaakt op de BE forum
Ik hoop dat je er wat aan hebt :
http://www.mr2club.be/forum/index.php?topic=1429.0
I v m de Bendix heb ik ooit een gelijkaardig probleem gehad het wilde maar niet lukken , bendix sloeg aan en enkele tellen later (tevroeg) terug eruit > de aansluitbout voor de positieve kabel bleek een kwart draai te hebben gemaakt waardoor hij binnenin de verbinding had losgescheurd
Misschien had ik bij het monteren de kabel een keer te goed willen vastzetten
In alle geval : de bout stevig vastgezet met de onderste moer en de aansluiting met de spoel terug gesoldeerd en het probleem was opgelost
Mvg, Guy
Ik ga er vanuit dat dit gaat niet gewardeert gaat worden ma tog,
bendix is een merknaam en niet een onderdeel naam het ``ding`` heet namelijk rondsel.
Ma vooruit we gaan er ma mee verder!
Al in verdiept HOE een bendix na buiten gaat? of wat er voor zorgt dat de ``bendix`` na buitengaat???
Hier zorgen 2 spoelen voor 1 spoel zorgt dat de ``bendix`` na buiten gaat en een andere spoel zorg dat de ``bendix`` op die plaats blijft, mishcien zit het hierin, dat er bv de vasthoud spoel stuk is.
Op het vliegwiel zitten schuine kanten aan de tandjes, en aangezien meestal je motor op het zelfde punt tot stilstand komt, en dus ook op het zelfde punt gestart word, wil wel eens hetzelfde deel van het vliegwiel slijten, ma dit gebeurd na mijn ervaring alleen bij de kwalikatief mindere moddelen.
ma wat weet ik er van, er word tog gezecht dat ik er geen verstand van heb....
PS: ik heb nog een gebruikte startmotor liggen, interse via PM.
bendix is een merknaam en niet een onderdeel naam het ``ding`` heet namelijk rondsel.
Ma vooruit we gaan er ma mee verder!
Al in verdiept HOE een bendix na buiten gaat? of wat er voor zorgt dat de ``bendix`` na buitengaat???
Hier zorgen 2 spoelen voor 1 spoel zorgt dat de ``bendix`` na buiten gaat en een andere spoel zorg dat de ``bendix`` op die plaats blijft, mishcien zit het hierin, dat er bv de vasthoud spoel stuk is.
Op het vliegwiel zitten schuine kanten aan de tandjes, en aangezien meestal je motor op het zelfde punt tot stilstand komt, en dus ook op het zelfde punt gestart word, wil wel eens hetzelfde deel van het vliegwiel slijten, ma dit gebeurd na mijn ervaring alleen bij de kwalikatief mindere moddelen.
ma wat weet ik er van, er word tog gezecht dat ik er geen verstand van heb....
PS: ik heb nog een gebruikte startmotor liggen, interse via PM.
- mr2PUNTfreak
Bendix is idd. een merknaam, maar als je het over een bendix heeft weet iedereen wat je bedoelt, is hetzelfde als met bahco, is ook een merknaam, maar iedereen weet wat je bedoelt, vraag je ook niet om een verstelbare moersleutel.....
Het ging hier om een vraag, en daar werden diverse reactie's op gegeven.
Dus snap je commentaar niet van zal toch wel niet gewaardeerd worden, tuurlijk wordt dit wel gewaardeerd, je draagt toch ook een mogelijke oorzaak aan.
En wat betreft de werking die jij beschrijft, dit klopt niet, het is gewoon een spoel, of nog beter een relais, dit relais bedient een gaffel en zorgt ervoor dat de bendix(Rotor) met behulp van het startrelais in de starterkrans van de te starten motor wordt geduwd. Vervolgens krijgt de startmotor via het relais spanning en gaat draaien.
Zodra de motor sneller draait dan de startmotor gaat het tandwiel vrijlopen en bij het loslaten van de contactsleutel ontkoppelt de startmotor van de motor. Dus als we dan toch zeggen dat we er verstand van hebben, moet je het wel goed uitleggen.
Het ging hier om een vraag, en daar werden diverse reactie's op gegeven.
Dus snap je commentaar niet van zal toch wel niet gewaardeerd worden, tuurlijk wordt dit wel gewaardeerd, je draagt toch ook een mogelijke oorzaak aan.
En wat betreft de werking die jij beschrijft, dit klopt niet, het is gewoon een spoel, of nog beter een relais, dit relais bedient een gaffel en zorgt ervoor dat de bendix(Rotor) met behulp van het startrelais in de starterkrans van de te starten motor wordt geduwd. Vervolgens krijgt de startmotor via het relais spanning en gaat draaien.
Zodra de motor sneller draait dan de startmotor gaat het tandwiel vrijlopen en bij het loslaten van de contactsleutel ontkoppelt de startmotor van de motor. Dus als we dan toch zeggen dat we er verstand van hebben, moet je het wel goed uitleggen.
- mr2PUNTfreak
Hier nog een plaatje van opengewerkte startmotor.

naar mijn meening blijfen het tog echt 2 relais (spoelen) 1 voor het uitschuiven en 2de voor het vasthouden (dit zit dan wel in 1 huis verwerkt nr6 op jouw foto)
is 1 stuk gaat die niet na buiten
is 2 stuk blijft die niet buiten
en doordat de spoelen bedient worden krijgt de startmotor al een miniemaale stroom wat er weer voor zorgt dat deze zachtjes draait wat het beglijden in de starterkrans versoepeld
en volgens mij heb ik niets gezecht over het ``uitschakelen`` van de startmotor omdat dat geen deel van de vraag was
en de reden van ik heb er geen verstand van is vanwege een reactie die iemand ooit heeft geplaats
en heb ook al paar keer gehad dat als je iemand wilt helpen dit genegeerd word of tog door koppigheid als incorect word gezien
naar mijn meening blijfen het tog echt 2 relais (spoelen) 1 voor het uitschuiven en 2de voor het vasthouden (dit zit dan wel in 1 huis verwerkt nr6 op jouw foto)
is 1 stuk gaat die niet na buiten
is 2 stuk blijft die niet buiten
en doordat de spoelen bedient worden krijgt de startmotor al een miniemaale stroom wat er weer voor zorgt dat deze zachtjes draait wat het beglijden in de starterkrans versoepeld
en volgens mij heb ik niets gezecht over het ``uitschakelen`` van de startmotor omdat dat geen deel van de vraag was
en de reden van ik heb er geen verstand van is vanwege een reactie die iemand ooit heeft geplaats
en heb ook al paar keer gehad dat als je iemand wilt helpen dit genegeerd word of tog door koppigheid als incorect word gezien
- mr2PUNTfreak
Het is gewoon 1 spoel, zolang je de contactsleutel op starten houdt blijft deze bekrachtigd, waardoor de bendix in de starterkrans blijft.
gewoon zodra er een rotatie op die wokkel staat (vanuit de startmotor), blijft hij uitgeduwd, zodra de rotatie stopt draait de wokkel toch naar binnen? als hij overslaat zijn het of de tandjes, of het uitduw mechanisme.
succes!
succes!
- mr2PUNTfreak
Het is gewoon een relais, maar met 2 spoelen, dit is omdat er voor het verschuiven van de relaiskern en inschakelhefboom een sterk elektrisch magnetisch veld nodig is. Zodra deze zijn uitgeschoven heb je genoeg aan een zwakker magnetisch veld, om deze op zijn plaats te houden. Dus wordt er dan een spoel uitgeschakeld, daarom dus 2 spoelen (Bedieningsspoel en vasthoudspoel)
Dus Flip, je hebt gelijk, ik dacht dat dit altijd 1 spoel was. Maar in ieder geval weer wat geleerd!
Hier nog een leerzaam linkje:
http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 19_p24.pdf
Dus Flip, je hebt gelijk, ik dacht dat dit altijd 1 spoel was. Maar in ieder geval weer wat geleerd!
Hier nog een leerzaam linkje:
http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 19_p24.pdf
en zoals je ook kan zien op de afbeelding word van de voorstespoel de ``massa`` doorgestuurd naar de startmotor zodat het rondsel al langzaam ronddraait bij het uitschijven en daardoor makelijker in de starterkrans komt
dat is de bedoeling tog ook dat iedereen er weer iets van leerd
ps: dat boek (link) heb ik ergenst onderop de stapel liggen
dat is de bedoeling tog ook dat iedereen er weer iets van leerd
ps: dat boek (link) heb ik ergenst onderop de stapel liggen